Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Richard T

#1
Kia Soul EV / Sv: Takboks til Soul
fredag 06. oktober 2017, klokken 19:48
Det går helt fint, mange som kjører med det, meg selv inkludert. Mange typer bokser som passer, ser det er en del Souls med Packline, selv har jeg Thule Flow, du kan se den her på bilen vår:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31543.msg542126.html#msg542126
#2
Kia Soul EV / Fjerning av foliering svart/rød Soul
søndag 14. mai 2017, klokken 17:59
Har en svart og rød Soul som jeg kunne tenkt meg å fjerne det rød taket på, mener at det er folie, spesielt etter at jeg så en Soul her i Bergen som hadde svart tak og ellers alle de røde detaljene. Noen med erfaring her? Bare å ta fram hårføneren og begynne å plukke, eller levere inn til en proff?
#3
Kia Soul EV / Sv: Soul - importert bil vs. norsk
søndag 26. mars 2017, klokken 07:13
Sitat fra: postkasse på tirsdag 21. mars 2017, klokken 12:27
Sjekket prislisten hos kia.no og der er står det at batterivarmer er standard både på classic og exclusive.. Ringte en Kia-forhandler og spurte om det er forskjell på biler solgt i Norge og importerte biler. Fikk da opplyst at det kunne være noen biler som ikke hadde batterivarmer. Hvordan ser jeg om bilen har batterivarmer eller ikke dersom jeg skal ut å prøvekjøre en? Noen som vet det?
Hei igjen, ser at du ikke fikk helt godt svar, hverken av meg eller de andre som har kommentert under her. Forhandleren har rett, alle bilene har batterivarmer, det er jo en sikkerhetsfunksjon som er bygget inn for beskytte batteriet ved lading når det er kaldt.

Videre er det bare Exclusive som har varmepumpe. Varmepumpen gjenvinner noe varme fra drivverket, og forlenger rekkevidden derfor noe i kaldt vær. Det var det jeg tenkte på når jeg svarte deg først, at min er fransk og har varmepumpe. Om du kan se det på bilen på noen måte det vet jeg ikke.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

#4
Kia Soul EV / Sv: Soul - importert bil vs. norsk
tirsdag 21. mars 2017, klokken 11:31
Mener alle bilene er dønn like, uavhengig av land i Europa. Det er batterivarmer på Exclusive, har en som er importert fra Frankrike selv. 7 års garanti gjelder uansett. Har hatt en garantisak på vår bil, null problem og god service hos BOS Minde. Eneste er at du ikke får lånebil ved garantisak om bilen er importert.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

#5
Kia Soul EV / Sv: Noen erfaringer med billige vinterdekk?
lørdag 25. februar 2017, klokken 14:55
Med dekk, som så mye annet, får man det man betaler for. Billige dekk gir dårligere grep og lengre bremselengde (generelt sett). De billige dekkene er produsert med en hardere gummiblanding, og på vinterdekk er også selve utformingen av lamellene eller rillene i dekket, avgjørende for grepet. Personlig ville jeg ikke kjøpt billigdekk på vinter, heller på sommer om jeg måtte velge. Lav temperatur har nemlig også innvirkning på hardheten, så et billig dekk med mindre bra gummiblanding kan bli skikkelig skummelt når det er kaldt. Har selv Goodyear på min Soul, ble anbefalt det her i Bergen, og det funker bra. Jeg betalte 5500,- etter å ha sjekket litt rundt, så 5000,- er en bra/ok pris.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

#6
Kia Soul EV / Sv: 22kw/100km
fredag 10. februar 2017, klokken 21:49
Sitat fra: Svein Evensen på onsdag 01. februar 2017, klokken 10:27
20 mil på vinteren har heller ikke jeg sett påstått. Sommertid, og gunstige forhold, opplever jeg å klare å kjøre litt i overkant av 2 km pr.%. Ser at trådstarter bruker 34 psi i dekkene. Selv bruker jeg 40psi. I disse dager kjører jeg 14-15 mil. (Ikke motorvei)

40 psi? Skjønner at folk vil ha lav rullemotstand, men 40 psi er vel litt i overkant sånn med tanke på veigrep og jevn slitasje av dekket, eller?
#7
Kia Soul EV / Sv: Thule takstativ
mandag 06. februar 2017, klokken 19:35
Sitat fra: Ola Conny på mandag 06. februar 2017, klokken 18:12
Sitat fra: Richard T på mandag 06. februar 2017, klokken 16:29
Har prøvd å logge det, ser ut til å ligge rundt 0.5 kWh

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Takk. Var ikke så ille, det
#8
Kia Soul EV / Sv: Thule takstativ
mandag 06. februar 2017, klokken 16:29
Har prøvd å logge det, ser ut til å ligge rundt 0.5 kWh

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

#9
Kia Soul EV / Sv: Distanserekord på ei lading
mandag 09. januar 2017, klokken 13:43
Sitat fra: AA på søndag 08. januar 2017, klokken 21:09
Skal man sette giret i B for å nå lengst?

Om giret står i B har mest å si om det er mye nedover, og da relativt bratt nedover. Med giret i B bremser man nemlig mer på motoren og får derfor mer ladeeffekt. Om du har den i B i slake nedoverbakker så stopper du jo helt opp :)

Om det er jevn kjøring på motorvei så spiller det ingen rolle. Jeg bruker B i bratte bakker (nedover) og når jeg kjører i områder med mye fartsdumper (slipper å bremse), ellers ikke.
#11
Kia Soul EV / Sv: Thule takstativ
mandag 02. januar 2017, klokken 23:39
Sitat fra: HenryJac på mandag 02. januar 2017, klokken 21:50
Tar jeg veldig feil eller er ikke Thule Whisperbar det samme? Og det er en kort type og lang type. Jeg har den korte og ser ut som du har den lange.

Du tar nok feil er jeg redd, Whispbar er et eget merke, se http://www.whispbar.no/no/. Thule har 4 forskjellige stenger til sitt system, og en av de heter WingBar, det er den jeg har. Du kan sjekke det ut her: https://www.thule.com/nb-no/no/roof-rack?q=WHLCto9Yu  ;)
#12
Kia Soul EV / Thule takstativ
mandag 02. januar 2017, klokken 09:19
Vet ikke om folk er klar over det, men Thule har takstativ til Soul EV, poster det for jeg har ikke sett noe om det her på forumet  ;)

Fordelen med Thule sitt stativ sammenlignet med Whispbar er at stengene stikker lenger ut på sidene (140 cm lange stenger), slik at man får plass til mer og sykler f.eks. kommer lenger ut mot siden på bilen (lettere å ta av og på sykkel, ettersom bilen faktisk er ganske høy). Det er også mulig å velge mellom fire forskjellige typer lastestenger, inkludert SlideBar. Jeg valgte Wingbar Black til min bil, og har for tiden skiboks (Thule Flow) med sykkelholder på hver side. Skiboks kommer ikke like langt ned på taket som med Whispbar, men det ser helt greit ut syns jeg.
#13
Fått bilen tilbake i dag, foreløpig virker alt som å være på stell. Endte opp med å bytte motor, det er visst en aksling som kan ha feil toleranser inne i motoren, da bytter de hele motoren. Ble sagt at dette hadde de hatt på noen biler i Frankrike, og vår Soul er faktisk tatt inn fra Frankrike... Uflaks der altså.

Tok litt tid å få avklart med Kia hva som skulle gjøres, tok vel to uker før "ordren" ble satt i gang, men derfra og ut har ting gått fint og Bertel O. Steen Minde har vært informative og stått på for å få bilen klar. Fornøyd med servicen, ingen følelse av at saken ikke ble prioritert fordi bilen var kjøpt hos annen forhandler.

Forhandleren vi kjøpte bilen hos er Ecocar, de har vært supernice, lånte oss en e-Golf i hele perioden (etter at det var gått en uke, som jo er regelen etter kjøpsloven). Veldig hyggelige folk, som selvfølgelig var fortvilet fordi jeg ikke hadde valgt forsikring med leiebil som de anbefalte, men har tatt det hele med et smil likevel. Takk for det!

PS: Glad jeg ikke kjøpte e-Golf, Soul'en er så mye bedre på alle områder, etter min mening ;)
#14
Sitat fra: HenryJac på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 21:36
Om du er uten bil så lenge vil de gi deg lånebil vel?

Ja, det stemmer, etter en uke har man krav på det etter forbrukerloven. Jeg kjøpte bilen hos en lokal forhandler som driver parallellimport, og de har stilt opp med lånebil i dag, det syns jeg var bra gjort, de er jo ikke akkurat Bertel O. Steen. Så nå kjører vi e-Golf ;)
#15
Hørt noe mere fra verkstedet?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
[/quote]

Nei har ikke det, har purret flere ganger på slutten av forrige uke, men de venter visstnok på en konklusjon fra Kia teknisk avd. Håper vi får vite noe i morgen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA