Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marthe Brekke

#1
e-up! / Sv: Utnyttbar kapasitet ihht til kjørecomputer
onsdag 26. april 2017, klokken 12:46
Denne hiver jeg meg på. Kapasitet er oppgitt til 16,8 netto. Jeg kommer langt mindre enn 100 km om jeg går over 15 i forbruk.
#2
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
onsdag 26. april 2017, klokken 12:44
Hei,

jeg skriver ned og måler svært nøye etter hver endte kjøretur.

Når bilen er kald, så har jeg ikke sjans til å komme under 15 Kwh/100 km til jobb (12-14 km). Dette i Eco +. Bilen bruker ekstremt mye bare å komme i gang, og jeg bor i byen.
Langkjøring i Eco + ligger rundt 13 kwh/100 km når det er under 7-8 grader ute.
Langkjøring uten Eco + ligger rundt 15 kwh/100 km når det er under 7-8 grader ute.
Har dessverre ikke fått notert noen målinger når det er minusgrader, da jeg har vært for kald eller hatt hastverk når jeg har stoppet bilen.. Urutinert av meg, men sjeldent det er minusgrader her!
Har flere ganger målt et helt batteri oppbrukt på rundt 100 km med gjennomsnittsbruk på mellom 14-15. Batteriet er jo 16,8 kwh. Da tenker jo jeg at det skal være mulig å kjøre 100 km med 16,8 i gjennomsnitt? Ikke 100 km med 14-15 km?

Jeg har hatt flere som kjører el-bil som har kjørt min, og de gir også tilbakemelding på at den oppleves som svært "tung" og at den har et unormalt høyt forbruk. Men det mener jo forhandler at den ikke har.
De mener 90 km med 6-9 grader ute er helt kurant..
#3
e-up! / Sv: Bergen (Fyllingsdalen) - Stavanger med e-up
tirsdag 18. april 2017, klokken 10:38
Kjørt denne strekningen flere ganger, med E-up som leverer dårlig rekkevidde. Starter fulladet, lader på Stord og i Aksdal. Ankommer Sandnes nesten tom.
Vær obs på at ladestasjon på Lura og på Randaberg er Lyse sine. 99 kr per lading uansett tid, om man ikke har avtale med 4 måneders bindingstid (for 199 kr pr mnd, opptil 15 ladinger!) Fortum har ladestasjoner v/Mc Donalds på Mariero, og på Møller på Ganddal. Så om du kommer gjennom første tunell etter ferjen med lite batteri, anbefales et ladestopp v/ bensinstasjonen mellom tunellene.
#4
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
tirsdag 18. april 2017, klokken 10:35
Ser flere bruker rekkeviddemåleren som henvisning her. Den sier meg veldig lite, da det er svært ustabil og lite pålitelig.

I tillegg ser jeg andre nevner faktisk rekkevidde ned mot 50 km på fullt batteri. Dette er ikke greit, når de markedsfører reel rekkevidde 80-120 km på vinterstid. Og det er det jeg krangler med dem om. Jeg vet alt som kan påvirke rekkevidden. Og dette vet de også. Og de oppgir fortsatt at bilen har en rekkevidde FRA 80 TIL 120 KM på vinterstid. Det vil si (etter min mening) at så lenge man ikke kjører helt på trynet med fullastet bil og klimaanlegg på fullt, så skal man ikke komme under 80 KM. Det vil også si at om man kjører helt perfekt, det ikke er for kaldt ute (da tenker jeg at mellom 5-10 grader må kunne anses som en varm vinterdag, basert på gjennomsnittlig temperatur i landet), i ECO + og svært energibesparsomt, så skal man kunne oppnå 120 KM. Dette opplever ikke jeg. Og flere av dere beskriver det samme. Er ikke dette da falsk markedsføring? Kan Møller skylde det på brukerfeil, når det er vi brukere som det markedsføres mot?
#5
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
mandag 27. mars 2017, klokken 18:30
Holder til i Bergen.
#6
e-up! / Sv: Oppdaterte ladestasjoner på Garmin
torsdag 02. mars 2017, klokken 13:26
Nei, jeg har prøvd, lastet ned program for å få lagt inn fil til Garmin og får beskjed om at alt er ok, men ingen nye ladestasjoner på enhet. Får heller ikke til å slette kart fra andre land, for å få bedre plass. Håper noen har en løsning her.
#7
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
torsdag 02. mars 2017, klokken 13:23
Tusen takk for mange svar. Virkelig ulike opplevelser av rekkevidden på E-up, noen mener det er helt normalt hva jeg opplever mens andre beskriver rekkevidder som jeg ikke klarer å oppnå uansett hva jeg prøver på.

Har sendt formelt krav om hevelse av kjøp med 14 dagers svarfrist. Denne fikk jeg avslag på fra Møller etter 3 uker. De mener at ettersom de har dokumentert at bilen har en rekkevidde på 90 km i 6-9 grader, så leverer bilen i forhold til brosjyre som sier 80-120 km på vinter. Jeg mener dette er helt feil, da 90 km er i nedre sikre av hva brosjyren beskriver at bilen skal levere om VINTEREN.
Jeg får 50-65 km utav bilen når det er mellom -1 og 4 grader ute. 50 hvis jeg har det komfortabelt, 65 hvis jeg kjører ganske uforsvarlig. Mener da med tanke på sikten - bilen er så ekstremt fuktig at uten å ha på klimaanlegget så blir det farlig å kjøre fort.

Har også GPS fra 2013, i en bil jøpt i 2016, som selger har lovd at han skal fikse. Nå har sjefen hans tatt over dialog, som mener at det ikke er dems ansvar å selge bil med oppdatert GPS.

Bremsene begynte også i desember, etter bilen hadde vært inne til testing hos Møller, å lage lyd og å bli svakere. Dette nekter de også å se på/ta ansvar for. Om det er deres feil eller ikke så mener jeg en bil som er 3 mnd gammel burde ha fungerende bremser.

Må nå gå gjennom forbrukerrådet og advokat. Står i fare for å miste jobb, har enorme utgifter på dette og taper mye arbeidstid.

Hvis noen har vært i lignende situasjon, vær så snill å ta kontakt med meg. Trenger råd og veiledning her.

Til info: Hadde en normal rekkevidde på 140-150 km når bilen var ny, i september 2016. Rekord 156 km. Vet å kjøre EL-bil. Har forbruksmåler på den digitale skjermen i bilen, og passer hele tiden på å kjøre så optimalt som mulig. Så dette ligger ikke hos meg.
#8
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
mandag 19. desember 2016, klokken 14:11
Takk for svar.

Jeg baserer alt jeg skriver på faktisk rekkevidde, ikke gjettometeret.
Ettersom jeg fikk 156 km utav bilen i starten, så ser jeg ikke på kjørestilen min som problemet.

Flott med godt utbygget hurtigladenettverk, men det er urelevant i forhold til at bilen ikke leverer det den skal. Eller rettere sagt det jeg har blitt solgt.

Har fått nytt svar fra Møller, som påpeker at oppgitt rekkevidde på vinteren er 80-120 km. Igjen, så prøver jeg å fortelle dem at det IKKE er vinter, og at bilen allerede er nede i 80 km. Men de gir seg ikke.

Noen som kan hjelpe meg til hvordan jeg går videre med dette? Er det instanser jeg kan kontakte i og med at bilen er helt ny, og dette er feil info fra selger?
#9
e-up! / Problemer med rekkevidden
torsdag 08. desember 2016, klokken 13:25
Jeg kjøpte en helt ny E-up 2016 modell i september. Kjørt 30 km ved levering.
I begynnelsen hadde jeg absolutt ingen problemer med den, var som en drøm. På fine dager, i eco + mode fikk jeg minst 145 km ut av den, rekord ble på 157 km (150 km med 2 km anslått igjen). Dette med kjøring frem og tilbake på jobb, som inkl. først by og så motorvei.

Så gikk det nedover. Først i slutten av oktober, da begynte den å være veldig ustabil i rekkevidde. Plutselig en dag kunne jeg ende opp med å bare få 80 km ut av bilen. Ikke drastiske endringer i utetemp.

Og verre skulle det bli. Nå får jeg alt mellom 60-90 km ut av bilen. Det er ikke mulig å kjøre i eco + lenger, da kondens gjør at jeg ikke ser noe, og kulde gjør at det ikke er mulig å ha vinduet åpent. Jeg bor forøvrig i Bergen, hvor det regner.

Bilen har vært inne på verksted 3 ganger. Første gang fikk jeg beskjed om at tekniker hadde kjørt bilen 43 km, og hadde ca. 5/8-deler igjen på batteri. Estimert blir da 114,6 km.Temp. ute 8 grader. De mente ingenting var galt, og at de ikke kunne forstå hvordan jeg bare fikk 60-90 km utav fulladet batteri. Fikk bilen igjen uten at de ville gjøre noe mer.

Andre gang oppdaterte de noe greier, uten å kjøre bilen. Det hjalp heller ikke.

Nå fikk jeg nettopp tlf fra verksted, da bilen er inne for en 3. gang. Da hadde tekniker kjørt bilen fra fulladet til tomt batteri, og kommet på 90 km. De mente det var 6 grader ute, jeg som bor i samme område målte 8-10 grader i går og 11 grader i dag. De forsto fortsatt ikke at det var noe galt med bilen, og avslutter saken.
Jeg prøvde å forklare det at 90 km er ikke akseptabelt, ikke det selger har oppgitt til meg og at det heller ikke samsvarer med test nr 1. I tillegg så er dette 90 km i et strekk, uten stopp = med andre ord, reel rekkevidde i normal hverdag er langt lavere.

Møller Bil vil ikke hjelpe meg lenger, og mener at jeg må akseptere at bilen er slik den er.

Har googlet meg vill etter noe jeg kan bruke for å få frem at test nr 3 viser at bilen IKKE fungerer som den skal, eller at det IKKE er dette som VW/Møller selger. Kan noen backe meg up her, eventuelt bekrefte/avkrefte at jeg har rett?

Og har noen erfaring med å bruke forsikring til rettshjelp? Eller kan dette tas med forbrukerombud?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA