Sitat fra: Boogie på torsdag 28. februar 2008, klokken 23:10
Men dette er 15-20 år gammel teknologi. Istedenfor å se bakover så prøver jeg å se fremover og hva som finnes av muligheter.
Når vi vet at en elbil bruker en brøkdel av energien som en fossilbil bruker, så vil det presse seg fram at fossilbilene forsvinner, og at elbilene overtar. Noe annet alternativ finnes faktisk ikke enda.
Det er da visselig en teknologi som er like gammel som forbrenningsmotoren. Allerede i bilens barndom fantes det et stort utvalg av elektriske biler i tillegg til endel dampdrevne løsninger. Under første verdenskrig var det til og med en god del elektriske lastebiler i drift i Oslo.
Problemet var og er fremdeles batterikapasitet og den tid det tar å lade opp et batteri. Dampbilen ble borte av naturlige årsaker, mens elektrobilen har levd et liv som kuriositet ved siden av forbrenningsmotoren så lenge vi har hatt motoriserte kjøretøy uten at noen har vært i stand til å løse de åpenbare utfordringe denne teknologien hadde i forhold til forbrenningsmotoren.
At man i dag har batterier som kan drive en større og kraftigere motor over noe lenger avstand gjør selvsagt løsningen anvendeligere enn tidligere, men begrensningene er fremdeles åpenbare.
At elektromotoren har klare fordeler når det gjelder utnyttelse av energi, forurensningsproblematikk og lyd er det liten tvil om, men likevel så drives det forsvinnende lite forskning på området av de etablerte bilprodusentene, og de færreste av disse har stor tro på at batteridrevne biler er fremtiden.
Den forskning som gjøres går på helt andre teknologiske løsninger en elektrisk.
Det er helt klart at hybriden er en midlertidig løsning. Eksplosjonsmotorens tid går mot slutten og hybriden er på samme måte som dampbilen var for 100 år siden, en mellomstasjon mellom det som har vært og det som kommer.
Skal elbilen kunne overta etter forbrenningsmotoren må den kunne leveres i alle de konfigurasjoner som forbrenningsbiler gjør i dag; dvs. som personbil, minibuss, buss, traktor, semitrailer osv.
Som lastebil så må den kunne kjøre Norge - Sør italia - retur med 70 tonns last like fort og effektivt som en dieseldrevet lastebil i dag. Busser og biler må på samme måte ha den samme rekkevidde og mulighet for hurtig lading som forbrenningsbilene har i dag.
Ellers er og blir det kjøretøy for spesielt interesserte med begrensede behov, eller som en bil nummer to for dem som tar seg råd til det.
Diskusjonen minner meg forøvrig ellers endel om diskusjonen som utviklet seg da jeg stilte spørsmål til endel underlige paradokser i Bibelen på et kristent forum også. Det hjalp ikke hvor mye jeg understreket at jeg faktisk er religiøs av natur. Jeg trodde ikke 100% på King James Bibel og da kunne det ikke være snakk om noe annet enn spiss hatt på hodet og en plass på bålet for meg!
