Sitat fra: Finnøy på fredag 11. august 2017, klokken 20:45Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 14:24Sitat fra: Alexander27 på fredag 11. august 2017, klokken 13:51Tipper Kona brøyter mer luft enn Ioniq´en.
Hmmm, 43 kWh i den minste batteripakka vil vel ha en rekkevidde på mer enn 250 km. Reell rekkevidde på Ioniqen med 28 kW er ca 21 mil - og ingen problemer med 250 km om sommeren. Hvis Konaén blir like effektiv som Ioniqen sankker v mer om en reell rekkevidde på 320 ++ km.
I motsetning til NEDC "tullerekkevidder" er EPA og WLTP tall noe som er oppnåelige for alle som setter seg inn i bilen uten å kjøre spesielt økonomisk. Det er et faktum at Ioniq er veldig effektiv, og vi kan forvente at Kona er det samme, men større luftmotstand gjør innhugg i forbruk; det ser vi tydelig på for eksempel Tesla Model S vs X.
Dermed er det ikke urealistisk å forvente et reelt forbruk på Kona tilsvarende Zoe, Ampera-E og muligens neste generasjon Leaf med noenlunde samme batteripakke, så får i se hva fasiten blir på WLTP når de faktisk blir lansert
Har snekret sammen en oversikt basert på amerikanske EPA tall og rykter om WLTP og EPA tall på kommende elbiler som er her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866
Takk for fin tabell. WLTP tipper jeg ikke ligger langt unna EPA uansett. Hvis Kona kommer med 43 kW netto (Ioniqen har 28 netto, 31 brutto) antar - i hvert fall jeg - at 50 % mer batteri enn Ioniqen vil utgjøre mer enn de 65 km differanse du viser til i tabellen....