Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dolsen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq, Ampera e eller Leaf?
torsdag 26. januar 2017, klokken 10:53
@elbilgeithus

Håkon77 skriver:

"...med 22mil daglig reisevei.. Jeg kan lade hjemme og på jobb foreløpig, men på relativt kort sikt forsvinner lademuligheten på jobb, i hvert fall på hverdager"

Jeg har selv Ioniq, den kjører ikke 22mil uansett føre. Mulig den gjør det regelmessig på sommeren, men det har jeg ikke fått testet enda. ~18 mil på landeveg med temperatur rundt null. Da vil Håkon77 bli avhengig av hurtiglading, og kan like godt kjøpe en brukt elbil og spare enda mer i verditap / rentekost.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq, Ampera e eller Leaf?
torsdag 26. januar 2017, klokken 08:50
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 25. januar 2017, klokken 22:00
Jeg sitter å veier de samme opp mot hverandre ::) Men jeg kjører minst 25000km i året hvis jeg blir mye flinkere til å ta toget. Ellers drar det seg fort opp mot 45K med 22mil daglig reisevei.. Jeg kan lade hjemme og på jobb foreløpig, men på relativt kort sikt forsvinner lademuligheten på jobb, i hvert fall på hverdager, da flere har kjøpt Tesla og Leaf og det blir manko på ladepunkter. Jeg var på nippet til å bestille Ioniq da jeg likte bilen godt, men det var før jeg fikk vite at det ikke blir flere ladepunkter på jobben og før selger oppga pris på 290K. Trodde den lå litt lavere enn det. Ampera E blir da ikke så mye dyrere med 340K, men for dyr for mitt budsjett. Leaf har litt for dårlig kapasitet på motorvei så da får jeg behov for hurtiglading hver dag selv på sommeren. Jeg forsøker nå å regne på om det vil lønne seg med en elbil til 340K kr kontra diesel til 150K med 25000KM, 0,5L/mil og 12000kr i bomring.

Når du kjører så mye som du gjør, og har et årlig forbruk på 12 000kr på bom vil jeg si det lønner seg med en ampera-e til 340 000kr. Dette utelukkende basert på det økonomiske. Jeg tror ikke du vil ha dramatiske innsparinger, men har vanskelig for å tro at du går i minus.

Andre faktorer som spiller inn er kjørekomfort, plass, utseende, utstyr osv.
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast i bilen
tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:27
Sitat fra: Inop på tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:16
Hvis bilen er låst og man bare åpner bagasjeluken tror jeg ikke de andre dørene og kabelen blir låst opp i det hele tatt så det burde jo ikke være noe problem.

Merkelige greier...

Husker dessverre ikke sekvensen jeg låste opp i, men mulig jeg låste opp hele bilen.

Ja, det er ganske merkelig. Heldigvis hadde forhandleren min opplevd det samme, og kunne beskrive nøyaktig hvordan jeg skulle få ut kabelen igjen.
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast i bilen
tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:11
Sitat
Bruker dere som har hatt låseproblemer original ladeledning?

Ja. Hadde også oppe bagasjeluken (og stengte den) den ene gangen kabelen ble sittende fast. Har gjort dette senere også, uten problem.
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast i bilen
mandag 02. januar 2017, klokken 12:14
Sitat fra: Inop på mandag 02. januar 2017, klokken 11:52
Kjipe greier dette med kabler som sitter fast...

Til dere som har opplevd dette: Har det noe med frost å gjøre?

Nei, bilen stod inne i parkeringskjeller med ~12 plussgrader.
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast i bilen
søndag 01. januar 2017, klokken 22:31
Sitat fra: HPSE på søndag 01. januar 2017, klokken 20:08
Har lest før at man må dra jævlig hardt i den utløseren i bagasjerommet... Sånn at man er redd for at den ryker.... Da skal det gå.... ( men ikke skyld på meg om den ryker :P Gjøres på eget ansvar :-))

Ah, takk for tipset. Det stod "gently" i boka, og hadde på følelsen av at den kom til å ryke. Er vel bare å dra på  :)
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Ladekabel sitter fast i bilen
søndag 01. januar 2017, klokken 19:22
Den manuelle utløseren fungerte ikke for meg da jeg hadde samme problem. Jeg måtte spørre forhandler om de hadde noen gode tips, det hadde de heldigvis. Alt er ikle utførlig beskrevet i instruksjonsboka, og ikke alle har erfaring med elbil fra før.

Til trådstarter: Prøv og lås bilen, ta ut kontakten på ladekabelen fra strømkilden og lås bilen. Det fungerte for meg  :)
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms på ladeboks og installasjon
onsdag 21. desember 2016, klokken 14:36
Tidligere så fikk man momsfritak på ladeboks og installasjon fordi det var ansett som tilleggsutstyr på bilen. Man måtte med andre ord "få det med på kjøpet". Jeg løste dette ved å be elektriker sende forhandler regning på jobben. Forhandler la så til installasjon av ny el-kurs til som ekstrautstyr i kjøpskontrakten.
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
mandag 12. desember 2016, klokken 10:53
@marnyla

Bruker forhandler så lang tid på å klargjøre?   :o Hva er det som tar rundt en uke å klargjøre?
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 07. desember 2016, klokken 15:26
@sotgutt
Hørtes rart ut... Forhandler kan nok registrere bilen på deg, selv om du ikke henter den, dere har jo kontrakt på det. Men synes det var merkelig at de ikke ville vise litt service og vente med registrering til over nyttår. Jeg ville krevd å fått dette begrunnet i alle fall.

Har nå fått beskjed om at min bil har vært i drammen og fått understellsbehandling. Var nå booket på tog nordover i morgen og jeg kunne forvente å få den ila. neste uke :) VIN på bilen er 25XX
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 06. desember 2016, klokken 15:58
Hva er VIN på bilene deres? Min skal visst være her neste uke. Men synes jeg har for høyt VIN til at jeg tør å tro på det.
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
tirsdag 06. desember 2016, klokken 15:07
Det spiller jo liten rolle hva bruktprisen er viss man ikke har tenkt å selge? Å kjøpe ny bil for så å selge etter 1 år har sjeldent vært veldig økonomisk.

Tror heller ikke bruktbilprisen på dieselbiler har holdt seg veldig godt det siste året.
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
tirsdag 06. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:32
Sitat fra: tutti på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:28
Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:24
Min erfaring med Ioniq Electric og på denne tiden av året, er at rekkevidden typisk blir 18-20 mil.
Da vil vel rekkevidden under optimale forhold og sommerstid bli ca. 23-26 mil.

Det store temaet med elbil er og forblir rekkevidde en stund fremover. Rekkevidden er rett og slett for kort, selv med de siste oppgraderte batteriene. Produsentene har veldig fokus på dette. Vi får nok en "turnover" med elbilene en stund fremover som er vesentlig høyere en på fossilbil. Sammenlignet får vi vel 6 mnd. kontra 3 år. Tror ikke jeg tar mye feil da. Dette vil igjen tilsi at elbilkjøpere i dag vil får et ganske stort verditap på sine biler.
Det er flere måter å regne på dette.

Dersom man sparer 1 kr på drivstoff og 1 kr på bom/parkering/årsavgift etc. så kan noen av oss spare 50 000 - 60 000 i året på å kjøre elbiler vs. fossilbil. Etter noen år (hvis man beholder elbiler en stund) så kan faktisk hele kjøpet være betalt tilbake i form av sparte avgifter.

Tok ikke med insentivene eller materiell belønning inn i dette regnestykket. Ser heller ikke for meg at dette vil vedvare.

Jeg ser for meg at insentivene følger utviklingen av elbilene. Dvs. når elbilene blir konkurransedyktig med fossilbilene (på rekkevidde og kostnad i produksjon osv.), forsvinner insentivene også. I takt med dette vil det også bli enklere å straffe fossilbiler, fordi det vil finnes et elektrisk alternativ.
#14
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 15:41
Sitat fra: ggranvik på torsdag 24. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: dolsen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:09Skal du derimot kjøpe en ladekabel som kan lade mer enn 10A, er det anbefalt (vet ikke om det er påbudt?) å skifte ut Schoko-kontakten med CEE-kontakt (da kan du jo kjøpe en ladekabel med CEE-stikk). Om du også må installere et B-vern fordi du har gjort endringer på kursen, det vet jeg ikke.

Ok, takk, da begynner jeg å skjønne at det er snakk om forskjellige typer kabler mellom bil og kontakt, også når det ikke er ladestasjon inne i bildet!

Jepp :) Jeg brukte litt tid på å komme inn i dette, men er på ingen måte noen ekspert, så kan være greit å dobbeltsjekke, hehe. De kablene som brukes fra slike hjemmeladestasjoner er mode 3 kabler (type 1 og type 2). Tipper på at BMW i3 har Type 2. Skal du ha en mode 2 kabel, går denne fra bil (type 1 eller 2) og inn i enten schuko eller CEE (kablene kommer som regel i begge utgaver).
#15
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 15:09
Etter hva jeg har forstått, så bør man ikke lade med Schuko på over 10A uten tilsyn pga fare for varmgang og brann. I tillegg kom det vel krav fra 01.01.15 om at alle nye elbil-kurs installasjoner etter denne datoen skulle sikres med b-vern.

De fleste kablene som følger med biler i dag, har som regel ikke mer enn 10A uansett, så disse kan du lovlig lade på 16A kursen med Schuko støpsel, hvis den var installert før 01.01.15. Hvis ikke må du installere et B-vern.

Skal du derimot kjøpe en ladekabel som kan lade mer enn 10A, er det anbefalt (vet ikke om det er påbudt?) å skifte ut Schoko-kontakten med CEE-kontakt (da kan du jo kjøpe en ladekabel med CEE-stikk). Om du også må installere et B-vern fordi du har gjort endringer på kursen, det vet jeg ikke.

I tillegg til hva man må gjøre for å holde seg innenfor loven, så er det jo et aspekt med at man vil føle seg trygg. Hvor nødvendig dette B-vernet er, og hvor farlig disse Schuko-kontakten er vet jeg ikke.

Når det gjelder hvor mye strøm du kan lade med, så er dette avhengig av bilen, og selvfølgelig kursen. Laderen sitter nemlig i bilen. Jeg vet ikke hvor mye en i3 kan motta, en 32A kurs vil kunne gi 230*32 = 7 360 W/h = 7,36 kW/h. En 16A vil gi det halve. Så kan man også installere en 3-fas kurs - da kan man etter hva jeg har forstått gange med tre - 230*32*3 = 22 080 W/h = 22 kW/h.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA