Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#1
BMW i3 / Sv: Priser service i3
onsdag 01. november 2017, klokken 15:45
Jeg bestilte service fra menysystemnet i bilen da jeg fikk "drive unit failure". Da jeg ikke hadde hørt noe etter et par dager, ringte jeg forhandler. De fant denne serviceforespørselen etter å ha lett litt i sine systemer, men ville nok ikke ha gjort noe med dette om jeg ikke ringte......
#2
@Jørgen: Er det mulig å konfigurere om laderen slik at den viser strøm+spenning under lading (og ikke bare rett etter oppstart), i tillegg til effekt? Jeg har selv prøvd denne (med i3) og fikk rett under 50kW, men da var batteriet rundt 375V. Jeg mistenker derfor at jeg ble begrenset av bilen til 125A. Har sett 52-55kW på tilsvarende lader når batteriet hadde høyere spenning.

Sitat fra: JSK på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:23
Jeg har snakket med flere som har kommet til laderen med forholdsvis tomt batteri og som fremdeles ikke har kommet over 50kW.
De fleste bilene i dag vil få høyest effekt når batteriet er langt over tomt (pga høyere spenning). F. eks. har Ampera-e peakeffekt rundt 50% SOC (men er tregere både på lavere/høyere SOC), mens i3 holder sin maksimale effekt innenfor et bredere område (ca 40-85% SOC)
#3
Jeg ser på tyske fora at de har samme flom av eposter der. En bruker rapporterer at BMW har gitt beskjed om at dette skyldes problemer på serversiden, og at meldingene kan ignoreres.

Edit: Oppgradert iOS app er kommet ut i dag, så kan være noe serverendringer som ble gjort for å gjøre klar for dette.
#4
Eller den ultrakorte forklaringen: 3-fas er en bedre og billigere måte å overføre stor elektrisk effekt enn 1-fas, men krever at alle komponentene i kjeden støtter dette (i dette tilfellet inntak i hus, kurs for elbillading, ladestasjon, ladekabel og selve elbilen)

På sikt, er det sannsynlig at de fleste elbiler vil få støtte for 3-fas. I dag er det et noen elbiler som har 3-faslader (f.eks. Zoe, Tesla, MB B-electric, i3), men alle biler kan likevel lade på en stasjon som er klartgjort med 3-fas (men da med 1-fas og mindre effekt).
#5
Det er relativt liten ekstra kostnad for selve kabelen å legge opp 3-fas (dersom du har 400V TN på inntaket) kontra 1-fas. Det samme gjelder tykkere kabel for >16A. På ladestasjonene varierer det mye hvor stort påslag de tar for 1-fas → 3-fas og/eller 16A → 32A. Det er bare noen hundrelapper i forskjell på delepriser for å lage en 3.7kW (1-fas 16A 230V) stasjon uten ladekabel, kontra 22kW (3-fas 32A 400V). Når enkelte leverandører tar flere tusen kroner mer, er det bare fordi betalingsviljen er der.

Finn ut hvor mye kapasitet du har totalt i el-anlegget, og et estimat på hva du har av overskudd for lading. Så får du elektriker til å legge fetest mulig kabel frem til ladestasjonen når du først er i gang, og største realistiske ladestasjon. 22kW-stasjoner finnes fra ca 6000 kr og oppover, og de fleste kan trimmes ned dersom hovedinntaket ditt ennå ikke er klar for så mye. Merkostnaden kontra en 3.7kW-installasjon blir ca 2-3000 kr (noe ekstra på ladestasjon, tykkere kabel, kraftigere overbelastningsvern i sikringsskapet).
#6
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:32
Hva kjører du på av dekk på sommeren? Jeg har 20" Bridgestone på sommer, og det ble mye stillere med vinterdekk (Blizzak NV)! Er litt fristet til å gå over til 19" også på sommer når de en gang må byttes......
#7
Ladeplasser og ladekabler / Europeisk lynladenettverk
mandag 30. oktober 2017, klokken 18:56
Da begynner det å bli litt mer konkrete planer om et europeisk ladenettverk!

Sitat fra: http://www.tv2.no/a/9459590/– Vi begynner forhåpentligvis å få på plass et par piloter i år. Så kommer den store mengden i 2018 og 2019. I løpet av 2019 skal første del av vår utrulling være klar, sier Haugen Ihle.
Piloter på plass allerede i 2017 virker lovende (dersom det er noen mer enn den Porsche allerede har på plass), kanskje også én i Norge?

Haugen Ihle kommer jo fra tidligere jobb i Fortum, kanskje vi skal ta det som et hint om hvem som bygger ut?
#8
2x epost til meg natt til mandag, mens bilen stod fulladet uten lading.

Kanskje noe som har gått i ball på serversiden ved overgang til vintertid?
#9
BMW i3 / Sv: Bluetooth BMW i3
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:35
Sitat fra: Orbit på lørdag 28. oktober 2017, klokken 21:52
Har gått fra Lumia 950 (Windows Phone) til iPhone 8, men får da ikke opp tekstmeldinger på bilens skjerm (slik jeg gjorde før).
Oppdatering: Jeg får nå opp SMS'er i bilen (uten å ha endret noe), men bare de som mottas mens jeg er i bilen. Med den gamle telefonen var også meldinger som var lest før bilturen tilgjengelig (og ja, jeg har slått på at den skal vise alle meldinger, ikke bare de som kommer etter turen startet).

Sitat fra: Vind på mandag 14. august 2017, klokken 06:35
Det virker helt supert på min bil, vipp hjulet opp eller ned for forrige eller neste sang.  Tittelen kommer i "speedometer" displayet.  Trykk hjulet for å velge.
Dette virker ikke for meg ved avpilling fra Spotify, hverken med Bluetooth eller USB-forbindelse. Jeg har ikke prøvd om det vil virke med sanger som ligger på selve mobilen (har ikke lagt inn noen). Høyre/venstre-knappene på radioen fungerer likevel for å skifte sang.
#10
BMW i3 / Sv: Bluetooth BMW i3
lørdag 28. oktober 2017, klokken 21:52
Har gått fra Lumia 950 (Windows Phone) til iPhone 8, men får da ikke opp tekstmeldinger på bilens skjerm (slik jeg gjorde før). Har forsøkt å slå av iMessage og paret telefon/bil på nytt, men samme resultat. Telefon og adressesliste fungerer fint, det samme med lyd over Bluetooth og USB-kabel.
#11
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
lørdag 28. oktober 2017, klokken 21:36
"Alle ensembler" betyr at den lytter på DAB i alle grupperinger. Dersom radioen opprinnelig ble tunet inn i en annen "sone" (og denne innstillingen ikke er på), vil den bruke senderen som er langt unna (og dermed dårlig mottak).
#12
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:00
DAB-mottak: Har du valg «alle ensembler» på toppen av kanallisten?
#13
BMW i3 / Sv: Hva er RIKTIG lading av BMW i3?
fredag 27. oktober 2017, klokken 16:45
BMW sitt interne undervisningsmateriell for 60Ah sier det er 10% buffer i bunn (alså 0% i display har egentlig 10% igjen). Det er også angitt at 4.9% i display (hvor motoreffekt reduseres) tilsvarer 14.2% på selve batteriet. Ekstrapoleres dette tallet, er 100% i display tilsvarende 96% på batteriet. Det skulle tilsi at 14% av batteriet er utilgjengelig. 22 kWh brutto · 86% = 18.9 kWh netto.
[attachment id=0 msg=626747]

I en annen tråd er det diskutert hva soc_hv_percent (som kan leses ut fra websidene) betyr, og jeg lurer på om dette er hvor mye batteriet faktisk er ladet når bilen viser 100% i display.
#14
BMW i3 / Skifte av vindusviskere
fredag 27. oktober 2017, klokken 16:11
Sitat fra: Autowinder på fredag 27. oktober 2017, klokken 15:39
En interessant sak var at når jeg var innom og kjøpte 3 vindusviskere (ikke kjøp dette hos forhandler, blodpris) ......

For ikke å spore av ladetråden: Er det noen som vet om det er kurant å få tak i kun løs viskergummi (uten arm)? Det er beskrevet i TIS hvordan denne skal byttes, men finner ikke noe delenummer for kun gummi hos BMW. Eller kan en bruke en generisk Bosch-gummi? Skifte av gummi pleier å ligge på ca 100 kr per blad med orginalvare, så vesentlig rimeligere enn et vanlig sett (kr 800 ++ for et par).
#15
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:23
Er vel som vanlig mye rart å høre fra selgere. Jeg har reservasjonsnummer på 2x.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA