Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ggranvik

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ombord-lader
fredag 02. desember 2016, klokken 16:07
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. desember 2016, klokken 10:36De fleste klarer seg meget bra med den 16A laderen du nevner, faktisk vil jeg tro at flere enn 50% bruker kun den kladden som følger bilen. Det finnes flere typer som gjør jobben. Det du må vurdere er om det holder for deg og hva behovet ditt er.
Ja, det blir nok en 3,6W ladestasjon på eksisterende 16A kurs. Skal jeg oppgradere kursen til 20 eller 32A må jeg nemlig grave ned ny kabel ut til garasjen for hånd (for trangt selv for minigraver), og det er jo et ganske håpløst prosjekt nå når telen har satt seg i bakken...  :)
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. desember 2016, klokken 10:36Har du ofte besøk av folk som og har elbil trenger de kanskje å låne litt strøm hos deg. Da er det kanskje bedre å skaffe en lader men type 2 kontakt slik at de kan plugge sin kabel. Denne kabelen følger bilen din i tillegg til kladden.
Det har jeg også tenkt, ikke bare for gjester, men også om man en dag har en el-bil med en annen kontakt!
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ombord-lader
torsdag 01. desember 2016, klokken 23:53
Takk for svar alle!  Bilen blir levert i februar, og jeg har altså aldri hatt noen el-bil før, så det er jo mulig ting hadde vært litt klarere etter at man hadde fått bilen.... (Selgeren sier forøvrig at dette med lading er det han kommer til å bruke mest tid på ved levering.)

Det er bare det at jeg gjerne vil ha det elektriske opplegget klart på forhånd, og når jeg nå skjønner litt mer av disse tingene, bla. gjennom nyttig info her på forumet, så blir det også enklere å kommunisere med elektrikeren! :)

En ting som har vært veldig forvirrende er dette med forskjellige "moder" for lading (1, 2, 3, 4), men der fant jeg en ganske bra oversikt på https://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/37-kodemode.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Ombord-lader
torsdag 01. desember 2016, klokken 19:11
Jeg fikk mange gode svar i tråden Lading fra stikkontakten (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30977.0.html), og hadde mer eller mindre bestemt meg for hva slags opplegg jeg skal gå for i.f.m. førstegangsanskaffelse av el-bil, nemlig en 3,6KW ladestasjon koblet til en 16A kurs jeg har i garasjen, og derved få litt raskere lading enn med vanlig stikkontakt.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg kom til å tenke på at bilen, BMW i3 "Fully Charged", så vidt jeg har skjønt er utstyrt med AC 11KW og DC 50KW ladere om bord, med mulighet for å stille inn i bilen hvor mange Ampere eller KW man skal lade med. Og da begynte jeg å lure på hvorfor man egentlig trenger en ladestasjon? Kunne man ikke bare koble type 2-kabelen, som visstnok følger med bilen, direkte til strøm...?
#4
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 23:49
Takk for innspill alle sammen! Om kanskje ikke alt står helt glassklart for meg ennå, så har jeg blitt en god del klokere!  :)

Et varmekamera er i grunnen ingen dum idé, da dette er et eldre hus, hvor det riktignok er nytt 3-fas opplegg fra husveggen og inn til nytt sikringsskap, men hvor det fortsatt er noen eldre kurser inne i huset.

Det er imidlertid en ting jeg fortsatt er litt usikker på: Kan jeg lade med høyere ampere enn 10A på en 16A kurs hvis jeg installerer CEE-kontakt og anskaffer ladekabel for dette, eller monterer en mindre ladestasjon på denne kursen (for eksempel http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol), og derved få noe raskere lading? Eller er jeg fortsatt begrenset til 10A lading? Dette dreier seg altså om en BMW i3 "Fully charged" 94AH utgave, som har "Hurtiglading AC 3-fas 11 kW" og "Hurtiglading DC 50 kW" innebygget.
#5
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 19:16
Sitat fra: TB på torsdag 24. november 2016, klokken 18:37Faren med å lade på eksisterende anlegg er at kabelen som er lagt opp kan gå via mange koblingsbokser, der det kan oppstå varmgang. Har sjølv sett det har vore brukt 1,5 mm2 kabel på 16A kurs. Faren er at dette ikkje blir oppdaga før etter ei tid med lading, og kan gi uheldige resultat.
Dvs, anlegg som har fungert fint i 30-40 år kan brått bli farlige pga. belastningen blir høgare over lengre tidsperiode.

Ved å legge opp nytt vil det garantert være ein kabel uten koblingspunkter.

Er eksisterende kabel lagt opp rett, og uten mange koblingpunkter er ikkje forskjellen så stor.
Kursen ut til garasjen er bare noen få år gammel, ut fra et underfordelingsskap (også av nyere dato) i kjelleren med kombinerte jordfeil- og sikringsautomater på alle kurser, og består av 2,5 kvadrats PR-kabel til den går over i nedgravd jordkabel (som muligens er enda grøvere?). Og som nevnt er den eneste koblingsboksen der PR-kabel går over i jordkabel (og denne er ført helt frem til kontakten). Jeg har noen utekontakter ut fra nevnte koblingsboks, men hvis jeg får koblet fra disse og lagt de på varmepumpekursen ute i stedet, så får jeg en nesten ren billade-kurs. Eneste utenom på denne kursen blir da altså et 36 watts lysrør.

Det jeg veldig gjerne vil slippe er å måtte skifte ut hele kabelen (inkl. å grave opp den delen som ligger i bakken, selv om det bare er et par meter) for å få 20A eller 32A kurs. Jeg vet dessuten ikke om underfordelingsskapet har kapasitet til en så stor kurs i tillegg til alt det andre det driver, selv om det forsynes fra en 10 mm2 kabel med 40A sikring i hovedskapet.
#6
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 17:27
Takk for svar!

Hvis jeg har forstått dette riktig, så har jeg da følgende alternativer:

  • Bruke eksisterende 16A kurs med vanlig (schuko) kontakt i garasjen, siden denne ble installert lenge før det nye kravet - men med treg lading og litt mindre brannsikkerhet (selv om dette er den mest utbredte løsningen så vidt jeg har skjønt...).
  • Montere CEE-kontakt på 16A-kursen, bytte ut sikrings-/jordfeilautomaten i skapet med "B-vern", og koble fra alt annet på den, og derved ha en dedikert billade-kurs, og enten:

      a) Kjøpe en ny (16A?) ladekabel med CEE-støpsel, men får jeg noe raskere lading med denne?

      b) Eller kjøpe den nevnte semiportable ladeboksen, som etter hva jeg forstår kan brukes på en 16A kurs, og få enda litt raskere lading? Høres jo også praktisk ut når det er fastmontert ladekabel på den, og man derved slipper å stue ladekabelen inn og ut av bilen hele tiden.
Hvis jeg gjør om kursen til ren ladekurs, så blir det nødvendigvis 1 koblingsboks underveis, i overgangen mellom PR-kabel og jordkabel. (De andre kontaktene på kursen, som er noen utekontakter, går også ut fra denne boksen, så det er en enkel sak å få rensket opp kursen sånn sett.) Håper det er akseptabelt, og at kursen fortsatt tåler 36 watts lysrøret i garasjen i tillegg da..
#7
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 15:42
Sitat fra: freimann på torsdag 24. november 2016, klokken 15:20Problemet er at det tar ganske laaang tid å lade på 10A. Jeg opplever det tar mer enn 11 timer som oppgitt. Kanskje nærmere 20 timer når bilen er helt tom.
Ja, jeg har allerede sett for meg at ladetiden kan bli problematisk av og til uten en hurtiglader av et eller annet slag...
Sitat fra: freimann på torsdag 24. november 2016, klokken 15:20Bransjen anbefaler at du har en ladestasjon. Da får du også 16A. Så slipper du styre med kabel.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler/mode-2-til-type-2
Jeg trodde at man med ladestasjon, uansett type, måtte legge opp minst en 20A kurs, noe som kan bli en omfattende installasjonsjobb, men hvis denne kan brukes på en 16A kurs så er det jo et svært interessant alternativ!
#8
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: dolsen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:09Skal du derimot kjøpe en ladekabel som kan lade mer enn 10A, er det anbefalt (vet ikke om det er påbudt?) å skifte ut Schoko-kontakten med CEE-kontakt (da kan du jo kjøpe en ladekabel med CEE-stikk). Om du også må installere et B-vern fordi du har gjort endringer på kursen, det vet jeg ikke.

Ok, takk, da begynner jeg å skjønne at det er snakk om forskjellige typer kabler mellom bil og kontakt, også når det ikke er ladestasjon inne i bildet!
#9
Lade hjemme / Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 14:49
Jeg har bestilt BMW i3, og forsøker å sette meg inn i dette med lading (har aldri hatt el-bil før) slik at alt skal være klart for hjemmelading når bilen leveres. Men jeg blir i grunnen bare mer forvirret jo mer jeg leser om det her og andre steder...  :)

I første omgang planlegger jeg å lade fra stikkontakt i garasjen, som ligger på en 16A kurs og ikke er belastet med annet av betydning, og så får jeg se etterhvert om jeg skal investere i noe som kan lade raskere.

Nå var det imidlertid nettopp en nyhetssak i flere medier om at det skal være brannfarlig å lade fra stikkontakt (!), og at ved nyinstallasjon skal man ha egen kurs på max. 10A. Egen kurs kan jeg forstå, men hvorfor i all verden med bare 10A?? Jeg trodde lading av el-bil var ganske strømkrevende, og at kursen følgelig burde være dimensjonert deretter? En elektriker ville vel aldri lagt opp 10A-kurser til vaskemaskiner etc? Men ikke for det, hvis jeg får skiftet ut sikring-/jordfeilautomaten i skapet med en på 10A for en kurs hvor kablingen er dimensjonert for 16A så blir det jo sikkert veldig trygt...

Så vidt jeg skjønte burde man også ha CEE-kontakt på veggen i stedet for vanlig stikkontakt, men hva i all verden skal det være godt for når ladekabelen som leveres med el-biler i Norge har vanlig "norsk" støpsel? Da måtte man i så fall ha en overgang, noe som betyr mer mikkmakk koblet sammen og følgelig større brannfare vil jeg tro...

Det var også snakk om at man med CEE-kontakt kunne lade med mer strøm (og altså raskere), men så lenge det bare er snakk om lading direkte fra strømkursen og ikke fra en dedikert lader på veggen, så blir det vel ikke noen forskjell her etter hva slags kontakt og støpsel man har?

Til slutt, har jeg forstått det riktig at man ikke får noe mer/raskere lading med en strømkurs dimensjonert for høyere ampere, så lenge man ikke har en ladestasjon på veggen?

På forhånd takk for svar!  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA