Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ReneM

#1
e-up! / Sv: VCDS på E-up!
onsdag 01. november 2017, klokken 13:25
Sitat fra: Ellerikke på onsdag 01. november 2017, klokken 06:51
Om det går an å programmere slik at parklys alltid er på, vil ikke det da inkludere røde baklys? Ellerikke har så lyst på røde baklys som er på hele tiden, hun kan nok leve med at parklysene lyser i tillegg til DRL på dagtid...
Andreas

Når du programmerer parklys til alltid på har du alltid baklyktene på ;)

Bor du i bergensområdet kan jeg utføre det for deg.
#2
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
mandag 30. oktober 2017, klokken 11:09
Tror nok du er rett i den. Skal undersøke det litt nærmere i kveld.
#3
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:57
Der spør du noe vanskelig ;) har ikke bilen i nærheten man skal se om jeg finner riktig adapsjon i morgen!

Mener det er utrolig merkelig at møller er så bastant imot til å melde batteriet inn i systemet. Er du sikkert på at den har component protection og nekter å snakke samme med CAN nettet.

Edit: har vært i bilen og tatt en titt. Du kan «si» til bilen hvilken størrelse systemet skal ta hensyn til. Ligger i adaptions på CAN controller. Se bildet.



Edit2: SER også at batteriet er registrert til VIN. Det er en adaption på selve batteriet. Her trenger du en security code til å endre den til bilens VIN. Så jeg tror at du må:

1. Endre størrelse i CAN gateway (det kan du gjøre uten security acces)
2. Endre VIN på batteri controller til din VIN.
3. Tar veien videre derfra. Hadde ikke vært overrasket hvis det er alt som trengs.

4. Bytte ombordlader og kode den til 32A slik at du kan lade med 7,2 kW. Muligens at du må bytte kabler der for å tåle mer belastning, men samtidig hadde jeg ikke vært overrasket hvis det er unnødvendig.
#4
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 29. oktober 2017, klokken 19:35
Er det nødvendig med å flytte alle disse kretskortene? Regner med at det er en standard protokoll for kommunikasjon mellom HV styreenhet og CAN gateway.

Jeg ser i VCDS at det er mulig å endre «størrelse» i HV enheten. Dersom du klarer å anmelde nytt batteri i CAN gateway kan jeg ikke ser for meg at det er nødvendig å bytte masse controllere.
#5
Sitat fra: automat på fredag 27. oktober 2017, klokken 21:35
Det er mer enn 20 km forskjell i vinterrekkevidde på 30 kwh Soul og 24kwh Leaf. Elbil.no sier 150km for Soul.

Den store forskjellen opp fra 24kWh Leaf er hvis man prøver seg på litt lengre turer. Hyppige ladestopp og treg hurtiglading ved kaldt batteri er for spesielt interesserte.
Med 30kWh batteri begynner tidsbruken til lading og ladestopp å komme ned på et nivå fler er villig til å akseptere.

Batteriet er jo varmt når du skal lade. Så 30kwt lader like fort som 24kwt. Du kan lade litt mer i en 30kwt før ladehastigheten går ned. Går du på skikkelig langtur er forskjellen minimalt. Vi kjørte 1500km med egolf 190 og totalt sett sparer du (nesten) ingenting. Man får litt flere stopp, men disse er også kortere. Forskjellig blir vesentlig når selve ladehastigheten går opp. Så lenge det er 50 kW er det kun primær behov som er relevant.

Klarer du deg til daglig med 24kwt - kjøp den
Er den i grenseland og hadde du klart deg med 30kwt - kjøp den

Jeg kan nevne vår eksempel: maks 60 km t/r jobb. Absolutt ingen vits å kjøpe 30 kwt dersom prisen er vesentlig høyere. Bilen er fulladet hver dag uansett. Snakker vi om en par tusenlapper hadde jeg valgt 30 kwt. Er det snakk om en par titusenlapper hadde jeg soleklart valgt 24 kwt igjen.

Konklusjon (fra min side): kjøp det som passer behovet ditt. Sjekk hva du skal bruke bilen til og sjekk hva du har kjørt i det siste år. Passer 24 kwt i ditt behov er kjøregleden akkurat det samme som med 30 kwt og pengene spart bruker du til bompenger når den tid kommer
#6
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
fredag 27. oktober 2017, klokken 21:36
Jeg tok en test på vår e-up i sommeren. Kom til 90% restkapasitet etter 55.000km.

Vi får snart 60 km t/r jobb. Med forvarmet bil blir det ingen problem tipper jeg. Selv med 60-70% skal det går fint. (Nesten ingen høydeforskjell og maks 80 km/t. Worst case lader jeg litt på jobb (gratis).

Men nå går jeg litt off-topic ;)
#7
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
fredag 27. oktober 2017, klokken 20:01
Hadde bilen på service i dag hos møller nesttun. Har serviceavtale.

Til tross for at justering sv lys er ekstraarbeid ble kostnaden 0 kr
#9
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
fredag 27. oktober 2017, klokken 18:29
Jeg tviler om en elbil blir skrotet flere år før en fossilbil. Tipper heller tvert imot.

En fossilbil har mye mer dyre komponenter som etterhvert er grunn til skroting:
- ødelagt motor
- ødelagt girkasse
- ny katalysator
- ny klutsj
- registerreim
- injektorer
- eksosanlegg
- masse mer

En elbil er stort sett uten slike store reparasjonsfeller. Så lenge batteriet varer (og det ser ut at de varer mye lengre enn bilens levetid på nye elbiler) er det perfekt for bil nummer 2.

Null slitasje med kaldt motor. Og en e-golf med 50-60% batteri hadde holdt for mange til bil nummer 2. Nesten ingenting i drivstoffkostnader uansett hvor mye bonpengene blir etterhvert.
#10
e-up! / Sv: VCDS på E-up!
fredag 27. oktober 2017, klokken 16:47
Sitat fra: Up-grade på fredag 27. oktober 2017, klokken 15:04
Har 2-3 kamerater med VCDS tenkte å få testet det etterhvert, mest for å se på batteri info.
Vet du om det er mulig å programmere DRL på samtig med kjørelys?

Det er ikke mulig. Du kan kun programmere det slik at parklys er alltid påslått.
#11
e-up! / VCDS på E-up!
torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:01
Er det noen som har prøvd seg med VCDS på E-up?

Jeg har endret følgende enn så lenge:

- Auto doorlock ved hastighet over 15kmt
- Aktivert Coming Home
- Aktivert speilvarme samtidig med bakrutevarme (noe tull at knappen ikke har lys, rotet hele tiden med det i mørke)
- Servostyring på 80% effekt slik at det er en mer naturlig følelse

Følgende har jeg ikke fått til enn så lenge:
- Øke effekt på varmeapparat i eco modus (vil øke den til maks 2,5kwh for å få litt mer varme i eco

Fant også en interessant funksjon med navn «extended battery limits». Er dog litt skeptisk til å aktivere den. Tipper at den frigjør en del av bufferet i batteriet.

Forresten mye annet som er mulig. Dog ikke like mye som på f. Eks. Golf.

#12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:15
Mountain buggy terrain + babyjogger city GT passer i en e-golf MED dynaudio.

Og fjerner du subwooferen er det plass til:
- stor koffert
- 2 bagger
- håndbagasjekoffert
- barnevogn
- småting

Sammen med 2 stk besafe izi modular og baggasje foran barnesetene og en bag mellom barnesetene var det nok plass til familie på 4 på langtur til Sverige ;)
#13
Det er helt sant. Lader du sporadisk er det ingen problem med kladd.

På vårt nye hus skal vi derimot lade hver dag med kladd. Da blir det en bruksendring. Og jeg vil ikke være den som havner i avisen og mister alt erstatningskrav fra forsikringsselskap fordi bilen og carporten brenner ned. (Uansett hvor lite sannsynlig det er).

Skal høre med styreleder hva vi får til når vi flytter inn. Regner med at en veggmontert type 2 kan reguleres ned til 10A dersom sikringen ikke tåler mer.

Det blir uansett digg å gå fra ingen lademulighet til 2 egne plasser med lademulighet. Da slipper jeg å lade på jobb og graver fram kabel i alt slags ruskevær. (Kommer til å fortsette med gratis lading når været er fint osv. 

#14
Jeg hadde hørt med styret. Kan du ikke sjekke om det er mer enn din CEE kontakt på måleren. Det høres ut som du blir fakturert for fellesbelysning.

Med varmetapet du forespeilet hadde hele kontakten smeltet vekk for lenge siden ;)
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeutstyr på langtur?
søndag 22. oktober 2017, klokken 20:32
Sitat fra: gr på søndag 22. oktober 2017, klokken 16:53
Signifikant forskjell på om du skal på langtur til kjent ladested eller ikke.

Det vi har brukt siste år/16000km er:

Type 2-kabel ÉN gang (Kongeparken)
Original schuko ladekladd
10 meter 2,5mm2 schuko skjøteledning
Hurtiglading

Langturene har vi alltid visst hvor vi skal lade, eller at det er DC innen rekkevidde.

Den støtter jeg. Vi reiste til Sverige (fra Bergen) og har kun brukt ladeutstyr som følgte med bilen og hurtiglading. Jeg kunne på 2 steder lade med CEE kontakt og hadde da teoretisk kunne fått 16A med annen kladd. Men siden vi overnattet gikk det helt fint på 10A.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA