Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Innovatorium

#1
Model X / Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling
fredag 10. mars 2017, klokken 16:27
Sitat fra: Innovatorium på fredag 10. mars 2017, klokken 07:02
Hei folkens

Hvilket produkt gjør bilen lettest å holde ren? Eller som gjør at støv etc tar lengre tid å feste seg, ettersom jeg sjeldent gidder å få bilen vasket? Jeg bor i Trondheim, og har i tillegg stående ute på grusvei, så den blir desperat fort skitten. Eneste jeg kan om bilpleie er fra min ungdom da jeg vokset familiens bil og fikk beskjed om å bruke Turtle Wax Excalibur. Hører gjerne også tips til hvilket firma jeg eventuelt bør bruke.

Har Tesla X med Obsidian Black Metallic.

Mvh Sondre
Vel, trenger fortsatt råd. Ren Bil på Flatåsen i Trondheim mener deres lakkbehandling til kr 6000 er det beste for å holde bilen enkelt ren.

Har ikke funnet noen som legger den spesialfolien nevn i denne forumtråden her i Trondheim annet enn Bilpleiesenteret på Tempe, og de tar ikke telefonen.

Ideelt sett ville jeg hatt en løsning som er så glatt at regnet vasker møkka av, eller hageslangen, men det er vel å håpe på for mye?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#2
Model X / Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling
fredag 10. mars 2017, klokken 07:02
Hei folkens

Hvilket produkt gjør bilen lettest å holde ren? Eller som gjør at støv etc tar lengre tid å feste seg, ettersom jeg sjeldent gidder å få bilen vasket? Jeg bor i Trondheim, og har i tillegg stående ute på grusvei, så den blir desperat fort skitten. Eneste jeg kan om bilpleie er fra min ungdom da jeg vokset familiens bil og fikk beskjed om å bruke Turtle Wax Excalibur. Hører gjerne også tips til hvilket firma jeg eventuelt bør bruke.

Har Tesla X med Obsidian Black Metallic.

Mvh Sondre
#3
Model X / Model X dører og speil fryser fast
lørdag 17. desember 2016, klokken 13:03
Hei folkens. Fant ingen tråd for dette spesifikt, så jeg starter en ny. Spørsmålet er hvordan å unngå at Falconwing-dørene fryser fast.

Jeg har sprayet alle lister med silikonspray. Dørene frøs fast. Så fant jeg en ytre list jeg ikke hadde sett, sikkert fordi jeg holdt på i dårlig lys. Denne gangen kjøpte jeg fettstift og la på tykt lag på ALLE listene og flatene jeg mente var i kontakt. I går frøs dørene fast igjen.

Er det noen som kan legge ut bilder av de punktene på dørene som man må være påpasselige med å smøre?

Er det andre elementer enn listene som gjør at dørene nekter å åpne seg? Noe annet som kan smøres/sprayes/behandles? Når jeg forsøker å åpne dørene i frosset tilstand, så vil de heller ikke lukke seg helt. Det vil si, dørene er lukket og ligger tilsynelatende inntil, men går ikke i lås og bilen varsler meg konstant om at døren er åpen. Slik jeg løser det nå er å holde bilen varm lengst mulig. Mener jeg hadde en sekk i setet, og ettersom døren ikke var i lås trodde bilen det var en passasjer og holdt bilen varm i flere timer. Da tinte døren opp.

Speilene er et kapittel for seg. Jeg bor i Trondheims verste støvhull, i en kuldegryte rett ved Lerkendal stadion. Det er konsekvent 1-3 grader lavere temp her enn i resten av byen, og vi har grusveier i hele nabolaget. Hører det knaser i grus hver gang speilene åpner og lukker seg. Og nå med kulde og is, fryser de. Jeg sprayet en flaske låsespray inn i alle bevegelige åpninger på speilene. Det hjalp, men høyre speil frøs fast igjen i går.

Tips, triks og råd, anyone?
#4
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hva trenger jeg av ladeutstyr?
lørdag 05. november 2016, klokken 19:36
Det var rundt 0 grader og vi hadde kjørt fra Røros til Ålen hvor vi stanset og forsøkte å lade.
#5
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hva trenger jeg av ladeutstyr?
onsdag 02. november 2016, klokken 10:20
Jeg har Tesla X 90D. Den er håpløs å lade fra stikk dersom du har håp om å lade på kort tid. Det hadde jeg bruk for da jeg stod på Røros og Tesla laderen på Røros Hotel var defekt. Forsøkte å koble meg på 3-fase uttak på en byggeplass, men adapterne som jeg fikk med fra Tesla passet ikke. Da vi koblet oss med stikk, brukte bilen så mye strøm for å holde varmen at den vekslet mellom å lade 0 og 1km per time!

Så jeg satte meg ned og mailet med Jens Kristian Kirkebø i Nettkonsult for å finne absolutt ALLE typer el-koblinger som finnes, og sette sammen sett med adaptere. Her er det jeg har så langt, se bildet. Legg merke til komfyrstikket - det fleste hus har 20-25A uttak for komfyr, og det monner i det minste litt når man har det travelt. Schuko adapteren gjør det mulig å trekke 16A fra en 16A kurs.
#6
Model X / Sv: Brei bil - hvilke erfaringer har X-eiere til nå?
onsdag 02. november 2016, klokken 10:12
På Solsiden kjøpesenter i Trondheim er det så smalt at det var kun få cm å gå på i forhold til fortauskanten på høyre side og speilet og bomautomaten på venstre side. Klarte å få en liten skrape på bakre høyre felt i siste sving ut. Så holder meg unna der. Merkes at X'en er bred, den oppleves som vesentlig bredere enn AUDI A6'en min.
#7
Sitat fra: zyp på torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:47
Sitat fra: TB på torsdag 27. oktober 2016, klokken 17:42
Er dette mulig:
Koble til fleire 230 V 1 fase kurser inn til ein trafo med fleire uavhengige primærviklingar, men ein felles sekundærvikling. Ved at primærvikling er separat vil det bli ingen feilstrøm som jordfeilbryter slår ut på?

Det løser problemet med jordfeilbryterne men man måtte fortsatt ha matet begge viklingene fra samme fase. I tillegg ville en slik konstruksjon i utgangspunktet ha vært ganske farlig siden den ene primærviklingen ville ha matet den andre, og det dermed ville ha stått full spenning på det andre støpselet når du har satt inn det første. Legger man til beskyttelseselektronikk med et relé mellom hvert støpsel og transformatoren og som passer på at begge støpselene er plugget i samme fase før reléene blir slått inn så kunne det ha gått an.

En bedre løsning er å ha en separat AC-DC-modul per inntak som mater en felles DC-buss som igjen mater lasten. Da slipper man både problemstillingen med lekkasjestrøm og å matche faser. Redundante strømforsyninger til servere og lignende fungerer på dette prinsippet.

Sitat fra: zyp på torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:47
Sitat fra: TB på torsdag 27. oktober 2016, klokken 17:42

Det løser problemet med jordfeilbryterne men man måtte fortsatt ha matet begge viklingene fra samme fase. I tillegg ville en slik konstruksjon i utgangspunktet ha vært ganske farlig siden den ene primærviklingen ville ha matet den andre, og det dermed ville ha stått full spenning på det andre støpselet når du har satt inn det første. Legger man til beskyttelseselektronikk med et relé mellom hvert støpsel og transformatoren og som passer på at begge støpselene er plugget i samme fase før reléene blir slått inn så kunne det ha gått an.

En bedre løsning er å ha en separat AC-DC-modul per inntak som mater en felles DC-buss som igjen mater lasten. Da slipper man både problemstillingen med lekkasjestrøm og å matche faser. Redundante strømforsyninger til servere og lignende fungerer på dette prinsippet.

Slik jeg tolker innleggene virker det ikke umulig å få til. Forsøker å bruke "quote" mekanismen i forumet for å vise de to innleggene som jeg tolker som nærmest en løsning. Hvordan ville spekken for en slik boks sett ut?

Jeg er ikke elektroingeniør, så fagterminologien skal jeg ikke forsøke meg på. Da jeg snakket med CEO hos Zaptec, forstod jeg det slik at det var switching som var nøkkelen til at det kunne gjøres så kompakt og fleksibelt. Er slik switching, utført raskt nok, noe som kan kombineres med flere kurser?

Eksempelvis må kurser kunne kobles fra uten at resterende kurser overbelastes mens lading foregår. Hva slags varmeutvikling vil elektronikken generere? Hvor stor må boksen være? Hva koster enkeltelementer i boksen og hva vil en slik boks eventuelt komme til å koste?


#8
Model X / Sv: Hentet av bilberger... :(
søndag 30. oktober 2016, klokken 19:33
Har akkurat kvittet meg med en AUDI A6 Allroad som kostet over millionen. Hadde vel 20-25 reparasjoner på den fra 2011 til nå. Makan til skurkevelde det er hos AUDI. Hadde 5 års garanti, og da den gikk ut tok jeg dem på fersk gjerning i å overfakturere for reparasjoner som ikke var nødvendige.

Med de erfaringene som bakteppe: Man kan ikke ha cutting edge teknologi og forvente helt problemfritt eierskap. Så lenge X'en min ikke krever mer enn 1-2 ekstra verkstedbesøk i året og det ikke koster meg noe vil jeg være storfornøyd.

#9
Model X / Sv: Bompengebrikke
fredag 28. oktober 2016, klokken 19:39
Sitat fra: prophan på søndag 16. oktober 2016, klokken 16:44
Jeg har festet min rett under sladrespeilet. Den er skjult og ute av synet da.

Har du mulighet til å legge ut et bilde?
#10
Hei folkens

Tok kontakt med http://www.quick220.com/ som lager ustyr for å kjøre to 110V uttak opp til 220V for lading. De hadde et godt svar på hvorfor det ikke vil fungere så bra å ta strøm fra flere 240V uttak:

Fra: Duane Hoole - Quick 220 Systems/Diamond H Co. [mailto:dhoole@quick220.com]
Sendt: fredag 28. oktober 2016 00.27
Til: 'Sondre Jacobsen'
Emne: RE: Charging from multiple 240V sources at the same time

Hi Sondre,

Thank you for asking about Quick 220 systems.  The idea of combining two 16 ampere sources to produce a single 32 ampere outlet is theoretically possible, but practically hard to do safely.  The problem lies in that old adage that electricity "follows the path of least resistance."  This is very true in this case.  If you wire the two 16 ampere sources in parallel, if there is the slightest difference in circuit resistance between the two sources, the electricity will preferentially follow the lower resistance wire, to the point where there is more than 16 amperes of draw on that line.  This will trip the circuit protection to off, forcing all of the current demand to be drawn from the remaining line, this exceeding the 16 ampere maximum and tripping the circuit protection on the second wire to off.  As a consequence, no electricity is delivered to your Tesla.

I wish you well.  Enjoy your Tesla X:  it is truly a beautiful vehicle!

Best regards,

Duane Hoole

Quick 220 Electrical Systems
Diamond H Company LLC
Phoenix, Arizona, USA
Phone: 1-800-347-0394 (US & Canada) or 1-602-938-6057
Email:  DHoole@quick220.com

Hours:  8:00 AM to 4:30 PM MST, Monday-Friday

Please visit us at: www.Quick220.com
#11
Sitat fra: cra på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:04
Det kan jo være så enkelt som at det er separat motor for kvern og blåsing?

Virket ikke slik ettersom han koblet ledningene fra de ulike kursene i samme "padde" og derfra gikk det èn ledning til selve maskinen.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Lading fra flere ulike kurser _samtidig_
torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:05
Da jeg fikk etterisolert gulvet i huset, kom det en fyr med en stor masking for å blåse inn isolasjon. For å få strøm, koblet han maskinen til flere av 16A kursene i huset. Jeg spurte om dette og han svarte at det var for å få nok strøm til maskinen. Maskinen hentet altså strøm fra flere ulike kurser samtidig.

Finnes det en tilsvarende mulighet for å koble Teslaen til flere strømuttak samtidig for å øke ladeinputen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA