Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
onsdag 01. november 2017, klokken 22:16
Sitat fra: http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/5492815349x0x962149/00F6EB90-2695-44E6-8C03-7EC4E06DF840/TSLA_Update_Letter_2017-3Q.pdf
Based on what we know now, we currently expect to achieve a production rate of 5,000 Model 3 vehicles per week by late Q1 2018
#2
Jeg er ikke sikker på om motorstyringen leverer et gitt moment eller en gitt kraft mot vegen, det er jo en ørliten forskjell på det ja, og et større dekk har også en litt lengre bane å fordele slitasjen på.

Uansett kan du betrakte en slike motorer som "ettergivende" mhp turtall, altså hvis de møter motstand så tilpasser de turtallet slik at de holder det momentet du ønsker med riktig fordeling. Bare prøv å stå i en bakke ved å holde bilen  med wattpedalen (eller er det amperepedalen?), så kjenner du det.

En konsekvens av manglende kobling mellom motorene er at forhjulene løper helt fritt når bilen settes i P (mens alle hjul er låst så lenge den står i Hill-Hold). Som omtalt før kan det gi overraskelser.
#3
Det er ingen mekanisk kobling eller elektrisk synkronisering mellom motorene. Hver av motorene påfører et moment på sine hjul ut fra det som bestemmes av motorstyringen.  Jeg tror derfor effekten er helt minimal. Det eneste som kan påvirke fordelingen er bruk av range mode, som fordeler mer moment til forhjulene. En fordel med samme dekkdimensjon er jo at det er mulig å bytte om. Dette hvis alle felgene kan brukes både foran og bak.

Sitat fra: jlan på søndag 14. mai 2017, klokken 11:38
Dette er det jeg har målt  angående fordeling mellom motorene (Model X 90D 8.0) -

Normal mode under +1°C: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Normal mode over +1°C, vanlig kjøring : Rear 100%(også ved  regenerering).
Normal mode over +1°C, kraftig akselerasjon/retardasjon : Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Range mode , vanlig kjøring:  Front 100% (også for regenerering).
Range mode ,  kraftig akselerasjon/retardasjon: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)

Under 10km/t er fordelingen alltid 50%/50%
#4
Model X / Sv: adaptive fjernlys type sensor?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 11:00
En må vel skille mellom "adaptive headlights" og "auto-dim headlights". Auto-dim styres såvidt jeg vet av kameraet på frontruten. Det er da (for AP1 ihverfall) viktig å ha varmetrådene på (frontrutevarme bryter) for å unngå dugg eller snø/is foran camera.
#6
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 12:00
Sitat fra: tiger``n på mandag 30. oktober 2017, klokken 11:27
Det er en bortforklaring. 4wd er falsk trygghet i mange situasjoner. Det bedrer kun fremkommelighet, ingenting annet.
Det er en viss forskjell ved retardasjon/regenerering. Tesla 4wd fordeler da kraften 60% på forhjul og 40% på bakhjul (hvis det er kaldere enn +1 og range mode er av). Jeg antar at dette er noe gunstigere enn å få all "motorbrems" på bakhjulene (ellers hadde vel ikke Tesla lagt inn denne vinterfunksjonen).
#7
Model X / Sv: Er det nivåregulering på luftdempingen?
søndag 29. oktober 2017, klokken 08:08
Sitat fra: Model X Owners ManualYou can adjust the speed at which the Air Suspension automatically transitions to the LOW ride height by touching Controls >
Suspension > Automatic Lowering on the touchscreen. This setting is saved to your Driver Profile.
#8
Model X / Sv: Feil lasteindeks på model X 22" felger - Kjøreforbud?
lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:12
Du kan visstnok slippe unna med 50% av maks aksellast for vinterdekk.  880 kg tilsier altså maks aksellast på 1760 kg (min bil har 1785 kg).  Mulig det samme kan gå for sommerdekk også, hvis du setter et skilt i bilen som angir maks hastighet 160 km/t. Se denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26820.msg516624.html#msg516624
#9
Model X / Sv: Kjetting
fredag 27. oktober 2017, klokken 18:18
Er det plass til kjettinger på forhjulene?
#10
Elbiler i media / Sv: Full pris på Tau fergen
onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:02
De kutter vel honnørbilletter også da - ut fra prinsippet "en bil er en bil", så kan de vel også si "en person er en person".
#12
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
søndag 22. oktober 2017, klokken 21:35
Nå viser linken under 2016 resultater, men det kan se ut som SUV dekkene får testresultater som skiller seg litt fra de mindre dimensjonene. For eksempel er Nokian R2 SUV bedre på bremselengde, våt asfalt.
https://www.motor.no/tester/dekktester/motor-test-av-pigg-og-piggfire-vinterdekk-til-suv-2016/
#13
Model X / Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?
søndag 22. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: jhenrikb på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:58Så om en velger 10x20 eller 9x20 felger så spiller ikke det noen roller hvis du setter 275 foran med andre ord.
Megahjul.no anbefaler 275 foran og bak, men kanskje greit å unngå dette da.
20"x 9" E.T. 35 felger er standard foran så det må jo gå greit. Det kan såvidt være plass til et 275/45 R20 dekk på 9" felg, men det må nesten prøves. 9" felg er også litt smal for dette dekket.
#14
Model X / Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 12:21
Sitat fra: oto på fredag 20. oktober 2017, klokken 14:04
Sitat fra: Luring på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:08
265/50-19 like framme og bak, var iallefall slik, kva Tesla leverer i dag veit vel knapt Tesla sjølv :-)

Takk for info. Går 265/55 like bra, tro? :-)
Det kan bli veldig lite klaring til opphengsarmen som går inn over hjulet foran.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:36
Tradisjonelt skulle en ekte SUV ha ramme (body on frame). Men det er mulig den definisjonen er i ferd med å bli litt utdatert. Kanskje det holder med "body on battery"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA