Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kln66

#1
BMW i3 / Hva skjer når man setter bilen i N?
søndag 04. juni 2017, klokken 22:52
Bare sånn av nysgjerrighet: Hva skjer når man setter girvelgeren i N?
Koples motoren fysisk fra drivverket eller fjernes bare all spenning fra motoren så den snurrer fritt, uten å generere strøm?
#2
Jaguar i-Pace / Sv: Visning av i-Pace i Oslo
onsdag 31. mai 2017, klokken 09:42
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 20. mai 2017, klokken 22:33
For de som har betalt depositum vil det bli holdt private visninger av i-pace konseptbilen i Oslo. Datoene er 19-21 juni.

Mer informasjon vil komme på e-post.

Ser ikke ut som det er noe krav at man har betalt depositum for å komme på visningen. Jeg fikk invitasjonsmail i går, og det eneste jeg har gjort er å registrere meg på en mailingliste
#3
BMW i3 / Holdbarhet på lakk
søndag 26. mars 2017, klokken 17:59
Uansett hvilken farge man velger på i3en, så er det ikke til å komme fra at det er mye sort. Bl.a. er vel panser og tak alltid sort.
Dere som har hatt i3 noen år - hvordan holder denne lakken seg? Sort, ikke-metallic lakk er jo lækkert så lenge den er blank og hel, men ALT av riper og sår lyser jo lang vei.

Jeg har hatt min i3 i snart 4 mnd, og panser og tak er så langt bra (et par små steinsprutskader på panseret), men bakfangeren har fått mye riper, til tross for at det nesten bare er ladekabelen som går inn og ut der.
#4
BMW i3 / Sv: Regenerering i minusgrader
søndag 19. februar 2017, klokken 12:35
Dette forklarer en del ja.
Jeg har stusset over "bremselyd" under retardasjon i starten av kjøringen, og lurt på om det har vært noe feil med drivlinjen, men da er det jo faktisk bremsing som skjer :)
#5
BMW i3 / Hund i baksetet - beskyttelsestrekk
søndag 08. januar 2017, klokken 11:14
Vi har en hund som er i overkant stor for bagasjerommet på i3en, og må derfor satse på å ha den i baksetet. For å beskytte baksetet ser jeg for meg noe a la dette: http://www.hundepoter.no/products/beskyttelse-for-baksetet-svart-med-poter, men det finnes veldig mange typer der ute, og i3en har jo en litt "ukonvensjonell" konstruksjon.
Er det noen som har erfaring med slike trekk i i3, og som har noe å anbefale?
#6
BMW i3 / Sv: Problem med forvarming?
torsdag 05. januar 2017, klokken 14:12
Sitat fra: RodeoKlovn på torsdag 05. januar 2017, klokken 11:26
I dag fikk jeg ikke kontakt med server fra BMW Connected appen. Fikk rød feilmelding hver gang jeg forsøkte å aktivere forvarming. Men, da jeg gikk ut til bilen gikk varmeapparatet, og coupéen var varm. Har noen opplevd lignende?

Hadde samme problem fra iRemote-appen tidligere i dag, men det funker nå
#7
BMW i3 / Første langtur i i3
mandag 19. desember 2016, klokken 08:21
I går var jeg på min aller første langtur med i3en (94Ah), og med elbil i det hele tatt forsåvidt.

Totalt 456km: Sørumsand - Forset (Gausdal), deretter Forset - Lillehammer - Forset, og så Forset - Sørumsand. 3-5 minusgrader og skikkelig griseføre hjem igjen.
På motorveien lå jeg i 95 km/t, ellers fulgte jeg fartsgrensene.
Snittfart for turen: 66,3 km/t
Comfort-modus hele veien, 21-22 grader i kupéen.

Totalt forbruk for turen ble 18,4 kWh/100km, som vel må være helt OK, forholdene tatt i betraktning.

Positivt overrasket over hurtigladestasjonene (Espa, Strandtorget på Lillehammer og Ikea Ringsaker). Var litt skeptisk etter å ha lest diverse innlegg om problemer her på elbilforum, men de var enkle å bruke og ingen problemer. Dessuten gikk det FORT! På Ikea startet jeg ladingen med ca 3-4 mil igjen, og på 36 min var den oppe i 92%/192km (som forøvrig falt til 166km så fort jeg begynte å kjøre).
Totalt brukte jeg ca 270,- kroner på hurtiglading på turen. Hadde jeg kjørt X3en hadde vi snakket ca 700,- i diesel og bompenger, så det er en del å spare. På den annen side ble vel de sparte pengene borte i handling på Ikea og boller på Espa  ;)

Klimatisering under hurtiglading fungerte forøvrig helt fint. Veldig greit når det er -3 og regnet høljer ned, så man slipper glasert bil.

ACCen er mer eller mindre verdiløs. Tåke takler den ikke i det hele tatt, og ganske flaky ellers også. Så mesteparten av turen kjørte jeg på vanlig CC, som funker greit nok. For noen uker siden kjørte jeg forøvrig en Polo leiebil med radarbasert ACC på omtrent samme strekningen, og den fungerte prikkfritt hele veien, uansett vær.

Setene i i3 er ikke vanlig BMW-standard. Savner å kunne vinkle og forlenge sitteputa sånn at jeg får skikkelig støtte for lårene.

Men alt i alt er jeg strålende fornøyd med bilen. Litt pinglete fortsatt med hvor langt ned jeg kan gå i restrekkevidde før jeg lader, men det går seg vel til med erfaring.

Og så spår jeg at et av neste års nyord blir "lademage". Disse hurtigladestasjonene ligger jo gjerne i nærheten av junkfood-sjapper, og noe må man jo gjøre mens man venter på at bilen skal lades. Kanskje ser vi konturene av et folkehelseproblem her  ;)
#8
BMW i3 / Sv: Sykkel og Ski / brettholder til i3.
lørdag 17. desember 2016, klokken 13:00
Akkurat det med lakken var det første som slo meg også.
I følge han i butikken har de lagt ved to antisklimatter som skal ligge mellom stativet og taket, nettopp for å hindre merker i lakken. Og så burde man vaske bilen før stativet ble satt på.

Jeg spurte også om det med de rammeløse vinduene på i3en. Han hadde ikke prøvd på en i3, så han visste ikke hvordan det ville fungere, men jeg googlet litt rundt nå nettopp, og fant dette:
https://speakev.com/threads/bmw-i3-roof-rack-bars.4417/page-3
Så det har vært prøvd, og ser ut til å fungere. Når det gjelder sidevinduene, så ser det ut som løsningen er å senke og heve dem igjen etter at dørene er lukket. Men det blir visst litt vindsus i høye hastigheter uansett.
#9
BMW i3 / Sv: Sykkel og Ski / brettholder til i3.
fredag 16. desember 2016, klokken 14:59
Jeg hentet i3en min fra lakkforsegling nå, og der ble jeg tipset om Handirack. Dette systemet skal passe på i3: http://takboks.no/butikk/handirack-universalsystem
#10
BMW i3 / Sv: ACC erfaringer
tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:08
Var ute og kjørte i går kveld, og da opplevde jeg tre ganger at ACCen ikke registrerte bilen foran.
Når jeg tok igjen en bil, så dukket ikke bilsymbolet opp (det som indikerer at bilen har "sett" bilen foran). I stedet fortsatte i3en ufortrødent i samme hastighet, nærmere og nærmere bilen foran.

Nå avbrøt jeg før jeg var farlig nær, men litt ugreit å ikke kunne stole på ACCen. Da er det tross alt bedre at den kopler ut.
...og ja, det var ACC og ikke vanlig CC som var koplet inn. Avstand var stilt til maks, dvs 4 streker.
#11
BMW i3 / Sv: Sparepotensiale
søndag 11. desember 2016, klokken 21:29
Sitat fra: Pallesnekkern på søndag 11. desember 2016, klokken 19:04
Jeg vil påstå at det er umulig å si at du bare sparte 1kW ved å kjøre samme strekning uten å vite mer om kjøreforhold. Våt vei/saltlake med vinterdekk suger MYE strøm, vind påvirker også mye. Jeg har omtrent samme forbruk ved nullføre og våt vei som jeg har ved -10 grader og tørr vei.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Poenget mitt var var vel egentlig at selv med særs forsiktig kjøring så lå forbruket innenfor det man kan kalle "naturlig variasjon" i forbruket. Så konklusjonen er vel at ytre faktorer (temperatur, føre, osv) har langt større påvirkning på forbruket enn kjørestilen. I hvertfall på kortere turer.
#12
BMW i3 / Sv: Sparepotensiale
søndag 11. desember 2016, klokken 14:20
Burde kanskje lagt til at det er lagt inn fast avreise kl 07.30 til vanlig, så da er bilen ferdig klimatisert før avreise.
På min tur aktiverte jeg "Klimatiser nå"-funksjonen ca 20 minutter før avreise, så jeg satte meg inn i varm bil (bilen var tilkoplet strøm, og batteriet var 100%).

Det er ikke noe alternativ å skru av varmen for min del. Selv med Eco Pro merket jeg at det trakk litt kaldt i bilen, til tross for at det ikke var kaldere enn 0 grader ute.   

Poenget mitt var (basert på denne ene, enkle testen riktignok) at det kan virke som kjørestil (og Eco Pro) har veldig liten innvirkning på forbruket. I det daglige spiller forbruket ingen rolle for vår del, men om man skal på langtur kan det få noe å si
#13
BMW i3 / Sparepotensiale
søndag 11. desember 2016, klokken 13:45
Nå har vi hatt i3en (94Ah) i 14 dager, og er strålende fornøyd så langt  :)
Til daglig er det kona som bruker bilen mellom Sørumsand og Bjørkelangen, en strekning på ca 3 mil. Her er det snakk om comfort-modus, og en kjørestil som er opprettholdt fra forrige bil (BMW 116i) - ikke noe spesielt fokus på økonomi, med andre ord  ;)
Resultatet er et snittforbruk på 18,7 (på ca 1000km kjørt).

I dag var jeg ute på tur med i3en, og da bestemte jeg meg for å se hvor langt ned det var mulig å få forbruket. Satte på Eco Pro-modus, og var svært forsiktig på gassen. Hadde ca 10 km på motorvei, og var da aldri over 100. Start og slutt på samme sted, så like mye oppover som nedover.
Temperatur rundt 0 grader, og våt veibane.
Resultatet etter 53km er et forbruk på 17,7. Tross alle mine forsøk på å kjøre økonomisk har jeg altså spart én lusen KWh pr 100km!

Er det vanlig med så lite besparelse? I så fall er det jo ingen grunn til å være lett på høyrefoten...
#14
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 30. november 2016, klokken 13:30
I dag rapporterte iRemote-appen at bakre venstre dør var åpen (i betydningen ulåst, antar jeg), mens alt annet er lukket. Alle dører var imidlertid lukket, og etter å ha låst opp bilen, åpnet og lukket dørene på venstre side, og låst bilen igjen, rapporterte appen at alt var låst.

Gir det egentlig mening å snakke om at sidedørene bak er låst eller ulåst? De lar seg jo ikke åpne uten at fordørene åpnes, så om fordørene er låst er vel implisitt også bakdørene låst(?)
#15
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 16. november 2016, klokken 09:02
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 01. november 2016, klokken 14:36
[...]
Inne på de sidene kan man så trykke på reg-nr. i tabellen på den aktuelle bilen og få opp siden direkte fra Vegvesenet :)

http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Bmw%20I%20I3&mnd=%25&year=%25

Går det an å endre på kriteriene når man sorterer på VIN? Slik det er nå sorteres det på hele VIN, men dette gir feil rekkefølge, bl.a. fordi posisjon 9 i VIN er et kontrollsiffer som varierer. Skal man sortere på produksjonsrekkefølge bør det bare tas hensyn til de siste 7 posisjonene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA