Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ArildS

#1
Model X / Navkopp - felgkopp til PH edition II Turbin 20 tom
mandag 06. mars 2017, klokken 09:51
Noen som vet om man kan Tesla kjøpe navkopper til disse? De måler 55mm i hullet.
Skulle tro Tesla hadde egnede kopper til disse felgene da de står originalt med Tesla kopp på mange Mod S.

Jeg har kjøpt klistremerker og vurderer lakkere og bruke dem, men vil heller kjøpe nye Teslakopper om dette finnes. Kanskje noen der ute som har slike felger og kan sjekke om det er 55mm på de originale felgene eller om det finnes andre Teslafelger som har 55mm.
#2
Føler jeg måtte finne opp kruttet litt for å lage løsning for å lade hjemme, så bestemte meg for å skrive ned det kruttet jeg fant opp. Dermed kan kanskje andre ha nytte av det.
Se på denne forumposten som ideer til eget prosjekt så man vet mest mulig FØR man graver grøfta til kabelen og handler dyre kabler.

Hva må til av kabling og sikring om man legger kabel ut i garasjen?:
Husk en fagkyndig elektrikker må utføre koblingsarbeidene.
Setter opp et eksempel noe lik det jeg har laget hjemme. Det finnes mange andre varianter som også fungerer fint og er lovlige.
Dette eksempelet går litt ut over det minste man må ha for å gjøre ting enklere og så sikkert som mulig.

Kabling:
Anbefaler PXFP 16mm2 som er dobbeltisolert her. Dette er overdimensjonert, men mener jeg har gode argumenter.
Argumentene er:
1.   Den er dobbeltisolert. Den kan dermed legges rett i vegg innendørs. Dette er en fordel når rør må være 32-40mm. PFSP må ligge i rør i vegg.
2.   Med 80A inntakssikring kan den direktekobles i sikringsskapet. Samme med lavere på inntak til sikringsskapet.
Klart en fordel om man har lite plass i sikringsskapet. Legger man 10mm2 eller 6mm2 man kan ikke direktekoble den slik. Kan være 10mm2 går. Sjekk tabellen.
3.   Man kan ha 50A sikring på den i garasjen. 10 og 6mm2 kan ikke gå så høyt.
Anbefaler D karakteristikk på 50A sikring og C på alt etter denne. B vil dog fungere for lading. Ved direktekobling brukes bare OV på 50A sikringen så karakteristikken gjelder da kun etterfølgende sikringer.
4.   6mm2 er snaut for 32A og man må ta spesielle hensyn. Prisforskjellen på 10mm2 og 16mm2 er ikke avskrekkende.
5.   Man trenger i praksis 40A for å trekke 32A, så slik sett er 10mm2 minimum.
6.   Klart mindre varmegang ved 32A last.
7.   Den må legges i rør utendørs, men kjøp da 32mm rør og stikk innpå. Skjær en 40mm stripe med steinskive på en billig vinkelsliper (husk pustemaske) i asfalten til garasjen, og bank over reparasjonsasfalt med hammer.

Sikring:
Hva krever en ladestrøm på 32A?
1.   Etter 50A inntak til garasjen må man benytte Type B jordfeilbryter. Denne bør være 63A eller 50 i dette eksempelet. De finnes ladebokser med spesielt DCvern. Da 'kan' det være man kan benytte kombivern med Type A jordfeilbryter.
Ikke forveksle dette med B karakteristikk sikring som sier noe om hvor raskt sikringen utløser. Anbefaler C-karakteristikk dog B fungerer for lading.
NB! Både 50A sikring og type B jordfeilbryter kan med fordel monteres i sikringsskap inne OM man har plass. Sitter den da etter inntakssikring er D-karakteristikk en god ide så man kan ha C på sikringene i garasjen.
2.   Mange ladebokser kan trekke 32A og man må da sikre med 40A foran, eller stille ned ladepunktet til maks 25A om man dimensjonerer for 32A max.
3.   Sikringer til kursene i garasjen kan være kombivern med type A jordfeilbryter da jordfeilvern type B står mellom dem og sikringsskapet (omvendt går ikke).
4.   Skal man benytte Philip Hauge-kontakt for tilkobling er det flere hensyn å ta.
Først og fremst er reglene for portabelt ladepunkunkt maks 30cm kabel fra ladepunkt til kontakt. Kapslingen til ladepunktet skal også tåle å kjøres over av en bil.
Har man sikring på 40A må man benytte Philip Hauge 63A på vegg. Ved 32A sikring kan man benytte den mindre 32A varianten.
Ved 32A sikring kan man benytte 6mm2 gummikabel mellom ladeboks og 32A Philip Hauge-kontakten og ladepunktet ikke er en fast installasjon.
Ved 40A sikring kan man også benytte 6mm2 gummikabel mellom ladeboks og 63A Philip Hauge-kontakten så sant ladepunktet MAX kan trekke 32A OG ikke er en fast installasjon.
Ved 40A sikring og fast installasjon må man benytte 10mm2 kabel minimum, eller føre fram 16mm2 til ladeboks. 16mm2 er dog vanskelig å koble pga. det høye tverrsnittet.


Ladebokser:
Her finnes det mye å velge mellom. Husk at alle ladebokser som har Type 2 plugg kan lade alle EL-biler som har Type 2 kontakt.
F.eks kan Tesla sin Wall connector lade Kia soul.
Man begrenses dog til bilens innboardladers evne til å ta mot strøm når det gjelder 1 eller 3-fas og 230V/400V.
Tesla Wall connector støtter både 400V 3-fas og kan med 40A sikring da lade 32A (22kW) som er det raskeste man kan lade en Model S hjemme.

Norsk bruksanvisning til Tesla Wall Plug. Denne er bedre enn den medfølgende da den har mer komplette skjemategninger.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v1.pdf

Jeg valgte Tesla sin. Grunnene er at man kan løse ut kabelen på pistolgrepet (som er snasent) og at Tesla støtter det som i praksis er 2-faskobling (3-fas 230V uten 0-leder i manualen). Salto f.eks anbefaler ikke å koble sine bokser slik.
Denne typen tilkobling gir 15% raskere lading enn 1-fas 32A. Strømmene fordeler seg slik:
Leder tilkoblet L1 18,5A (L1)
Leder tilkoblet L2 18,5A (L2)
Leder tilkoblet N (eller L3) 32A
Krever da 40A kurs for å belaste max. på 32A. Gir 8,4KW lading som er det raskeste vi får til på IT 230V i Norge for Tesla.
Legg merke til at denne typen tilkobling ikke fungerer på andre biler enn Tesla (så vidt jeg vet). For disse andre bilene må det kobles i 1-fas på 230V/32A max.

Tesla sine bokser kan kobles sammen 4 og 4 for å balansere belastningen ut til bilene. Noe som gjør dem prisgunstige sammenliknet med f.eks Schneider og Salto sine løsninger der man har en stor sentral enhet som kan styre type 16 bokser.
For Tesla sin Wall connector vil det da være noe mer kabling/sikringer osv. som driver kostnadene heller enn en dyr stor sentral enhet.
For små og middels store borettslag/sameier tror jeg at jeg ville vurdert Tesla sine. Kan man planlegge selv, og plassere ut kurser for 4 og 4 bokser kommer man sannsynligvis en del billigere unna enn ved store styringssystemer. På 16A kan man fullade 90kwh på 14 timer som er godt nok for de fleste. Et alternativ for sameier kan være å sette opp en felles Chademo hurtiglader i tillegg. Dyrt, men løser problemet for de som må lade raskt.


Om noe av det jeg skriver er feil så si fra så retter jeg opp. Evt legger til annet som kan være kjekt i planleggingsfasen.
#3
Føler jeg måtte finne opp kruttet litt for å lage løsning for å lade hjemme, så bestemte meg for å skrive ned det kruttet jeg fant opp. Dermed kan kanskje andre ha nytte av det.
Se på denne forumposten som ideer til eget prosjekt så man vet mest mulig FØR man graver grøfta til kabelen og handler dyre kabler.

Hva må til av kabling og sikring om man legger kabel ut i garasjen?:
Husk en fagkyndig elektrikker må utføre koblingsarbeidene.
Setter opp et eksempel noe lik det jeg har laget hjemme. Det finnes mange andre varianter som også fungerer fint og er lovlige.
Dette eksempelet går litt ut over det minste man må ha for å gjøre ting enklere og så sikkert som mulig.

Kabling:
Anbefaler PXFP 16mm2 som er dobbeltisolert her. Dette er overdimensjonert, men mener jeg har gode argumenter.
Argumentene er:
1.   Den er dobbeltisolert. Den kan dermed legges rett i vegg innendørs. Dette er en fordel når rør må være 32-40mm. PFSP må ligge i rør i vegg.
2.   Med 80A inntakssikring kan den direktekobles i sikringsskapet. Samme med lavere på inntak til sikringsskapet.
Klart en fordel om man har lite plass i sikringsskapet. Legger man 10mm2 eller 6mm2 man kan ikke direktekoble den slik. Kan være 10mm2 går. Sjekk tabellen.
3.   Man kan ha 50A sikring på den i garasjen. 10 og 6mm2 kan ikke gå så høyt.
Anbefaler D karakteristikk på 50A sikring og C på alt etter denne. B vil dog fungere for lading. Ved direktekobling brukes bare OV på 50A sikringen så karakteristikken gjelder da kun etterfølgende sikringer.
4.   6mm2 er snaut for 32A og man må ta spesielle hensyn. Prisforskjellen på 10mm2 og 16mm2 er ikke avskrekkende.
5.   Man trenger i praksis 40A for å trekke 32A, så slik sett er 10mm2 minimum.
6.   Klart mindre varmegang ved 32A last.
7.   Den må legges i rør utendørs, men kjøp da 32mm rør og stikk innpå. Skjær en 40mm stripe med steinskive på en billig vinkelsliper (husk pustemaske) i asfalten til garasjen, og bank over reparasjonsasfalt med hammer.

Sikring:
Hva krever en ladestrøm på 32A?
1.   Etter 50A inntak til garasjen må man benytte Type B jordfeilbryter. Denne bør være 63A eller 50 i dette eksempelet. De finnes ladebokser med spesielt DCvern. Da 'kan' det være man kan benytte kombivern med Type A jordfeilbryter.
Ikke forveksle dette med B karakteristikk sikring som sier noe om hvor raskt sikringen utløser. Anbefaler C-karakteristikk dog B fungerer for lading.
NB! Både 50A sikring og type B jordfeilbryter kan med fordel monteres i sikringsskap inne OM man har plass. Sitter den da etter inntakssikring er D-karakteristikk en god ide så man kan ha C på sikringene i garasjen.
2.   Mange ladebokser kan trekke 32A og man må da sikre med 40A foran, eller stille ned ladepunktet til maks 25A om man dimensjonerer for 32A max.
3.   Sikringer til kursene i garasjen kan være kombivern med type A jordfeilbryter da jordfeilvern type B står mellom dem og sikringsskapet (omvendt går ikke).
4.   Skal man benytte Philip Hauge-kontakt for tilkobling er det flere hensyn å ta.
Først og fremst er reglene for portabelt ladepunkunkt maks 30cm kabel fra ladepunkt til kontakt. Kapslingen til ladepunktet skal også tåle å kjøres over av en bil.
Har man sikring på 40A må man benytte Philip Hauge 63A på vegg. Ved 32A sikring kan man benytte den mindre 32A varianten.
Ved 32A sikring kan man benytte 6mm2 gummikabel mellom ladeboks og 32A Philip Hauge-kontakten og ladepunktet ikke er en fast installasjon.
Ved 40A sikring kan man også benytte 6mm2 gummikabel mellom ladeboks og 63A Philip Hauge-kontakten så sant ladepunktet MAX kan trekke 32A OG ikke er en fast installasjon.
Ved 40A sikring og fast installasjon må man benytte 10mm2 kabel minimum, eller føre fram 16mm2 til ladeboks. 16mm2 er dog vanskelig å koble pga. det høye tverrsnittet.


Ladebokser:
Her finnes det mye å velge mellom. Husk at alle ladebokser som har Type 2 plugg kan lade alle EL-biler som har Type 2 kontakt.
F.eks kan Tesla sin Wall connector lade Kia soul.
Man begrenses dog til bilens innboardladers evne til å ta mot strøm når det gjelder 1 eller 3-fas og 230V/400V.
Tesla Wall connector støtter både 400V 3-fas og kan med 40A sikring da lade 32A (22kW) som er det raskeste man kan lade en Model S hjemme.

Norsk bruksanvisning til Tesla Wall Plug. Denne er bedre enn den medfølgende da den har mer komplette skjemategninger.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v1.pdf

Jeg valgte Tesla sin. Grunnene er at man kan løse ut kabelen på pistolgrepet (som er snasent) og at Tesla støtter det som i praksis er 2-faskobling (3-fas 230V uten 0-leder i manualen). Salto f.eks anbefaler ikke å koble sine bokser slik.
Denne typen tilkobling gir 15% raskere lading enn 1-fas 32A. Strømmene fordeler seg slik:
Leder tilkoblet L1 18,5A (L1)
Leder tilkoblet L2 18,5A (L2)
Leder tilkoblet N (eller L3) 32A
Krever da 40A kurs for å belaste max. på 32A. Gir 8,4KW lading som er det raskeste vi får til på IT 230V i Norge for Tesla.
Legg merke til at denne typen tilkobling ikke fungerer på andre biler enn Tesla (så vidt jeg vet). For disse andre bilene må det kobles i 1-fas på 230V/32A max.

Tesla sine bokser kan kobles sammen 4 og 4 for å balansere belastningen ut til bilene. Noe som gjør dem prisgunstige sammenliknet med f.eks Schneider og Salto sine løsninger der man har en stor sentral enhet som kan styre type 16 bokser.
For Tesla sin Wall connector vil det da være noe mer kabling/sikringer osv. som driver kostnadene heller enn en dyr stor sentral enhet.
For små og middels store borettslag/sameier tror jeg at jeg ville vurdert Tesla sine. Kan man planlegge selv, og plassere ut kurser for 4 og 4 bokser kommer man sannsynligvis en del billigere unna enn ved store styringssystemer. På 16A kan man fullade 90kwh på 14 timer som er godt nok for de fleste. Et alternativ for sameier kan være å sette opp en felles Chademo hurtiglader i tillegg. Dyrt, men løser problemet for de som må lade raskt.


Om noe av det jeg skriver er feil så si fra så retter jeg opp. Evt legger til annet som kan være kjekt i planleggingsfasen.
#4
Jeg fikk nettopp svar av min selger på Grorud.
Vi som har bestilt i mellomperioden. Dvs bestilt før AP 2.0 HW og produksjon etter får selve hardwareoppdateringen til halv pris. Skal koste 1000$ da for HW-biten.
Ikke hugg hodet av meg om dette ikke skulle stemme, men regner med infoen er relativt sikker når den kommer fra selgeren min etter at jeg ba ham sjekke akkurat det.

SW-biten man må betale 25700.- ekstra for så lenge man sier fra FØR utlevering. Etter utlevering må man ut med 42800.- for den.

Er en no brainer for meg som har tenkt å ha bilen relativt lenge.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA