Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Teletor

#1
Jeg driver ikke service på bilene, men tror ikke det er vanlig med feil på kontaktoren. Feilen er nok 99,5% i motorkontroller siden sikringen ryker. Kontaktoren får forøvrig  72 volt styring fra kontrolleren kun når denne er uten feil.
Har reparert flere hundre av disse igjennom ca 10 år. Rep med oppgradering og modkit til bilen koster Kr 5500,- inkl mva. Dette modkitet Må monteres før du setter spenning på siden endel av problemet ligger i bilen.
En annen brukt styring har sannsynlig samme svakhetene som den du har i bilen med mindre den er overhalt av Teletor fra 2014 (står lapp på typeskiltet).
Curtis fabrikken i USA bare sluttet å produsere disse pga svakhetene uten å tilby noen erstatningstype siden den eneste lille kunden på produktet var i Norge.
Endringene er utviklet av meg i forståelse med Curtis for å slippe å bygge om bilene til helt andre styringer- noe som er kostbart. Varmeutviklingen fra styringa er også redusert- noe som gir et lite løft i kjørelengde før lading.
#2
Det ser veldig ut som din motorkontroller er defekt ut fra symtomene du nevner.

Den kan jeg reparere og oppgradere til bedre levetid. Har avtale med Curtis fabrikken på dette.
Er den eneste i Europa som har en slik avtale og med tilgang til servicemanualer.
Årsaken til havariene er ikke lite strøm på batteriene. Det er pga uheldig konstruksjoner i styringa og i bilen. Mange havarerer med helt toppladet batteri.
En liten advarsel!!!
Hovedkontaktoren er styrt av motorkontrolleren og når motorkontroller reistrerer feil i seg selv eller motoren vil den ikke slå inn.
PRØVER DU Å PRESSE INN HOVEDKONTAKTOREN VIL DET MEDFØRE STORE EKSTRASKADER.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA