Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - yhafting

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Hvor "smart" er den?
tirsdag 08. august 2017, klokken 22:18
Sitat fra: fredriks på fredag 28. juli 2017, klokken 19:31
Sitat fra: aek på fredag 28. juli 2017, klokken 10:13
Sitat fra: vonGrepa på søndag 11. juni 2017, klokken 22:57

Ellers kan du velge hvor mye av tilgjengelig strøm den skal dra, ved å velge high, medium eller low fra menyene.

Hei,
Mitt første innlegg; fikk min Ioniq i forgårs, så bær over med meg ...
Stusser på ovenstående sitat. Hvordan forholder menyvalget seg til H-M-L på schukoladeren?

H = 12A
M = 9A
L = 6A
Eller
H = 9A
M = 8A
L = 6A
..
Slik er det på vår som vi fikk i juni.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
onsdag 26. juli 2017, klokken 01:42
Sitat fra: Slarre40 på mandag 24. juli 2017, klokken 09:39
Det er jo supert :-)

Hvilket varenummer elelr modellnumemr er det på det takstativet?
Har dessverre ikke varenummer
Men søk på prorack whispbar og evt civic (hybrid) 2008 modell.
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
onsdag 26. juli 2017, klokken 01:37
Sitat fra: Geir K. på tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:07
Det der så bra ut, legg gjerne ut ett bilde litt lenger ifra også så vi ser hele bilen.
Her er ett. Tok ikke så mange bilder.
Ser at vinkelen på takstativet ikke er perfekt, men i og med at det er avrundet, så ligger lasten stabilt uansett. Antagelig gir det noe ekstra luftmotstand men det er ikke noe jeg tenker på de få gangene det er i bruk.
#4
Hyundai Ioniq / Navigasjon til hurtiglader
lørdag 22. juli 2017, klokken 23:19
Jeg synes det mangler en rekke ladestasjoner (mange fra Grønn kontakt og Cricle K) i Navigasjonsappen.
F.eks kjørte jeg strekning Grimstad - Oslo i dag, og i området omkring Drammen manglet det en rekke stasjoner, og jeg ble henvist til stasjoner i Moss, fremfor ting som lå både nærmere og langs ruta jeg fulgte (i navigasjonssystemet) langs E18.

Løsningen denne gangen ble å benytte en ladeapp, på mobilen, fremfor å benytte navigasjonssystemet som burde være ganske ferskt (jeg fikk bilen fra forhandler i midten av juni).

Er det fler som har denne erfaringen, eller kjenner til noe jeg kan gjøre for å bedre dette?.
Per i dag har jeg bare én kontakt aktivert (Combo), for jeg ønsker kun å stoppe på hurtigladere. 
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
lørdag 15. juli 2017, klokken 22:36
Kjøpte en "whispbar" til civic-hybriden jeg hadde før ioniq. Med litt justering fungerte den greit. Den er i kategorien som fester i døråpningen, men relativt skånsomt. Den sitter helt fint, like godt som på forgjengeren.
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Utlading av 12V batteri
lørdag 08. juli 2017, klokken 15:30
Sitat fra: gr på lørdag 08. juli 2017, klokken 12:04
Strøm til en minnepinne i idle gir ikke noe strømtrekk å snakke om på en elbil. USB2.0 specca 500mA eller noe sånt.. problemet her er åpenbart noe annet enn en helt ubetydelig USB-drive.

e-Golfen min har stått i 9-10 døgn nå uten lading, ikke fulladet, med dashcam gående hele tiden, pluss at den også er online på internett/Car-Net via innebygd mobiloppkobling. Det trekker mye mer enn en flashdrive. Så lenge bilen lader 12V fra hovedbatteriet så betyr dette lille strømtrekket nada. Sjekka den akkurat via appen og rekkevidden står fortsatt på 114km, akkurat samme som den ble forlatt med.

Ja det er mer i tråd med det jeg har tenkt. I dette tilfellet var imidlertid ladestatus på hovedbatteriet et sted mellom 40 og 60% (fordi jeg tenkte å teste hurtiglading ). Jeg er ikke sikker på om aux spareren faktisk lader 12V batt. når hovedbatteriet er under en viss grense? (mener å ha lest det et sted, men finner det ikke i instruksjonsboka) hvis den ikke kjører auxlading, så vil 10-20W bruke opp batteriet ila 2 dager, men det er jo også mye mer enn et par usb-dingser tar.

Foreløpig er det bare en gang 12V batt. har gått tomt, så jeg må se litt mer om vi typisk får fler advarsler om at aux lader er i bruk. Det har jo ikke vært noe problem når bilen lades hver natt. Men jeg vil jo helst avdekke svakheter før vi kjører på ferie, for da kan bilen bli stående noen dager ufulladet...
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Utlading av 12V batteri
lørdag 08. juli 2017, klokken 11:11
Sitat fra: tuono på lørdag 08. juli 2017, klokken 06:49
Er dere sikker på at du har fått riktig diagnose og informasjon? Det kan virke som du overproblematiserer det som egentlig er et skadet/defekt batteri?
Det har vært noen av disse bilene som har hatt tull med 12V, og ut i fra hva jeg har fått med meg har bytte av batteri på garantien eliminert problemet. Defekte celler med påfølgende kapasitetsmangel/driftsforstyrrelser har vært fellesnevneren.
Det kan godt være 12v batteriet må byttes, men jeg ser selv at usb-porten til AV anlegget gir strøm til minnepinner når bilen er skrudd av og forlatt. Det i seg selv er helt unødvendig og bør fikses.
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Utlading av 12V batteri
lørdag 08. juli 2017, klokken 02:18
Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. juli 2017, klokken 10:45
Sitat fra: yhafting på fredag 07. juli 2017, klokken 00:02
....Siden jeg til daglig kjører motorsykkel uten 12V batteri, så tenker jeg at det burde gå ganske greit...
Veldig off topic (beklager det!)

Hvilken mc er dette?

Til topic så hadde jeg en Soul som hadde Dashcam i strømuttak hele tiden jeg hadde bilen, og alltid minnepinne i USB. Hadde aldri problem med 12V på tre år og 55 tusen km.
Dashcam hadde LED som slukket når tenningen skrus av.
Vet ikke om Ioniq og Soul er helt like men systemene ser slik ut, og det er samme menyer.

Jeg kjører en 2015 Zero SR daglig til jobb (11,4kwh batteri som gir ca 15 mil på landevei).

Ellers burde 12V problemene til Ioniq kunne rettes med en oppdatering. Burde være mulig å skru av AV godt nok, for det er tydelig  at det ikke skjer. Litt dumt å måtte plugge ut USB plugg hver gang man kjører, for da varer den ikke lenge.
#9
Hyundai Ioniq / Utlading av 12V batteri
fredag 07. juli 2017, klokken 00:02
Heisan
Etter tre uker klarte vi også å lade ut 12V batteriet-
Bilen selv skjønte ikke at det var problemet og gav feilmeldinger som at den ikke godtok nøkkelen, + en masse klikking med låser ol. som i prinsippet er ensbetydende med noe galt. Litt skremmende at bilen holdt på å bli umulig å låse opp, men ved å stoppe helt og gå tilbake igjen fikk vi åpnet den etter at den gikk i vranglås.

Heldigvis viser det seg at det bare var 12V batteriet som hadde ladet seg ut. Men hvorfor gjør den det?
I prinsippet har vi vært flinke, så det burde ikke være noe som dro strøm, og aux sparer var på---

Det vi ikke visste var at USB-minnepinner og potensielt 12V uttaket kan bidra til å tømme 12V batteriet  :P. Vi har hatt en minnepinne stående i, siden jeg bruker å høre på musikk fra den, men det bør man altså ikke gjøre. To netter og en dag uten lading viste seg å være nok (Planen var å teste hurtiglading dagen etter en lengre kjøretur, men det ble visst utsatt en dag for lenge...). I tillegg har vi et USB-uttak for sigarettenneruttaket, som man kan ha bidratt. Det er riktignok vanskelig å si, for det er ingen LED på denne som lyser annet enn når noe er koblet i USB kontakten. Men at USB-minnepinnen er på har vi sjekket ved at fruen ble igjen i bilen etter at jeg låste og gikk ifra- og tydelig nok så lyser det i leds, så den bruker strøm når bilen er av.

Ellers har vi hatt et problemfritt bilhold så langt. Men jeg lurer jo litt på om 12V batteriet allerede skades av to måneder i transit fra korea..? Alle driftstoppene som skyldes 12V batteriet tyder jo på at tiden er moden for å fase det ut. Siden jeg til daglig kjører motorsykkel uten 12V batteri, så tenker jeg at det burde gå ganske greit...
#10
Hyundai Ioniq / Sv: vask av motorrom??
søndag 02. juli 2017, klokken 21:10
Sitat fra: Ferskelbilist1978 på mandag 15. mai 2017, klokken 14:26
Ka tenke folk her inne om det? det må vel tåle det?

innspill mottas med takk :)  :+1:
Manualen anbefaler det ikke:
#11
AC fleksilading / Sv: "230V" AC lader med mennekes plugg
lørdag 24. juni 2017, klokken 22:06
Sitat fra: KjellG på lørdag 24. juni 2017, klokken 12:48
Fant denne http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?board=29.0

Men hvor finner en din post med beskrivelse?

Ser for meg ut til at du bruker tre ladere: originalen, to eltek, alle koblet mellom fase og N på nettsiden. De to eltek er seriekoblet på utgangen og eltek + originallader er deretter parallellkoblet?

Mener å ha sett en i utlandet som satte inn to ekstra ladere i bil for 3-faselading. Han brukte originalladeren as is og de andre to fulgte denne som slaver for å regulere ladingen.
http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?topic=6887.0
Eltekladerne er koblet til hver sin fase for å komme under 16A. Utgang koblet i serie for 114V utspenning. Originalladeren kjører på den siste fasen- den er nødvendig for å starte ladingen uten egen kommunikasjon mellom lader og bms. Strengt tatt kan en av eltekene henge på samme fase som originallader, men det ville ikke vært så bra om jeg kom på et enfasesystem.
#12
AC fleksilading / Sv: "230V" AC lader med mennekes plugg
lørdag 24. juni 2017, klokken 00:19
Sitat fra: KjellG på fredag 23. juni 2017, klokken 13:13
Står disse laderne montert på sykkelen, eller er dette en frittstående DC-lader?
Heisan de er frittstående. Jeg har festet dem i en passe stor eske som holder på koblinger ol, og de får plass i toppboks med ledninger og alt. Kobler sykkelens lader til en schuko på boksen til laderne. Det er ikke et vanntett system, så kun for godværsturer.

Det er selvsagt mange måter å gjøre koblingene på for å utnytte varianter med forskjellige antall faser. Men det vil alltid være bare on-board lader eller alle tre, for jeg trenger begge likeretterne for å få høy nok spenning. Jeg har ikke laget noen kommunikasjon bortsett fra en bryter som trengs ved noen ladestasjoner for å gi signal om at systemet er klart for mat. (mao jeg starter ikke ladern på noe mindre enn 10A 3fas)

Jeg vurderer å lage et annet koblingsregime, men tror ikke jeg vil satse på mye brytere- ting som kan gå galt og ta plass. Neste gang vil jeg gå for å bruke en std elbilkabel som kobles i min boks fremfor boks med kabel. Så kan brytere ol være i boks og ikke på pistolgrepet.
#13
AC fleksilading / Sv: "230V" AC lader med mennekes plugg
torsdag 22. juni 2017, klokken 21:42
Sitat fra: OlaM på tirsdag 20. juni 2017, klokken 09:31
Litt halvveis offtopic, men kunne du beskrevet den laderen et sted, her eller i Zero-tråden?  :)
Heisan Ola, jeg har brukt to eltek flatpack HE 2kw koblet i serie (begge stilt inn på 57,3V), sammen med den som fulgte med sykkelen. Dvs 5kw tilsammen fordelt på 3 faser. I prinsippet kan jeg legge til 2x2kw til og få 9kw, men foreløpig får det klare seg. Det er ikke så ofte jeg kjører mer enn 2t på en dag. Jeg har forsovidt lagt ut beskrivelse på electricmotorcyclesforum.com ( samme brukernavn).

Laderne kan brukes med 110V opp til 380V AC, så de ville håndtert 230V IT med nøytralleder, det ville bare gitt noe lavere effekt ut.  Jeg har koblet orginalladeren mellom L1 + N, og de andre L2 + N og L3 + N, så det ser ut til at jeg vil kunne bruke en 230V lader, men da virker bare orginallader=veldig langsomt.
#14
AC fleksilading / "230V" AC lader med mennekes plugg
søndag 18. juni 2017, klokken 23:08
Heisan
Nå som jeg har fått laget meg 3-fas lader på 5kw til motorsykkelen, så registrerer jeg at ladeappene gjerne oppgir "230V 16A" f.eks, mens andre ganger 400V..

Betyr det at vi har både IT-nett og TN- nett kobling på 3fase til mennekes (type 2)-kontakter?

Siden laderen min er koblet mellom fasene og nøytralleder vil jeg bare få 130V i tilfelle jeg velger en 230V lader?

Eller er det bare tull alt sammen fordi det alltid er 400V mellom fasene og bare 230V i tilfelle man har en fase (L1) og nøytralleder (=> 230V)?

Spør mest for å kunne styre unna 1-fas som vil bli ulidelig treg (1kw) lading.
3Fas 230V mellom fasene vil fungere, men noe redusert ladeeffekt. 3Fas 400V vil alltid være raskest.
#15
Sitat fra: HCO på torsdag 04. mai 2017, klokken 20:14
Da har jeg fått prøvekjørt Energica Eva også (streetfighter-versjonen). Gudhjelpemeg for en morsom sykkel.

Til forskjell fra Zero har denne sykkelen lademuligheter som er mer lik det vi er vant til fra elbiler. Hjemme og på destinasjon kan du lade batteripakken (11,7kWh) med Schuko-kladd eller med Type2 mode3, dvs. ladestasjon (støtter inntil 3kW). På farten kan du lade med CCS/Combo (støtter teoretisk 20kW - i praksis trekker den visstnok ca. 17kW).
Ladingen er vel akillesen til Zero i forhold til lengre turer. Batteriet tåler 1C lading, men du må ut med nærmere 30kkr i tredjepartsløsninger for å få til det. (Evt mekke noe selv, da kommer du nærmere 10-15kkr) Men det blir uansett tregt i forhold til 20kw som tilsvarer 2C.

Er enig i at Zero burde laget antispinn-mulighet. Paradoksalt nok er det erfarne motorsyklister som gjerne går i baret og gir jernet så hardt at de ryker ut i svingen. Setter man custom-instillingen på SR til 70-80% torque blir sykkelen ganske grei på våt føre og i tung trafikk. Bruker dette daglig til jobb selv om sommeren. At sykkelen har høyt dreiemoment fra motoren betyr forøvrig ikke at den er uhåndterlig. Kraftmomentet du får ved å dreie på håndtaket er lett å beregne, du får ingen overraskelser slik du kan få med en girmotorsykkel.

Så hvis du har penger til en Energica, er det vel bare å løpe å kjøpe, men pengene rekker vel kanskje til to Zeroer..? Ikke det at jeg ville hatt to, for en fungerer helt utmerket
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA