Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - b250e

#1
Mercedes B-Electric / Tips: Oppbevaring av ladekladden i bilen
fredag 24. mars 2017, klokken 11:30
Jeg er sikkert litt tregere i toppetasjen enn gjennomsnittet, men fant jo nylig ut at jeg ikke trenger å oppbevare ladekladden i baksetet.

Som regel er det kjekt å rygge en B-electric inn til lading, og da rygger jeg som regel tett oppp til en hindring bak bilen, så bakluka ikke kan åpnes. Derfor begynte jeg å oppbevare ladekladden i baksetet i stedenfor, siden det var enklere å åpne bakdøra.

Men--det er jo totalt unødvendig -- man kan jo bare felle ned bakseteryggen og hente laderen fra bagasjerommet derfra, uten å trenge å åpne bakluka!

Kanskje nyttig for andre?   ;D
#2
Har kjørt bilen mye mer nå, og nå bruker jeg bare D-auto.

De gangene det er "trangt" i trafikken og bilen vil auto-bremse uten at jeg vil, så opphever jeg bare det med gasspedalen.

Ellers syns jeg dette er en fin-fin funksjon, nesten som en-pedal-kjøring, men kun ved behov. Føles litt som å ha en usynlig "pute" foran bilen. Men det krever jo tilvenning, som med det meste annet. Det føles litt merkelig nå å kjøre min andre bil, som ikke har noen radar i det hele tatt.
#3
Mercedes B-Electric / Sv: Spylervæske beholderen på B klasse
fredag 24. mars 2017, klokken 10:56
Alle MB har dette problemet med giveren i spylevæsketanken. Jeg har en 2012 E-klasse også som er akkurat på samme måte, dvs noen merker ferdigblandet spylevæske får sensoren til å vise feil.

En metode jeg har brukt i hele vinter på begge biler, som fungerer for meg:
- Jeg sluttet å kjøpe ferdigblandet. Jeg kjøper heller 1L konsentrert, fra Turtle Wax. Så blander jeg f.eks. i forholdet 3:1 i en 4L kanne jeg har liggende. Det blir en helt OK totalpris, for jeg finner at jeg bruker vesentlig mindre spylevæske når den er "fetere" blandet enn de billige 3L posene.
- Metoden over har ikke gitt falske meldinger fra giveren i spylevæsketanken, den vasker ruta bedre, og den har omtrent samme totalpris som de rimeligere alternativene (vel, jeg har ikke finregnet på det), og det er enkelt og kjapt og blande i en 4L kanne.
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Automatisk avstandsholder ved rekuperasjon
fredag 09. desember 2016, klokken 13:59
Jeg syns den virker fint jeg, men i høyere hastighet foretrekker jeg D+ for å beholde mest mulig kinetisk energi. Jeg ser ikke på Dauto som en automatisk avstandsholder for det er jo ikke meningen heller slik jeg ser det--Dauto er ment å hjelpe til å regenerere tidlig ved nedbremsninger i trafikken, og den fjerner noe av behovet for å bremse ned manuelt. Men... om jeg hadde tenkt på Dauto som en avstandsholder slik man har på en adaptiv cruiskontroll så hadde jeg nok også syns den var skummel.

Jeg bruker Dauto til bykjøring og D+ (eller Dauto) på motorvei. D+ i tett trafikk på motorvei, ellers bremser den ned bilen når jeg ikke vil...  D- har jeg ikke prøvd enda :-)
#5
Mercedes B-Electric / Sv: Problemer med batteri?
fredag 09. desember 2016, klokken 13:47
Sitat fra: tomstef på torsdag 24. november 2016, klokken 13:40
Vi kjøpte nylig en b-klasse elektrisk.
Med range+ skal vi ha en teoretisk rekkevidde på 24mil, reellt kanskje rundt 15-18mil. Problemet er at de siste ukene, med temperatur rett over 0, så lader den ikke opp mer enn til 6-7mil. Er dette innenfor normalt?

Men hva du får i beregnet rekkevidde er nesten helt og holdent basert på hvordan du kjørte siste tur.

Så om du kjører en småtur i kaldt vær så blir det beregnet kort rekkevidde for neste opplading/tur. Om du så skal langt en dag og du får veldig kort beregnet rekkevidde, så ville jeg resatt verdien/computeren (grunnlaget den bruker, siste småtur, er jo ikke da relevant så da er en reset greit)    ....eller så ville jeg rett å slett bare kjørt strekningen som vanlig om det var en strekning jeg kjente godt. Rekkevidden vil da bare gå ned veldig sakte på den turen, om du kjører pent. Og neste lading/tur vil den vise flere km tilgjengelig igjen, siden siste tur var en langtur...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA