Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Esp1gr1

#1
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. februar 2020, klokken 00:11
Selv har jeg knapt noensinne vært i en situasjon der 60kW regen ikke var nok og 200kW hadde vært nok. Da har jeg planlagt skikkelig dårlig. Muligens noen få ganger når jeg har kjørt med tung henger, men med kraftig nok regen hadde nok hengerbremsen uansett slått inn.
Jeg har dessverre ikke fått min e-tron enda så jeg vet ikke mulighetene til å se faktisk regenerering i kW i relealtid i denne. Men på min mer enn 3 år gamle Ioniq 28kW som kan regenerere opptil 90kW, og som veier omtrent halvparten av e-tron, så ser jeg stadig at opptil 90kW kjøres tilbake til batteriet nedover de svingete bakkene nær der jeg bor. Jeg ser da også at gjennomsnittsforbruket synker raskt med dette, så at 200kW+ regen ved brems er nyttig i e-tron er jeg ikke i tvil om. e-tron har slik jeg forstår også mye kortere bremselengde en de fleste andre sammenlignbare merker, mye mulig på grunn av den ekstra effekten kraftig regen gir.

For øvrig foretrekker jeg kun å ha mye regen (en-pedal kjøring) aktivert kun ved bykjøring osv. På land- og motorvei er det ikke bare mest økonomisk, men også mest behagelig å a regen på minste nivå eller slått helt av (seile) - forutsatt selvfølgelig at man har regen fra bremsepedal som en funksjon i bilen.
#2
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
torsdag 05. desember 2019, klokken 21:49
Bestilte 29/11 e-tron 50 Advanced Business med elektrisk justerbare seter med lufting, Matrix lys, 360 kamera, div. oppgradering av interiør osv. + klargjort for hengerfeste med levering av selve hengerfestet senere på året (trolig 3. kvartal). Fikk på mandag vite at produksjonsdato er satt allerede i uke 4 :)
Takket nei til lånet, så kanskje kontant betaling er det som skal til for raskest mulig leveranse?
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Varme mens man hurtiglader
lørdag 03. november 2018, klokken 00:09
Går helt fint å sette i ladekabelen mens bilen «går» også, så er varmen på hele tiden. Må da gi ett trykk på startknappen for å komme igang etter at ladingen er ferdig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Beste bilkjøpet noen gang
torsdag 01. november 2018, klokken 14:01
Har hatt bilen i to år og kjøpte også uprøvd. Bilen som skulle være bil nr. 2 ble fort bil nr. 1 og har straks gått 60000. Med en pris nesten 1/4 og et miljøavtrykk som er halvparten av en Tesla modell X, så er det absolutt en investering gjort med god samvittighet. Kjempefornøyd[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Siden Ioniq lader med høyere strømstyrke enn de andre i testen, vil også tapet i kablene på vei til batteriet (inkludert laderen) og i batteriet være større. Ioniq gir også full regenerering fra start, mens mange andre modeller må bli varme først. Dette sammen med alle andre argumenter her, gjør det kanskje ikke så mystisk at det forsvinner litt strøm ved hurtiglading av Ioniq.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Fjernlys Ioniq igjen.....
tirsdag 05. september 2017, klokken 14:45
Tviler på at du vil få plass. Kjøpte noen lignende, og de bygde for langt ut til at lokket gikk på etter montering (dette er ikke sentrert i forhold til pæra, så hele vifta på pæra faller ikke inn i uthulingen i lokket). Kjøpte noen led-pærer med kjøletråder istedenfor vifte, og de gikk inn. Betraktelig bedre lys enn originalen. Se https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33412.30.html for tråd med link til dem jeg har montert.
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
lørdag 05. august 2017, klokken 12:50
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?

Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Det har vært mye medieomtale og tester av dette de siste årene. Søk på "trafikksikkerhet takboks" så finner du nok litt. Se blant annet http://www.testfakta.no/tester/motor/takbokser-kan-v%C3%A6re-livsfarlige-i-kollisjon der de har testet en del populære takbokser ved kollisjon i 40 km/t, noe som blir 2 x 20 km/t front mot front.
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Fjernlys Ioniq.
lørdag 05. august 2017, klokken 12:36
Sitat fra: HPSE på fredag 04. august 2017, klokken 23:01

Vurderer å bytte lyspærer for fjernlys. Lest litt her https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-lysparer-for-bil/ og lurer på disse: Philips X-tremeVision +100 %. men de eneste eg finner er +130%.. Er vel bedre kanskje? Noen som vet hvilken type pære man skal kjøpe? Har ikke peiling på sånt.... H7? H3? annet? :D

Og hvilke pærer er det som står i? Vet ihvertfall at de er dårlige...
Det er HB3 eller 9005 som den også heter som er fjernlys. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31081.0.html for omfattende diskusjon rundt fjernlysene på Ioniq. Jeg har satt inn noen LED-pærer som gir relativt bra lys i forhold til det som finnes av Halogen.
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Hundebur
tirsdag 04. juli 2017, klokken 15:28
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 15:18
Poenget er at å bruke hele bagasjen med gitter til en 27 kg hund går helt greit.
Så får trådstarter vurdere om han har kontroll eller ikke.
Trådstarter har en kjøter på 14 uker og har vel ikke helt kontroll enda, men har håp om å få det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Hundebur
søndag 02. juli 2017, klokken 22:37
Sitat fra: sørlandsbanden på søndag 02. juli 2017, klokken 12:47
Har ingen erfaring med dette, men så dette innlegget på den norske Ioniq Facebook gruppen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk! Må nok innse at jeg ikke får plass til stort nok bur til min hund i Ioniqen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
Hyundai Ioniq / Hundebur
søndag 02. juli 2017, klokken 11:09
Er det noen som har satt inn hundebur i bagasjerommet i Ioniq? Noen standardbur som passer? Har en valp som foreløpig sitter i sele i baksetet, men som etter hvert vil vokse seg til rundt 27kg. Noen håp om sikker transport av denne i bagasjerom?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Hyundai Ioniq / Sv: DAB radio
onsdag 21. juni 2017, klokken 21:58
Sitat fra: larsif på onsdag 21. juni 2017, klokken 14:27
Har mistet NRK med Ioniq helt fra starten av,10 mars.
Har også ettermontert DAB i toyota RAV.
På strekningen det gjelder funket FM helt ok,
men DAB fungerer ikke på noen av bilene.
Jeg kjenner ikke til området ditt, men Norkring har så vidt jeg vet endret på frekvenser og hvilke kanaler som ligger i de forskjellige frekvensene flere ganger, og når dette gjøres kan det være at du må søke opp alle kanalene på nytt. NRK P1 var tidligere tilgjengelig både som DAB og DAB+, men DAB-frekvensene ble slått av tidligere i år. Det er også mulig at radioen din tidligere har svitsjet mellom FM og DAB i de aktuelle områdene, og at FM nå er slått av og at DAB-dekningen ikke er så god som de påstår.
Foreslår uansett at du forsøker å resette kanalene og søke opp på nytt.
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Førersete beveger på seg.
tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:40
Sitat fra: Crown på tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:35
Er problemet fortsatt løst? :)
Har ikke kjørt så mye eller så mange skarpe svinger siden siste oppdatering, så ingen oppdatert status foreløpig.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Førersete beveger på seg.
søndag 18. juni 2017, klokken 14:21
Beklager sen tilbakemelding. Fikk ikke hentet bilen før fredag ettermiddag og da ventet 2 timer kø og frakt av 200kg fliser, så liten mulighet for å teste raske og skarpe svinger :)
Mekanikeren klarte ikke å gjenskape problemet, men strammet alle boltene til setet. Har vært ute og testet nå, og problemet ser ut til å være løst! Hvis du ikke ønsker å ta turen innom verkstedet, så kan du jo forsøke å stramme boltene selv også?
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Førersete beveger på seg.
mandag 12. juni 2017, klokken 22:40
Vi har også merket dette par måneder. Føles som at setet hopper noen millimeter sidelengs på skinnen i skarpe svinger. Kan ikke si at vi har opplevd problem ved akselerasjon og bremsing. Skal ha bilen på første service på torsdag, og har gitt beskjed om at de må feilsøke problemet da. Regner med at de finner ut av det og at jeg kan oppdatere tråden her med status før helgen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA