Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HPSE

#1
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 10:02
Sitat fra: Sjulimann på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:59
Hvorfor i all verden får ikke Kona adaptiv cruise control? Det er jo helt latterlig... Nå ble jeg litt skuffet.

Bensin utgaven får ikke ACC. Det er ennå ikke avklart når det gjelder EV.. Men blir ikke overrasket om ikke den heller får det. Skuffende.... :(
#2
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
fredag 27. oktober 2017, klokken 00:09
Sitat fra: Anglia på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:55
Har underskrevet ikke bindene kontrakt på kr 362 400,- for Kona Electric 64kwh med teknikkpakke.  Fikk tilsendt kontrakt fra selger i går.

Håper du har et kønr (kona.no) ellers er denne avtalen verdiløs... (det er den egentlig uansett)

#3
Bilen til mine foreldre skal lades i garasjen (Kia Soul 2018) .. Fra huset går det en strømkabel ned til garasjen som er 3 fase og den er koblet til en 16 A sikring.
Har vært i kontakt med flere elektrikere for å få forslag/pris på løsning og flere kommer med lignende forslag.

Det om går igjen er at ladestasjon er det beste alternativet. Men så er det snakk om å sette opp en egen slags «sikringsboks» i garasjen med 2 sikringer som kommer ut av. En brukes til ladestasjonen og en til alt annet.
Flere elektrikere sier at de kan ha en 16A sikring og en 13A sikring i denne boksen... og de kan bruke 16A sikringen til ladestasjonen... (da settes ladestasjonen til 13A fast)....

Men han elektrikeren som er billigst og han de ønsker å bruke (lokal elektriker) til dette og noen andre jobber mener at de i dette «sikringsskapet» bør ha 2x10A sikringer.. og om de skal ha større sikringer så bør de MAKS lade på 10A med ladestasjonen...


Han har følgende forklaring han kom med når eg spurte om ikke de kunne kjøre 13/16 sikringer, bruke 16A sikringen til ladeboksen og stille den fast på 13A:


«Det kan vi, men der er mange aspekt ein skal tenke på når ein planlegg ein slik installasjon. Til dømes selektivitet. Det vil sei at 2vern plassert etter kvarandre skal helst ikkje vere like store, for då har vi ikkje kontroll på kva for eit som løyser ut ved feil. Vi må plassere eit 16A vern for kabelen i sikringskåpet i huset. Dersom vi også set 16A i garasjen, so veit vi ikkje kva vern som "bestemmer", anlegget vert ikkje "selektivt".

Dette er ikkje eit stort problem. Anlegget vert ikkje "driftsikkert", men det vert sjølvsagt sikkert mot brann og personskade.

Eg vil ikkje anbefale større vern enn 13A, og helst ikkje meir enn 10A på kursen til ladestasjonen. Dette har å gjere med fare for overbelastning over tid. Det viktigaste vi gjer er å planlegge sikre anlegg. Då bør vi ikkje belaste kablane i installasjonen meir enn naudsynt, men legge inn "litt margin".

De kommer aldri til å bruke noen annen strøm samtidig som bilen lader i garasjen. Eneste som vil bli brukt samtidig noen sekunder er når garasjeportmotoren tar porten opp og ned.

Hva tenker dere?
#4
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:57
Sitat fra: DCool på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:45
Likte ikke det jeg så da jeg testet konfiguratoren. Billigste bensin model kostet vel 262000, og med billigste vinterdekk 20000 (!) ekstra. Med full utstyrspakke og kontrast farge ble pris 347500 inkl billigste vinterdekk. Med soltak uten kontrastfarge 5000 dyrere.  Det er vel lite sannsynlig at 40kwh varianten blir særlig billigere enn det, med samme utsyr? Og da koster vel sikkert 64kwh varianten minst 40000 mer og rundt 400000?

Eller kan det hende at de faktisk blir rundt samme pris som ampera for 64kwh? Da må jo såfall 40kwh langt ned i pris. Hvilket utstyrsnivå tilsvarer Nissan Leaf launch edition?

Hmm Kona bensin med Teknikkpakke og skinn + farge (blå) får eg til å bli 312000? + vinterdekk som man får for rundt 10000... Trenger jo ikke å kjøpe hos forhandler. Hvor får du priser rundt 350000 + fra?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Overvåkingskamera
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:57
Eg har et som kan filme ved bevegelse om det er tilkoblet strøm hele tiden... Man får ikke strøm fra usb/12v når bilen er av.. Eg har kjøpt en sånn for å koble til sikringsboksen, men ennå ikke fått gjort det:

https://www.komplett.no/product/816034/foto-video/video/videokamera/kamera/blackvue-power-magic-pro?offerId=KOMPLETT-310-816034#

Alternativt kan man koble kamera til f.ex kupelys for få strøm 24/7 (når det er bevegelse). Dette er testa ut av en annen og funker bra.
#6
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: EcoLite vs Tesla Wall Connector
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:53
eg også lurer litt på dette. Vurderer ecolite sin med integrert jordfeilbryter med b-vern.. Denne skal stå i garasje og strømkabel kommer fra sikringsskap i huset... Men elektriker sier at man uansett må ha jordfeilbryter type B i sikringsskap i huset? Da er det vel ikke noe poeng ladeboks med integrert jordfeilbryter med b-vern!?
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Transport ved kjøp
mandag 16. oktober 2017, klokken 23:45
Kjøp i Bergen og send med hurtigruten?

Men selger ikke de elbiler i Bodø? :D
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel med valg mellom 6, 9 og 12A
lørdag 14. oktober 2017, klokken 23:05
er en liten svart gummi knapp bak på venstre side. Sett i kontakten, da står den på L. Hold inne knappen 1-2 sekund, så endrer den til M.. Hold inne 1-2 sekund til, så endres den til Low.
#9
Ta av sikringen når den ikke er i bruk? :)
#10
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:06
Forstår jeg dette riktig, er det vel mer som skal til enn en jordfeilbryter.
Tidligere: en kurs som omfatter noe i huset og carport Med stikkontakt(r) og lys(?).
Nå: Ny kurs som carport er flyttet over på, men ikke separat kurs til elbil.
Skulle vært: Egen kurs for elbillading, som nok forutsetter ny kabel fra sikringsskap til kontakt for elbil. Noe som nok er en vesentlig mer omfattende jobb en det huseier har betalt for.

Elektrikker skriver:
«Vi la ikkje opp kurs for lading av elbil, men opplyste at dersom vi skulle gjort det so måtte vi fulgt krava i NEK400, slik du har referet i e-posten.»

Hva som egentlig var avtalt og hva elektrikker anbefalte vet vi jo ingen ting om.

En annen ting er jo at en ny kurs ikke bør avsluttes med en Schuko, men med el mode3 ladestasjon dersom huseier har en mode 3 kompatibel bil.

Du har rett.. For at dette skal bli ihht forskrifter, så må de om eg har forstått det rett fjerne den doble kontakten i garasjen og sette inn enkel. I tillegg må taklampen kobles fra.. Så må det settes inn jordfeilbryter med b-vern..

En ting er hva man ikke bør gjøre.. En annen ting er hva man kan gjøre... :)

#11
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 06:42
Greit nok med jordfeilbryter B, men han har forsatt "bare" en 10 A kurs/1.5mm2. Personlig ville jeg ikke ladet på mindre en 16A/2.5mm2, selv har jeg 16A/4 mm2 kabel.

Dessuten har jeg hørt om elektrikkere som tar både 4 og 5000,- bare for jordfeil B.... I tillegg skal det møtes opp, kobles og skriver samsvar så budsjettet på 4-5000,- kan fort sprekke.

Eg og skulle gjerne ladet på mer enn 10A, men føler ikke at behovet er der.... Eg klarer fint å lade over natten... Men vil jo selvfølgelig at alt skal være godkjent og ihht forskrifter osv.... Skal eg ha noe mer enn 10A, så må det legges ned ny kabel og det er ikke bare bare når man bor i rekkehus og 30+ meter til carport....

#12
Skal få de til å komme å se på hva de har gjort/ikke gjort neste uke... Så får de se hva det blir til.... Har dessverre ikke bestilt oppdraget skriftlig, men de visste jo at eg skulle lade elbil i carporten så.....

Noen som vet hva det koster å få satt inn en jordfeilbryter med B-Vern? Snakket med en elektriker i dag angående jobb som skal gjøres hos mine foreldre og han snakket om 4-5000?
#13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 08. oktober 2017, klokken 08:54
Å benytte stikkontakten til lading regnes som bruksendring, og da skal det være egen 10A kurs med klasse B jordfeilvern. Se punkt 2:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Hvis det er slik at du nå har en stikkontakt med 10A kurs der der det også er tilkoblet lys og greier inne i huset, så ville jeg nok fått utbedret dette. Da enten på reklamasjon eller om det er vanskelig, bare fått ny elektriker inn.

Klasse B jordfeilvern er det ikke så farlig med om man mangler, da dette er en regel som er tiltenkt trefase, og er egentlig ganske unødvendig. Stort sett den eneste grunnen til å ha det er å ha det papirmessige i orden. Men det er ikke helt gunstig at man har masse andre greier på samme kurs. Det skal ikke være farlig, da sikringen skal løse ut ved overbelastning, men man reduserer sikkerhetsmarginene. Og personlig ville jeg byttet til industristikk eller ladestasjon.

Pr i dag (etter elektriker var hos meg i september), er det egen kurs til carport.. Der er det 2 kontakter på veggen og en taklampe. Det er ikke koblet noe annet på den kursen..

Eg visste at det var krav om egen feil og jordfeilbryter for å kunne lade elbil på shuko... Det var også det som ble bestilt... Hva dette kosta hadde eg ingen aning om, men tenkte at eg måtte betale det som det kosta uansett.....

#14
Før eg fikk min bil i januar, kontakta eg elektriker for å kunne klargjøre for lading på Shuko... Fra før hadde eg en 10A sikring i garasjen som 2 kontakter der gikk på + taklampe + noe i huset (husker ikke hva... ).. Eg informerer om at det må klargjøre ihht forskrifter.. egen kurs osv.... Finner ut nå 1 år seinere at det er ikke gjort ihht forskrifter... Det de har gjort er å flytte carport over fra tidligere delt sikring til egen sikring. Thats it....
Når eg nå konfronterer de med dette får eg følgende svar:

Her har vi nok snakka litt forbi kvarandre. Eg forstod deg slik at det du ville vi skulle gjere var flytte kursen for carporten på ein eigen sikring. Du opplyste at du ville gjere dette for å kunne lade elbil i carporten utan at det påverka kursar i huset. Det arbeidet som vart utført var å dele opp kurs nummer 5 i sikringsskåpet slik at carport kom på ein eigen sikring, ikkje ilag med andre ting i huset. Vi la ikkje opp kurs for lading av elbil, men opplyste at dersom vi skulle gjort det so måtte vi fulgt krava i NEK400, slik du har referet i e-posten.
Det er ingen hindring for å nytte ein vanleg schuko stikkontakt til lading av elbil, so lenge elbilen er levert med slik plugg, men vi anbefalar at ein installerer "dedisert uttak" berekna for elbil iht NEK400. Ein elbilladar trekk mykje straum over tid, noko "vanleg schuko" stikkontaktar ikkje er berekna for. Det beste er difor å følgje NEK400 sine krav og legge opp "dedisert kurs". Produsenten av elbilen har levert med brukarrettleiing som skal beskrive om du kan nytte "vanleg stikk", eller om det er spesielle krav til uttaket. Der vil du finne relevant informasjon om kva du treng.
Dersom vi skulle lagt opp ein "dedisert kurs" for elbillading, so er forskriftene(NEK400) rimeleg tydeleg, og i tråd med slik du har referert i e-posten.
Det vil sei at vi måtte lagt opp ein ny kabel frå sikringsskåpet til carport, med eigen sikring og jordfeilbrytar type B. Vi er sjølvsagt behjelpeleg med å lage ei slik løysing til deg om du ynskjer det. Vi kan sjå på det ilag, og so kan eg lage ein pris til deg. Det vil ikkje koste noko å få ein pris av oss


Eg visste jo sjøl at det måtte være egen kurs (det så eg at de satt inn) og visste også dette med jordfeilbryter.. Eg hadde aldri studert sikringsskapet på forhånd, men etterpå så eg at det var en jordfeilbryter der og tenkte at det var den de hadde satt inn.... Men den har altså stått der hele tiden og har ikke B-Vern.... Hvorfor skulle de sette inn en egen kurs om det ikke var til El-Bil? og han skriver jo sjøl at eg hadde sagt eg skulle lade bilen der.... og han skriver at det er ingen hindring å lade på shuko og de "anbefaler" egen kurs osv?? Det er vel et krav og ingen anbefaling?

#15
Lade hjemme / Ladeboks til Kia Soul
onsdag 27. september 2017, klokken 17:57


Foreldrene mine har bestilt seg Kia Soul og må ordne en lademulighet..

Bilen skal lades i garasje og der er det pr i dag 1 kontakt med 16A sikring.. Denne brukes til garasjeport og evt arbeidslampe e.l (men da må garasjeportåpneren kobles av.. )

De har vel da noen muligheter:


Bruke f.ex en sånn stilt inn på 10-13A?

https://www.elbilgrossisten.no/products/metron-raichu-schuko-til-type-1-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas
Vil sikring her ryke hvis bil står på lading og de kjører garasjeporten opp/igjen?

Denne vil da kobles til industrikontakt eller vanlig kontakt. Er det lov å koble denne opp med over 10A? (det er jo ikke snakk om nyinstallasjon... Det er allerede 16A kurs)

Hva med en sånn stilt inn på 12/13A?

http://www.ladespesialisten.no/index.php/11-ladestasjoner/14-ecolite

Andre forslag?

PS. Det er ikke et alternativ å legge opp 32A kurs..... Grunn er pris & sykdom. Blir for mye styr.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA