Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilgeithus

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skal vi ha alt gratis?
mandag 20. februar 2017, klokken 14:07
Sitat fra: Hænningsen på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:57
Jeg foretrekker at det koster en tier for en halv time. Ikke så ille det om man skal kjøre langt og er avhengig av å lade. Når tieren gjør at laderen er ledig er det perfekt [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men om du kun lader 2,5 kW i timen så er det hjelper det ikke stort å lade en halv time. Du kommer vel i underkant av en mil?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq, Ampera e eller Leaf?
torsdag 26. januar 2017, klokken 10:36
Sitat fra: dolsen på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:50
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 25. januar 2017, klokken 22:00
Jeg sitter å veier de samme opp mot hverandre ::) Men jeg kjører minst 25000km i året hvis jeg blir mye flinkere til å ta toget. Ellers drar det seg fort opp mot 45K med 22mil daglig reisevei.. Jeg kan lade hjemme og på jobb foreløpig, men på relativt kort sikt forsvinner lademuligheten på jobb, i hvert fall på hverdager, da flere har kjøpt Tesla og Leaf og det blir manko på ladepunkter. Jeg var på nippet til å bestille Ioniq da jeg likte bilen godt, men det var før jeg fikk vite at det ikke blir flere ladepunkter på jobben og før selger oppga pris på 290K. Trodde den lå litt lavere enn det. Ampera E blir da ikke så mye dyrere med 340K, men for dyr for mitt budsjett. Leaf har litt for dårlig kapasitet på motorvei så da får jeg behov for hurtiglading hver dag selv på sommeren. Jeg forsøker nå å regne på om det vil lønne seg med en elbil til 340K kr kontra diesel til 150K med 25000KM, 0,5L/mil og 12000kr i bomring.

Når du kjører så mye som du gjør, og har et årlig forbruk på 12 000kr på bom vil jeg si det lønner seg med en ampera-e til 340 000kr. Dette utelukkende basert på det økonomiske. Jeg tror ikke du vil ha dramatiske innsparinger, men har vanskelig for å tro at du går i minus.

Andre faktorer som spiller inn er kjørekomfort, plass, utseende, utstyr osv.

Hva skyldes at du anbefaler AmperaE og ikke Ioniq? Billigere bil vil vel gi lavere kostnad? 
I tillegg er det en mye penere bil og større.
#3
Elbiler i media / Sv: Artikkel som knuser de fleste elbil myter?
tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:03
Sitat fra: Mippen på lørdag 21. januar 2017, klokken 08:52


TU har skrevet en artikkel som tar for seg de vanlige elbil mytene.

SitatElbiler skaper engasjement. Noen mener at jo før de konkurrerer ut fossilbilene, jo bedre for klimaet.

Andre mener at elbiler ikke gir noen som helst miljøgevinst, og at fordelene elbilister får derfor er dypt urettferdig.

Sannheten ligger nok et sted i mellom...

...At elbiler også sliter på veiene er åpenbart. Da skulle en også tro at de skaper like mye svevestøv som biler med forbrenningsmotor...

...Elbilbatterier vokser ikke på trær. Selv om all utvinning av metaller islolert sett har en miljøkostnad, må denne kostnaden vurderes opp mot miljøkostnaden ved oljeutvinning og raffinering, og utvinning av metaller som brukes i biler med forbrenningsmotor...

http://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Klippingen din kan indikere at elbiler skaper like mye svevestøv som andre. Det var en hypotese.
Fakta som det står lenger ned i artikkelen sier blant annet:
Eksos er en stor kilde til svevestøv alene, både som primær og sekundær partikkelforurensing. I tillegg bidrar elbiler i langt mindre grad til utslipp av partikler fra slitasje på bremser.

Ellers er det en flott link
#4
Sitat fra: cra på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:21
Sitat fra: Electrix på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:25
Det har vel aldri vært noen lov mot å gjøre baderom eller røroplegg selv,

Ja, det var nok det jeg mente; det er ikke ulovlig, men det "stilles krav om at det skal være gjennomført av dyre fagfolk". Jeg ville nok også kalkulert og gjort det slik at jeg er selvassurandør på slike ting. Det som kan bli dyrt med vannskader er skjulte skader som får jobbe inni vegger/gulv/tak over tid.

Er dette riktig? Er det ikke slik at det skal være fagmessig utført?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Småplukk
onsdag 04. januar 2017, klokken 17:04
Heller ikke merket noe og har hatt bilen i en måned
#6
Hyundai Ioniq / Sv: service priser
onsdag 21. desember 2016, klokken 15:59
Sitat fra: Elmo på onsdag 21. desember 2016, klokken 00:22
Sitat fra: tutti på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:19
Er ganske sikker på at det er 15000 km eller 1 år.
(andre elbiler har opp til 30000 og 2 år).
Det stemmer, og det poenget ditt i parantesen bør ALLE nevne både når de henter ut bilen, OG når den leveres på service, OG når den hente fra service, OG alle andre ganger det faller naturlig

Fikk beskjed om 15000 intervall første år og 20000 deretter og pris mellom 1000 og 2000.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA