Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - retina

#1
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
torsdag 23. februar 2017, klokken 07:05
12v tomt igjen - død bil, men fulladet,  klar for hjemtur fra fjellet:
Bil sto på lading hele natta, og jeg satt den på varming en time før avgang - med ladekabel i.
Etter en halvtime merket jeg det først ved at jeg ikke fikk opp bakluka, deretter ved at feilmelding: "Brake failure - stop vehicle immidiately" kom opp på display, fulgt av en høy pipelyd. Ut med ladekabel, forsøk å starte - alt mørkt og dødt.
Ringte veihjelp som skulle komme en gang på eftan, og Kia som så at dette måtte jeg regne med når jeg varmet etter lading. En runde i hyttefeltet fikset en 12v booster, og mer skulle det ikke til for å komme igang igjen.
Det er sikkert en god teknisk grunn til at 12v lades ut under visse forhold, men det er rart å stå med en bil full av strøm som ikke starter fordi man mangler akkurat den lille input med 12v fra en boks... hvorfor finnes ikke den muligheten innebygd? 
#2
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
lørdag 29. oktober 2016, klokken 08:05
Sitat fra: Fakur på tirsdag 20. september 2016, klokken 23:13
.....funnet at hvis bilen slås av med powerknappen mens girvelgeren står i noe annet enn P, og man så setter girvelgeren i P og forlater bilen, så høres en pipelyd i ca 10 sekunder. Når pipelyden slutter, og man tror alt er iorden, blir radio og hovedlys stående på.  Mulig dette kan forklare noen av tilfellene med tappet 12-volt. 
har skjedd med oss et par ganger. bilen blir umulig å slå av, og eneste vei ut som jeg har funnet er å koble ut 12v batteriet i 10 sekunder. Da nullstilles alt og det er mulig å sette igang igjen. Har også opplevd det om jeg starter bilen med ladekabel i - samme tiltak virker. (ja - jeg vet at det skal jeg ikke gjøre men av og til er det bare altfor tidlig en mandag morgen...)
Noen som har opplevd tilsvarerende og har kommentarer eller gode råd?
Chr
#3
hei

er den fremdels til salgs?

chr
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA