Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 400VDC

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Navigasjon til hurtiglader
lørdag 22. juli 2017, klokken 23:47
Oppdatering av kart (og ladestasjoner) er etter steinalderprinsippet. Forhandler hogger det i steinen hver gang (én gang i året) bilen er inne til service - og da er ladetasjonene fra et halvår før det igjen... Så bruk app og glem bilens navigasjon, den er helt på tryne...
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Førersete beveger på seg.
søndag 25. juni 2017, klokken 23:26
Har akkurat blitt oppmerksom på samme sak. Virker som en ørliten forskyvning av sete enkelte ganger når jeg svinger. Skal følge med på saken..
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Bug-report
lørdag 11. februar 2017, klokken 08:36
Sitat fra: jornhd på fredag 10. februar 2017, klokken 22:43
Nå har jeg lagt meg til vane og skru av antispinn når jeg skal kjøre. Antispinn tillater absolutt null hjulspinn før den slår inn, og gjør bilen ubrukelig på glatta. Kan også være direkte farlig ved utkjøring i kryss når den plutselig bare dreper motorkraften.
De siste dagene har det vært blank is i gata vår, og med antispinn på kommer bilen omtrent ikke av flekken. Skrur jeg av så akselerer den som bare det.
Har også en VW Sharan, og den tillater en del hjulspinn før elektronikken slår inn, så den fungerer veldig mye bedre på glatta. Håper dette kan omprogrammeres på Ioniq. Vil si det går under kategorien bug.
Helt enig! Jeg synes dette er et stort problem. Bilen er superfølsom for spinning og det gjør at den ikke kommer seg frem i det hele tatt når det er litt vanskelige forhold og så må man begynne å fomle etter den knappen for å slå av automatikken. Her burde det vært en mulighet for rett og slett kunne justert følsomheten. Det er forresten ille på Leaf også men ikke riktig så galt som for Ioniq...
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Hvordan lade på timeren...?
lørdag 11. februar 2017, klokken 08:31
Sitat fra: Huskestue på fredag 10. februar 2017, klokken 23:43
Litt krevende å få til da både forhandlere og importør mener det virker som det skal....

Dvs de har ikke peiling:-D
Og hvordan mener de at det skal fungere? at man må definere et tidsområde bilen skal få lov til å lade i, helt uavhengig av avreisetid. Dette er jo en annen funksjon en planlagt lading og ikke helt det samme. Det må rett og slett være noe de sier for å kamuflere feilen med planlagt lading og så tror mange av forhandlerne selv at alt er ok. Produsenten må vel selv vite hvordan bilen skal fungere. Har du fått noe skriftlig fra forhandler/Hyundai på dette?
#5
Hyundai Ioniq / Oppdatering av kart i navigasjon
fredag 10. februar 2017, klokken 21:43
Er det noen som har fått oppdatert kartene i navigasjonssystemet? Jeg opplever at veier som ble bygget for 6-7 år siden rett og slett ikke finnes..
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Hvordan lade på timeren...?
fredag 10. februar 2017, klokken 21:40
Etter at bilen den siste uka har startet lading noen (tilfeldige?) timer etter kabelen har blitt satt inn så begynte den i kveld (igjen) å lade med en gang selv om det er valgt planlagt lading... Det må vel gå an å få oppdatert noe software på Ioniq??
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Fjernlys
fredag 10. februar 2017, klokken 17:04
Sitat fra: moby666 på søndag 05. februar 2017, klokken 08:54
Fjernlyset er ikke veldig bra, men heller ikke full krise. Har satt inn osram nightbreaker og er ok fornøyd. Har enda ikke kjørt noen elbiler som har vesentlig bedre fjernlys enn IONIQ og det inkluderer egolf, Leaf, tesla s, i3, trillingene, eup, soul og zoe.
Merker du tydelig forskjell på Nightbreaker og de originale pærene?
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Hvordan lade på timeren...?
søndag 05. februar 2017, klokken 21:29
Helt plutselig, og sånn helt uten videre, ser planlagt lading ut til å fungere. Har 00:00 i alle tider under rabatttariff og det er ikke krysset av for at lading kun skal skje i off-peak periode. "Nullstillingen" av rabattider kom gjennom at jeg hadde trykket på deaktiveringsknappen for planlagt lading. Etter å ha koplet til kabel så blinket kun det midterste lyset noen minutter. Bilen er innstilt på å kjøre kl 07:40 i morgen med 21 grader. Mulig det blir å fungere, men hele opplegget virker utrolig tilfeldig og ustabilt. Spør igjen: Er det noen som har fått dette til å fungere?
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Hvordan lade på timeren...?
torsdag 02. februar 2017, klokken 21:21
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:05
La ved noen bilder av innstillingene, og etter at ladekabel kobles til hvor det midterste blå lyset blinker. Tror jeg har funnet en bug til, ser ut til at når man trykker på knappen for å overstyre tidsinnstillinger, til venstre for rattet, så slettes innstillinger for rabatt tid...

På bilde 1 er "bare i løpet av.." ikke aktivert, men på bilde 2 viser den "rabattariff er aktivert", men den er ikke det. Bare en av de mange bug'ene rundt dette...  :o

Ja, det ser akkurat ut som mine settinger bare at ladingen starter med en gang jeg setter inn kabelen. Tro hva forskjellen er..? Satt avreisetid er langt nok frem til at lading ikke behøver å starte straks, så det er ikke det. Forskjellig versjon av SW på bilene? Jeg lader fra en Salto 572 32A stasjon, hva bruker du?
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Hvordan lade på timeren...?
torsdag 02. februar 2017, klokken 19:24
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:07
Har brukt dette flere ganger nå, men her om dagen fungerte det ikke, gikk bare rett til lading. Men etter å ha vært inne i menyen og huket av og på "off-peak", og byttet litt frem og tilbake på lade nå, eller planlagt, så fungerte det igjen... Har også opplevd at innstillingene i offpeak har blitt borte og da fungerer det heller ikke. så mye bugs rundt dette.

En annen ting er at her om dagen hadde jeg stilt inn avreise til 8:00 på planlagt lading, bilene ble plugget på rundt 17:00 med rundt 35% status. Men da jeg kom ut 8:00 hadde den fortsatt 45 minutter igjen, så den kalkulerer tydeligvis noe feil også, hvis ikke oppvarminga tuller det til for den.

Som sagt, det eneste jeg måtte gjøre for å få det til å fungere var å sette inn noen verdier på off-peak, men fjerne avkryssinga for det.

Når du sier "fjerne avkryssinga" tenker du da på avkryssinga som heter "bare i løpet av tiden nedenfor"?
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Hvordan lade på timeren...?
torsdag 02. februar 2017, klokken 18:37
Nå har jeg testet meg helt lei på dette med planlagt lading! Min konklusjon er at det IKKE er mulig å få planlagt lading til å fungere sånn at bilen er ferdig ladet til et gitt avreisetidspunkt. Man kan "trikse" med å legge inn off-peak perioder for lading og krysse av for "Bare i løpet av tiden nedenfor" og dermed utsette starten av ladingen til tidspunktet som er start for "off-peak" eller "rabattid". Dersom man ikke har huket av for "bare i løpet av tiden nedenfor" vil lading alltid startet umiddelbart når ladekabel koples til. Tror verken forhandler eller importør forstår seg på dette eller faktisk skjønner at det er en feil på bilen.. Ser at ProsjektX mener å ha fått det til å fungere, men da gjør han noe jeg ikke får tak i..? Noen andre som har fått dette til å virke eller fått noen fornuftig forklaring? Hjelp..
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Problemer med hurtigladning
torsdag 02. februar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Gustavditter på onsdag 01. februar 2017, klokken 21:59
94 %  laddet er ikke bra !     du mener 94 %  av  80 %  av hele batterien .   Systemet beskytter batteriet  av å gå tom eller full ladet ....    by 75 %  ladding går veldig sakte...
Vet ikke hva du mener å si her..? Jeg mener at bilen drar mindre strøm (altså lader saktere) fra noe over 80% frem til maks for hurtiglading (som for Ioniq er 94% av det produsenten har definert som batteriet maksimale kapasitet)
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Problemer med hurtigladning
lørdag 28. januar 2017, klokken 23:45
Sitat fra: sven erik på lørdag 28. januar 2017, klokken 03:44
jeg ser dere har mye på  kan være at de ikke vil lade med det bilen  ber om når det er så mye på  leafen er justert til at ladingen går ned når den kommer til 60% og nesten av på 80% mens ioniq lader ful guffe til 94%  har dere prøvd samme laderne med  unfer 50%
Har startet med 5% SOC og fått samme feilmelding noen sekunder etter at lading har startet. Har sett at bilen trekker vesentlig mindre effekt fra ca 85% til 94%, nede i 20kW. Tenker å teste med å starte lading på 85% og se om det blir samme feilen..
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Problemer med hurtigladning
lørdag 28. januar 2017, klokken 00:09
Sitat fra: eldaddy på fredag 27. januar 2017, klokken 18:10
Sitat fra: 400VDC på fredag 27. januar 2017, klokken 17:35
Vet ikke om det er Fortum spesielt. Jeg har dette problemet på Grønn kontakt, men laderen er samme type fra ABB..

Har du problemer med Fortum også?
Tror ikke jeg har prøvd noen Fortum stasjoner så svaret må bli nei.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Problemer med hurtigladning
fredag 27. januar 2017, klokken 17:35
Vet ikke om det er Fortum spesielt. Jeg har dette problemet på Grønn kontakt, men laderen er samme type fra ABB..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA