Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - harmyk

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
mandag 27. februar 2017, klokken 20:53
Her var det enda mer informasjon. Flott å bli gjort oppmerksom på dette, men jeg ser at det kan være lurt å ha det fast montert. Men fint å få denne opplysningen med i vurderingen.

Ref: Olemann
I og med at jeg legger ny kabel fra sikringsskap til garasje tror jeg det er lurt å legge en kabel som kan tåle 32A. Må nok opp med litt belegningsstein, men det blir ikke så langt - antar det skal gå sånn rimelig bra. Jeg anser det for lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke den til 32A men det er jo ikke noe problem å sette en 16A/20A sikring på kursen. Tenker vel at hvis jeg skal ha noe mer enn 10A så er det vel lurt å minst ha 16A - og da trenger jeg 20A kurs ut fra sikringsskapet?

Takker for mye fin info her.
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
mandag 27. februar 2017, klokken 19:34
Takker for tilbakemeldinger. Et drypp her og ett der og etter hvert blir ting klarere. Men hva betyr det i praksis når Opel skriver:
+ Innebygd lader, AC: 240V en-fase, inntil 32 Amp

Slik jeg forstår dette, så kan bilen lades med inntil 32A AC. Må det da være ladestasjon eller kan den koples rett i en 40A stikkontakt?
I og med at jeg ikke vet om bilen kan brukes til å begrense fra 32A til 16A antar jeg at jeg venter med å bestemme meg til alle fakta er på bordet.

Jeg har 3x50A inn til huset. Har vurdert å søke om å få utvide det til 3x62A, men vet ikke om det går. Må nok legge ny kabel ut til garasjen, da kursen i dag går via andre kontakter osv. Jeg kommer nok uansett til å legge opp en kabel som i framtiden kan benyttes til 32A, selv om jeg vel ikke ser behovet (i denne omgang) for mer enn 16A.

Så i praksis må jeg nok vente til jeg vet hva Ampera-e kan regulere selv. Hvis dette er max 10A så er det jo i det minste, men har jeg lagt kabelen så er det jo ikke så mye stress å bare prøve og se om den kapasiteten holder. Etter mine beregninger vil bilen da på 10 timer kunne lades ca 23kWh - noe som burde holde til 160km. Ikke ofte en kjører mer enn det på et døgn.

Så jeg får vel si at jeg fremdeles er i orienteringsfasen og prøver å finne ut hvordan dette henger sammen.

Takker for informasjonen.
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
mandag 27. februar 2017, klokken 01:19
Hei

Jeg har bestilt en Ampera-e og trenger bedre forståelse av hvilken lader jeg trenger. Her følger noen påstander / spørsmål / forklaringer på hvordan jeg forstår verden. Er takknemlig om noen kan bidra til at jeg får korrekt forståelse.

I PDF file http://www.opel.no/content/dam/Opel/Europe/norway/hq/no/11_Brochure_Library/prisliste-ampera-e-my17-14-12-2016.pdf skriver Opel på side 3 at Ampera-e har:
+ Innebygd lader, AC: 240V en-fase, inntil 32 Amp
+ Hurtiglading DC, ladekapasitet: 50 kW

Slik jeg forstår dette, så kan en uten å installere ladestasjon lade bilen med en kurs på 32A (*240V => 7.6Kw). I brosjyren oppgis ladekapasitet til 7.2kW - det stemmer jo rimelig bra. Det skulle gi en maksstrøm på 30A. Antar da at en 32A sikring tåler en kontinuerlig belastning på 30A?


Hvis en kun har en 16A kurs i garasjen er en avhengig av at enten
A: bilen kan redusere strømmen ned til 10/12/14 A (for ikke å overbelaste strømkursen - den på 16A kan jo ikke stå med 16A kontinuerlig over lang tid)
eller
B:  en må kjøpe en lader som reduserer strømmen som leveres til bilen til en styrke som kursen kan levere kontinuerlig (10/12/14 A).

Så om en har behov for ladestasjon er da avhengig av:
1: Har en en 32A kurs i garasjen så klarer en seg uten ladestasjon.
2: Har en mindre enn 32A kurs så bør en vente til vi vet hvordan bilen kan begrense strømmen for så å finne ut om en har behov for egen ladestasjon.

Så vidt jeg forstår leverer alle "hjemmeladestasjoner" AC. Hvis bilen skal lades med større kapasitet enn 7.2Kw må en benytte hurtiglader og disse laderne leverer DC? (og Ampera-e kan ta imot opptil 50kW ladning). Hvor høy spenning leverer hurtigladerne?

Som jeg skrev i begynnelsen er dette ikke ment som påstander men som spørsmål. Fint om noen av dere som er opplyste kan være med å opplyse meg også :-).

Takker og bukker

mvh Harald
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA