Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Smbob

#1
BMW i3 / Sv: Ny ladekabel november 2017?
onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:42
Nye retningslinjer etter hvert som man høster erfaring med el-bil.
Samtidig som at el forskriften tydeligvis har endret seg.
Tidligere 13 A på åpent anlegg med 1.5 m2 (fikk installert i 1999) og 16 A på 2.5 m2. Nå skal jeg få byttet sikringsskap og det blir da 10 A (1.5m2 kabel) og 15A (2.5m2kabel), etter dagens forskrift.
Til vår el-bil har jeg ønsket en 20 A Kurs på 4m2 kabel tilkoblet en 16A Salto lader som har innebygget b-vern. 
Med dette skulle vårt el-anlegg hjemme tilfredsstille dagens forskrifter.
På hurra fikk jeg ordnet en 16A kurs med b- vern og 4m2 kabel som ender opp i en cee stikk.
Kan jeg her lovlig benytte ladekladd som lader med 16A?
Eller er det kunne den originale laderen som fulgte med i3'n som kan benyttes lovlig?
#2
BMW i3 / Sv: Lakkforsegling i3
lørdag 30. september 2017, klokken 20:41
Sitat fra: Klykken på lørdag 30. september 2017, klokken 11:14
Fanget i "rebehandlingskjøret" ja. De sikrer seg inntekter på det viset.
Kjøp deg Gyeon Bathe+ såpe så får du tilbake vannskrekken. Bilnerden.no fører denne. Regner med du har vaskerutinene i orden? Avfetting og evt skum før berøringsvask, osv.

Snakket med dem om "vedlikehold servicen", er vel strengt tatt ikke nødvendig når de hørte hvordan jeg pleide bilene.
Jeg praktiserer avfetting, skum et par runder, før forsiktig berørringsvask.
Snakket med leverandør av Drop Off, fikk informasjon om at de hadde en "kjermaisk" shampo som jeg burde benytte hver 5. vask.
Dette skulle føre til en "evig blank bil" hehe.
Tor det finnes mye bra, men til syvende og sist er det det daglige vedlikeholdet som er avgjørende.

Lykke til med din nye i3!!
#3
BMW i3 / Sv: Lakkforsegling i3
fredag 29. september 2017, klokken 20:24
På vår Protonic Blue har vi valgt Drop Off keramisk lakkbeskyttelse.
Fikk bilen november 2016 og frem til nå er vi fornøyd.
Vasker bilen ukentlig og er godt fornøyd med hvor enkelt det er å holde den ren og ser fortsatt ut som ny.
Det eneste minus etter min smak er at jeg føler at den ikke har like mye "vannskrekk" etter 11 måneder som jeg hadde forventet.
Forhandler opplyste at bilen skal inn til sjekk, rebehandling en gang i året til ca 1000kr.
Litt skuffende, men... bruke mye mer enn det til bilpleie på min gamle 5ér.
#4
BMW i3 / Sv: Hvordan demontere utvendig speilhus
tirsdag 16. mai 2017, klokken 18:39
Tror jeg setter bort jobben til verksted.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
BMW i3 / Hvordan demontere utvendig speilhus
mandag 15. mai 2017, klokken 22:12
Er det noen som har demontert utvendig speil på en i3?
Jeg skal bytte nedre deksel på speilhuset.
Plastdings til kr 112,- + mva.
Arbeidspenger kr 1057,- +mva
Men ser for meg at dette skal være enkelt, om man får tatt av selve speilet.
Noen som vet hvordan dette gjøres?
#6
BMW i3 / Sv: Salto ladestasjon
fredag 12. mai 2017, klokken 09:34
Tok kontakt med Salto.
Fikk først ett svar at denne var på 13A. Noe som førte til mitt spørsmål her.  Men etter et nytt spørsmål til Salto fikk jeg en beklagelse på den første tilbakemelding som var feil.
Dette er en stasjon som lader med 16 A.
Da skal jeg bestille en trikker og på lagt opp en 20A kurs til denne.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
BMW i3 / Salto ladestasjon
torsdag 11. mai 2017, klokken 15:41
Har fått en Salto EVSA5B3, ladestasjon fra en som har solgt sin E-golf
Han mente dette var en modell med lade effekt 32-6 A. Har funnet ut at dette ikke stemmer.
Det så ut som denne stasjonen var en på 20A. Men har fått info om at dette er en som lader med 13A. Noe som har kjennskap eller har denne modellen?



Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
BMW i3 / Sv: Medfølgende type 2 kabel på 94ah-versjon
onsdag 10. mai 2017, klokken 18:14
Hei. Fikk vår i3 i november 2016. Kjøpt hos Sulland i Trondheim. Fikk også samme beskjeden når vi hentet bilen; At BMW var fri for kabler med at disse skulle bli ettersendt og vi skulle bli kontaktet. Var innom i slutten av januar og spurte etter kabel og fikk da utlevert en ladekabel. De hadde fått disse ettersendt til de bilene som ble levert uten 3-fase type2 kabel. Selger som vi kjøpte av sluttet ved årsskiftet så kabel ble utlevert av den nyansatte selgeren. Du får stikke innom dem igjen og høre. Hvis ikke kan du kontakte ham som solgte deg bilen og høre om han husker. Han jobber på en butikk på Lade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
BMW i3 / Sv: Behandling av Skinnsetene
tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:35
Hvor kjøpte du PureCare kittet?
#10
BMW i3 / Sv: Behandling av Skinnsetene
mandag 08. mai 2017, klokken 15:07
Dette har jeg i skinpleiesettet fra swissvax som jeg benytter i 5'n. Men føler at "elefantfettet" blir for klebrig. Bruker derfor kun rens og Leather Milk. Bruker det også på setene i i3'n, men usikker på dashbordelementene.
Virker litt syntetisk , men vet ikke.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
BMW i3 / Sv: Behandling av Skinnsetene
søndag 07. mai 2017, klokken 21:18
Behandling av skinnseter er viktig om man vil beholde dem myl og fin. Litt usikker på skinntype/kvalitet på det benyttes i i3.
Er det skinn som benyttes andre plasser i bilen, eller er det syntetisk materiale som ikke trenger samme behandling som setene?
Skal/bør treverket oljes på med noe, slik at det ikke tørker ut?
#12
BMW i3 / Sv: Jack pad
tirsdag 02. mai 2017, klokken 20:12
Dette løste jeg med å lage meg en kloss av tre. En som passer perfekt inn i plast-braketten på bilen.
Andre enden er tilpasset slik at den passer perfekt i "skåla" på garasje jekken.
Lagde den akkurat så trang at den sitter fast i plastbraketten når jeg setter den inn.
Tok ca 5 minutter å fikse dette.
Dette har jeg brukt i mange år på den gamle E60´n.
#13
BMW i3 / Sv: Snø og ising på ladekontakten
søndag 19. mars 2017, klokken 09:58
Min første vinter og ja, kjent problem for oss som står parkert ute.
Jeg fiksest en midlertidig løsning. Jeg lagde hull i bunn av en pos, tredde igjennom ladekontakten, lot ladekontakten klemme fast litt av posen når jeg satte den i bilen, samtidig som jeg tredde posen over selve lokket. Da fikk jeg en "paraply" over ladetilkoblingen.
Dette hindret snøen å legge seg rundt ladekontakten. Ikke vakkert med virket.
Må se på annen løsning til neste vinter, enten tilpasse/sy en "paraply" som har samme farge som bilen eller bytte en carport. Det siste er beste løsning, men litt begrenset plass hos meg så vi får se hva det blir til.
Men nå går det heldig vis mot en årstid hvor vi slipper å tenke på dette.
#14
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 13. mars 2017, klokken 16:38
Noen som vet om det nå finnes skvettlapper til i3?
Kunne tenkt og utstyre min med noen små skvettlapper, da jeg har en bil med grusvei når jeg kjører på hytta.
Det ville beskyttet bilen noe mot stein som kastes bakover og treffer karosseriet.
#15
Jo, greit å gi tilbakemelding vedrørende dette. Men som "bybil" og på grei veistandard er bilen fenomenal! Jeg skulle nok prøvekjørt bilen på "hytteveien" får vi kjøpte den. Da ville vi fått avslørt denne "negative egenskapen". Man ble vel litt ivrig ved prøvekjøring i by og på E6 og veldig begeistrer for opplevelsen. Tenker at dette ikke karaktiseres som mangel, men en konstruksjon som ikke er optimal med tanke på "vaskebrett". Men vi får høre hva som skjer videre vedrørende dette temaet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA