Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Emil Nyström

#1
Hyundai Ioniq / Sv: kW for heating or AC?
tirsdag 11. april 2017, klokken 12:21
I have made this calculation chart with interpolated functions for the heat power and driving consumption. I used the consumption values from the test made by Tesla-Björn. And my own values for heating power, i have tested all the way down to -24c. Its a good estimation but not scientifically exact in any way.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Hvor bra tilbud har du fått på din ioniq?
mandag 06. februar 2017, klokken 10:18
Sitat fra: Dnn . på mandag 06. februar 2017, klokken 09:16
Skal prøve å få tilbud fra flere steder for å prøve å presse prisen ned litt.
Jeg skal gå få skinnpakke, samt blåfargen. Legg gjerne ut pris på bilen, og vinterhjul hver for seg

I sverige fick jag 8% och fri service i 3år.
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Bug-report
fredag 27. januar 2017, klokken 10:40
Sitat fra: Yoak på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:38
Ladeluke som er fryst fast opplever jeg stadig. Veldig irriterende.
Samme med parkeringssensorer foran. Burde gå på automatisk.
Min ladekabel har aldri sittet fast, (men bilen min har sluttet å lade dessverre)
Skulle ønske ratt varme knappen satt litt mer tilgjenlig til. Rattet blir for varmt, så jeg må skru det av og på for å holde passe temperatur og det er vanskelig uten å ta øynene fra veien.
Jeg skulle gjerne kunnet sette flere forvarmingstider. Som freelance drar jeg sjelden samme tid på jobb fra dag til dag. Aller helst app selvfølgelig

Men er stort sett veldig fornøyd med bilen.

När den slutade ladda, hade du då stängt av bilen medans du startade laddningen?
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Bug-report
torsdag 26. januar 2017, klokken 08:45
Sitat fra: Yoak på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:38
Ladeluke som er fryst fast opplever jeg stadig. Veldig irriterende.
Samme med parkeringssensorer foran. Burde gå på automatisk.
Min ladekabel har aldri sittet fast, (men bilen min har sluttet å lade dessverre)
Skulle ønske ratt varme knappen satt litt mer tilgjenlig til. Rattet blir for varmt, så jeg må skru det av og på for å holde passe temperatur og det er vanskelig uten å ta øynene fra veien.
Jeg skulle gjerne kunnet sette flere forvarmingstider. Som freelance drar jeg sjelden samme tid på jobb fra dag til dag. Aller helst app selvfølgelig

Men er stort sett veldig fornøyd med bilen.

Jag är också väldigt nöjd med bilen, men skulle bli avsevärt mer nöjd om Hyundai kan fixa dessa buggar med en uppgradering.

Min har också slutat ladda slumpmässigt, la till det i listan.
#5
Hyundai Ioniq / Bug-report
torsdag 26. januar 2017, klokken 07:55
Efter att kört 450mil har jag gjort en liten lista på de brister jag upptäckt hittills, de flesta är mjukvaru-problem som går att lösa om Hyundai bara vill.

-AVSAKNAD AV APP-STYRNING!

-Parkeringsradar framåt funkar inte om man inte först lagt i backen eller manuell slagit igång den. Trots att den är aktiverad i inställningarna. Dvs kör du och parkerar mot en vägg tex så kommer ingen varning. Stannar du och lägger i backen däremot så börjar det tjuta. Idiotiskt så klart.

- När batteriet är fulladdat kan man inte starta längre än till 12v-läge utan att ta ut laddkabeln. Lämnas bilen i detta läge går värmen igång och dödar 12v batteriet och bilen blir obrukbar.

När man satt sig i bilen och försöker starta får man meddela om att man måste lossa laddkabel först. När man sen gör som man blir tillsagd å går ur bilen kan man inte ta loss kabeln pga att den är låst! Bilen måste då stängas av, låsas och låsas upp igen sedan måste laddkabeln tas ur innan bilen startas.

- Antalet tiden för förvärmning? Kan omöjligt tänka mig att det kostar så mycket extra att ge åtminstone 4st tider för avfärd som kan programmeras! 2st gör att man måste ställa om hela tiden om man tex ska iväg på lunch mitt på en arbetsdag.

- Inställning av laddtider. Helt obegripligt upplägg. Om du gå in i menyn och sätter tider för laddning och markerar "ladda endast dessa tider", sedan går du ut ur menyn och väljer "ladda nu" så blir knappen för laddtider inaktiverad och inte tillgänglig för inställning, men tiderna du satt i den undermenyn styr fortfarande laddningen även fast du alltså valt "ladda nu". Förvirrande är bara förnamnet.

- Oavsett om bilen är låst eller olåst borde ett tryck på "låsa upp" även låsa upp laddkabeln. Det löser många problem som folk har.

-Bilen har avslutat snabbladdning helt slumpmässigt två gånger. Båda dessa gånger hade jag dock inte stängt av bilen innan jag påbörjade laddning(så som man skall göra enligt boken).

-Lampor för laddningindikering sitter för lågt, dessa syns inte på avstånd. Eftersom ingen app finns som kan varna så vore det bra att kunna sitta inne på en restaurang tex. och se om laddningen är klar.

- Laddkabel fastnar, har hänt 3ggr för mig. Nöd-öppnaren är enormt trög och man måste dra så det känns som man har sönder hela arrangemanget.

- Laddluckan fryser igen. Bilen är generellt sett inte så genomtänkt med avseende på att stå ute i snöväder å laddas. Avrinning och frysning vid växlande väder skapar isklumpar vid både bakruta och motorhuvens gångjärn. Laddluckan öppnas dock nästan alltid genom att använda nöd-öppnaren i bagaget. Vet inte hur farligt det är att få in snö i kontakterna men helt bra känns det ju inte å blanda 400v och snöglopp.

- Luften kan inte riktas till vindrutan utan att aktivera defrosterläge men utifrån det kan man sedan slå av AC och vrida ner fläkten å få en fungerande lösning.

- Dåligt isolerade dörrar. Kyla strålar in rejält vid framdörrarnas sidofack. Antar det inte finns någon isolering just där pga facken. Men även med bra värme i bilen så känns det kallt om knän & ben. Strålar även kyla från "rattstången" troligtvis inte så välisolerat kring den.

- Trip-loggen fylls upp och måste rensas manuellt.

- Vid för förvärmning sparas inställd temperatur inte utan förvärmningens temp blir kvar och man måste manuellt ställa ner tempen vid start.
#6
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
lørdag 07. januar 2017, klokken 23:14
Sitat fra: jannetimgren på lørdag 07. januar 2017, klokken 19:02
Sitat fra: Emil Nyström på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:53
Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.
Första testet jag ser i riktig kyla. Du skriver att bilen knappt var varm efter förvärmning.
Hade du kunnat påverka förvärmningen så att den varit varmare?
Hur var det under själva körningen blev bilen ordentligt varm då?
Gärna lite mer info om hur bilen beter sig när det är riktigt kallt(jag bor i Umeå).

Bor i Sundsvall själv. Hade ju en riktigt kall vecka här nu, va spännande att se hur den klarar kylan.

Har man bilen i varmgarage så blir nog räckvidden avsevärt längre. Problemet är att förvärmningen är för klen för att få upp tempen på hela bilen. Främst batteriet är ju ett par hundra kilo som ska komma upp i temp. Det tar ca 30min för att stabilisera effekten för värmen. Den landar då på ca 2.5kw vid den tempen i 90-100kmh. Det jobbiga är att första 20min låg den på 5-6kw. Dvs ca 2kwh försvinner till uppvärmning. Ska ta en långtur till Stockholm nästa helg så får vi se vad man kommer ner i för förbrukning. Jag lider av att jag nästan aldrig kör längre än 2-3mil å då är uppvärmning en stor förbrukare.
#7
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
torsdag 05. januar 2017, klokken 12:53
Testat räckvidden idag i -22 grader. Förvärmd bil, dock va den knappt varm trots att värmaren gick igång 25min innan avfärd. Driver only påslagen. 2 Pers i bilen. Nokian Hakka8.
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast i bilen
torsdag 05. januar 2017, klokken 01:01
Sitat fra: Krollefsen på mandag 02. januar 2017, klokken 22:02
Da jeg kjøpte bilen var selgeren veldig tydelig på at jeg MÅ IKKE ÅPNE DØRA før jeg drar ut laderen for det kan det bli trøbbel av. Da jeg opplevde at laderen satt fast så hadde jeg åpnet bagasjelokket for å putte det jeg hadde i hendene oppi der, før jeg så skulle dra ut laderen fra bilen, og dermed så satt den bom fast. Jeg kan ikke si helt sikkert at det er det som er årsaken men det passet veldig godt med advarselen jeg fikk...

Er det andre som har hørt noe om denne sammenhengen?

Jag har haft samma problem. Antalet "buggar" är helt klart besvärande på denna bil. Jag kan ta ett exempel.

Du kommer fram till bilen och låser upp dörren. Bilen har stått på laddning och laddningen är avslutat. Sätter du dig in i bilen och startar den kan du inte komma in i "kör-läge" utan bilen är i "12V-läge". Lämnar du bilen på det viset kommer 12v batteriet ta slut eftersom värme och defroster går igång. Meddelandet som säger att du inte får starta bilen ser ut som på bilden jag bifogat. Om laddningen inte är klar går det dock bra att starta till "kör-läge".

Resultatet av denna varning är att man inte kan starta bilen för värme efter avslutat laddning med laddkabeln ansluten. I så fall måste kabeln lossas och sedan anslutas igen.

För att få loss kabeln måste bilen stängas av, nyckeln tas ut ur kupén och dörren stängas, låsas och låsas upp igen.

Jag är nöjd med bilen men håller på att sammanställa en lista på "buggar" så som denna.
#9
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
torsdag 22. desember 2016, klokken 10:31
Sitat fra: Inop på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:48
En ting til. Korte turer får ofte høyt gjennomsnittsforbruk siden klimaanlegget bruker masse strøm til å begynne med så hvis du skal se hva bilen bruker er det litt lengre turer som gjelder. Kupert terreng drar mer strøm enn flatt terreng og mye stopp/start drar også mye strøm.

En tur på 2-3-4 mil med jevnt tempo i 0 grader skal den klare på langt under 1,6 altså.

Klima går ner till ca 0.7kw efter 10min eller så. Ska göra ett test där jag nollställer förbrukningen efter bilen blitt riktigt varm och sedan testa. Kör oftast korta sträckor, ca 2-3mil åt gången och ordentligt kuperat.
#10
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
torsdag 22. desember 2016, klokken 09:03
Sitat fra: Inop på torsdag 22. desember 2016, klokken 08:07
SitatVa det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall

1.6 var da veldig høyt. På turer med rundt 0 grader ute har jeg vært nede i 1.3 med R2 dekk på originale felger.

Du kjører i ECO, ikke sant?

Ja jag kör i ECO och frirullar så ofta det går. 1.54 va lägsta jag varit på med snittfart 75.
#11
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
torsdag 22. desember 2016, klokken 07:58
Sitat fra: moby666 på torsdag 22. desember 2016, klokken 00:01
Kjørte Oslo - töckfors tur/retur på mandag. Startet med 100%( forvarmet) og hadde 14% ved retur i Oslo. Kjørte ca 5-10 kmt over fartsgrense,  dvs endel i 120kmt (på speedometeret), men også endel rundt 80 kmt. 21 grader i bilen. Strekning totalt 20,5 mil. Utrolig fornøyd med dette.

Va det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall.
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Forhåndsvarming
torsdag 08. desember 2016, klokken 15:28
Sitat fra: moby666 på torsdag 08. desember 2016, klokken 13:58
Husk å klikke av "defroster"

Jag märkte också att det inte fungerade med "defroster" på. Någon som vet varför?
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
mandag 05. desember 2016, klokken 10:42
Hade hem en demobil i helgen och körde ca 250km mellan Sundsvall och Huddiksvall tur och retur.

Vid motorvägsfart med farthållare ,snitthastighet på 94km/h utetemp -9 grader så drog den 1,75kWh/mil.

Jag är supernöjd med bilen och ser verkligen fram emot att få min levererad inom 2veckor.

En negativ sak jag märkte va imma (fog) på bakrutorna när vi åkte 4pers i bilen.
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq EV - Bilder og film - Eksteriør
onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:15
Sitat fra: Inop på onsdag 19. oktober 2016, klokken 11:29
Hei Emil, hva ble prisen på din Ioniq i Sverige?


Pris efter rabatt 345000Sek i grundutförande och utan vinterhjul, sedan får man även 40000 i miljöbilspremie från staten så 305000 är slutpriset jag får betala.
#15
Hyundai Ioniq / BlueLink??
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 21:21
Fick som svar från min Svenska handlare att det inte kommer gå att fjärrstyra Ioniq via BlueLink. Tittar man på Amerikanska hemsidan gör dom reklam för BlueLink https://www.hyundaiusa.com/ioniq. Det hänvisas även till BlueLink i en liten notis i manualen.

Vad säger era handlare? Det vore helt klart en enorm fördel att tex. kunna fjärrstyra förvärmning av kupe eller hålla koll på laddstatus via mobilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA