Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Inop

#1
Ser de turer videre med den grå grillen på det bildet av Kona. Håper de finner ut at grill i karosserifarge er litt stiligere før sommeren 2018...

SitatHvordan er det med batteritilgang for Hyundai, hvilken leverandør bruker de?
Mener de bruker batterier fra LG Chem.

Ellers så fungerer Mastercard veldig bra på kona...
#2
Så jo ikke så ille ut den der.
Fikk du antydet noe pris og leveringstid (som selvfølgelig må taes med en del salt)?
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
fredag 26. mai 2017, klokken 08:46
SitatHar satt inn disse: https://www.aliexpress.com/item/Ironwalls-Led-9005-9006-Car-Headlight-Bulbs-72W-Cree-Csp-Chips-6500K-8000Lm-Single-Beam-Auto/32763141493.html som langlys. Har samme fargetemperatur som nærlysene og lyser minst dobbelt så sterkt som Osram Nightbreaker som jeg også forsøkte med. På grunn av de små reflektorene kan det imidlertid sees ett litt mørkere område mellom der nærlysene stopper og der langlysene starter. Dette gjelder for øvrig også ved bruk av standard pærer. Merk at LED-pærene her har en liten "driver"
Bra tips! Var disse bare å plugge rett inn, eller krever de noe montering, strømtrekk eller noe sånt? Med driver så mener du den svarte lille boksen, ikke sant?

SitatDa er det veldig dumt at den krever begge henda på rattet, for med det er den helt ubrukelig for meg som ofte kjører med en hånd.
LKAS trenger bare et par fingre på rattet for å fungere. Den detekterer om du vrir på, ikke om hånden er på rattet. Har sett en video hvor noen putter en halvfull vannflaske inn i rattet og det funker fint (ikke anbefalt selvfølgelig).

SitatKunne imidlertid foretrukket om parkeringsassistenten ble automatisk slått på når bilen kom under f.eks. 5 km/t eller nådde full stopp og ikke bare når man skifter gir.
Tenkte det jeg også, men tror det hadde blitt veldig irriterende i sakte kø hvis man ikke holder god avstand. Kunne jo vært en opsjon som man kan slå av og på ettersom hva som passer.
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Fornøyd,fremdeles
mandag 27. mars 2017, klokken 10:31
+1 på veldig fornøyd med bilen! Storveis faktisk :)

SitatNå er jeg godt kjent med at det går an å installere sw på mobilen slik at den virker via usb men det betyr at den må reinstalleres hver gang Android kommer med en oppgradering

Neida, du bare installerer Android Auto appen på telefonen og plugger inn USB ledning fra bilen og så skal det fungere fint. Android Auto er ikke tilgjengelig i Norge enda av en eller annen grunn så derfor må man laste ned programmet og installere selv.

Har selv lastet ned herifra. For hver versjon er flere varianter tilgjengelig, men "arm" versjonen er nok den som passer de aller fleste telefoner.
http://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Sommerhjul
tirsdag 14. mars 2017, klokken 13:43
SitatMangler bare felg nå.....

... og TPMS?

Er det noen av dekkjedene som leverer TPMS til Ioniq, eller tenker dere å få Hyundai til å legge om dekkene?
#6
Hyundai Ioniq / Re: Ionic på finn.no
torsdag 19. januar 2017, klokken 11:14
SitatHar hentet biler i Tyskland i 16 år. Til det med import av denne bilen nå sier jeg "Glem det"!!"!

Hvorfor? Pga varmepumpen?
#7
Jøss, blir en strek i regninga for mange det gitt...

Passe kaotisk hele parkeringsplassen egentlig. Amper stemning og folk som venter på plass :)

Noen som vet hvordan det går med de to nye anleggene i Oslo - under festningen og på Vulkan?
#8
Hyundai Ioniq / Re: OBD2-leser og sikringsbokscover
torsdag 19. januar 2017, klokken 09:31
Tviler sterkt på at det finnes - det er i beste fall et nisjeprodukt man ikke kan selge veldig mange av med mindre Ioniq deler deksel med mange andre Hyundai modeller da.

Du får heller kjøpe et ekstra originalt deksel og dra fra dremel'en din og modifisere den du har nå :)
#9
Sitat"Alle" burde forstå at hvis du parkerer på en plass forbehold elbil så er det fordi bilen skal lade. finnes ingen annen grunn for og oppta en parkeringsplass forbehold elbil.

Er helt enig i at de som står på elbilplasser skal lade.

Det finnes en grunn til å stå på elbilplasser i Oslo uten å lade. I Oslo sentrum er det det tidsbegrensning på 2 timer på ikke-elbilplasser og vesentlig lengre tidsbegrensning (om noen) på elbilplasser. Derfor er det ofte det står en elbil på elbilplass uten å lade. Forståelig og utrolig irriterende hvis man trenger å lade selv.
#10
Hyundai Ioniq / Regen vs seiling
torsdag 19. januar 2017, klokken 07:30
Nysgjerrig på hva dere mener er mest effektivt på motorvei (uten kø) - regen eller seiling?

Virker som om seiling er mest effektivt ut fra det jeg har prøvd og det er vel logisk da det går bort en del energi i ladingen av batteriet ved regen. Har lest ett eller annet sted at regen har 50-60% virkningsgrad, men det er inkludert mekanisk motstand, rullemotstand og luftmotstand - disse motstandene har man ved seiling også så da er kanskje spørsmålet hvor mye som går bort i selve ladingen av batteriet.
#11
Hyundai Ioniq / Re: Hvordan lade på timeren...?
torsdag 19. januar 2017, klokken 07:22
SitatDet er det som er grensen for laveste ladenivå. Brukes der man vil sikre seg å få ladet kun opp til et vist minimum i beredskap om man må på tur for hovedlading på nattestid (Tyskland) for å lade billigst mulig. Den satte jeg på 40%, men er ellers ikke så relevant (sparing) men for øvrig ok å bruke for å sette nedre grense. Er den satt for høyt så starter ladinga åke som og der tror jeg hunden er begravd.

Jøss, det har jeg ikke sett, kan man sette en minimum beredskap prosent på Ioniq'en?
#12
Hyundai Ioniq / Re: Valg av utstyrsnivå Ioniq
torsdag 19. januar 2017, klokken 07:16
Det er vel ingen som vet akkurat hva varmepumpen har å si, men den øker rekkevidden betydelig om vinteren og sparer en del strøm hvis han har tenkt å lade for egen regning. Med 7 mil hver vei, minusgrader og kanskje en liten omvei for å ordne ett eller annet er han plutselig i gråsonen hvor varmepumpen kan redde dagen.

I tillegg får han blindsonevarsler, parkeringssensor foran og LED nærlys. Veldig nyttige greier som går mer på sikkerheten enn å være fancy :)

En annen ting er at jeg tror forhandlerene ikke har biler uten teknikkpakke i bestilling så da må de evt. bestille bil til han og da blir leveringstiden deretter (med mindre han importerer fra Tyskland eller noe da).
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Klattlading?
onsdag 11. januar 2017, klokken 12:07
SitatMen noen produsenter velger jo også å ikke gjøre hele batteriet tilgjengelig for brukeren. Hva skjer med ikke utnyttet kapasitet? Snakker vi noen celler helt ute av bruk, eller snakker vi at totalpakken aldri blir fulladet? I så fall burde ikke dette være noe å tenke på. F.eks. VW...

Det er totalpakken som ikke blir fulladet ja. Det er vel to formål med dette:

1- Mindre slitasje på batteriet siden det ikke lades til 100% (eller enda værre lagres med 100%)
2- Etterhvert som batterikapasiteten går nedover pga alder/slitasje vil brukeren fremdeles oppleve at det er "100%" (inntil det blir slitt utover tilgjengelig kapasitet).
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
onsdag 11. januar 2017, klokken 11:18
SitatHei. Hvilken posisjon skal bryteren stå? Speilene mine sluttet å vippe ned i revers etter at jeg tuklet. Tenkte "auto" (i midten) burde være riktig..

Det er to brytere der - en for å klappe speil inn og ut + en for å velge hvilket speil du skal justere vinkel på.

Den knappen du bruker for å velge speil du skal justere vinkel på må ikke stå i midten.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Klattlading?
onsdag 11. januar 2017, klokken 11:13
Bilen klattlades hele tiden mens du kjører og bruker regenerative bremser så da tenker jeg at klattlading med kabel ikke er noe tema :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA