Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ohkaasa

#1
Zoe / Sv: Lading med den svarte nødladeren
mandag 07. november 2016, klokken 18:13
Sitat fra: HCO på mandag 07. november 2016, klokken 12:38
Dere vet det antakelig, men boksen må settes i stikkontakten først. Så må man vente et par sekunder på grønt lys, før man kopler type2-kontakten til bilen.

Du skal ikke se helt bort ifra at kona kan feks ha koblet type2 kontakten i bilen før hun plugget i stikket, må sjekke opp det også
#2
Zoe / Sv: Lading med den svarte nødladeren
mandag 07. november 2016, klokken 18:12
Sitat fra: zbk på mandag 07. november 2016, klokken 12:14
Dårlig jording og en annen bil som er mindre følsom for jordingsfeil?

Hvilken type feilmelding var det? Den vanlige røde Check Connection?

Det vet jeg ikke, skal spørre kona om hun husker :)
#3
Zoe / Lading med den svarte nødladeren
mandag 07. november 2016, klokken 11:23
Hei, sikkert ett dumt spørsmål som muligens er svart på før, men jeg spør likevel. Vi fikk med en slik nødlader, ikke den gule bøtta, men en litt mindre svart en. Når kone skulle prøve å lade med den på jobb, så vil den ikke lade. (stikket funker, for hun fikk noen andre med en annen ladekabel til å prøve, og den ladet) Det er kun vanlige schuko kontakter på jobben hennes. Det er såvidt jeg vet IT nett der, men denne laderen skal jo funke på det, det er jo det transformatoren er til. For ordens skyld, den funker fint hjemme, ,men etter at vi fikk montert opp hjemmeladeren, så har vi jo ikke brukt den.

Noen som har tips om hva det kan være?
#4
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
torsdag 01. september 2016, klokken 10:53
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 01. september 2016, klokken 10:31
Sitat fra: ohkaasa på torsdag 01. september 2016, klokken 10:26
Godt mulig det er rart, men nå er den i alle fall 7kw. At den er merket med 3,6kw 16A er nok fordi det er det den i utgangspunktet er justert til i Norge. Men den takler altså 7kw, under forutsetning av en 40A treg sikring/kurs

Du bør i alle tilfeller be om å få en ny etikett som indikerer hva enheten egentlig trekker/leverer, for den som står nå er da feil og dermed strengt tatt ikke i henhold til merkeforskrift osv...

Det er jo ett godt poeng ja. får gjøre det.
#5
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
torsdag 01. september 2016, klokken 10:26
Godt mulig det er rart, men nå er den i alle fall 7kw. At den er merket med 3,6kw 16A er nok fordi det er det den i utgangspunktet er justert til i Norge. Men den takler altså 7kw, under forutsetning av en 40A treg sikring/kurs
#6
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
onsdag 31. august 2016, klokken 20:40
Jeg spurte først Podpoint dama som ringte meg for å få litt detaljer rundt installasjonen, hun sa at det skulle ikke være noe problem, så lenge anlegget var dimensjonert til å gi så mye strøm. så var det bare å avtale med installatør. de ringte meg opp og bekreftet det samme. Så når elektrikeren var her så hadde han med seg en podpoint han allerede hadde justert om til 7kw. La opp en ny 40A tofas kurs til garasjen, med tilhørende voldsomme grå kabel. Jeg bor i Lier, så hos meg var det Andreassen Elektro som gjorde installasjonen. Veldig hyggelig elektriker var det også. jeg finner ikke modellbetegnelsen du nevner på podpointen, men legger ved ett bilde her så kanskje du finner ut noe :)
#7
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
onsdag 31. august 2016, klokken 09:23
Haha, morsomt å se hvor til de grader denne tråden som jeg startet har sporet av, og inn i tekniske greier jeg ikke skjønner bæret av :)

En liten oppdatering på hva jeg endte opp med å gjøre:

Jeg valgte ta med Podpoint installasjon, og den "lille" svarte nødladeren. Men så fant jeg jo ut, ved å søke på forumet her, at det skulle være mulig å gjøre om podpointen til en 7kw i stedet for 3,6kw. Jeg spurte podpoint, og joda, det gikk fint det, men jeg måtte da ha en 40A kurs ut til garasjen.

Siden installasjon av podpoint er inkludert i prisen uansett inkl. 10m kabelstrekk, så ga det ikke store merkostnaden. Må betale for merkostnaden med tykkere kabel, og en 40A sikring med jordfeilbryter, i stedet for det som følger med i pakken, så de anslo rundt 2000 kr som jeg blir fakturert. Det var selvsagt ikke plass i røret som ligger ut til garasjen, så jeg måtte grave en liten grøft, så fant elektriker på en lur måte å legge kabelen ut fra sikringskapet på.

Så da havnet jeg på en mellomløsning, der jeg har 7kw lader hjemme, og nødladeren som kan ligge i bagasjen om jeg skulle ha behov for å lade fra IT nett, for en minimal ekstrakostnad. Synes det var ett ok kompromiss.

Så det kan jo være ett tips til andre også :)
#8
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
mandag 15. august 2016, klokken 16:27
Sendte deg en PM ang den Zapcharge home laderen Electrolux
#9
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
lørdag 13. august 2016, klokken 11:22
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 08:11
Sitat fra: ohkaasa på fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

Om du ikke har hentet ut Zoe enda, ta kontakt med oss for Zapcharger Smart Home edition til stunt pris på 9990.-. Normal pris 14990.-

Smart er utviklet i samarbeid med Renault og kan utnytte den strømmen du har. Gjerne 22 kW når VVB og andre storforbrukere er avskrudde.

Har ikke hentet den ut ennå, blir vel til uken tenker jeg. den hjemmeladeren så veldig interessant ut den. Hvor lenge varer kampanjen? Jeg må nesten se hvor mye jeg får for den Aygoen jeg skal selge, om jeg kan ta meg råd til det med en gang.
#10
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Sitat fra: HCO på fredag 12. august 2016, klokken 20:15
Ja, Renault sin egen standard kabel er like bra. Om du får med både Zaptec og en slik inkludert i prisen, tror jeg du kan være fornøyd.

Forhandler skulle se hva han kunne gjøre i forhold til en slik kabel fra salto, den originale kabelen fra Renault ble visst altfor dyr å gi bort. Men den fra salto er sikkert like grei. Så går dette i boks så blir det nok en zoe til uka. Litt dritt at det ikke er modellen med dab+ men syntes ikke det var argument nok for å velge den bort. Og når kona har satt en maks grense på 200k for bil så må det nesten bli slik :)

Så da er neste steg å planlegge investering i en OK hurtigladings løsning hjemme. Forslag til hva man kan gå for for å få raskest mulig hjemmelading?

Har som sagt allerede lagt opp en 15A kurs ut til garasjen, så det er jo fort gjort å trekke ny kabel, og sette inn en ny kurs i sikringsskapet, men hva er egentlig den største kursen man kan sette opp? Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))
#11
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
fredag 12. august 2016, klokken 13:57
Har vel egentlig funnet svaret selv. Man må enten ha en 3 partskabel som du linket til eller renault sin flexicharge kabel. Er den ene bedre enn den andre egentlig? Hvis jeg får motorforum til å inkludere en, så blir det vel renault sin egen. Og det er vel greit?
#12
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
fredag 12. august 2016, klokken 13:45
Forhåpentligvis siste spørsmål i denne omgang: går det an å få tak i en billig passiv overgang fra den medfølgende type 2 kabelen til schuko. Eller går ikke dette an fordi man må ha en lade kladd?
#13
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
fredag 12. august 2016, klokken 13:40
Takk for svar :) da satser jeg på zapco lader, også prøver jeg å få forhandleren til også å inkludere en kabel jeg kan bruke på TN nettet hjemme. Så kan jeg vurdere om jeg behøver en 3 parts veggboks senere. Høres det ut som en fornuftig plan?
#14
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
fredag 12. august 2016, klokken 13:00
Sitat fra: HCO på fredag 12. august 2016, klokken 11:45
Sitat fra: ohkaasa på torsdag 11. august 2016, klokken 22:46Ser på en sen 2015 modell Zoe nå og vurderer å kjøpe den, men det avhenger av om kona får ladet den på jobb.

Må hun lade på jobb pga. rekkevidde? Zoe går uten problemer minst 15 mil om sommeren og 10 mil om vinteren. Som regel lengre.

De gangene jeg bruker Zoe på jobb (ca 55km hver vei) er det veldig greit å kunne bare låse bilen og gå inn, mens kollegaer med "Trilling" eller eldre Leaf må bakse med kabler.

Neida, hun må ikke det, er vel jeg som tenker worst case scenarioer. Det er bare 19,2 km hver vei. Så det går helt sikkert helt fint. Er bare jeg som skal være 100% sikker på at den dagen det er -20, og hun skal rett fra jobb og til stallen og hjem (Da blir det totalt  64,4 km) at det også går :)

Men på bilen jeg ser på så kan jeg få med Zapco lader (fikk visst inn i oktober) i stedet for hjemmelader.

Forstår det slik at da kan jeg hjemme ha en type2 til Schuko kabel og plugge rett i støpselet i garasjen, siden vi har TN nett?

Det er 15A ut dit i dag, men hvis jeg får lagt opp en 32A kurs, så er det vel en del forskjellige muligheter?
#15
Zoe / Sv: Mine lademuligheter
fredag 12. august 2016, klokken 09:33
Sitat fra: elektrolux på fredag 12. august 2016, klokken 08:17
Renault Zoe krever 400V TN nett for å lade.

Siden du har dette er det plug and play. Når det er sagt spørs det om bilen kom med ladekladd mode 2. Ofte kommer de kun med ladekabel mode 3.

Zoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern. Velg derfor eventuell ladekabel / Ladestasjon med omhu.

Så hvis den kommer med mode 3, så må jeg ha en overgang til Schuko, for å kunne lade fra en vanlig stikk kontakt?

Kona sier det er en helt vanlig stikk kontakt på jobben hennes for å lade, hvordan finner jeg ut om det er TN eller IT nett der, når vaktmesteren er på ferie? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA