Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FierceViking

#1
Kia Soul EV / Sv: Tomt batteri
lørdag 09. september 2017, klokken 12:16
Takk for kommentarer :)

Jeg har ca 100km hver vei til jobb, så lader fullt opp i løpet av natta, og mens jeg er på jobb. Dermed er bilen sjeldent noe lengre ned enn ca 15-20% når jeg plugger den i laderen.
Har vært borti at jeg har bare de tre strekene på prosent-/km-måleren en km eller to hjemmefra, men det har vel skjedd bare 2-3 ganger, og da fordi noen for eks. ikke har lukket lokket på laderen (gamle stolpetypen i Oslo) etter seg og dermed ikke fått fullt batteri, eller det har vært kaldt og varmepumpa har jobba hardt.

Skal ha den inn på service igjen om en måneds tid, så skal be om å få se batteristatus-rapporten på den da, for å se om den har tapt seg litt. Var på 100% når jeg kjøpte den.

Kjøpte bilen i november i fjor, så har vel snart tilbakelagt 30k km på den. Men ja, det er første gangen jeg kjører bilen helt tom.

Etter å ha fått bilen av planet på Viking-bilen, dytta den baklengs inn i garasjen (fuglekassa?) og fått ladet den over natta, var bilen i god form igjen dagen etter :)
#2
Kia Soul EV / Tomt batteri
onsdag 06. september 2017, klokken 21:33
En korte klagepost mens jeg venter på redning...

Arbeidsdagen slutta ikke pent med en hastetur til tannlegen der jeg blir fortalt at jeg må trekke en jeksel pga infeksjon. Store smerter og ingen smertelindring (da jeg skulle kjøre bil).
Kjører så hjem, skal kjøre en venninne avgårde for å hente sin nye Kia Soul EV som jeg har skrytt opp i skyene (oh the irony?), kjører henne til møtestedet og drar så hjem. Innimellom her hurtiglader jeg så jeg har ca 15km margin til hjem. Godt nok, skulle en tru.

Det som skjer så bare topper dagen. Ca 400m før jeg er i garasjen kommer en stemme som forteller meg at vehiclen ikke kan operates, og at jeg må lade. Før bare hele bilen stopper opp... Okey, på med nødblink og ringe Kia service. Etter 8-10 min i kø får jeg en dame på telefonen som bare må le av en fortvilt nordlending som lesper (ref tidligere nevnte tannlegetime) at han trenger bilberging bokstavelig talt i gata jeg bor i, og sender bergingsbil. Siden bilen er under garanti var selvfølgelig slike ubeleiligheter dekket.

Ja, jeg fikk et varsel noen minutter tidligere om at det nå snart var tomt, men det gikk jækla fort fra 6-7% og til 0. Typ 2km I 40 og 50-soner.

Dagens moral får bli at man ikke skal være bråkjekk og selv etter ett år med elbil kan man sunt nok få litt rekkeviddeangst av og til.

God kveld :)

#3
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2015 med laderproblemer
fredag 01. september 2017, klokken 20:00
Da har firmaet som satte opp det mye skapet vært her å sett. Det viste seg at noen ledninger internt i skapet ikke var festet skikkelig... Noe som kunne medført kortslutning, iflg elektrikeren som var her. Han var flau og beklager fælt... Da var det verken feil på bil eller lader, med andre ord.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

#4
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2015 med laderproblemer
torsdag 31. august 2017, klokken 08:01
Sitat fra: Usikker på onsdag 30. august 2017, klokken 17:37
Hvis seriemåleren er "svart" har den ikke strøm... og før dette er det en hovedsikring som du må slå av og på for at den skal våkne igjen ??
Er dette en vanlig automat vippesikring som ligner på denne typen ?
http://www.clasohlson.com/no/Automatsikring-2-pol,-20-A-treg/36-3078

Nei, det er to sikringer (?) per kurs i skapet som er dedikert for elbiler. Den ene ser ca slik ut:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/jordfeilbryter/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a

Og så er det en "vanlig" jordefeilautomat på 16A i tillegg.

Jeg testa i går å skru ned effekten på laderen til 10A, og ble stående noen minutter å følge med. Bilen ladet, så jeg gikk hjem. Når jeg kom ut i morges var batteriet fulladet, men strømmen var igjen borte.
Ingen av sikringen har gått (ingen flagg eller brytere som er vippet ned), men seriemåleren er gått i svart i tillegg til at laderen på veggen er død. Derfor mistenker jeg at det kanskje kan være noe gærnt med opplegget som elektrikern har satt opp...?
De sikringene som er i selve laderen (denne kom med både jordfeilautomat og type b-vern innebygd i laderen også) var heller ikke gått.

Snakka litt med vaktmesteren i går, han skulle ringe elektrofirmaet i dag å høre. Det er jo ikke holdbart at det skal være sånn, men jeg synes det er merkelig at dette plutselig nå er blitt et problem - og at problemet kun er sporadisk?
Skal ringe Kia å høre også, om de kjenner til andre tilfeller og vet hva det kan være.

(Edit: Jeg kan forøvrig nevne at det ikke har vært noe problem å lade når jeg er på jobb; da parkerer jeg ved en offentlig ladestasjon og bilen er fulladet når jeg skal hjem.)
#5
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2015 med laderproblemer
onsdag 30. august 2017, klokken 16:45
Laderen står på 16A. Hovedsikringen for hele skapet [emoji4]

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

#6
Kia Soul EV / Kia Soul EV 2015 med laderproblemer
onsdag 30. august 2017, klokken 12:58
Hei

Jeg har en Kia Soul EV som ble kjøpt brukt i november i fjor. Dette er den første utgaven som kom til Norge (reg november 2014).
Utover våren og sommeren har jeg fått problemer med at laderen (altså veggladeren) plutselig er død når jeg kommer ut på morgenen og skal på jobb, noe som resulterer i at jeg må innom en hurtiglader for å komme meg på jobb.

Jeg klarer ikke se noe mønster i når dette skjer, men nå har det skjedd 2 ganger på rad, og det kan virke som om laderen mister strømmen kort tid etter jeg har plugga i bilen (basert på antall %/tilgjengelige km). Det har kanskje skjedd 5-6 ganger siden jeg først opplevde det i mars.

Men, det som er så rart:
Sikringene i sikringsskapet er ikke gått, ei heller sikringen i laderen.
Borettslaget mitt satt opp nye hovedsikringer, 16A-kurser og B-vern når jeg kjøpte elbilen, og foreløpig er det kun jeg som er koblet på det skapet.
Det er også seriemåler på hver kurs, og den er også svart. For å få tilbake strømmen må jeg ta hovedsikringen, og slå den på igjen. Da våkner både seriemåler og laderen til liv igjen.

Kan det være B-vernet som slår ut? Det har ingen indikator (som jeg kan se ihvertfall) på om det er utløst.
Jeg har en lader fra Elbilhjelpen ("7,4 kW Semiportabel Type 1 Stasjon 5m Kwt" - den er borte fra sidene deres).

Noen som har noen tips om hvor jeg kan begynne å feilsøke? Kontakte elektrikeren som kobla opp skapet? Leverandøren av laderen? Kia?

På forhånd takk  :D
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stjålet ladekabel
søndag 18. juni 2017, klokken 10:45
Sitat fra: nofuelno på lørdag 17. juni 2017, klokken 23:28
Hei,

kontakt oss på info@nofuel.no , så skal du få et raust tilbud på en identisk kabel med ny styringselektronikk.

Mail sendt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stjålet ladekabel
fredag 16. juni 2017, klokken 23:15
Sitat fra: gr på fredag 16. juni 2017, klokken 23:03
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 16. juni 2017, klokken 20:16
Irriterende med stjålet ladekabel, men de er for dårlig sikret. Har foreslått for bilprodusentene at ladekabel preges med VIN eller at forhandler graverer inn reg nr. Bilprodusentene kunne knytte dem til bilen, slik at de ikke virker om de ikke er koblet til riktig bil. Skal man låne den bort må man "bekrefte" ukjent bil" fra app'en f.eks. Mange måter å gjøre denne utilstrekkelige sikkerheten bedre.

Men man kan selv gravere inn registreringsnummeret på kladd pistol og legg maling ned i graveringen. Da er den uselgelig samt at den er mulig å spore tilbake til eier om man skulle være klønete å glemme den igjen ett sted. Samt at med å merke med registreringsnummer, så følger det ikke ulemper for ny eier ved salg av bilen.
Eller bare velge type 2 ladestandard, slik at pistolen låses fast i bilen?

Da må jeg bytte bil.... Det gidder jeg ikke :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stjålet ladekabel
fredag 16. juni 2017, klokken 19:46
Sitat fra: e-curious på fredag 16. juni 2017, klokken 19:44
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 16. juni 2017, klokken 07:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. juni 2017, klokken 22:03Et annet tips er å parkere oppå ladekabelen. Da må man ha jekk for å stjele den. Finnes evt. "kabelholder" i stål som er beregnet for slik bruk, slik at man ikke står oppå selve kabelen men en bred stålplate som går rundt kabelen og inn under hjulet igjen.

Blir litt mer pes å sette på lading da.
Hjelper lite når de klipper kabelen.

Jeg tror dashcam er det som kan hjelpe mest mot slikt.
Dersom må en klipper kabelen​ blir den vel litt devaluert?
Men det er jo ikke alle som er like klare i hodet når de stjeler...

Den versjonen som ble stjålet hadde All elektronikken i pistolen... Så ble den klippa rett ved støpselet er det i grunn bare å sette på et nytt.
Men ja, ikke alle er helt på nett når de gjør slikt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stjålet ladekabel
fredag 16. juni 2017, klokken 07:55
Jeg ser det er flere som anbefaler et dashcam.... Har dere evt noen forslag til typer som også kan ta opp dersom bilen står i ro og er av? Må jo ha et innebygd batteri eller noe da?

Og gjerne noen tips om kabler som kan låses :)
Mode 3-kabelen min har en liten løkke i lås-håndtaket som jeg bruker en mindre hengelås på. Da kan ikke hendelen trykkes ned, og man får ikke ut kabelen (uten å ødelegge både kabel og kontakten i bilen...).

Sendte en anmeldelse i går, så er det ihvertfall registrert hos politiet. Sendte også en skademelding til Storebrand, for når jeg begynte å lese litt nøyere på vilkårene står det faktisk at lader er dekket - uten forbehold. Så får vi se... Kjipt er det jo uansett.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Stjålet ladekabel
torsdag 15. juni 2017, klokken 20:04
Hei!

I morges parkerte jeg ved Bjølsen (krysset Hortengata og Sandefjordgata) i Oslo.
Kom tilbake ved 1630-tida, og synet som møtte meg var en Kia Soul uten ladekabel....!

Jeg bruker å låse denne med en ganske stor hengelås i nederste delen av grillen, men her har de tydeligvis bare klippa ledningen og tatt med seg hele greia, for hengelås hang igjen urørt og ladelokket sto åpent.
Den utgaven av Charge Amps Spark jeg hadde har ingen elektronikk (tidlig utgave) i støpselet, alt sitter i "ladehodet".

Jeg kommer til å anmelde det (ikke at det hjelper en døyt...) men forsikringen min dekker ikke dette. Jeg vet det har vært tatt opp før dette med låsing av type 1-kabler, men er det noen som vet om Schuko-ladere som leverer 16A OG har mulighet for å låse handelen som holder kontakten på plass?
Sure penger er det uansett, men alle den tid overvekten av laderen til Oslo kommune er av den gamle typen, er jeg avhengig av å ha en slik lader, og den må levere 16A så jeg får fullt batteri før jeg skal hjem.

Og hvis noe får tilbud om eller kommer over en veldig billig type-1 Spark med orange ledning og svart støpsel, så si fra.... Har ei høne å plukke med den selgeren ;p
#12
Alt det andre / Egoisme I Oslo?
onsdag 21. desember 2016, klokken 09:33
Hei

Usikker på om dette har vært tatt opp før, men for min del kan jeg si at dette er en reell problemstilling.

I Oslo er det jo som kjent gratis parkering for elektriske biler.
Det tilbys også gratis lading på flere steder i byen. Dette er flott for min (og sikkert mange andres del) fordi jeg ikke har mulighet til å lade på kontoret pga en bakstreversk huseier.

Men - gang på gang ser jeg elbiler i alle varianter stå parkert foran ladestolper, uten å lade. De tar altså opp en ladeplass, helt unødig.
I dag var det to Leafer etter hverandre, som tok opp 2 av 4 ladeplasser ved Kiwi Bjølsen.

Har kontaktet Oslo kommune, men de kan ikke gjøre stort siden skiltingen er som den er.

Hva mener dere? Er det sosialt akseptert å gjøre sånn?
Er det ufint å legge en lapp i ruta og påpeke dette?

Mvh
Ganske fersk elbilist som begynner å bli godt kjent i gatene rundt Sagene, Bjølsen og Storo.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

#13
Kia Soul EV / Batterimåler på bærtur?
lørdag 26. november 2016, klokken 15:38
Hei!

Se vedlagte video. Denne er fra en førstegenerasjons Soul, der batterimåleren I dag plutselig var helt på bærtur. Sporadisk blinket enten alle barene på måleren, andre ganger bare den nederste røde.

Har ikke stått på lading i natt, men ble ladet når vi kom frem til destinasjonen. På vei tilbake blinket det ikke.
Prøvde å ringe Kia på Lørenskog men han jeg snakket med der i dag hadde ikke hørt om dette før og ba meg ringe verkstedet på mandag.

Noen som har vært borti dette før, evt har en formening om hva det kan være?


https://vimeo.com/193159134

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

#14
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 12. november 2016, klokken 08:53
Sitat fra: FierceViking på lørdag 12. november 2016, klokken 08:27
Finnes denne i det hele tatt med type 1-kontakt?

Ja da, hos Nissan Leaf, Trillinger f eks

https://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper

Jeg mente om Charge Amps Ray finnes med type 1-kontakt, ikke bare type 2 - som er den eneste varianten på markedet i dag.

Men - jeg fikk svar fra produsenten selv. Den kommer til jul! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Finnes denne i det hele tatt med type 1-kontakt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA