Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - DCool

#1
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:01
De store konkurrente til Kona (64 kWh) er jo ikke noen av de elbilene du nevner. Det er Opel Ampera som er identisk i størrelse og med 381l bagasjerom som er nærmeste konkurrent, som jeg undres på hvorfor du ikke nevner i sammenligningen. En annen er nye Nissan leaf 60 kWh når den kommer, og Kia Niro som du nevner. Liten vits å sammenligne Kona med dagens elbiler når de første neppe kommer til Norge for neste høst, og rekkevidden vil være i en annen liga. Tesla model 3 vil jo også være en konkurrent, selv om form og størrelse er veldig ulik.

Som jeg har skrevet på andre tråder, så vil det være skuffende for meg om plassutnyttelsen på Kona er mye dårligere enn Opel Ampera, da tenker jeg både på bakseteplass og bagasjerom. Niro er et stort spørsmålstegn ift både lanseringstid og bagasjerom.
#2
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
søndag 29. oktober 2017, klokken 07:56
Ser det står dette i anmeldelsen fra autoexpress "The overall practicality is entirely unremarkable, too. When we drove this car in Korea back in the summer, its boot capacity of 361 litres seemed pretty decent; now that the Arona has turned up with 400 litres, and the C3 Aircross with 410 litres (or 520 if you slide the rear seats forward), Hyundai's offering doesn't look anywhere near as capacious.

Indeed, that figure from S trim is as good as the Kona gets on capacity; that spec gets a can of tyre sealant, while the rest of the range comes with a spacesaver spare wheel, which cuts the boot space further. At 334 litres the Kona is no better than most superminis. At least the rear seats can be folded down to increase this to 1,143 litres (S) or 1,116 litres (everything else). There's nothing especially trick about the load bay, either."

Så om dette stemmer for elversjon og Norge og, så er det kun billigste versjon som har 361l. De dyrere versjonene har lite reservehjul og kun 334 liter...
#3
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:01
Ja, blir trolig produsert langt flere el-Kona enn Niro i 18 hvert fall, om Niro først lanseres i november som forhandler jeg snakket med antydet... så i beste fall gjelder disse estimatene for 2019.
#4
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 26. oktober 2017, klokken 14:19
EspenM3, Se på skjermbilde jeg postet tidligere før du bekylder meg for svada. Det var prisen uten soltak med to-tone lakk... i motsetning til deg dokumenterer jeg prisen min.
#5
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
onsdag 25. oktober 2017, klokken 18:28
Nå er vel zoe 8-9 cm kortere enn Kona, så størrelsesmessig ganske like. Og bagasjerommet er vel 338l for zoe, og det er ikke sikkert Kona får større bagasjerom enn det... i beste fall blir den 361l som bensin, men kan godt bli mindre og (jf ioniq bensin vs el)... Så de som innbiller seg at Kona er så mye større, tar feil. Men utstyrsmessig, effekt og ift lading er det en stor forbedring.
#6
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:01
Sitat fra: Sjulimann på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:40
Topp utstyrt bensinversjon er priset til 322.000kr. Har lest at forhandlere har spekulert i at topp utstyrt Kona Electric kanskje kommer på rundt 360.000.

Som jeg viste til tidligere innlegg, så kostet topp utstyrt versjon 347-352 avhengig av kontrastfarge/soltak, når man inkluderer levering og vinterdekk. At Hyundai fjernet de to komponentene tidlig fra konfigurator, betyr bare at disse kostnadene er skjult, ikke borte. Sikkert mulig å spare 5-10k på vinterdekk, men uansett snakker vi i beste fall om ca 345 for variant med alt pluss soltak, vinterdekk og levering for 1.0 bensin. Hvordan de da vil holde lovnad om å være konkurransedyktig med Ampera lurer jeg litt på, for det betyr jo at 64kwh varianten burde ligget litt over den prisen, mens 40kwh vel må ligge godt under for å differensiere (pluss konkurrere med leaf/zoe), noe jeg tviler på...

Hvis jeg skal provosere litt, hvorfor betale kanskje 100 000 mer for en 40kwh Kona enn 40kwh zoe?
#7
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:59
Hvordan jeg kom frem til den prisen er vist på bildet. Virker som om de gikk vekk fra vinterhjul etter noen timer, sikkert før å gjøre det mindre avskrekkende, for de 2 andre alternativene var enda dyrere...
#8
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:45
Likte ikke det jeg så da jeg testet konfiguratoren. Billigste bensin model kostet vel 262000, og med billigste vinterdekk 20000 (!) ekstra. Med full utstyrspakke og kontrast farge ble pris 347500 inkl billigste vinterdekk. Med soltak uten kontrastfarge 5000 dyrere.  Det er vel lite sannsynlig at 40kwh varianten blir særlig billigere enn det, med samme utsyr? Og da koster vel sikkert 64kwh varianten minst 40000 mer og rundt 400000?

Eller kan det hende at de faktisk blir rundt samme pris som ampera for 64kwh? Da må jo såfall 40kwh langt ned i pris. Hvilket utstyrsnivå tilsvarer Nissan Leaf launch edition?
#9
Kia Niro EV / Sv: Kia Niro EV
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:58
Jeg snakķet med lokal forhandler for noen uker  siden og etterlyste mer ift lansering. Da nevnte han lansering i q3 18 og levering fra november 18, så det betyr vel at om man er veldig heldig kan det være mulig å få biler til Norge om et drøyt år, om Norge prioriteres blant de første...

Det store spørsmålet utenom leveringstidspunkt er jo bagasjerommet. Jeg håper på godt over 400 liter (427l som hybriden feks), den er jo på størrelse med nye Leaf. Samtidig gir multiplattform grunn til bekymring. Ioniq plug in hadde vel 446l, men elektriske kun har 350l. Siden niro plug in har 324 liter ville jo det tydet på enda mindre for den elektriske med samme logikk, men det gir jo liten mening at den skulle ha vesentlig mindre bagasjerom enn både ampera og Kona.

Så satser på at de får stappet batteriene under setene, og dermed at bagasjerommet blir ala Leaf. Normalt sett burde plug in hybrider ha minst bagasjerom pga to drivlinjer, men at den bygges på samme plattform som ioniq skaper jo bekymring...
#10
Som jeg skrev på en annen tråd i går, så bør prisen for Kona ligge på Leaf og Ampera nivå. Toppspekket ampera kostet vel ca 333K, og blir 15k dyrere fra 2018 uten vinterdekk. Da bør 64kwh Kona koste ca d samme, altså ca 350k uten vinterdekk. De er jo identisk størrelse, men hvor ampera nok har litt bedre plassutnyttelse og større bagasjerom, mens Kona har et dristigere design.

39kwh kona mener jeg bør ligge maks på samme pris som Leaf, men egentlig litt under. Leaf er vesentlig større med større bagasjerom, og for folk flest betyr det mer enn effekt og design. Så 39kwh Kona bør ikke koste mer enn 285k for en versjon tilsvarende Nissan launch edition, egentlig mindre etter min mening. Jeg er ikke interessert i å betale mer penger for en mindre bil...

Så jeg håper å de legger seg prismessig  høyt i forkant for å overraske positivt ift pris ved lansering. Hvis Kona går særlig over 350, blir model 3 også en konkurrent, og den er flere klasser over i størrelse selv om bagasjerommet er skuffende.
#11
Hyundai KONA / Sv: Dagens gladnyhet fra Hyundai
fredag 06. oktober 2017, klokken 07:47
Ser at mange antar at 40 kwh kommer først, men er det indikert fra offisielle kilder eller forhandlere? Eller er det mest basert på antagelse om samme batteri som ioniq, og dermed at 64kWh først kommer når neste versjon av den er klar? Samt leaf sin utrulling...

Tesla gjør jo det motsatte, og hvis Kona ønsker suksess fra starten, tror jeg det er en stor fordel at 64 kommer samtidig eller først, ellers vil nok mange vente på den. Ikke minst må vel prisen for 40 kwh batteri helst ligge under leaf, som jo er en større bil med vesentlig større bagasjerom. Men er det realistisk?

Jeg har nå et håp om at de lanseres samtidig, selv om det nok er flere faktorer som heller mot at 64 kommer senere. Uansett veldig fint å få 64 kwh bekreftet, det var jeg ikke sikker på før meldingen kom i går.
#12
Sitat fra: tiger``n på torsdag 14. september 2017, klokken 22:00
Har lest omtrent alt som er å finne av info om Niro Ev. Det omtrent bekreftes att den får batteri og motor fra ioniq. Dvs 28 kWh netto.

Ja, men det må jo være den lovede oppgraderte ioniq sin batteripakke som menes, selv om det stemmer at de vanligvis har referert til dagens ioniq batteripakke.  Men det er så lite at det ikke er realistisk, man lanserer ikke en crossover sent i 2018 med 28kwh batteri, og en rekkevidde godt under dagens ioniq. Men spørsmålet er jo hvor stort batteri ioniq 2.0 får, og når det kommer... Vil tippe maks 50 kwh. Samtidig er det ikke logisk at Kona skal få noe særlig større batteri enn Niro, som er en litt større bil, og er derfor jeg tviler litt på "lovede " 64 kwh foreløpig. Heldigvis viser jo gm og tesla at det er mulig å produsere store batterier i rimelige biler allerede nå, så får håpe det får dem til å lansere kraftigere saker enn det Nissan kom med hvert fall.
#13
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 14. september 2017, klokken 09:36
Denne her vil vel først leveres når de første Tesla Model 3 kommer til landet..? Hvordan vil prisen på denne da stå seg (330+) mot en model 3..? En greit utstyrt M3 vil vel ligge på rundt 350 (44.000 USD).

Ja, vil tro de kommer rimelig samtidig, avhengig av hvor man står på venteliste selvfølgelig. Men hvis man skal ha long range versjonen av Tesla, blir den neppe under 400 i Norge. Dessverre er jo ingen av dem perfekte, Tesla 3 er fortsatt en litt for stor bil (med for liten bagasjeplass), og Kona er jo identisk størrelse som Ampera-e, noe som betyr at bagasjerommet er tilsvarende. Derfor har jeg størst forhåpninger til Kia Niro EV som er noe større enn Kona, men der har det vært helt stille siste måneder ift lansering av elektrisk versjon, så spørsmålet er når den kommer, hvor stort batteri den får (trolig lik neste generasjons Ioniq), og om bagasjerommet er like stort som bensinversjonen (427l) eller mindre...
#14
Jeg greier ikke å google frem noen troverdige kilder som bekrefter 64kWh for Kona som DN hevder... Bør bli minst 50 KWh såvidt jeg har sett før, men inntil videre tar jeg påstanden til DN med en klype salt, når de ikke viser til en kilde i sin artikkel, og "ingen" andre nettsider bekrefter det samme.

Hvis den lanseres i mars som de også skriver, hvor raskt kan vi håpe på leveranser til Norge? Leaf bruker vel minst 4-6 måneder, så blir vel Q3 tidligst?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA