Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dank

#1
Model S / Sv: Permanentmagnetmotor og induksjonsmotor ?
tirsdag 08. august 2017, klokken 21:41
Fant forresten denne linken i en eldre tråd i 2013.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/induction-versus-dc-brushless-motors?redirect=no
#2
Model S / Permanentmagnetmotor og induksjonsmotor ?
tirsdag 08. august 2017, klokken 20:55
Hei,

Er det noen som vet hva er forskjell på permanentmagnetmotor og induksjonsmotor ?
Det sies at Model 3 kommer med permanentmagnetmotor. Det er sikkert en god grunn til det...få håpe at det ikke er av rent økonomisk årsak da.

Her er linken fra VG/tek.no idag =>
https://www.tek.no/artikler/nye-detaljer-om-tesla-model-3-80-kwh-batteri-og-258-hestekrefter/398702

Mvh
Dank
#3
Takk for svarene !

Dette betyr at jeg får max ca 50km i time på disse betalings ladestasjonene med mindre jeg skaffe meg et CHAdeMO adapter.

Jeg lader både hjemme og på jobb med vanlig Shuko, og har aldri følt behov for noe raskere. På langtur, så bruker jeg superchargere.

Med tanken på hvor trege Fortum/grønn kontakt stasjonene er for TMS med 11kw lader, så skjønner jeg hvorfor det er så mange som bruker Drammen/Solli superchargere til daglig bruk.


#4
Model S / Sv: Rens og vask av innertak - skjolder
onsdag 02. august 2017, klokken 23:49
Snakket med servicesenter på Rud. De bruker air gun til å rense innertak når det oppstår skjolder ifm lekkasje. Søk på "tornado air gun car wash" , så får du opp en del treff.

F.eks denne :
#5
Tro ikke man oppnår noe, nei.

Så hvis jeg trenger å få lade opp bilen min radkeste mulig på en ladestasjon, så er det lureste bare å bruke mellomrask(fortum) eller semihurtig(grønnkontakt) sin type 2 AC plugg som gir meg ca 50 km kjørelengde p en times lading ?

Og nest raskeste er sånne ladere som de har på Ikea@Furuset som gir ca. 36km pr time lading ?
#6
Var kanskje ikke helt tydelig på hva jeg lurte på.

Det jeg lurer på er om det er noe poeng å bruke hurtiglader på 43kw AC  eller om jeg skal gå for mellomrask lading med type 2 22kw AC.

Hva med andre aktører ? Har de løsninger som er gunstig for bilen min med enkeltlader ?
#7
Model S / Sv: Ultra-stille kabin
tirsdag 25. juli 2017, klokken 14:26
Blir det litt som med disse noise cancelling headset ? Altså fjerne vindsussinger og andre støy i kupeen ?
#8
Hei,

Jeg har en TMS med enkeltlader og har ikke Chademo-adapter pr i dag.

Jeg bor i Oslo og antar at Fortum er den mest aktuelt hvis jeg akutt skulle trenge å lade opp
og offentlige type-2 stolper er enten for trege elelr ikke er noe tilgjengelig.

Vil helst ikke kjøre ut til Lier eller andre SuC da disse ladere er ment for folk som er på langtur.

Så spørsmålet er :
Hvis jeg skulle lade på Fortum sine ladestasjoner (eller andre betalingsladere) i Oslo, hva er lurt å velge ?

Jeg har hørt at det ikke lønner seg eller ikke er smart å bruke 43KW AC på Fortum sin hurtiglader for TMS med enkeltlader,
da det innebærer at man betaler kr. 150 for 50km på en time.

Og hva med de andre alternativene hos Fortum eller evt andre aktører som tilbyr elbil-lading mot betaling ?
Hva koster de og hvor lang tid tar det ift. kw/tid ?


Mvh
Dank
#9
Model S / Sv: Trenger råd ift nybestilling av Tesla S
onsdag 26. april 2017, klokken 15:32
S75D fåes bare med stålfjæring ? altså ikke mulig å bestille luftfjæring ?
#10
Model S / Sv: Dash cam
onsdag 19. april 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Trallalala på tirsdag 18. april 2017, klokken 23:43
DAB faller ut noen ganger hos meg, det skjer ikke når kamera bak er koblet fra. Har 650 2ch eller noe. Har lest at en ferritt-ring ellet lignende llser problemet.

Hos meg, så fungerer ikke det å bruke knappen på ladepistolen til å åpne ladeporten når det bakre kameraet er koblet til.
#11
Model S / Sv: Bakkamera , evigt beskidt
mandag 27. februar 2017, klokken 19:38
https://www.ultraeverdry-store.eu
Stoffet ser fortsatt litt melkeaktig ut....det spørs hvordan det ser ut på glass da.
#12
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
fredag 11. november 2016, klokken 20:57
Takk for info, muffinman og jkirkebo.

Jeg tar en tur innom Oslo S å teste på veien til jobben på mandag.
#13
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
fredag 11. november 2016, klokken 16:26
Hei,

Jeg har en 2014 pre-ap og litt usikkert på om jeg får 7,4 kW eller om jeg må be servicecenter om å få fikse releboksen ved neste service...

Jeg kunne tenke meg å teste lading på et slikt punkt men ikke lett å finne det med ladestasjoner.no .

Noen som vet om et sted i Oslo med 32a 1 fase som er åpent for offentlige ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA