Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - subliminal

#1
Hyundai Ioniq / standard sommerdekk glatte under 15+?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 21:03
Hei! Opplever at mine sommerdekk har vært uvanlig glatte å kjøre med når gradestokken bikker under 15 grader + og med våt føre. Har sklidd i rundkjøringer og ved bråbrems, samt så og si alltid ved kryss når jeg skal ut i trafikken. Merker at det er ganske ubehagelig, og har skiftet til vinterdekk (delvis pga en tur over fjellet, men også pga skumle opplevelser med sommerdekk.

Andre som har opplevd det samme? Mener det er Michelin Energy Saver+ som kom med bilen. Jeg vurderer å reklamere på dekkene pga dårlig grep, men vil forsikre meg om at det er bare meg eller om det er flere som opplever det.

Dekktrykk er kontrollert og det gir like dårlig grep med alt fra 35-39 psi (2.4-2.7 bar)
#2
Hyundai KONA / Sv: Batteristørrelser
fredag 11. august 2017, klokken 23:41
Sitat fra: Finnøy på torsdag 10. august 2017, klokken 16:45
Sitat fra: Carkub på onsdag 09. august 2017, klokken 16:15
Spennende. Hvordan tror dere bagasjerommet blir på denne?
Spesifikasjonene for ICE utgaven antar bagasjerom på ca 361liter; siden bilen er planlagt som både ICE og elbil fra bunnen av så er det sannsynig at dette stemmer også for electric. Ytre mål forøvrig som Bolt/Ampera-E.

Hyundai elektrisk tapte ca 90 liter med bagasjerom sammenlignet med hybriden, blir sikkert noe lignende for Kona og Niro. Blir litt lite plass til slutt frykter jeg! (350 liter elektrisk, 443 hybrid)
#3
Elbiler i media / Model S "Estate"
fredag 11. august 2017, klokken 23:29
En rik mann har blitt utålmodig med utviklingen av elektriske stasjonsvogner, og gjort noe! Har tydeligvis samlet ett lag med ingeniører og begynt å bygge sin egen Model S Sport Estate. Om det er flere interreserte blir det kanskje 25 eksemplarer i løpet av de neste 3 årene. De blir ferdig med den førse i okt/nov, i følge Fully Charged.

http://insideevs.com/latest-fully-charged-features-tesla-model-s-wagon-prototype-video/

(artikkel sier så og si alt som blir sagt i videoen fra ca 13:30 merket.)
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Opplevelser med Auto Elite Oslo?
torsdag 16. mars 2017, klokken 23:38
Jeg kan anbefale Trond Høitomt ved Mobile Kjeller, da han tok oss i mot på en proff og tilfredstillende måte. I løpet av salgsprossesen gjorde han alt han kunne for å finne den informasjonen vi ville ha, og fra levering til og med nå har han alltid svart på spørsmål, presisert at vi er velkommen til å komme en tur forbi om vi lurer på noe, og har til og med ringt ett par ganger for å følge opp, utover standard oppfølging etter en ukes tid. Lett å kommunisere med, syns jeg. Kanskje litt langt å dra om man bor i Oslo, men anbefales!
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kommer det familiebiler snart?
tirsdag 21. februar 2017, klokken 09:21
Sitat fra: nr1rayner på søndag 19. februar 2017, klokken 20:47
Har du mer info om dette??
Som du sier, ikke helt familiebilstørrelse, men det spørs jo litt hvilke krav man stiller.
For oss er Leafen mer enn stor nok til 2 voksne og 2 barn, ikke barnevogn. Holder nok for helgetur også, men vi drar ikke på ferie med den, da blir det stasjonsvogna (må ha 2 biler uansett).
Venter spent på at Opel AE skal komme, men åpen for ALT som har dobbel rekkevidde av Leafen  :D

http://www.autoexpress.co.uk/peugeot/208/95498/new-peugeot-208-due-in-2018-with-all-electric-model

http://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2016/06/20/psa-group-announces-new-range-of-11-electric-vehicles

CMP er den nye platformen som utvikles/har blitt utviklet av PSA group, for Citröen og Peugeot. e-CMP er da den elektrifiserte versjonen. Peugeot 208 og 2008 har hatt samme platform i årevis, og det er ingen grunn til å tro at det ikke fortsetter sånn. Med en 208 i helelektrisk form i 2018, kan ikke en 2008 med samme drivlinje være alt for langt unna da mini-suver er definitivt noe ettertraktet i markedet. Batteriet skal være i området 50kWh, med en påstatt 400-450km rekkevidde.

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/peugeot-introduce-five-electrified-models-2021

EMP2 platformen er i utganspunket for bensin-elektriske hybrider, men i en artikkel jeg ikke fant nå sa en representativ fra PSA at det ikke kan utelukkes at EMP2 brukes til helelektriske biler om batterikapasiteten løses på en effektiv måte.

Jeg liker Peugeot veldig godt og håper på at de større bilene de tilbyr blir helelektriske før enn senere.
#7
Elbiler i media / På tide å utvide KIA katogorien?
fredag 17. februar 2017, klokken 21:22
http://www.greencarreports.com/news/1108916_all-electric-kia-niro-ev-to-come-in-2018-says-kia-exec

Kia Niro EV, i 2019ish. Jeg håper ryktene om batteriet, at den blir samme 28kwh pakke som på Ioniq, ikke stemmer og at den kommer med noe nærmere 40kwh sånn som Soul får. Da snakker vi!
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Kommer det familiebiler snart?
onsdag 15. februar 2017, klokken 20:54
Det er ikke bekreftet på noen som helst måte, men det er ikke utelukket av PSA group at Peugeot 3008 kommer som helelektrisk før 2020. Det kan gjøres basert på platformen, da denne beskrives som "klar for ladbar-hybrid" drivlinje (det er ganske sikkert at den kommer som ladbar hybrid i 2019). Jeg håper peugoet 5008 kommer som helelekrisk i 2021 eller 2022, det ville vært gankse digg ;)

Peugeot 208 og 2008 kommer antagelig som helelektrisk før 2019, sier ryktene, med 450km rekkevidde. Ikke helt familebilstørrelse, dessverre.
#9
Hyundai Ioniq / Vedlikhold av bremser på Ioniq
onsdag 15. februar 2017, klokken 20:40
Alle sammen, i dag, ved køkjøring i nedover bakke, oppdaget jeg noe MEGET viktig som kan hjelpe alle med å holde bremsene vedlike slik at man ikke får helt gjennomrustet og ødelagte bremser om 2 år. I N(eutral) bruker bilen bremsene, de fysiske bremsene. Dette betyr at man kan, en eller to ganger i uken, bremse i en grei nedoverbakke, bygge opp litt varme, og få slipt klosser og skiver. Bam, no more rust problems (hopefully)! Og da slipper man å bråbremse for å aktivere bremsene.

Håper dette kan være til nytte!

#10
Elbiler i media / Volvo klar for elektrifisering
søndag 12. februar 2017, klokken 16:18
http://www.dinside.no/motor/volvo-avslorer/67024270

SitatAv det som er kjent kan det nevnes at plattformen er klar for batterier opp til 100 kWh, som kan lades fra både CCS og Chademo-ladere. Plattformen er også klargjort for elmotorer opp til 450 kW, eller 612 hestekrefter, som det sies her på berget.

SitatElbilene er blant de som kommer sist i denne prosessen, og den første modellen vil komme på markedet i løpet av 2019. Rekkevidden skal være på rundt 50 mil, og det er foreløpig ikke kjent hvor stor den blir. Ryktene sier dog at den skal baseres på den kommende XC60, uten at dette er bekreftet.

Spent på hva de faktisk kommer til å levere!
#11
Sitat fra: tiger``n på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:22
850 + mva er billig.

Tja, når EDA og det lokale elektrikerfirmaet her forlanger ca. det tallet begge to tenker jeg det er midt på treet. ser for meg at rundt 900,- er et greit gjennomsnitt å se for seg. Snakker vi billig er det 750, og under 700 er bare svart har jeg skjønt etter litt nettsøking og research.

Sitat
Vet ikke hva mitt firma tar, men snitt året sett under ett er nok godt over 1000 i timen. Høres ikke ut som du har så mye erfaring med å leie eller betale folk for arbeid, det du har fått er en helt fair pris og ikke noe å sutre for.
Å betale den prisen håndtverkere krever er rett og slett en prioriteringssak. Folk liker vel å leve godt uten marginer til andre utgifter, eller lever på ganske snaue budsjetter. Uansett årsak er det en del som sitter der og kan eller vil ikke ta seg råd til å oppgradere tekniske installasjoner i hjemmet pga høye håndtverker priser. Jeg syns at det blir litt vanskelig for den som tjenner middels til lav lønn å betale disse prisene når de har en hel haug med andre utgifter. Det er grunn til å tro at mange unnlater å fikse potensielt farlige situasjoner i hjemmet fordi de rett og slett ikke har råd til en håndverker. Å observere det at det er dyrt å betale noen 1000,- timen + kjøring + dokumentasjon + MVA er ikke noe jeg anser som sutring. Det burde være helt innafor å stusse over. Når man selv tjener i snitt i norge (per 2015) 298,- per time før skatt er det veldig lett å stusse.
Sitat
Annet enn at det er populært å klage på håndverkere da, problemet er at folk flest ikke har peiling på hva som kreves for diverse jobber av diverse ting og tang, mye man ikke ser. Prøv og regn ut hva det koster å drive et seriøst firma i Norge f.eks, ufattelig mange kostnader. Som regel er de som dumper priser gjør det fordi de driver useriøst eller i gråsonen og unndrar seg enkelte krav og avgifter.

Problemet er et avgiftsreglement og samfunnsinnstilling på at disse tjenestene, som bør være dagligdagse ting, er en stor investering når du skal gjøre den enkleste lille jobben. Å sette opp ett stikk og trekke en kabel 9 meter ute, for eksempel, kostet 5500,- inkl. MVA. Hva du får vs. det du betaler er ikke mye. Man føler seg lett snytt av systemet, når man jobber mange timer for å tjene inn den prisen. Jeg har ingenting imot at elektrikere og andre skal tjene sitt daglig brød de og, men når systemet tvinger profesjonelle til å prise seg ut av mange sine lommebøker er det noe galt.

Sitat
Du har nok ikke vært på verksted i det siste med bilen tenker jeg, hørte noen på Mercedes hadde betalt nesten 3000 per time
http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/12/Tro-det-eller-ei-bilmekanikere-er-dyrere-enn-advokater

joda, men peugeot ville bare ha 1000,- timen inkl. MVA. 3 timer feilsøking, 2 timer arbeid med problemet, og en tenner til 5000,- så var regningen på ca 11.500. Betaler og sier ikke ett pip, fordi sånn er det ;). Jeg kan alikevell sitte i førersetet i bilen etterpå å syns det var litt kjipt å punge ut så mye per time.

Folk sitter i elektriske brannfeller delvis pga de høye prisene som taes, og det er veldig veldig kjedelig i mine øyne.

Fortsatt god kveld!
#12
Jeg jobber med sceneteknikk, som innebærer alt fra småelektrisk arbeid til snekkring, koordinering av innleide, logistikkoppgaver, ++, og får betalt MAKS 650,- timen ved 100% overtid (før skatt).  Jeg stusser litt over en elektriker som kommer hjem til meg, jobber i 1 time 45 min, og forlanger da 1700,- + kjøring + våger å gi meg en  20% "rabatt" på en monteringsskinne som koster 115,-, og legger på MVA så vi ender oppi 2800,-. Alt dette kom i tillegg til 12.500,- som jeg betaler for installasjon av en ladeboks til min nye elbil (en del av bilkjøpet, standard pakkedeal). Det satt jævla langt inne, men jeg vil føle at jeg har alt på stell når det gjelder ELanlegget.

Jeg mener det er ganske urimelig at elektrikerfirmaet mener det koster 850,- timen for å betale èn mann lønn, + sosiale kostnader og det som ellers er direkte knyttet den arbeideren sin lønn. jeg betaler jo kjøring og samsværserklæring separat fra hans lønn, og MVA kommer i tillegg.

Kjønner veldig godt at mange ikke vil ha elektriker på besøk!
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 25. september 2016, klokken 09:40
Sitat fra: Mateusz på søndag 25. september 2016, klokken 09:33
En annen ting, her skuffer litt Ioniq...at Hyundai leverer fortsatt ikkje biler.

Det kommer 2 skip i slutten av oktober/begynnelsen av november, med omlag 400 biler (tror jeg?). Gleder meg!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA