Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Christoffer82

#1
Tesla / Sv: Ny 60D vs brukt 85D
mandag 24. oktober 2016, klokken 08:36
Sitat fra: nie på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:05
Hei Christoffer
Har jo svart deg litt i en annen tråd. Fint at du har sjekket ut S60D, det er en spennende bil med en attraktiv batteriløsning, særlig i Model S. Angående reell rekkevidde så vil dette variere stort med årstid og værforhold. Det er enklere for oss å hjelpe deg med din vurdering hvis du sier litt om ditt typiske kjøremønster i hverdagen, hvilke lengre turer du er avhengig av å klare samt hvor i landet du bor i forhold til Superchargers etc.
Vi kommer i hovedsak til å kjøre Sandvika - Drammen (jobbsammenheng) 65km t/r. Min samboer jobber på sykehuset der, og når hun har vakt, kan hun måtte rykke ut et par ganger i løpet av natten, slik at vi er avhengig av at hun får kjørt t/r flere ganger daglig, selv når det er -15 grader midtvinters. Tenker også å bruke den til fjellet (Finse). Her kan vi lade på Gol. Blir uansett en stopp eller to på veien, grunnet små barn, så kan da bruke pausen til lading. Det jeg er skeptisk til, er å kjøre Sandvika - Finse, og la bilen stå der en uke i -15, for deretter å måtte komme meg til Gol og lade. Batteriet er ikke fulladet når jeg kommer frem (etter lading Gol), og hvor mye tapper det seg etter lengre tid uten bruk i kraftig kulde? Litt krise å få stans med kraftig kulde og små barn i bilen..
#2
Tesla / Sv: Ny 60D vs brukt 85D
onsdag 19. oktober 2016, klokken 18:43
Sitat fra: petersv på onsdag 19. oktober 2016, klokken 18:37
Helt klart mitt førstevalg å kjøpe ny 60. Er ikke så stor forskjell i rekkevidde heller, da 60-ene faktisk er 75-batterier som er striper til 61.5kWh. 85 er ca 78-79 avhengig av alder utnyttbart.
Takk for svar! Hva tror du reell forskjell i rekkevidde ( i km) er. Det er først og fremst vinterstid jeg er skeptisk..
#3
Tesla / Ny 60D vs brukt 85D
onsdag 19. oktober 2016, klokken 18:30
Ser man får en greit utstyrt helt ny 60D for rundt 650.000,-. Rundt samme pris får man en godt utstyrt 85D 2014mod. En selger hos Tesla mente det hadde skjedd noe i produksjonen i 2015 som gjorde bilene mer tighte og bedre. Jeg vet at han skal selge, men likevel..
Noen tanker?
#4
Model S / Sv: Anbefalt utstyr/modell familiebil TMS
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:06
Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:20
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:50
Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.
Helt enig! Var innom Tesla butikk i dag og heller nå mer mot en 60D - tror det langsiktig er en bedre deal, og syntes den siste kapasiteten på batteri/rekkevidde koster mer enn det smaker. Den nye faceliften ser veldig bra ut - må innrømme jeg er litt lei den vanlige fronten..

Så blir utfordringen å overtale kona om hvorfor det er bedre å bruke 650k på bil, kontra en Passat GTE til 450k... Men bare diesel dekker lånekostnaden i måneden..

Hvilken Facebook-gruppe er det snakk om?
Tesla Owners Club Norway
Du har gjort et "kupp" :-)
Hehe, takk! Er meget fornøyd så langt ja, og hadde helt klart vurdert en helt ny S60/S60D hvis jeg var trådstarter.
Min bil kostet 647' fratrukket vinterhjul og henvisningskode (det går å få tak i komplette vinterhjul til omtrent halv pris av de som er tilvalg hos Tesla til 25'). Kan jo oppgraderes både med Autopilot software og mer batterikapasitet hvis ønskelig, og er jo en helt lik bil som topmodellen. Syns også den nye fronten er såå mye penere enn pre-facelift, nå har man jo en litt eksklusiv bil igjen en stund til i hvert fall  8)
Hvis man trekker i fra 4WD, metalliclakk og Nextgen-seter så blir det enda billigere, og faktisk under budsjett - for en helt ny bil med alt det betyr av fordeler.
#5
Model S / Sv: Anbefalt utstyr/modell familiebil TMS
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 17:57
Sitat fra: Inop på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 11:10
SitatDette er bilen du trenger:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84497546

Et lite tips hvis du sjekker ut annonser på Finn (også den annonsen over). Mange skriver "Autopilot hardware" eller til og med "Autopilot HW". Det betyr at bilen har de sensorene som trengs men ikke at bilen har autopilot. Du må hoste opp 30.000ish for å få programvaren aktivert i bilen slik at autopilot faktisk fungerer.

Sitter litt på gjerdet og ser etter en S70D med lav km selv :)

Tilgang til supercharger nettverket er også noe å sjekke ut, men det er kanskje slik at alle nyere TMS har dette?
Takk for tipset, det var jeg ikke klar over!
#6
Model S / Sv: Anbefalt utstyr/modell familiebil TMS
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:25
Sitat fra: E_S på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:19
Støttes. Er man vant til noe bedre seter enn det man finner i en 25 år gammel Micra vil man mest sannsynlig ikke føle seg "hjemme" i standardsetene. En bil med 4WD er å foretrekke i daglig bruk, og "down the road" vil den også ha høyere bruktverdi den dagen den skal selges. All erfaring tilsier at 4WD "lønner seg" mtp. bruktverdi.

Jeg strakk budsjettet litt og kjøpte en 70D, og er veldig fornøyd.
Begynner å helle mot 70D etter tips herfra. Jeg har ikke peiling på de ulike utstyrspakkene og hva som er verdt å ha med, både med tanke på videresalg, men også hva som er nice to have vs need to have. Luftfjæringer er sikkert digg, men den dagen de er deffekte koster dette det hvite ute av øyet å fikse. Brukes dette, eller er det like greit med vanlig fjæring? Panorama er sikkert lurt mtp skiboks. Men ser ulike annonser reklamerer med alt ifra vinterpakker, utvidet garanti etc etc. Hva bør jeg absolutt NEED to have og hva er nice to have??
#7
Model S / Sv: Anbefalt utstyr/modell familiebil TMS
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:21
Sitat fra: E_S på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:07
70D har omtrent samme rekkevidde (under 10 km mindre) som 85 uten D, så den bør absolutt vurderes. Ett sekund til eller fra på 0-100 spiller ingen rolle for de fleste, da selv den tregeste Model S er dobbelt så rask som de fleste "vanlige" biler.
Var ikke klar over at forskjellen på rekkevidden var så liten. Takk for tips! Gjelder dette også vinterstid? Hva kan man forvente av rekkevidde i -15? Tenker da på 70D og S85? 85D blir for dyr..
#8
Model S / Anbefalt utstyr/modell familiebil TMS
mandag 17. oktober 2016, klokken 23:01
Hei!
Vi skal bytte ut vår gamle dieselbil og virderer å gå til innkjøp av en brukt Model S. Tesla er for meg foreløpig litt ukjent, med tanke på utstyr, hva man må være obs på etc. Har fått med meg at det har vært en oppdatering på setene, og at dette anbefales. Ser det er et stort prishopp fra 85 til 85D. Hvilken årsmodell og utstyrspakke anbefales? Skjønner at mer og dyrere er bedre, men prøver å holde oss rundt 600.000,-. De første modellene er kanskje lurt å unngå? En 2014 S eller P85? Noen tanker og anbefalinger? Når har en Tesla gått langt? På fossilbiler har jo nordmenn angst for biler som passerer 100.000km. "Gjelder" det samme elbiler? Beklager alle spørsmål!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA