Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jon Braathen

#1
Zoe / Sv: Podpoint Ladeboks levert med Zoe
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:12
Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:03
Min erfaring er at Zoe trekker fra 1A i forhold til pilot (CanZE)

Noen som vet om man kan jukse med pilotsignalet opp med 1A?
#2
Zoe / Podpoint Ladeboks levert med Zoe
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:18
Har fått levert PodPoint med trafo (pga IT nett) på hytta ifm kjøp av Zoe i 2016.
Noen som vet om det går an å justere pilotsignalet litt opp/ned?

jeg har nemlig lagt merke til at vår BMW i3 trekker 3,7 kw fra kursen ved lading og Zoe'n trekker bare 3.5 kw.
Dette er inkludert tap i trafoen, og tyder på at Zoe'n trekker ca 1A mindre enn den kan.

Har også planer om å koble forbi trafoen da det er stort sett BMW i3 som brukes, og det er lagt 4mm2 kabel og 20A sikring fram til trafoen.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp meg med å velge rett (el?)bil
søndag 24. september 2017, klokken 10:07
Sitat fra: Jejl på lørdag 23. september 2017, klokken 23:05
Men det er etter det jeg vet ingen utenom Tesla som har ubegrenset km garanti i 8 år på batteripakken.
Selv om Tesla ikke har noen fast % sats på hva garantien dekker, så vil en batteripakke som kommer under 70% av opprinnelig kapasitet dekkes av garantien. Ellers kan det ikke kalles en garanti.

Da har ikke Tesla garanti da.
Tesla garanterer kun at drivverket og batteriet VIRKER i 8 år, det er INGEN kapasitetsgaranti overhodet fra Tesla.
#4
Model X / Sv: Model X på Finn.no
lørdag 16. september 2017, klokken 09:07
Det er vel ikke noe kapasitetsgaranti på batterier fra Tesla, bare at de skal 'virke'  i 8år?
Så om batteri har tapt seg til 20% av kapasiteten trigger ikke det noen form for garanti bytte av batteri.?
#5
Zoe / Sv: Zoe Med hengerfeste og 750 Kg
torsdag 14. september 2017, klokken 21:22
Sitat fra: HCO på fredag 08. september 2017, klokken 12:34
Dersom Renault skal avvise reklamasjonssaker på grunnlag av hengerfeste, ligger bevisbyrden på dem, ikke på forbrukeren.

Er dette riktig?
Jeg har vært i kontakt med Renault og fikk til svar at det kan blir avkorting ved garantisaker vedr motor, batteri og drivverk dersom bilen har hengerfeste montert.
Har allikevel ønske om montering for å kunne kvitte oss med dieselbilen vi knapt bruker lenger...
Vår R240 har tapt seg så mye i verdi uansett nå så er ikke redd for verditap, men dersom det er kjente feil som dukker opp som vi blir nektet på grunn av dette er det kanskje lurt å vente til garantitiden uansett er over.?
#6
BMW i3 / Sv: Sliter i3 raskt dekk?
torsdag 14. september 2017, klokken 19:15
Jeg vil også synse litt...

Pga i3's akselerasjon og kraftige dreiemoment er det lett å 'bli lurt' til å trykke gassen i bånn, da spiser den dekk, selfølgelig..

Om man kjører som en prest i eco modus så vil jeg tro at dekka på i3 varer like lenge som normalt..
#7
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.

tror du problemet med at den slår ut ved "oppstart" kan elimineres ved å koble det enkelt og ikke "dobbelt" ? (ref min siste post.
#8
her har jeg tegnet opp slik elektrikeren koblet det.
Etter det jeg har forstått er det påbudt med type B jordfeilbryter, så det er vel riktig at den også må være etter trafoen ved IT nett??   det er også vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet på kursen FØR trafoen.

Siden vi har 400v-TN-C-S nett hjemme har jeg der montert egen 3fas 22kw ladeboks der og fikk PodPoint laderen som fulgte med Zoe'n montert på hytta, der er det 230V-IT-nett.
Podpoint står montert ute på en bod og tafoen er på innsiden av boden mens sikringsskapet er inne i hytta.

Siden trafoen står å varmer på tomgang mens vi ikke er der store deler av tiden, pleier jeg å slå av sikringen inne i hytta når vi reiser. Det som er irriterende er at når vi kommer tilbake og jeg setter på sikringen så må jeg alltid på ut i boden og vippe opp B-jordfeilbryteren som har slått seg av. Kan grunnen til det være at trikkeren har koblet som han har gjort, eller er det fordi trafoen trekker litt i oppstarten og at slik må det være..?



#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 29. august 2017, klokken 15:37
Sitat fra: Jon Braathen på mandag 28. august 2017, klokken 19:51
Jeg sendte en mail til statens vegvesen idag hvor jeg refererer til Zoe over her og spør om dette også kan godkjennes på vår Zoe forutsatt at tuv papirene er med.
Blir artig å se svaret..

Fikk følgende svar fra Statens Vegvesen nå nettopp:
Hei.
Ser at det er godkjent men finner ikke noe dokumentasjon i saken.
Det bør bli godkjent dersom både TUV og Renault godtar dette.
Godkjenningen er veldig ny. Så får ikke kontrollert dokumenter.

Med hilsen
Helge Nordbø
Inspektør
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 815 02030

- Fortsatt noe ullent svar om vi får vår godkjent, men de bekrefter iallefall at EK42061 har nødvendig godkjenning slik påstått tidligere i tråden :) .
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 29. august 2017, klokken 15:25
Sitat fra: cra på tirsdag 29. august 2017, klokken 09:23
Sitat fra: KjellG på tirsdag 29. august 2017, klokken 00:23
Selvfølgelig er det marked for (el)bil med hengerfeste. Se på første P-plass, 50% av alle bilene har hengerfeste. Det er mer enn 1 mill hengere i Norge. Norge er et land med mengder av eneboliger, hytter og båter.

I mer enn 50 år har det vært vanlig med tilhengerfeste på personbiler. Hvorfor skulle behovet plutselig bli borte? Hvorfor skulle produsentene plutselig finne at dette er for vanskelig, for dyrt, for lite marked?

Du må se lenger enn til riksgrensa når du skal vurdere markedet. Norge er ganske spesielt mtp. slepekroker; vi har det på nesten alle biler. Kommer du til utlandet der de aller aller fleste mennesker i verden bor er det ikke så mange slepekroker å se på personbiler lenger. De fleste av oss har det fordi "vi har alltid ahtt det" og det er "kjekt å ha". Omtrent like nødvendig som 4WD. Noen få må ha det, men de fleste av oss trenger det egentlig ikke. (Jeg har selv funnet ut at 4WD er veldig behagelig for min egen del i et par situasjoner, men jeg strengt tatt ikke ha det.)

Vel, vi har kjørt rundt i europ på ferie i mange år og det ER MANGE nedover i europa som har små biler med liten tilhenger når de er ute å handler på kjøpesentrene. Jeg skulle nesten tro at det er flere tilhengere i Tyskland og Frankrike f.eks. enn i Norge..!

Selv bruktimporterte jeg en Toyota Yaris Diesel (2003) i 2009 fra frankrike, selv den hadde tilhengerfeste.
#11
Vi fikk en chint type B jordfeilbryter montert etter trafo ifm podpoint installasjon som fulgte med vår Zoe.
Elektrikeren tok da og lasket utgangene på 1+2 til inngangene på port 3+4 og utgangene på 3+4 til podpoint. Han sa det var sånn de gjorde det.. Er det noe poeng i å gjøre dette.?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 28. august 2017, klokken 19:51
Jeg sendte en mail til statens vegvesen idag hvor jeg refererer til Zoe over her og spør om dette også kan godkjennes på vår Zoe forutsatt at tuv papirene er med.
Blir artig å se svaret..
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
mandag 21. august 2017, klokken 21:31
Dvs at det må monteres hengerfeste og bruke skistativ på dette for å ikke få problemer med myndighetene?
#14
BMW i3 / Sv: Takstativ
tirsdag 15. august 2017, klokken 17:22
Hengerfeste monteres i allerede ferdige fester i ramma bak. Se video på YouTube av ecohitch montering.
Bilia Tønsberg som jeg mailet med om dette så ikke noe problemer med det mekaniske. Og det elektriske er nok ikke noe problem heller den danske produsenten er spesialister på hengerfeste og slike systemer.
#15
BMW i3 / Sv: Takstativ
tirsdag 15. august 2017, klokken 16:34
Ved kollisjon bakfra er det vel uansett ikke din skyld og motparten dekker alt.. Inkludert hengerfeste. Er samme som på Leaf og kia soul ev. Soul kan leveres med hengerfeste fra forhandler til og med. Samme sak der ift forsikring vil jeg tro.
Så lenge man ikke har tilhenger etter bilen og eventuelle lys på anretning som henger bak der som dekker de originale lysene så går det nok bra.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA