Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Turist

#2
Begrunnelsen for å kaste ut "elektriske motorvogner" fra kollektivfeltene på øst-/nord-/sørkanten av Oslo er stengeingen av Brynstunnelen.
Er det noen med god logisk sans som da kan forklare meg hvorfor kollektivfeltet fra Brynstunnelen til Ryenkrysset er stengt for el-kjøretøy? Det er jo ETTER Brynstunnelen (som er "proppen")
Ikke det at jeg tror det blir behov for å kjøre i Kollektivfeltet på den strekningen...... tror ikke det blir noe kø siden Brynstunnelen vil "filtrere" vekk trafikken......
#3
e-up! / Sv: Ikke fornøjd med oppvarming av bil som står og lader!
torsdag 21. januar 2016, klokken 13:56
Vi kjøpte en i-Miev høsten 2011. Modellen hadde da ikke mulighet for forvarming, så vi fikk montert inn en liten Defa kupevarmer.
Setter enkelt  (enten manuelt ved ad-hoc behov, eller tidsur ved regulært behov) i gang vifta en stund før avgang.
Dette fungerte så bra at vi valgte samme løsning når vi gikk over til e-Up! Eneste "mangel" er at batteriet ikke blir oppvarmet, men fordelen er at mindre strøm går igjennom batteriet (forhåpentligvis kan dette bety lenger levetid på batteriet)

Når jeg leser om problemene folk har med forhåndsprogrammering og app'en, så er jeg veldig glad for denne gammeldagse løsningen!
#4
e-up! / Sv: Priser service E-UP
onsdag 02. desember 2015, klokken 09:05
Tilbudet fra Oppegård bil var på 2101 kroner. Prislappen kom på 2127 kroner (26 kroner fordi de fylte på 1 dl frostvæske - helt normalt, sa verkstedmottaket). Pollenfilter til 621 kroner var inkludert.
#5
e-up! / Sv: Rengjøring av seter
mandag 04. mai 2015, klokken 16:45
Jeg vet dette høres sinnsykt ut, men: har du prøvd å støvsuge setet?
Jeg hadde en del lyse flekker på mitt sete, antagelig fra snø og kaffe.
De lot seg støvsuge vekk! Det var akkurat som om de "skled av" stoffet
#6
e-up! / Sv: Kjørelengde, reel?
mandag 19. januar 2015, klokken 20:41
Sitat fra: Henning på mandag 19. januar 2015, klokken 14:00
Jeg har 50 km mellom sandefjord og porsgrunn. I dag var det -1 grad og litt slaps/vann på veien. Kom frem med 12 km igjen. Jeg hadde regnet med at 5 mil skulle være trygt uansett føre, men hvis det hadde vært kaldere eller dårligere vær så er jeg jammen ikke sikker på at det hadde gått med normal kjøring.

Heldighvis har jeg ganske mye å hente ved å kjøre sakte på motorveien og sette ned temperaturen. Men det er litt nedtur å måtte gjøre dette på kun 5 mils distanse.

Ellers strålende fornøyd med bilen.

Fastsetting av rekkevidden for en elbil har mange likhetspunkter med å måle hvor lang en strikk er......
En masse faktorer spiller inn:

Kjørestil (kanskje den viktigste)
Utetemperatur
Vann eller snø på veien
Bruk av varmeapparat
Dekktype
Dekktrykk
Hastighet
Topografi
for bare å nevne noen.
Det er fullt mulig å få e-Up! til å ha rekkevidde 100 km om vinteren / 150 km om sommeren, men bare hvis du tar hensyn til faktorene ovenfor.

Eksempel: på torsdag ettermiddag/kveld var "interessante" kjøreforhold i Oslo-området, med mye slaps på veien og mye kø. I løpet av ettermiddagen / kvelden kjørte jeg tilsammen seks turer, alle sammen med endepunkt hjemme hos meg (på toppen av en lang stigning). Strekningen var tilsammen 93 km, uten å lade. Hadde ca 10% strøm igjen (resterende rekkevidde gir liten mening, da jeg som sagt bor på toppen av en bakke).
Brukte stort sett eco+, men noe varme i begynnelsen av turene for å få vekk dugg.
#7
e-up! / Sv: Batterilureri?
mandag 05. januar 2015, klokken 15:53
Sitat fra: Panzer UP på lørdag 03. januar 2015, klokken 17:50
..... Men selger påstod at bilen hadde 160 km rekkevidde sommerstid og vel 100 km på vinterstid. Jeg vil anta at det er med slep ilagt deler av ruten isåfall.
Har nå hatt elbil i snart fire år (siste 10 måneder med e-Up!) og kjørelengden er VELDIG avhengig av temperatur og kjørestil. Kjører regelmessig en strekning på 55 km med mye opp og ned (100 meter netto stigning) og har aldri opplevd å bruke mere enn 50% av batteriet. (Brukte nøyaktig 50% i minus 6 grader, ECO og 19 grader i kupeen). Hjemover bruker jeg en del mindre. Har 0,2 bar overtrykk i dekkene.
Opplever at 100 km+ er mulig om vinteren (selvsagt ikke altfor kaldt!), og at 150 km+ er mulig om sommeren.
Men, som sagt, veldig avhengig av kjørestil.
i-Miev'en jeg hadde før opplevdes mye lenger unna fabrikkens oppgitte rekkevidde. På den var rekkevidden ca  80 km om vinteren og 120 km+ om sommeren.
#8
e-up! / Sv: E-up!en ble påkjørt
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:43
Så man må manuelt skru på nærlys også på natten? Jeg har sett at trillinger alt for ofte er bekmørke bak på natten, noe jeg vil anta skyldes manglende lyssensor eller en eier som har skrudd av lyset for å spare noen få Wh.
Min i_miev hadde automatisk skifte mellom kjørelys og nærlys
Den var på kanten til å være litt for effektiv: byttet under broer over veien! (kanskje derfor mange skrur over til bare kjørelys?)

e-Up! må enten modifiseres etter oppskrift fra Caspar, eller så må man veksle manuelt.
#9
e-up! / Sv: Kjørelengde, reel?
torsdag 18. september 2014, klokken 12:55
Sitat fra: Careka på torsdag 18. september 2014, klokken 12:47
Når vår er full ladet viser den altid 135km. ?  er dette ikke full-ladet ?
Kommer an på hvilken modus du har. Guessometeret viser forskjellig avhengig av "normal", "eco" og "eco+".
I "eco+" ser jeg opptil 162 km.
#10
e-up! / Sv: Kjørelengde, reel?
torsdag 18. september 2014, klokken 12:54
Har hatt min e-up! siden februar, og alt tyder på at jeg kan klare 150 -160 km "ekte" rekkevidde.

Eksempel:
Igår dro jeg fra jobb (Hakadal) med fulladet batteri (Guessometer viste 156 km rekkevidde, "eco+"), kjørte ned til vika og hentet Fruen, og så ut til Holmlia. Tilsammen 55 km. Ladet ikke hjemme, men kjørte så den motsatte veien i  dag tidlig. Tilsammen blir dette 110 km. Guessometeret gå meg 45 km rekkevidde når jeg parkerte på jobb igjen, litt under 3/8 deler igjen på batterimåleren.
Veien til Hakadal er svakt oppover de siste milene, så rekkevidden burde være større enn 155 km totalt. Tror jeg kunne ha kjørt hjem igjen, siden hjem ligger 100 m.o.h lavere enn jobb (men lader på jobb igjen)

Kjørte i "eco+" begge veier, og fylte dekkene 20% over ved dekkskifte (men har ikke sjekket dem siden). Holder fratsgrensen, men farten varierer en del. Kjører E6 fra Sentrum til Trosterud, så en del kilometer er i 80 km/t

#11
e-up! / Sv: Feil: Elektrosystem Stans bilen
tirsdag 09. september 2014, klokken 16:17
Sitat fra: Elmo på torsdag 04. september 2014, klokken 23:26
OK,97AR ja. Den ble utført på våre bil for 2-3 uker siden, men da uten at de byttet 12V batteriet.

De sa at alle bilene skal ha oppgraderingen, men at den ikke var så viktig at det ble snakk om noen innkallinger. Blir bare tatt hvis bilen er inne i en annen sammenheng.

Ble oppringt av forhandleren min om denne aksjonen idag, så det er nok ikke bare "hvis bilen er inne i en annen sammenheng". Bilen var inne for en annen oppgradering i begynnelsen av juli......
Men det er klart at det ikke er en vanlig innkalling. Touranen min har akkurat fått skriftlig innkalling på tilleggsvarmeren.
#12
e-up! / Sv: Endring i rekkevidde ved tempraturnedgang
mandag 07. juli 2014, klokken 17:27
Har ikke hatt e-up!'en gjennom en hel vinter ennå, men kan si litt:
Forskjellen er betydelig, dog avhengig av hvor mye du vil fryse!
På strekning jeg kjører ofte, og med litt kulde (-6 grader) i vinter, brukte bilen opp ca. 50% av batteriet på en  på 55 Km (hadde også 55 Km igjen på "guessometeret"). Det burde tilsi minst en rekkevidde på 110 Km (netto stigning er ca 100, Eco, varmen på 19 grader og forsiktig kjøring)
Tilsvarende for tiden (litt over 20 grader, Eco+) er 30 - 35% og 80 km igjen (sjelden jeg starter med fullt batteri på denne strekningen for tiden, derfor litt ca tall)
Opplever at det VW har sagt om rekkevidde ikke er umulig å oppnå. Har for tiden stort sett 150 km rekkevidde (brukt + rest på guessometeret)
#13
e-up! / Sv: Sommertid
onsdag 02. april 2014, klokken 23:34
Sitat fra: Elmo på onsdag 02. april 2014, klokken 15:16
Jeg har ikke brukt "Avgangstid" særlig mye men såvidt jeg kan se så har Garmin enheten flyttet klokkeslettene for Avgangstid én time frem så de blir feil. Noen andre som opplever det ?

Hos meg skjer dette helt konsekvent. Garmin-enheten flytter tidspunktet en time fram selv når jeg bare lagrer forrige tid (som er en time feil) engang til, så det blir enda en time...osv...osv....

Tror nok det en bug, og ikke en feature....
;)
#14
e-up! / Sv: Dårlig kvalitet med handsfree
onsdag 26. mars 2014, klokken 15:02
Sitat fra: mortenfl på onsdag 26. mars 2014, klokken 14:20
sjekk kopabiliteten her om deres tlf såt på listen: https://volkswagen.garmin.com/volkswagen/site/support
Den lista tror jeg ikke er verdt stort.... Min telefon står ikke på den (Samsung Galaxy S4 Active/GT-i9295), men til og med SMS-opplesning virker (fra linken. "SMS readout/display: To have your SMS text messages read out, your phone needs the Bluetooth MAP Profile. (Unfortunately, very few phones currently support this Profile).")
#15
e-up! / Sv: Dårlig kvalitet med handsfree
tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:11
Prøv å fysisk ta av Garmin-enheten, og sett den tilbake igjen.

Da jeg fikk bilen, var lyden i handsfree ok, men etter en tid ble den veldig lav og med en knitrende støy. Prøvde å slette telefonen og å bytte telefon, men ingenting hjalp før jeg tok av og på Garmin-enheten.  Sliter med dårlig kontakt med den, som verkstedet skal få se på når det passer. Av og til mister den elektrisk kontakt og slå4 seg av.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA