Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jenso

#1
Kjøpe elbil? / importere kina bil?
onsdag 01. juni 2011, klokken 08:01
http://www.arngren.net/biler.html
SitatSport-Cabriole (Hard-Top) 5000 watt (13.500w)
Lithium-Batterier (3000 ladinger). Toppfart : 120 km/t.
Skivebremser foran og bak. Ladetid : 1 - 3 timer.
Rekevidde : 140 - 180 km. ( Samme fargene som over ).
Du må ha Bil-Sertefikat for å kjør den.
Best.nr. 0592
kr. 89.998,-.
Dette hadde jo vært en utmerket pendle bil!?

Er det noen som har erfaringer med denne?

Det sto også i en annen post at man måtte ta den sida/mannen med en klype salt, er det såpass useriøst at det ikke er verdt å sende en mail til han engang?

Er det reelt med 3000 ladinger med lithium batterier?

SitatReserve-tank : Når du skal på langtur,
kan du ta med en 230Vac bensin-Generator.
Den kan lade Bilen mens du kjører.
Rekevidden blir da ca. 1000 km.
( Pris ca. kr. 1500,- ).

Dette hadde jo vært en løsning de få gangene i året jeg trenger lenger kjørelengde enn hva batteriene kan tilby på en lading, men disse små aggregata forurenser vel så mye at det blir svært lite miljøbevist? Totaltsett blir det vel bedre enn den suv-en jeg har i dag med 2,2 td... som går nesten daglig... hva er synspunkter her egentlig? har de ny aggregata blitt reinere?

Og det er ingen ladestasjon midt på haukeli så vidt jeg kan se utfra http://www.ladestasjoner.no/..

Men hovedgrunnen til at jeg kjører over der er jo fordi turen rundt sørlandet byr på en hel haug bommer og en ferge som ikke er billig. Men nå er det vel fritak for bommer og noen andre goder når man kjører elbil? Noen som kan oppdatere meg litt på dette? Kan jeg kjøre rundt sørlandet uten å betale bompenger blir det med ett et alternativ og stoppe noen timer f.eks. i stavanger og kristiansand for litt lading før jeg kommer frem, i stede for et bråkete aggregat i bagasjen, eller langs veien..
#2
Andre Elbiler / Sv: PORSCHE som elbil!!!
tirsdag 31. mai 2011, klokken 16:40
Han har da fortsatt skycar, eller som den heter: ParaJet skycar, finner den i bunnen her: http://www.arngren.net/biler.html

MEN, ikke for og kapre tråden eller noe, men ang det å ta den sida/mannen med en klype salt; er den bilen i toppen der reell? dvs, denne;
SitatSport-Cabriole (Hard-Top) 5000 watt (13.500w)
Lithium-Batterier (3000 ladinger). Toppfart : 120 km/t.
Skivebremser foran og bak. Ladetid : 1 - 3 timer.
Rekevidde : 140 - 180 km. ( Samme fargene som over ).
Du må ha Bil-Sertefikat for å kjør den.
Best.nr. 0592
kr. 89.998,-.
Den hadde jo vært en utmerket pendle bil!?
Har leita frem samme bilen(utseende) på alibaba, men der finner jeg kun de ned max fart på 55-60km/t. eks: http://www.alibaba.com/product-gs/452910510/HP_JUNCHI_E_CAR.html
#3
@caspar: noe mer info annet enn at det er 2 konverterte som går i norge?

@bosonic: hvordan/hvor får man kjøpt slik adapterplate?
#4
takk for raskt svar bosonic :)

ja jeg har sett samme fordeler selv i pickupen, den er liksom enkelt og grei å ha med å gjøre :)

kortversjonen av hva som må til for å få det godkjent hørtes jo egentlig ikke så ille ut da.. men det er vel en del jukk gjemt inni der kan jeg tenke meg ja... Er det noen ca anslag for når elbilforeningen kommer med noe nytt da?

Og takk for linkene, de skal jeg sjekke ut! :)
#5
Jeg har en skoda pickup som jeg lenge har fantasert om og gjøre om til elektrisk drift!

Men etter en del søking på nett virker det som det er lite norsk info på emnet, og at alt av komponenter/kit må importeres fra utlandet en plass, men da jeg ikke har så mye peiling på hva slags type motor og kontrollere jeg evt må kjøpe inn blir dette vanskelig, på toppen av det hele virker mange av disse sidene veldig sjuskete, og derav lite interessant og forhånd betale titalls tusen kroner....

Så det jeg ønsker svar på er følgende:

  • er det norske forhandlere for kit? evt hvem? evt hvor i utlandet er det trygt å bestille fra?
  • hvor mye ligger et basic kit på? er de regenerative eller hva det kalles?
  • kan jeg kjøpe noen av de nye grå batteriene de har på biltema? eller må jeg ha spesial bat. som koster tusener??
  • kommer ikke på flere spm.. men litt basic info hadde jo vært verdsatt :)

For jeg har tenkt litt som så, at fremme i motorrommet er det jo god plass når man fjerner motoren og radiatorer osv. Jeg har en dieselvarmer på 5kW liggende som jeg tenkte jeg kunne koble opp for og ha noe varme på den verste årstida. Samt det er god plass til noen batterier, i tillegg tenkte jeg og bruke litt av plassen bak på planet til batterier for ekstra kjørelengde eller høyere volt.

Drømmen ville vært å hatt mulighet til 2 forskjellige kombinasjoner, en med lang kjørelengde for langtur, min 40 mil pr lading, og en som ikke trenger og ha så lang kjørelengde men heller kraft til forbikjøringer osv. vet ikke om det lar seg gjøre på et mindre budsjett, men uten å spør får jeg jo heller aldri vite det.. ;)

I dag står det jo en 64hk diesel motor i den, som forøvrig er svært gjerrig  på forbruket med 0,55 på mila ved normal kjøring. Tror aldri jeg har klart og komme over 0,7 med den noen sinne.. Så tanken har jo også vært inne på å bygge den om til hybrid, eller slik at dieselmotoren kun lader batteriene og elmotoren står for all fremdrift. Noe som egentlig ville vært det optimale, da jeg ikke trenger å laste bilen opp med batterier for å oppnå lang så lang kjørelengde som jeg krever for å investere penger i å bygge om en bil. Pickuppen er lett med snaue tonnet inkl fører, den er enkelt bygd uten for mye elektronikk og dilldall, og det er god plass til å bygge på, derfor ser jeg for meg at det er en mer eller mindre perfekt bil å starte med, og spesielt siden jeg allerede har den stående... ;)




© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA