Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Goffy

#1
Sitat fra: Boogie på torsdag 28. februar 2008, klokken 23:10

Men dette er 15-20 år gammel teknologi. Istedenfor å se bakover så prøver jeg å se fremover og hva som finnes av muligheter.
Når vi vet at en elbil bruker en brøkdel av energien som en fossilbil bruker, så vil det presse seg fram at fossilbilene forsvinner, og at elbilene overtar. Noe annet alternativ finnes faktisk ikke enda.


Det er da visselig en teknologi som er like gammel som forbrenningsmotoren. Allerede i bilens barndom fantes det et stort utvalg av elektriske biler i tillegg til endel dampdrevne løsninger. Under første verdenskrig var det til og med en god del elektriske lastebiler i drift i Oslo.
Problemet var og er fremdeles batterikapasitet og den tid det tar å lade opp et batteri. Dampbilen ble borte av naturlige årsaker, mens elektrobilen har levd et liv som kuriositet ved siden av forbrenningsmotoren så lenge vi har hatt motoriserte kjøretøy uten at noen har vært i stand til å løse de åpenbare utfordringe denne teknologien hadde i forhold til forbrenningsmotoren.
At man i dag har batterier som kan drive en større og kraftigere motor over noe lenger avstand gjør selvsagt løsningen anvendeligere enn tidligere, men begrensningene er fremdeles åpenbare.
At elektromotoren har klare fordeler når det gjelder utnyttelse av energi, forurensningsproblematikk og lyd er det liten tvil om, men likevel så drives det forsvinnende lite forskning på området av de etablerte bilprodusentene, og de færreste av disse har stor tro på at batteridrevne biler er fremtiden.
Den forskning som gjøres går på helt andre teknologiske løsninger en elektrisk.

Det er helt klart at hybriden er en midlertidig løsning. Eksplosjonsmotorens tid går mot slutten og hybriden er på samme måte som dampbilen var for 100 år siden, en mellomstasjon mellom det som har vært og det som kommer.

Skal elbilen kunne overta etter forbrenningsmotoren må den kunne leveres i alle de konfigurasjoner som forbrenningsbiler gjør i dag; dvs. som personbil, minibuss, buss, traktor, semitrailer osv.
Som lastebil så må den kunne kjøre Norge - Sør italia - retur med 70 tonns last like fort og effektivt som en dieseldrevet lastebil i dag. Busser og biler må på samme måte ha den samme rekkevidde og mulighet for hurtig lading som forbrenningsbilene har i dag.
Ellers er og blir det kjøretøy for spesielt interesserte med begrensede behov, eller som en bil nummer to for dem som tar seg råd til det.

Diskusjonen minner meg forøvrig ellers endel om diskusjonen som utviklet seg da jeg stilte spørsmål til endel underlige paradokser i Bibelen på et kristent forum også. Det hjalp ikke hvor mye jeg understreket at jeg faktisk er religiøs av natur. Jeg trodde ikke 100% på King James Bibel og da kunne det ikke være snakk om noe annet enn spiss hatt på hodet og en plass på bålet for meg!  ;D
#2
Sitat fra: hens på onsdag 27. februar 2008, klokken 21:48
Kjære Goffy,
hvor mye elbil har du kjørt ettersom du uttaler deg om elbilens anvendelighet?

Da den første telefonsamtalen hadde funnet sted mellom Drammen og Christiania, ble det også sagt at dette var et artig leketøy som aldri ville få noen praktisk betydning!

Min påstand er at om 30 år vil en riste på hodet over at noen i det hele tatt ville brenne  et kostbart og anvendelig fossilt råmateriale for å flytte varer eller personer. -Og i tillegg bidro til å ødelegge atmosfæren.

Med den håpløst korte rekkevidden til en Think har jeg allikevel klart å tilbakelegge 36000kilometer på et år.

Takk for dine innlegg, det er bra å få noe å le av! Det er et faktum at overfor enkelte kjemper selv gudene forgjeves.

Bare hyggelig.
Morsomme små greier er de nå uansett disse små bilene.
#3
Sitat fra: Boogie på onsdag 27. februar 2008, klokken 22:11
Sitat fra: Goffy på onsdag 27. februar 2008, klokken 14:51

For all del.. For noen så kan sikkert elbil være et brukbart alternativ. Men for de fleste så er og blir det en kuriositet. Jeg tviler på at elbilen noensinne blir noe annet en den er i dag heller. Jeg tror det vil bli andre teknologiske løsninger som danner grunnlaget for fremtidens familiebil og massekommunikasjonsmiddel.

Do we see another troll here????

Either you are with us, or you are with the terrorists.  ;D
#4
Sitat fra: bosonic på onsdag 27. februar 2008, klokken 14:37
Det er mange familier som må ha to biler og som i tillegg bor på steder hvor kollektivtrafikken er "ubrukelig" og ofte fraværende.

Hva med familier / personer som er barnløse eller hvor barna har flyttet ut, hva med pensjonister  ???

Du må prøve og se utover din egen verden, det er jo en grunn til "vi" kjører elbil.


For all del.. For noen så kan sikkert elbil være et brukbart alternativ. Men for de fleste så er og blir det en kuriositet. Jeg tviler på at elbilen noensinne blir noe annet en den er i dag heller. Jeg tror det vil bli andre teknologiske løsninger som danner grunnlaget for fremtidens familiebil og massekommunikasjonsmiddel.
#5
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. februar 2008, klokken 11:41
Elbilen er nok det mest nyttige av alle kjøretøy jeg har hatt.

Den sparer meg for mange timer reise i året. Sammenlignet bed fossil bil minst en halv time per. dag og sammenlignet med kollektivtransport 3 timer per dag.

Og dekker en solid del av familiens transportbehov.


Joda.. Motorsykkelen min er like nyttig og tar omtrent like mye last. Hadde den hatt kupé med varme og to hjul til så kunne jeg benyttet den om vinteren også, så på det viset har du for så vidt rett.

Poenget er dog at så lenge rekkevidden er kort og bilene ikke tar med seg mer enn to personer og
en pose kneipbrød og melk så vil de ikke bli et reelt alternativ for vanlige familier utover å være et ekstra kjøretøy for bruk til og fra jobb i byen. Det transportbehovet dekker man uansett mye billigere ved å reise kollektivt.

Men morsomme er de nå uansett.  :)
#6
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: DC rules
tirsdag 26. februar 2008, klokken 22:41
Sykkelmannen drepte seg på maskinen gitt... :-[
#7
Njaa.. Så viktig er det ikke. Det hadde vært et morsomt prosjekt, men ikke morsomt nok til å bruke
hundrevis av timer til å sloss med systemets byråkrater.
Da er det bedre å gå for prosjekt nummer to; dampmaskin i snekka.

Elektrisk bil er jo uansett et leketøy så lenge de hverken har rekkevidde eller plass til folk i dem.
#8
Men her er biler som er godkjent av produsenten og da følgelig også
av de biltekniske ekspertene hos statens veivesen..

http://forbruker.no/bil/article2278190.ece
#9
Jeg har lenge hatt lyst til å bygge om en bil til elektrisk drift, men etter å ha lest denne tråden så ser jeg at det er et fullstendig meningsløst prosjekt.

Det får bli bensin i fortsettelsen også..
#10
Hvor mye utgjør dette effekttapet i praksis?
#11
Det blir nok en stund til vi ser noe sånt..
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Er elbil noe for meg?
tirsdag 26. februar 2008, klokken 14:53
Jeg kunne også tenke meg en, men med 4 unger så er det for liten plass i dem..
#13
Kan alle biler bruke E85?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA