Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Esp1gr1

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Fjernlys Ioniq igjen.....
tirsdag 05. september 2017, klokken 14:45
Tviler på at du vil få plass. Kjøpte noen lignende, og de bygde for langt ut til at lokket gikk på etter montering (dette er ikke sentrert i forhold til pæra, så hele vifta på pæra faller ikke inn i uthulingen i lokket). Kjøpte noen led-pærer med kjøletråder istedenfor vifte, og de gikk inn. Betraktelig bedre lys enn originalen. Se https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33412.30.html for tråd med link til dem jeg har montert.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
lørdag 05. august 2017, klokken 12:50
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?

Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Det har vært mye medieomtale og tester av dette de siste årene. Søk på "trafikksikkerhet takboks" så finner du nok litt. Se blant annet http://www.testfakta.no/tester/motor/takbokser-kan-v%C3%A6re-livsfarlige-i-kollisjon der de har testet en del populære takbokser ved kollisjon i 40 km/t, noe som blir 2 x 20 km/t front mot front.
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Fjernlys Ioniq.
lørdag 05. august 2017, klokken 12:36
Sitat fra: HPSE på fredag 04. august 2017, klokken 23:01

Vurderer å bytte lyspærer for fjernlys. Lest litt her https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-lysparer-for-bil/ og lurer på disse: Philips X-tremeVision +100 %. men de eneste eg finner er +130%.. Er vel bedre kanskje? Noen som vet hvilken type pære man skal kjøpe? Har ikke peiling på sånt.... H7? H3? annet? :D

Og hvilke pærer er det som står i? Vet ihvertfall at de er dårlige...
Det er HB3 eller 9005 som den også heter som er fjernlys. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31081.0.html for omfattende diskusjon rundt fjernlysene på Ioniq. Jeg har satt inn noen LED-pærer som gir relativt bra lys i forhold til det som finnes av Halogen.
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Hundebur
tirsdag 04. juli 2017, klokken 15:28
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 15:18
Poenget er at å bruke hele bagasjen med gitter til en 27 kg hund går helt greit.
Så får trådstarter vurdere om han har kontroll eller ikke.
Trådstarter har en kjøter på 14 uker og har vel ikke helt kontroll enda, men har håp om å få det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Hundebur
søndag 02. juli 2017, klokken 22:37
Sitat fra: sørlandsbanden på søndag 02. juli 2017, klokken 12:47
Har ingen erfaring med dette, men så dette innlegget på den norske Ioniq Facebook gruppen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk! Må nok innse at jeg ikke får plass til stort nok bur til min hund i Ioniqen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Hyundai Ioniq / Hundebur
søndag 02. juli 2017, klokken 11:09
Er det noen som har satt inn hundebur i bagasjerommet i Ioniq? Noen standardbur som passer? Har en valp som foreløpig sitter i sele i baksetet, men som etter hvert vil vokse seg til rundt 27kg. Noen håp om sikker transport av denne i bagasjerom?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Hyundai Ioniq / Sv: DAB radio
onsdag 21. juni 2017, klokken 21:58
Sitat fra: larsif på onsdag 21. juni 2017, klokken 14:27
Har mistet NRK med Ioniq helt fra starten av,10 mars.
Har også ettermontert DAB i toyota RAV.
På strekningen det gjelder funket FM helt ok,
men DAB fungerer ikke på noen av bilene.
Jeg kjenner ikke til området ditt, men Norkring har så vidt jeg vet endret på frekvenser og hvilke kanaler som ligger i de forskjellige frekvensene flere ganger, og når dette gjøres kan det være at du må søke opp alle kanalene på nytt. NRK P1 var tidligere tilgjengelig både som DAB og DAB+, men DAB-frekvensene ble slått av tidligere i år. Det er også mulig at radioen din tidligere har svitsjet mellom FM og DAB i de aktuelle områdene, og at FM nå er slått av og at DAB-dekningen ikke er så god som de påstår.
Foreslår uansett at du forsøker å resette kanalene og søke opp på nytt.
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Førersete beveger på seg.
tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:40
Sitat fra: Crown på tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:35
Er problemet fortsatt løst? :)
Har ikke kjørt så mye eller så mange skarpe svinger siden siste oppdatering, så ingen oppdatert status foreløpig.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Førersete beveger på seg.
søndag 18. juni 2017, klokken 14:21
Beklager sen tilbakemelding. Fikk ikke hentet bilen før fredag ettermiddag og da ventet 2 timer kø og frakt av 200kg fliser, så liten mulighet for å teste raske og skarpe svinger :)
Mekanikeren klarte ikke å gjenskape problemet, men strammet alle boltene til setet. Har vært ute og testet nå, og problemet ser ut til å være løst! Hvis du ikke ønsker å ta turen innom verkstedet, så kan du jo forsøke å stramme boltene selv også?
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Førersete beveger på seg.
mandag 12. juni 2017, klokken 22:40
Vi har også merket dette par måneder. Føles som at setet hopper noen millimeter sidelengs på skinnen i skarpe svinger. Kan ikke si at vi har opplevd problem ved akselerasjon og bremsing. Skal ha bilen på første service på torsdag, og har gitt beskjed om at de må feilsøke problemet da. Regner med at de finner ut av det og at jeg kan oppdatere tråden her med status før helgen.
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
fredag 26. mai 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Inop på fredag 26. mai 2017, klokken 08:46
SitatHar satt inn disse: https://www.aliexpress.com/item/Ironwalls-Led-9005-9006-Car-Headlight-Bulbs-72W-Cree-Csp-Chips-6500K-8000Lm-Single-Beam-Auto/32763141493.html som langlys. Har samme fargetemperatur som nærlysene og lyser minst dobbelt så sterkt som Osram Nightbreaker som jeg også forsøkte med. På grunn av de små reflektorene kan det imidlertid sees ett litt mørkere område mellom der nærlysene stopper og der langlysene starter. Dette gjelder for øvrig også ved bruk av standard pærer. Merk at LED-pærene her har en liten "driver"
Bra tips! Var disse bare å plugge rett inn, eller krever de noe montering, strømtrekk eller noe sånt? Med driver så mener du den svarte lille boksen, ikke sant?
Disse gikk greit å få plass til i lyktene, og med driver mener jeg den lille svarte boksen på bildet i linken ja. Krever ingen ekstra strømtrekk - de plugges rett i eksisterende pærekobling. Brukte dobbeltsidig tape til å feste boksen inne i lykten. Forsøkte først med Ledlys-utgave med vifte istedenfor kjøletråder, men disse fikk akkurat ikke plass når lokket skulle på. Vet ikke hvor mange meter ekstra man kan kjøre ved å halvere strømforbruket på langlyset - men det er jo en positiv bivirkning også  :)
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
torsdag 25. mai 2017, klokken 15:51
Sitat fra: moby666 på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:48
Antar du vet at det er mulig å justere nakkestøtten frem og tilbake?
Den er for langt fremme for fruen i bakerste posisjon. Mulig det går an å bøye stengene litt? Forøvrig en litt snedig patent med å dytte nakkestøttene helt frem for å få flyttet dem til bakerste posisjon.
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
onsdag 24. mai 2017, klokken 16:57
Har satt inn disse: https://www.aliexpress.com/item/Ironwalls-Led-9005-9006-Car-Headlight-Bulbs-72W-Cree-Csp-Chips-6500K-8000Lm-Single-Beam-Auto/32763141493.html som langlys. Har samme fargetemperatur som nærlysene og lyser minst dobbelt så sterkt som Osram Nightbreaker som jeg også forsøkte med. På grunn av de små reflektorene kan det imidlertid sees ett litt mørkere område mellom der nærlysene stopper og der langlysene starter. Dette gjelder for øvrig også ved bruk av standard pærer. Merk at LED-pærene her har en liten "driver" som bør teipes fast inne i reflektoren for å ikke skade denne ved kjøring på ujevn vei osv.

Synes setene er gode og har mer enn nok innstillingsmuligheter. Sitter lavere enn hva jeg er vant til, men dette er jo også en tilvenningssak. Langt bedre plass i disse setene enn i mange andre biler. Kona som bruker bilen mest klager imidlertid på at nakkestøttene presser hodet for langt frem, så her må jeg se på en løsning.

Ellers så er sortering av importert POI selvfølgelig et problem, og ekko ved bruk av Apple Car forferdelig irriterende. Nå har bilen straks rullet 15.000 km siden vi fikk den i november og må på service, så da blir vel Apple-problemet løst og vi får et kart med mer oppdaterte ladestasjoner, så kanskje ikke dette blir så stort problem likevel?

Ellers så hadde det vært kjekt om det var godkjent med taklast og man kunne fått kjøpt tilpasset takstativ.

Er for øvrig ikke enig i at skjermen er for liten - mener det er en fordel, spesielt når det er mørkt for å ikke ha for mye sjenerende lys på nær der øynene fokuserer. For mange spennende funksjoner på et stort display tar også fokus bort fra kjøringen. Har heller ingen problemer med plasseringen av knapper eller filassistenten. Det er ikke en autopilot og er ikke ment å styre for deg - den er ment for å redde deg inn i farlige situasjoner. Det finnes vel ingen andre biler i denne prisklassen som har slikt avansert sikkerhetsutstyr til denne prisen. Er for øvrig også veldig fornøyd med radarfunksjonene både foran og bak - jeg er sikker på at dette vil forhindre mange mindre og større ulykker på veiene og på parkeringsplasser.

Kunne imidlertid foretrukket om parkeringsassistenten ble automatisk slått på når bilen kom under f.eks. 5 km/t eller nådde full stopp og ikke bare når man skifter gir.

Alt-i-alt er vi veldig fornøyd med bilen. Jeg har aldri hatt så god samvittighet ved et bilkjøp før - denne gir etter min mening mer verdi for pengene enn noen andre biler i markedet i dag.
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Fjernlys
tirsdag 21. mars 2017, klokken 20:27
Sitat fra: J-B på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:43
Sitat fra: Esp1gr1 på fredag 03. februar 2017, klokken 18:21
Det er ca 40mm fra festet til pæren til der hvor beskyttelseslokket settes på, og en "uthuling" i dette lokket på litt under 40mm. Har selv nå bestilt https://www.aliexpress.com/item/Partol-72W-8000LM-H4-H7-H11-H13-9005-9006-COB-LED-Headlight-Bulbs-All-In-One/32762787283.html. Disse er 34mm dype under festet og burde passe godt nok til at viftene på pærene også får dratt rundt kjøleluft.
Hvis det stemmer at de yter 4000 lumen og har fargetemperatur 6500 kelvin, så burde de være mer enn dobbelt så sterke som Night Breaker pærene. Tar minst 2 uker før de kommer frem og jeg får testet.

Hold oss oppdatert  :)
Da kom pærene og montert så de ut til å lyse ganske mye sterkere enn Osram Nightbreaker, og med omtrent samme fargetemperatur som nærlysene. MEN siden festet til pærene ikke er i sentrum av lysbrønnen, så manglet det noen få millimeter på å kunne få på lokkene som skal holde støv og fuktighet ute.
Tror jeg legger inn en bestilling på tilsvarende pærer med kobberbåndkjøling isteden for vifte - disse bygger mye mindre ut og burde passe bra.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: brutto/netto batteristørrelsen?
onsdag 01. mars 2017, klokken 08:55
Det går vel et par kWh til oppvarming og elektronikken under fyllingen; samt at det er noe tap på veien til batteriet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA