Sitat fra: Rio på tirsdag 06. juni 2017, klokken 20:24
jche:
De har ikke sikring på N-lederen i f. eks. Storbritannia (du blir omtrent fengslet dersom du gjør det), og jeg har aldri hørt om noe lignende problem, ei heller kan jeg forstå det.
La oss si man har TN, med 16 A sikring på hver fase. Uansett hvor mye man måtte skjevbelaste så vil N aldri få mer enn 16 A.
I tillegg, elbiler (i hvert fall alle de nyere) har moderne CE-merkede ladere, og ikke "stygge strømmer".
Problemet oppstår når man har enfaselast med likeretter, men uten effektfaktorkorreksjon, typisk for eldre og ikke-godkjent utstyr. Slikt utstyr trekker ofte betydelige overharmoniske strømmer, og enkelte overtoner (3(2N-1) for N = 1,2,3...) summeres i N-lederen. For tredje harmoniske, for eksempel, er faseforskyvningen 0, 360 og 720 grader for L1, L2 og L3, og strømmene summeres i fase. Dersom lasten trekker en ren tredjeharmonisk strøm kan strømmen i N-leder være 48 A ved 16 A fasestrøm, men dette er heldigvis aldri tilfelle i praksis. Et mer realistisk tilfelle er en likeretterlast med en effektfaktor på 0.6, hvor tredjeharmoniske har en RMS-verdi på ca. 55 % av fasestrømmen, som gir over 26 A i N-lederen ved 16 A last per fase. Problemstillingen er ikke rent akademisk, jeg så nylig en 16 A plugg med svidd N-leder etter at noen hadde prøvd å drive tre enfase Zivan-ladere fra samme kurs. Heldigvis kreves effektfaktorkorreksjon for alt nytt utstyr som trekker betydelig effekt, så problemet er i ferd med å forsvinne.