Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bositron

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Betalt pr kw.
søndag 02. april 2017, klokken 08:55
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 01. april 2017, klokken 22:36
Sitat fra: bositron på onsdag 29. mars 2017, klokken 20:32
@nr1rayner
Jeg anbefaler deg å lese innlegget til "THE" tidligere i denne tråden så forstår du kanskje hva jeg mener.
Etter at du har gjort det kan du ta deg en tur innom GK sin universielle hurtiglader i Nes i Ådal, så vil det muligens gå et lys opp for deg også.

Har lest, og skjønner.

@nr1rayner
Flott at du tok deg tid til å lese "hele" tråden.
Jeg gikk ut ifra at du hadde lest hele tråden, min feil det!
Du er egentlig blitt et offer for kampanjen til "Lars" (ForumAdmin)
"Lars" har i lang tid kjørt en aktiv kampanje mot ZOE.
"Lars" ønsker å fjerne all omtale av AC43kW dette medfører at mange slik som deg ikke er klar over at det i dag faktisk produseres biler i Europa som kan hurtiglade på AC (400V 63A trefase TN-strøm)

Grønn Kontakt sin prispolitikk på AC passer ikke for denne bilmodellen, men folk med andre bilmodeler som har dårlig AC-lader egenskaper liker GK sin prispolitikk på AC.

Jeg mener det er riktig å kunne kritisere GK sin prispolitikk da den ikke paser meg og mitt behov.

Vi får bare håpe at det kommer nye sterke ladeleverandører til Norge slik at tilbudet blir bedre enn det er i dag.
Clever fra Danmark skal etter sigende komme til Norge i løpet av året. Dersom selskapet bygger ut i Norge på samme måte som i resten av EU vil deres tilbud dekke mitt behov bedre enn GK og Fortum gjør i dag.
#2
AC fleksilading / AC lading: Clever og E.ON kommer med nye ladere
søndag 02. april 2017, klokken 07:48
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. mars 2017, klokken 16:01
Hurtiglading er det dårlig med ja, men det finnes 22kW AC flere steder. Det har vi hatt god nytte av. Nye Teslaer kan riktignok ikke utnytte mer enn 16,5kW.
Men det produseres nå Renault ZOE som kan lade med 43kW som er i salg i EU hvor det fremdeles bygges ut et ladetilbud til AC43kW.

Det blir spennende å se om Clever og E.ON vil bygge ut AC43kW i Norge på samme måten som de bygger ut AC43kW i EU.
#3
AC fleksilading / Sv: 4 AC, Grønn Kontakt, Storo
søndag 02. april 2017, klokken 07:46
Flott at det kommer DC Hurtigladerere for de som trenger det!

Hva er tilbudet på AC hurtigladning for de biler som trenger dette?
Hvilket AC lader tilbud er det på denne lokalisasjonen?
#4
Zoe / Sv: Zoe - angrer du på kjøp av Zoe og Zaptec ladekabel??
lørdag 01. april 2017, klokken 20:20
Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 19:53
Poenget mitt er at ladekabelen som følger med andre biler ikke er for nødlanding, men for regelmessig bruk.

I dag er det vel ikke så mange "seriøse" elbil leverandører som anbefaler regelmessig lading via "husholdings-kontakt", alle seriøse sier vel faktisk i instruksjonsboken at medfølgende 10A lader er for nødsbruk og anbefaler at eieren installerer fastmontert mode 3 "ladeboks" i egen garasje for regelmessig daglig opplading av bilen.

DSB gir vel også tilsvarende anbefaling.

Snart kommer det vel også et EU-direktiv som krever at det for elbil-ladning skal instaleres mode 3 "ladebokser"
#5
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 01. april 2017, klokken 15:00
Kanskje du AppleKnocker hadde kunnet ta deg bryderiet og lage ett informativt og sakelig oppsett som tydelig viser hva av lade utstyr som følger med bilen, hva man MÅ ha og hva man burde ha for å kunne bruke bilen på tilsvarende måte som en kan bruke en Golf eller Leaf, og gjerne hva det koster om man oppdager i ettertid at bilen ikke kan lades der man har behov?
Da slipper man å slite med usannheter og missforståelser. Er sikker på et du kan få den som en sticky om du spør pent
#6
Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 07:01
Zoe har utvilsomt den fordelen at man kan lade bilen raskt hjemme. Ulempen med Zoe er at den lader mye langsommere på reise enn biler med DC hurtiglading. Og den kan som kjent ikke lade fra en vanlig 230V uten kostbart og / eller plasskrevende tilleggsutstyr (med unntak av de få steder hvor det er TN nett). Det er ikke mulig å se forskjell på kontakter med NT nett og de andre, så det blir å prøve og feile eller kjøpe måleutstyr.
De fleste eiere (meg inklusiv) av elbil har god tid til å lade hjemme. Selv om elbilen min kunne lade med 11 kW, så benyttet jeg aldri dette hjemme.
Mange tenker at med stort batteri må man ha raskere lading hjemme. Min erfaring er det motsatte, fordi man da har et stort buffer og ikke nødvendigvis må ha fulladet batteri til enhver tid. 16A vil gi 2-3 mil lading i timen, og hvis bilen står parkert / tilkoblet minst 10 timer hver dag, så vil man ha tilstrekkelig ladefart.
Min vurdering er derfor at Zoe lader raskt når de færreste trenger det. Skal man derimot på langtur, så må man vente dobbelt så lenge ved hver ladestasjon. Dessuten er det et problem at den dagen man selger bilen, så må kjøper installere en kostbar ladestasjon (sannsynligvis med trafo) for å kunne lade bilen hjemme. Det vil utvilsomt påvirke sagsprisen negativt at kjøper må betale ca 20.000 for å få brukt den.  Har hatt Zoe og synes bilen ellers er bra, men ladeløsningen er dessverre en klar ulempe med bilen for de fleste. At den nå selger bra akkurat nå skyldes stort batteri og levering på dagen. Det er dessuten en relativt billig bil, og det merker man også når man setter seg inn i den.

Jeg anbefaler alle som vil kjøpe en Renault ZOE å kjøpe en variant med en motor som kan hurtiglade på AC (AC43kW).
Renault produserer nå biler med begge typer motorer med det nye batteriet med en kjørelengde på ca 400 km.

Om man ønsker brukt bil kan man få kjøpe begge varianter det gamle batteriet (ca 200 km kjøre lengde.)
#7
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 01. april 2017, klokken 14:10
Alt det du nevner her Nofuel er vel og bra, men poenget med tråden er at potensielle kjøpere bør vite om problematikken.
Du nevner lademugge. Er det den samme som bøtta på 20 - 30 Kg som tillater lading på hele 10A?
På Askøy utenfor Bergen ble det satt opp en hurtigladestasjon nylig. Der var det ikke plass til noen 22Kw punkter som gjør hele denne stasjonen helt ubrukelig for Zoe, desverre.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Her ser vi igjen resultatet av "Lars" (ForumAdmin) sitt beviste ønske om å skape forvirring har lykkes.
Ved at "Lars" bevist har misbrukt begrepet ladebøtte, sitter en meget oppegående person igjen med feilinformasjon.

"Lademugge" produktet til NOFUEL veier litt over 10 kg og har en trafo som trekker ca 10A.
(Den er da tilpasset korekt "DSB" bruk av husholdningkiontakt til elbilladning.)
Den versjonen som nå selges av Nofuel har god kvalitet og kan anbefales om man ØNSKER Å kunne lade med 10A fra alle husholdningskontakter.

"Ladebøtte" er et produkt som Renault har solgt som er bassert på en 16A trafo denne har veid mellom 25 og 30 kg
Renault selger ikke dette produktet lengre (Er du heldig kan du komme over et utlånsprodukt som du eventuelt kan kan få kjøpt og sette fast på hytta di om den har IT-strøm).

Alle voksne funksjonsfriske personer kan enkelt betjene "lademugga".
Sitter du i rullestol eller har en annen fysisk funksjonsnedsettelse kan du ha problemer.
I praksis er det sjelden at du må ut med nødladeren på 10A.
#8
Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 18:56
Annenhåndsverdi er ett reelt problem. Skal en selge bilen med samme tilbud som forhandler? Altså ferdig montert ladestasjon og trafo?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Problemet blir stadig mindre.
Svært mange har holdningen at man ikke kjøper et nytt hus leilighet uten at det er tilrette lagt for lading av Elbil.

Nå vet jeg ikke om du har lagt inn to ladestasjoner hjemme hos deg og i hvilken grad du har behov for å kjøpe en ny ladestasjon sammen med din "nye elbil" -- for du lader vel ikke dine biler i dag på 10A og husholdningskontakt?

Nofuel sin ladebøtte er grei nok som 10A lader for IT-nett gitt at du kjøper en ny fra Nofuel
(Kjøper du brukt må du passe på og få oppdatert styreprogramvaren slik at den virker om vinteren, Enkelte har også vært levert med dårlig plastik kabel, dette er reklamasjon og Nofuel bytter uten problemer)

Zaptec Portable kjenner du sikkert til ..............
#9
Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 18:28
Du har rett Bositron. Jeg har to biler som jeg er veldig fornøyd med. Leafen har akkurat blitt 5 år og har gått snart 110.000 Km. Teslaen er snart 4 år og har gått 65.000 Km. Kanskje på tide med noe nytt? Synes du det er rart?
Det jeg spurte om i tråden var hvilket ladeutstyr som følger med bilen. Kunne sikkert ringt en Renault forhandler og blitt pumpet full av piss fra selgeren. Så jeg spør her på forumet.
Det som begynner å bli krystallklart er at dette ikke er noen bil for meg grunnet ladeproblematikken. Bilen i seg selv er snerten og fin, men det hjelper ikke. Da finnes det andre alternativer som lader sømløst uavhengig av støvsugere, bøtter, skilletrafoer, dedikerte  20A kurser. Ikke vet jeg hvor det er eller ikke er TN eller IT, og jeg vil slippe å forholde meg til det problemet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Jeg antar at dersom du har mulighet til å legge inn 11 kW eller 22 kW hjemme hos deg så vil du ha stor glede at den nye ZOE med stort batteri selv om du ikke får tak i en med AC43kW mortor. (Lang kjøring == Tesla). Du vil kun i praksis lade hjemme hos deg selv. Med litt planlegging ved eventelle langturer så er ikke AC22kW vanskelig å finne.

De som kan ha litt problemer med ZOE er de som ikke har egen biloppsillingsplass å sette ladestasjonen på.

Det som er spesielt med ZOE er at man ikke ønsker å lade på 10A husholdningskontakt når man enkelt kan lade på 32 A 400V trefase.
Tankegangen rundt ladning blir helt andeledes enn med f.eks LEAF som ikke kan lade AC med akseptabel hatighet sett med ZOE øyne :-)
#10
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 31. mars 2017, klokken 18:12

Etter denne trolletråden fra forumadmin, har det vel aldri vært mer uklart hva som følger med når med kjøper ZOE..

Da har "Lars" oppnådd det han ønsket
#11
Sitat fra: HCO på fredag 31. mars 2017, klokken 17:53
Sitat fra: TM på fredag 31. mars 2017, klokken 17:34
Det betyr at dersom du også ønsker å lade på tur må du kjøpe en portabel lader med trafo.
Zaptec og "kanne" er uansett uegnet for underveis-lading pga lav ladehastighet. Når det er sagt, skjønner jeg ikke helt at dette stadig trekkes frem som et problem. Jeg opplever å finne 22kW eller 11kW ladestolper "overalt" langs veien; Kiwi, Obs, McDonalds, de fleste større handlesentere etc. Også for destinasjonslading finner man ladere "overalt", f.eks hoteller, spa, skisentere.

Da er det mer legitimt å snakke om at 22kW er for sakte for effektiv langkjøring. Jeg oppfatter det som greit dersom jeg planlegger ladepauser før jeg legger ut på tur, men veeeldig sakte dersom jeg har dårlig tid.
Som alle på denne tråden vet så lever Renault to ulike motorer men litt ulike egenskaper.
Som f.eks bruker "THE" er meget klar på så er det viktig for han at han med sin ZOE kan benytte AC43kW dvs han laster inn 20kWt på 30 minutter med varme baterier om nødvendig.
Skal du kjøre langt lønner det seg å lade på AC43kW fremfor AC22kW da det går med dobelt hastighet. Skal du kjøpe ny ZOE bør du be om den motorvarianten som har mulighet til å bruke AC43kW. Renault produserer denne varianten nå med det store bateriet.

Problemet i Norge er at de som drifter NOBIL databasen nekter å legge inn informasjon om hvor man kan finne AC43kW. slik at man i Norge ikke har noen reel mulig het til å finne disse ladesteden ute å vite om dem på forhånd.

I Danmark og Sverige leger f.eks Clever ut innformasjon om hvor man finner AC43kW som de tilbyr.
I Norge nekter f.eks Grønn Kontakt å fortelle sine potensielle kunder hvor de har tilbud om AC43kW.

Så ja ladehastighet ved langkjøring kan bli et problem grunnet at ja tro det eller ei elbilforeningen i Norge som drifter NOBIL for ENOVA nekter legge inn informasjon om hvor f.eks Grønn Kontakt har AC43kW ladere.

Hvor lett det er å få kjøpt AC43kW utgaven av motoren i Norge med det store battereiet (390 KM kjørelengde) vet jeg ikke. Det er helt klart at for alle som kun skal ha en bil så er en ZOE med mulighet for ladning på AC43kW det beste kjøpet.
#12
Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 17:16
Hva følger med bilen av ladeutstyr når man kjøper den ny?
Er det en "nødlader" og type 2 kabel som alle andre biler, eller må man ut med potensielt 10% av nybil pris for å få ladet både hjemme og ute på tur?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Hei!

Hvorfor spør du et forum hvilke priser Renault har?

Dersom du nå ønsker å kjøpe enbil fra Renault vil jeg anbefale at du tar kontakt med Renault først og avtaler en prøvekjøring for å se om du liker bilen.
Jeg ser at du har både Leaf og Tesla fra før slik at du har antagelig en formening om hvordan du vil at bilen skal oppføre seg sammen med deg.

Spesielt viktig er det at du og andre som regelmessig skal bruke bilen sitter godt.
Nå er det engang slik at vi mennesker har vidt forskjellig kropsform så ulike personer trives gjerne i ulike biler.

Dersom du etter å ha prøvd bilen finner ut at jo denne kan passe til min krop, bør du undersøke om bilens tekniske egenskaper dekker ditt behov.
Hvor langt må den kunne kjøre uten at du må lade?
Det som er aller enklest er om du kan lade den hjemme og ikke har behov for måtte finne en ladeplass når du parkerer den på f.eks jobb om du bruker den til jobb kjøring.

På langtur vil antagelig Tesla'en være førstevalget.

Så kartlegger du hva du ønsker skal inngå i kjøpet.
Ønsker du rask ladning hjemme så må du se om du kan få til det (ZOE har gode egenskaper for rask AC ladning enkelte modeller kan svelge unna opptil 63 A 400V dvs 43kW om du finner en ZOE med riktig motor.)

Når du har kartlagt hva du har behov for kan du om et tilbud som dekker ditt behov.

Så kan du om du ønsker det legge frem dette tilbudet i et egnet forum og få en vurdering av andre forum medlemmer om de anser tilbudet og være bra elelr dårlig økonomisk.
Husk på at du bør også legge frem dine behov samtidig, da det av og til er mulig at et forumsmedlem kan finne frem til en annen bil eller miks av kjøpsoppsjoner som bedre vil dekke ditt behov.

Nå lurer jeg på om du egentlig trenger en ny bil nå gitt at du fra før har to gode elbiler.
#13
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. mars 2017, klokken 14:54
Det er vel denne? http://www.zaptec.com/zapchargerportable
Siden beskriver kun innkapsling. Den oppgis til 3,7+0,7kg.

Zaptec-teknologien vil være veldig interessant for elbil-lading dersom den blir tilgjengelig til en lav pris. Eksempelvis 230v trefas inn, lavt tap og høyere effekt/bedre balansering av nettet. Vinn vinn for de av oss som har 230v og Tesla og vil lade raskere.

5-600 gram var vekten av UMC. Dvs selve kladden, uten ledning. Ettersom zaptec portable tilsynelatende har vekt oppgitt uten ledning.

Om du ønsker større effekt på ladingen din på Tesla bør du ta en titt på produktene som Nofuel markedsfører
f.eks denne : http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-11-kw-3-fase-ladepunkt#product

Markedsført med denne teksten:
"
11 kva 3P+N 220-400 V Delta Star Isolating
P7 Industrial flor/wall mounting Gray stell case IP23
Størrelse H:500, L:524, B: 450
Vekt: 130 Kg
"

Alle Tesla'er kan så vidt jeg vet klare å svelge unna 11 KW servert som 16A 400V TN-strøm

Dette er i praksis den løsningen Renault tilbyr i sin dyreste ZOE-lade-pakke men dog fastmontert.
Løsningen fra nofuel er portabel og veier kun "litt over" hundre kilo

Alle ser her vekreduksjonspotensialet med moderne trafo teknikk fra Zaptec
#14
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 14:32
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 31. mars 2017, klokken 14:22
Dette forumet begynner å bli mer og mer underlig når forumadmin vekselvis deltar i diskusjon som privatperson og misbruker sin stilling til å spre falsk infomasjon eller stenge tråder hvor andre ikke er enig med ham (skjedde senest i dag).

Tråden du viser til ble stengt etter diverse anmodninger om å gjøre det, eller ta en kraftig opprydding, da det ble slengt personkarakteristikker som ikke bør hører hjemme her. Jeg avsluttet tråden for å unngå flere utbrudd, og la samtidig til en konklusjon om at frontene sto steile mot hverandre uten å kunne bli enig. Synes ikke dette er noe missbruk av stilling som forum admin.

Forøvrig skriver jeg med brukeren "Forum admin" når jeg opptrer som forum admin, og som brukeren Lars C. Krogenæs, når jeg skriver som privatperson. Dette burde være rimelig greit å forholde seg til.

Lars

Det oppleves som sammenblading av roller når "Lars" / "forum admin" i PM truer med ute stengelse fra forumet. Spesielt når truselen kommer etter beretiget kritikk av "Lars" / "forum admin" sin oppførsel på forummet.

Igjen vil jeg oppfordre "Lars" til seriøs og voksen oppførsel. Om "Lars" ikke evner å forstå "enkle tekniske sammenhenger / fakta" bør han som "Forum Admin" være sine mindre gode egenskaper bevist og opptre litt mer ydmykt når beretiget kritikk blit fremsatt.

Om "Lars" mener at det er nødvendig med en kampanje mot en bestemt leverandør så kan det være OK, så lenge "Lars" klart flagger at han nå kjøre en kampanje mot en bestemt leverandør i den hensikk å oppnå et bestemt resultat. Det finnes helt sikkert flere en en leverandør av elbiler som i en eller annen salgs sammenheng har opptrått på en uheldig måte. Noen ganger kan en kampanje være nødvendig, men som innehaver av dobelt rollen "privat personene "Lars"" og "Forum Admin" kreves det en viss modenhet som "Lars" så langt ikke har fremvist i denne tråden.

Dette må ikke oppfattes som personlig kritikk av personen "Lars"

Dette er å oppfatte som kraftig kritikk av sammenblandingene av rollene som privat personen "Lars" har med rollen som "Forum Admin". Samtidig som "Lars" ønsker å kjøre en kampanje mot en leverandør.
#15
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 12:39
Ladebøttene Renault hadde tidligere, og ladebøtta til Nofuel blir begge omtalt som nettopp ladebøtta.


Men forstår nå at dette kan virke sårende på enkelte, og at vi heller bør kalle den for den portable ladeboksen m/ innebygget skilletransformator for IT nett.

Lars

Dette produktet har jeg ikke set omtalt som "ladebøtta" men kun som "lademugga"

Grunnen til at det er benyttet to ulike utrykk er at innholdet i de to produktene er ulike (det virker som om bruker Rav4_EV kan de eksakte tekniske detaljene) i størelse og vekt:

-- Levert av Renault "Gul" ca 25-30 kg -- 16 A trafo er blitt kalt "Ladebøtta" tror ikke at den selges lengre
-- Levert av Nofoul (med flere) "Svart" ca 13 kg -- 10 A trafo og er blitt kalt "Lademugga"

Når så noen (les "Lars") omtaler Nofoul sitt produkt med betegnelsen "Ladebøtta" bidrar det ikke til opplysning av eventuelle potensielle kunder av Renault. Slik oppførsel bidrar til usikkerhet.

Folk som driver kampanjer ønsker ofte å skape usikkerhet.
Jeg er sterkt i tvil om dette kun skyldes uvitenhet hos "Lars" eller om dette er gjort helt bevist.

Jeg vil igjen oppfordre "Lars" som er spesielt utsatt siden han også har rollen som administrator å tenke igjennom hva han egentlig ønsker å oppnå. Litt mer seriøs oppførsel skader ikke.

se f.eks dette innlegget
Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 13:12
Jeg støtter Lars sitt informative innlegg fult ut.
Jeg ser bare for meg hvor imponert kona hadde blitt hvis hun måtte løfte en 30 kilos trafo ut av bilen for å kunne lade på offentlig ladeplass. Hvis dette hadde kommet som en overraskelse etter at bilen var kjøpt, hadde jeg blitt veldig skuffet.
At det kanskje er mulig å prute på prisen til Zaptech trafoen er fulstendig irrelevant.
Zoe er en snedig og fin bil, men desverre med alt for store ulemper i Norge, slik jeg ser det.
Å anntyde at trådstarter har en eller annen agenda for å hindre salg av Zoe faller på sin egen urimelighet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk



Her har "Lars" oppnådd det han tydeligvis har ønsket, nemlig å spre usikkerhet og plante uriktige opplysninger.

Vedkommende tror nå tydeligvis at produktet som brukes ved IT-ladning veier 30 kg ikke 13 kg eller 6 kg.


Igjen vil jeg innstendig oppfordre "Lars" til å opptre litt mer edruelig og seriøst.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA