Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Loth

#1
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
tirsdag 28. februar 2017, klokken 14:32
Sitat fra: Kasper Mikalsen på lørdag 25. februar 2017, klokken 16:22
Jeg har hatt min bil inne hos Møller, der målte de 22 grader til 14 grader. Etter at de fikset det har jeg merket mye bedre effekt fra varmeapparatet.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Så de kan justere det altså? Det må jeg høre med min forhandler om. Litt merkelig om de ikke har målt dette etter alle gangen den har vært inne, men mulig den har vært ok når de har testet.

Jeg kjører en demo- bil fra forhandler nå, for å sjekke om jeg synes om den varmer bedre. På denne ser jeg at 'pilene' i klimamenyen ikke blir blå før den skrus ned til 16. Bare til info i forhold til tidligere innlegg.
#2
e-Golf / Sv: Hurtiglading - effektiv hastighet
mandag 20. februar 2017, klokken 11:32
Fikk meg en liten overraskelse her om dagen da jeg måtte ta en hurtigladning med kald bil. Har jo hørt at det tar lengre tid, men at det skulle utgjøre så mye trodde jeg ikke. Bilen stod med lader tilkoblet hjemme over natten, men hadde ikke tatt lading. (Relativt irriterende). Fant da ut at jeg bare kunne svinge innom den lokale hurtigladeren for å få ladet en 'skvett'. Temperaturen var vel rundt 0, tror det var noen pluss. Når jeg koblet til hurtigladeren så mener jeg den stod rundt 8- 9%, og bilen varsel om en ladetid på over 1t 50 min. (Husker ikke nøyaktig). Jeg ladet i litt over 11 min., og kom da bare opp i 18% (noe som forøvrig viste seg å være akkurat litt for lite for å komme meg dit jeg skulle, men det er en annen sak).

Har ikke akkurat hurtigladet så mye, men husker jeg ble overrasket første gang hvor raskt det gikk. Men da var det nok en annen temperatur både i været og batteriet.
#3
e-Golf / Sv: Car-net lisens
mandag 20. februar 2017, klokken 11:13
Problemet er vel at man kan ikke bare kan starte oppvarming manuelt. Da må man inn å sette en avgangstid, eller gjøre bilen 'kjøreklar'. Selv kunne jeg tenkt meg en knapp på nøkkelen for å starte oppvarming direkte som ett alternativ til app'en. Det har faktisk vært en bedre løsning enn app i mange tilfeller for min del. Da hadde det i alle fall vært mindre grunn til å betale for en tjeneste for å kunne starte forvarme uten å programmere avgangstid.
#4
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
fredag 17. februar 2017, klokken 10:16
Sitat fra: ReneM på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:47
Det du kan gjøre er å sjekke aktuel forbruk i infodisplayet. Hvis den for eksempel viser 2kWh på 22 grader og 6kWh på 22,5 har du funnet forklaringen.

Vår er egentlig veldig behagelig på 22 grader (skru den ofte ned til 19-20 grader. Setter jeg på setevarmen er komforten helt topp (med mangel på rattvarme).

Det følte jeg også at vår var, frem til at verksted begynte å tukle med varmeapparatet.

Og ja, jeg har også lagt merke til 'blå luft' om den står på 22 grader. Men jeg vet ikke om det var det før vi fikk problemene eller ikke. Er jo ikke før man får problemer at man begynner med 'feilsøking' og legger merke til slike ting :-/
#5
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
torsdag 16. februar 2017, klokken 19:13
Kan kun svare for mine problemer med varmeanlegget her, og det er at jeg er fullstendig klar over at man ikke får samme varmeeffekt i ECO- modus. Varmeeffekten er, hos meg, noe varierende uavhengig av 'modus' og batterinivå. Ser også at den står på 'Høy' i klimainnstillingene.
#6
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
torsdag 16. februar 2017, klokken 10:11
Kan komme med min erfaring her.

Vi fikk levert får e-Golf mot slutten av Januar 16, alt ekstrautstyr inkl. VP. Vi var veldig fornøyde med bilen, varmeapparat og det hele, frem til det ble foretatt en 'tilbake-innkalling utbedring' på varmeapparatet. Det stod i brevet at det kunne forekomme at varmeapparatet i noen tilfeller ikke funger slik det skal.

Før dette så hadde vi alltid forvarme-innstillingen på 22, og vi kjørte alltid med 22 eller lavere. Men etter denne 'utbedringen' var varmeapparatet, så ble det bare krøll. Dette var i september, og bilen har etter det vært inne 6- 7 ganger for feilsøking / utbedring.

Problemet er at vi føler varmeeffekten er 'varierende', og at vi må øke temperaturen i bilen noen hakk for ikke å fryse. Nå har vi fått byttet det meste og 'litt til' som har med oppvarming å gjøre i følge verksted. Har merket rett etter de siste 3- 4 verksted besøkende at den har varmet betydelig bedre i noen dager, før den igjen har blitt behov for å justere opp temperaturen.

Selvsagt kan vi bare justere opp temperaturen, og/ eller justere opp viften manuelt, men det kan jo ikke være sånn det er ment. Det fungerte jo utmerket tidligere. Har tenkt om det er en eller annen programvareoppdatering som krøller for å spare mer strøm på oppvarming også i Normal modus. Men det blir bare spekulasjoner fra min side.

Merker også forskjell på 'støy' fra bilen når den forvarmer. Tidligere mener jeg det var samme lyd hele tiden, litt som utedelen på ei varmepumpe. Nå er det mer varierende. Er jo greit at den ikke støyer så mye, så lenge den varmer som den skal :-)

Nå er det ikke så lenge siden den sist var inn, så jeg må teste litt mer før jeg kan si om den har blitt 'ok'. Så lenge forvarmer fungerer som den skal, så er det jo 'bare' å justere opp temperaturen et hakk eller 2. Men det er irriterende nok, siden man ikke kan endre på standard temperatur innstilling...
#7
e-Golf / Sv: Virker Car-Net nå?
torsdag 16. februar 2017, klokken 09:14
Prøvetiden min gikk 'plutselig' ut (trodde den varte i 2 eller 3 år, men det var tydeligvis bare 1), uten at jeg fikk noe varsel på forhånd. Synes det kunne ha vært greit, siden det tydeligvis ikke går umiddelbart å fornye, men nok om det.

Valgte etter en rask vurdering å bestille abonnement. Det gikk 1- 2 dager før jeg igjen fikk logget på app uten noe feilmelding om utløpt abonnement. Men det var kun et par ting som fungerte, som parkeringsposisjon og gjenværende rekkevidde. Tenkte at det løsner nok etterhvert. Det gikk 5 dager, så sendte jeg en e-post til møller og forklarte saken. Fikk da etterhvert en tilbakemelding der det var 'sakset' ut noen generelle spørsmål og svar rundt problemer med tjenesten og ikke noe direkte svar på min sak. Osv. Svarte på den, og ny purring etter enda noen dager.

Så fant jeg 'plutselig' denne tråden. Nappet i går ut sikring nr. 17, og lot den være ute i ca. 30 min. for å være sikker. Etter at jeg satte den tilbake, og sjekket appen etter bare noen minutter, så var ting på plass!

Synes jo at det er litt dårlig at møller ikke har teknikere som tar seg av eller blir spurt om råd fra kundeservice ved slike henvendelser. Etter alle problemene som har vært med tjenesten så burde det jo være noen 'eksperter', eller i alle fall noen med feilsøking-erfaring skulle jeg tro. For jeg lurer jo på hvor lang tid det har tatt før jeg har fått noe løsning på problemet dersom det ikke hadde vært for dette forumet.

Kan legge til at jeg fikk et nytt svar rett etter at jeg fikk det til å fungere, med beskjed om at saken blir videresendt til Car-Net Tyskland. Ga da tilbakemelding på at jeg hadde fått det til å fungere ved å ta ut sikring, og henviste til dette forumet. Men de må jo uansett finne ut hva som forårsaker problemet.

Takker for løsning i alle fall  :+1:
#8
e-Golf / Sv: Varmeapparat uten varmepumpe, blåser kaldt
tirsdag 29. november 2016, klokken 14:46
Sitat fra: Sbr på mandag 28. november 2016, klokken 22:22
Har prøvd med alt på high, AC av/på, forskjellige dyser... Selv når bilen står i garasjen som er ca 12. grader, blåser det ca rundt den temperaturen. Når man kjører (på normal) gjør "varme"-apparatet det kaldere inni bilen, så det er like greit å skru det til min så man i det minste får litt sirkulasjon. Har også fikla litt på innstillingene i menyene der man kan velge interior temp etc, uten hell. Håper virkelig det er noe galt, og at det ikke skal være sånn :-X

Får nok ta en tur til Møller!

Høres ut som samme problem jeg hadde etter at bilen var inne på en 'tilbakekallelse service' på varmeapparatet. Hadde ingen problemer i forkant, men etter den servicen så ble det bare tull. Ble etter hvert byttet en eller annen komponent / sensor, så nå varmer den hele tiden. (Riktignok så er det fortsatt krøll med varmepumpa på min bil etter denne 'servicen', men det er en annen sak)
#9
e-Golf / Sv: Nybegynner med e-golf
tirsdag 29. november 2016, klokken 13:29
Kan bare føye til at jeg har også opplevd det samme, men svært sjelden. Har ikke fått noe klar tilbakemelding fra forhandler når jeg har spurt, men nå sist ble det oppdatert programvare og slettet noen feilkoder. Dette er ca. 3 uker siden, og jeg har ikke hatt problemet etter det, men det har også tidligere kunne gått lang tid, over en mnd. mellom hver gang det har skjedd.
#10
Volkswagen VW / Sv: Spørsmål angående varmepumpe
fredag 18. november 2016, klokken 20:45
Noen som har e-Golf med varmepumpe som kan svare meg på hvor mye bilen støyer ved forvarming? Er det litt som utedelen på ei vanlig varmepumpe, eller er det bare en litt 'brumme / surkle' lyd?

Hadde bilen inne igjen for fjerde gang etter at varmeproblemene begynte. Første dag etter verksteds besøket så hørte jeg den lyden jeg antar skal være der så lenge varmepumpa går. Men etter dette så er det igjen bare en 'brumme / surkle' lyd og jeg synes ikke den blir skikkelig varm.

Vet ikke hva jeg etterhvert skal 'kreve' av selger/ verksted. Begynner jo å bli litt lei av at de ikke klarer å få det i orden.
#11
Volkswagen VW / Spørsmål angående varmepumpe
torsdag 03. november 2016, klokken 12:11
Hei.

Vi har nå i flere måneder hatt problemer med varme/ klima anlegget i vår 16' e-Golf med varmepumpe. Etter siste 'sjekk/ fiks' så varmer bilen hele tiden, (fra tidligere å bare ha varmet av-og-til, og ikke i det hele tatt) men jeg tror ikke at selve VP kobler inn. Jeg mener at tidligere når jeg forvarmet bilen, så hørte jeg alltid en tydelig viftelyd som hørtes på god avstand hele tiden mens bilen varmet seg opp. Antar at det er lyden fra selve VP. Men nå er det bare en gang i blant at jeg hører denne lyden, virker som den bare varmer seg opp uten å bruke VP. Synes også at den generelt blir mindre varm enn tidligere, noe jeg også merker under kjøring. Føler jeg må skru opp tempen mer, og samtidig manuelt justere opp viftehastigheten. Dette er noe jeg aldri har følt behov for tidligere.

I og med at bilen har VP, så er det vel aldri 'behov' for at bilen skal varme uten at VP brukes? Siden VP alltid vil være mer effektiv enn 'vanlig' oppvarming. (Jeg mener, det skal aldri være behov for at VP skrur seg av når bilen er sånn 'passe' varm, og at den bare 'ettervarmer' uten bruk av VP...?)

Har nå uansett fått ny time for å se på dette, for n'te gang. Bare greit med en bekreftelse på at det ikke er bare jeg som surrer og tenker feil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA