Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tor K

#1
BMW i3 / Sv: noob i BMW i3
torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:31
Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 13. oktober 2016, klokken 18:47
Sitat fra: Klykken på torsdag 13. oktober 2016, klokken 11:37


Batteriet varmes hvis avreisetid er lengre enn tre timer unna, sies det.

Jeg troooor ikke batteriet blir forvarmet hvis bilen ikke er tilkoblet strøm(?)
Skyt meg om jeg tar feil  :D

Må være tilkoblet strøm, minimum 3 timer før avreise, og i tillegg ha nok ledig strøm til å varme batteriet i tillegg til å lade batteriet denne tiden.

Den prioriterer å lade batteriet fremfor å forvarme batteriet hvis det ikke er nok strøm til begge deler.
#2
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 27. september 2016, klokken 18:41
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 27. september 2016, klokken 18:35
5 års serviceavtale dekker vel 3 service?

Første rett etter signering (når bilen er 2 år)
Andre service når bilen er 4 år (2 år inn i avtalen)
Tredje service når bilen er 6 år (4 år inn i avtalen)

Så har man ett år til gode...

Det er 5 år fra da bilen først ble registrert. Selgeren jeg kjøpte avtalen på var veldig klar på dette, samt at det står tydlig på fakturaen:
"Beskrivelse

SERVICEAVTALE 5 ÅR 60,000 KM.

GJELDERE FRA 1-STE REG DATO."
#3
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
søndag 28. august 2016, klokken 12:29
Jeg kjøpte min i3 brukt, og den kom dessverre kun med standard stereo anlegg.

Jeg kjøpte upgrade kit fra www.bavsound.com som erstatter de 2 høyttalerne som var der. De er spesialtilpasset i3 og kan byttes uten noe modifikasjoner. Kan bestille med tilpasset verktøy "gratis", og det ligger youtube video ute for hvordan å bytte de.

Forbedring i lyd ble brukbar. Men prisen er litt for høy for de to små høyttalerne.
#4
BMW i3 / Sv: i3 REX (hybrid m/bensinbrenner)
mandag 22. august 2016, klokken 14:19
Sitat fra: Beckern på mandag 22. august 2016, klokken 14:11
Humm, det var dyr lading. Jeg bruker å betale for 10 til 15 minutter, og får da som regel inn 7-10kWh
Omtrent 3,5 kr/kWh. Hurtiglading, særlig når man har rex bør stoppes før 75% på den gamle modellen om økonomien skal råde.
Med den nye kan man visst gå mye lenger.

Men viktigst er jo at de fleste lader hjemme til en pris som er på under 1 kr pr kWh.
For meg er det den viktigste årsaken til å ha elbil. Med en kostnaden blir prisen 1,2 - 1,6 kr/mil
Med 3000 mil i året blir det litt penger sprat i drivstoff.

Takk for tipset. Kan være jeg har ladet i overkant lenge på hurtigladeren.

Lader uansett hjemme og på jobb, så er ikke et stort problem :)
#5
BMW i3 / Sv: i3 REX (hybrid m/bensinbrenner)
mandag 22. august 2016, klokken 13:47
Sitat fra: larsk på mandag 22. august 2016, klokken 09:30
Bilen ble stående flere ganger og over lengre tid i umiddelbar nærhet av både normal-ladere, schuko, og hurtigladere. Men jeg gadd ikke plugge i. Litt fordi jeg håpet å oppleve at bensinladeren startet, men også pga. normal latskap. Det var rett og slett ikke nødvendig da jeg visste at total kjørelengde ikke ville overstige maks iløpet av dagen uansett.
Hadde jeg hatt en slik bil, så ville jeg forsatt å lade kun på natta, som nå, og brukt bensintanken istedet for lader/hurtiglader de gangene batteriet ikke holder hele dagen.

Har hatt min i3 Rex, i 3 uker nå. Gjør også slik du beskriver med tanke på å hurtiglade. I tillegg er hurtiglading omtrent samme pris som å å kjøre på bensin. Litt grov utregning:
5,5l per 100km når "hold ladenivået" er aktiv og bilen kjører på generator. Bensinen koster ca. 13,5kr/l. Det blir 74kr per 100km,

13,5kWh per 100km under vanlig drift. Hurtiglading betalte jeg ca. 5kr per kWh hos fortum fra 0-80% . Det blir 68kr per 100km. Koster fort mer hvis man "glemmer" å koble fra på 80-85%, og batteriet lader seinere.
#6
BMW i3 / Sv: Priser service i3
onsdag 10. august 2016, klokken 13:03
Sitat fra: TM på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:20
Sitat fra: Tor K på tirsdag 09. august 2016, klokken 15:30
Opprettet 5 år / 60k serviceavtale på min 2015 rex. Kostet 6972kr. Ca. 2000kr mer enn uten rex.
2000 kr ekstra for 5 års service på et bensinaggregat er vel ikke så urimelig.
Og så er det vel en effektiv kur mot rekkeviddeangst. Vurderte en selv, men 94Ah batteri kan også hjelpe mot angsten  ;)
Er helt enig.

Ble range extender utgaven på meg da jeg har dette som eneste bil. De ca. 14 elektriske milene holder til 85% av bruken min. For de dagene det er fullt med elbiler på jobb eller skal på langtur er det greit å slippe å irritere seg over det. Ville kanskje fått mer for pengene med en annen hybrid bil, men jeg hadde lyst på i3 :)
#7
BMW i3 / Sv: Priser service i3
tirsdag 09. august 2016, klokken 15:30
Opprettet 5 år / 60k serviceavtale på min 2015 rex. Kostet 6972kr. Ca. 2000kr mer enn uten rex.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA