Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tom E.

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: lading av ampera e
onsdag 01. november 2017, klokken 19:43
ja det kan jeg. Det er en egen 16 amp kurs som går ut til garasjen. Har stilt bilen inn på 10 amp og deaktivert hilltop reserve 1 natt. Det var kvelden før jeg kjørte til Hamburg. Fungerte utmerket.
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Prisutvikling AE
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:02
Jeg tror nok Opel forhandleren min fremdeles vil ta service på bilen de neste 10 årene. Med all sannsynlighet vil det være flere forhandlere etter hvert som tilegner seg spesialkunnskap om Elbiler generelt og vil kunne ta service også på konkurrerende bilmerker.

Så lenge ingen andre kan levere elbiler med en reell rekkevidde på over 400 km på sommeren og 300 km på vinteren til menigmann ( 300K) så vil prisen på brukte AE holde seg høy. Når andre bilmerker kommer med modeller som man faktisk kan få levert innen et par måneder og som leverer samme rekkevidde, størrelse og kraftoverskudd så vil prisen falle deretter. Men dette vil nok ikke skje før langt inne i 2020. Min spådom!
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: lading av ampera e
mandag 30. oktober 2017, klokken 20:35
Jeg lader på 6 amp hjemme. Fungerer utmerket!

Hvis jeg trenger noe mer så har jeg 32 amp på jobben men jeg har til dags dato aldri hatt behov for det. Kjøpte dyr ladekabel for å lade med 32 amp CEE i tilfelle men den har aldri vært brukt. 14 timer på 6 amp dekker mitt behov hver dag så det holder. I helgene står jo bilen å lader 22 timer på 6 amp.
#4
Jeg har på hilltop (88%) på min bil og den står hver morgen på ca. 230 km rekkevidde. Bor på Sørlandet med temperaturer på 6-14 grader de siste ukene ( ekstremt mye regn de siste ukene). Jeg skal sette på piggdekkene til helgen.

Jeg kjører ca 20 km til jobb en vei og bruker bllen ca 20 km i snitt på jobben hver dag. Kjører ca. 20 km for å komme hjem og så bruker kona/ ungene bilen ca. 20 km hver kveld. Det vil si ca. 80 km hver dag med kjøring fordelt på 4 turer.
#5
"According to industry sources on October 23, Hyundai Motor and Kia Motors set their annual production of the Kona EV and the Niro EV to be launched next year at 18,600 and 21,000, respectively. The figures grew 38 percent and 66 percent, respectively, compared to their earlier plans last year."
#6
Denne bilen er jo annonsert som storebror til Ampera E med:

Varmepumpe
Adaptiv cruisecontroll

Trodde ikke slikt var tilgjengelig?
#7
Jeg mener det var endel software bugs på modeller produsert før mars 2017. GM kom med en software oppdatering som fikset disse i månedskiftet februar/ mars.
#8
Tesla M3 er verd nøyaktig det noen er villig til å betale for den. Så enkelt/ vanskelig er det!
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Varme/AC
lørdag 07. oktober 2017, klokken 17:51
På alle mine europeiske biler har jeg kun brukt auto funksjonen på klima anlegget. 22 grader på vinteren og 21 grader på sommeren. Vi snakker om en mengde biler her som Volvo XC 70, Opel Insignia, Mercedes 160 CDI, Volvo 850, Mercedes 320 E og Audi 90 Quattro.

På mine japanske biler som Pajero, Space Star, Lancer, Land Cruiser, Camry og Corolla har jeg normalt brukt noen måneder for å finne ut hvordan jeg manuelt stiller inn klima anlegget for maksimal komfort.

På min Ampera E har jeg etter 4 måneder enda ikke funnet ut av klimanlegget. Jeg knoter hver dag med å finne den perfekte innstillingen. Auto funksjonen gjør bilen enten for varm eller kald innvendig. Vennligst forklar meg hvordan dere gjør det for å oppnå nødvendig komfort i bilen. Jeg har prøvd alle innstillinger + litt til.
#10
Jeg er også positivt overasket over bremseskivene. Ingen rust å se og jeg har knapt brukt bremsene. De er litt ullne til vanlig. Blir spennende å se til vinteren!
#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ekstralys
mandag 02. oktober 2017, klokken 18:42
Jeg synes at min AE har veldig bra lys. Hva skal du med en slik innretning? Lete etter romvesen?
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Vadedybde
mandag 02. oktober 2017, klokken 10:48
Jeg tok ingen sjanser i dag. Det ble dieseldyret som ble valgt til jobben i dag.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Vadedybde
søndag 01. oktober 2017, klokken 13:49
Takk for rådet, men jeg tror jeg står over.

På vanlige biler kan mann som hovedregel kjøre i vann opptil underkant av hovedlyktene. Hvordan dette blir i en elbil med masse batterier under bilen lurer jeg fælt på?
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Vadedybde
søndag 01. oktober 2017, klokken 11:43
Er for tiden flomrammet her i Agder. Alle veier har mye overvann, noen er sågar stengt. Hvor høyt vann kan jeg kjøre gjennom før noe alvorlig skjer?
#15
Sitat fra: Hansi på tirsdag 19. september 2017, klokken 22:30
Nå har bilen min fått ny batteripakke, bilen var klar i dag, jeg henter den i morgen, gleder meg :)
Det gikk jo mye raskere enn jeg hadde forventet. Gratulerer!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA