Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjørn Erik Ness Vold

#1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Montere ny radio
lørdag 10. desember 2016, klokken 22:38
Jeg lurer på om man kan montere en hvilken som helst radio i el bil, eller om det er noe som må tas hensyn til? Tenker da på koblinger ol.. Er det ISO kabler som i en "vanlig" bil?

Tenker på å bytte til en DAB radio i min i-Miev. Det er en Pioner AVIC dobbel DIN der fra før.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Reklamasjon/heve kjøp?
fredag 18. november 2016, klokken 20:59
Vel, takk for tilbakemeldinger. Jeg bruker bilen tur retur jobb og når jeg parkerer hjemme så er det 3km igjen ifølge telleren. Jeg gjør ikke noe mer sak ut av det, men får bruke bilen til det den er ment til og se etter hvert når sommeren kommer om jeg kan strekke distansen litt lenger :-) For øvrig skal arbeidsplassen min flytte til nytt lokale nærmere mitt hjemsted om en stund så da ordner det seg nok. Det er for øvrig 2 ladepunkter på strekningen så jeg kommer meg nok hjem uansett :-)

Er det slik at lys, radio og setevarme har eget batteri?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Reklamasjon/heve kjøp?
mandag 14. november 2016, klokken 22:17
Sitat fra: Jejl på mandag 14. november 2016, klokken 21:56
Tror nok ikke du kan regne med noe heving eller annen erstatning på grunnlag av litt kortere rekkevidde enn forventet/opplyst av selgeren. Selgeren har jo ikke lik bruk som du vil ha, og kan av flere grunner få lengre rekkevidde.

Foreslår å bare å prøve å gjøre det beste ut av det, å forsøke å kjøre disse 67km fremover mot vinteren.
Utenom rådene som allerede er gitt, så var det vel fryktelig mye regn og vann i veibanen i dag. Det øker forbruket med rundt 15%, og forbruket kan forbedres litt ved å unngå å kjøre i idealsporet i veibanen, der mesteparten av vannet ligger.
At du avslutter ladingen like før kjøringen utgjør også mye, siden batteriet da er varmt. Forvarming av kupeen med strøm fra kabelen utgjør også litt(Her må du sjekke at du ikke trekker mesteparten av strømmen fra batteriet, for da kan forvarming gjøre vondt verre.)

Beste tipset er vel kanskje dieselvarmer hvis du ser det ikke går i det hele tatt mot vinteren, men det koster endel.

Ellers dreper farten rekkevidden, så du kan jo kanskje slå av 5km/t (eller mer) å se hvor mye det utgjør.

Det er installert kupevarmer på 220V så den trekker ikke strøm fra batteriet
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Reklamasjon/heve kjøp?
mandag 14. november 2016, klokken 21:26
Sitat fra: Sele på mandag 14. november 2016, klokken 21:14
Hvorfor kjøper man biler usett og uprøvd i 2016?

Bilen er sett på bilder i finn annonse, nylig service og tilbakemelding fra forrige eier + garanti og garanti for at forestående eu kontroll vil bli godkjent.
Alt det og at det ikke var tilsvarende bil i nabofylker gjorde at vi kjøpte bilen.
#5
Avansert: Batterier og Lading / Hvor får man kjøpt batteripakker?
mandag 14. november 2016, klokken 19:56
Noen som vet hvor man får kjøpt batteripakker til elbil?
#6
Kjøpe elbil? / Reklamasjon/heve kjøp?
mandag 14. november 2016, klokken 15:27
Har akkurat kjøpt vår første Elbil (brukt). Det er en Mitsubishi i-Miev 2011 modell, med 71000 km på telleren.
Bilen ble kjøpt hor forhandler på Østlandet, men vi bor i Rogaland så vi har ikke fått sett eller prøvekjørt bilen før vi fikk den. Vi fikk opplyst av selger og av tidligere eier at den har en rekkevidde på 80-90 km på vinterstid, men mer om sommeren. Bilen er velholdt og inkl ny service. Batteritest viser tilnærmet 100%.

I dag har jeg brukt bilen til jobb som den er ment å skulle brukes til og det er 67 km tur/retur. Været var regn og 10 grader og AC var ikke i bruk. På vei hjem så skrudde radioen seg av rundt ca 60 km, og når jeg parkerte hjemme så var de 2 streker på batteriindikator og 7 km kjørelengde igjen ifølge måler.
Ser for meg at når minusgradene kommer så vil rekkevidden bli ytterligere redusert...

På bakgrunn av opplysningene vi fikk før kjøp så lurer jeg på om det er mulighet for noen reklamasjonsrett/heving av kjøpet da vi mener bilens rekkevidde er langt under opplyst?

Noen som har erfaring med dette?
#7
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Egen kurs for lading
lørdag 12. november 2016, klokken 18:44
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. november 2016, klokken 15:23
Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2016, klokken 14:21
Jo, men husk at på nye kurser for lading av elbil følger hele NEK400 med på kjøpet og da blir det kostbart uansett.

Jepp, det blir ofte billigere å kjøpe en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B fremfor å la elektriker levere en slik og bruke vanlig schuko-stikk eller CEE...

Så jeg kan lovlig lade på eksisterende kurs uten noe NEK400, men hvis jeg legger opp ny kurs så er det NEK400 ?
#8
Avansert: Batterier og Lading / Egen kurs for lading
lørdag 12. november 2016, klokken 12:12
Jeg lader elbilen i dag via vanlig stikk i garasjen, men på denne kursen er det også andre ting tilkoblet.

Flere anbefaler egen ladestasjon på egen kurs, men dette er jo kostbart.
Kan ikke en løsning være å legge opp en egen kurs med sikring bare for elbilen med vanlig kontakt?
#9
Avansert: Batterier og Lading / Hva trenger jeg?
onsdag 09. november 2016, klokken 22:01
Har gått til innkjøp av vår første elbil, en Mitsubishi i-Miev 2011 modell.
Jeg har spørsmål i forbindelse med lading.

Det følger med en "standard" ladekabel for bruk i vanlig stikkontakt.
Det jeg lurer på er hvilken kabel jeg trenger for hurtiglading?
Hva er kostnaden for en hjemmeladestasjon?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA