Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pascal Stavanger

#1
Jeg skjønner ikke hvorfor så mange stresser med å instalerer en hjemmelader som lader raskere eller mer sikkert? Jeg forstå på gamle fas i garage kan det ta ny 16A oppsett, jeg forstå og at noen vil lade raskere for å kunne bruke bilen på kveld eller at kona skal til forrening etc... Men de fleste 80% klarer seg lett med bare en vanlig stikk? Vi kjører hver 6-8mil/ dag med begge bilene vi har og lade på samme kabel som er 10A i et 16A stikk ( ikke samtidtig selfølgelig..), kunne tatt en bil til om det måtte...

De som må lade 100% hver dag og triller hjem på 2% har nok et poeng, eller som emne sier..har jeg misforstått det med hjemmeladingen?

Jeg syns det hele dreier seg bare om planlegging og være klar over alternativer måte det trengs.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh
onsdag 28. september 2016, klokken 11:55
130 km va mitt gjennomsnitt med 70% ladning, men jeg startet med 100% ved Lyngdal 6%, ladet til 90% snkomst Grimstad 15%, ladet til 80% ankomst Sandefjord 12%, ladet til 85% anskomst Oslo 6%. Stor forskjell med hadtighet på strekninger og op ned fjellene trakk mye. Kjørte på 9 timer inkludert 1,5 time hurtigladning 3x30 min.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Gps stemme lyd
onsdag 28. september 2016, klokken 01:25
Her riktig bilde hvor justering er mørk og ikke lys som de andre justeringer
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Gps stemme lyd
onsdag 28. september 2016, klokken 01:23
Fant det fytt i rakka

Først gikk jeg til lyd, etterpå til veiledningsvolum som ikke kunne justerer, neders står det taleveiledning på, trykker du den så hylte hun dame "taleveiledning på", men hun sa dette skrudde jeg volume ned og det fungerte!

På bilde kan du se at veiledingslyder er - og + mørk og den klarte jeg ikke å forandre, kun på veiledning på mens hun snakket klarte jeg å justerer volume, jeezes.
Men 1000 takk for alt hjelp at dere gidder, kjempekjekt
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Gps stemme lyd
onsdag 28. september 2016, klokken 01:09
Ja, det va det jeg tenkte, men rart nok hos meg ved veiledningsvolum kan du ikke justere det, er litt lysere i farge en de andre volumene, skal prøve igjen i moro tidlig og sender bilder.
Må prøve dette nå straks
#6
Leaf 2010-2017 / Gps stemme lyd
mandag 26. september 2016, klokken 22:16
Har prøvt å finne dette på google men finner ikke.

Hun dama som sier "om 200 m fotoboks" snakker SÅ høyt at jeg blir galt.
I menu fant jeg veiledninger "av", men det er veilledning volum som står der men klarer ikke å skrur ned volumet.
Har klart at hun tier stil hele tiden, kun ved fotoboks HYLER hun skikkelig!
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: B-modus funker bare tidvis
mandag 26. september 2016, klokken 22:12
B og D fungerer kun når ikke fullladet, nesten spooky ved 100%, da triller han av seg selv, mange lære etterhvert siden ingen informerer om dette ved salg.
I hastighet over 60 er det ingen merkbart forskjell ved kjøring, kun ved slipp av gassen må det være mer reg med B, men desto høyere fart, desto mindre følbart differanse.


#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh
mandag 26. september 2016, klokken 20:51
30kwh ... Feilskrevet sorry
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh
mandag 26. september 2016, klokken 18:56
Takk for utdypende svarene her, det står i vognkortet 30kw, syns bare jeg fikk lite ut av bilen egentlig, er klar over gom og reelt, men på langtur i Norge og følge traffikken kan det kun regnes 130 km per strekning skal man lade fra 10% og til 80% siden i tid på hurtiglading er det mest fornuftig.
Kjører jeg rund i stavanger klarer jeg 170 km/100%.
Øversrkjører min sønn står den gom neste dag på 220 km, har nok en tyngt høyrefot
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Er Leifen en sladrehank?
søndag 25. september 2016, klokken 22:36
Jev vet det er rart, men sant.  Jeg bruker ikke gps sobe ladepunkter, ubrukelig, jeg bruker heller app'n fra next charge
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Er Leifen en sladrehank?
søndag 25. september 2016, klokken 22:17
Tror Leafsystemet viser kademulighet til stick hvir andre har ladet, fant i går på gps en ladestasjon med vanlig chuco som heter "hjemme hos Berit"
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh
søndag 25. september 2016, klokken 22:13
Men det må jo være mulighet for å finner forskjell 24-30 kw
Vet at du kan se forskjell med 3,3 og 6,6 lader med kablene i motorrom, men finner ingenting som sier størrelse på baterie
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh
søndag 25. september 2016, klokken 18:51
Kjørte godt her ja, men oslo til kristiansand er jo 100-110 og jeg kjørte litt over det på cc siden feilmarginen.
Ligger på stavanger- egersund på 15 kw/100 km
Kristiansand- oslo 17 kw, jeg råkjører ikke med gidder ikke å kjøre som en padde.
Fant ut at 1% på baterie utgjør 2 km, dvs at hvis jeg har 100% klarer jeg 200 km med 14-15 kw i gjennomsnitt. Kjørte nettop Lyngdal-Ålgård 135 km på 14,5 kw gjennomsnitt
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh
søndag 25. september 2016, klokken 18:34
Takk for info. Fikk in 22 kwh på 85% , en 24kwt få 18kwh her da?
Vi kjører Oslo Stavanger og lader 3x og kjører vanlig
Klare max 150-170km/ lading
#15
Leaf 2010-2017 / Hvordan ser man forskjell mellom 24kwh og 30kwh
søndag 25. september 2016, klokken 16:08
Som i emne
Hvordan eller hvor ser vi forskjell om batteri er 24kwh eller 30 kwh?

Og hvis vi lade på hurtiglading fra 5% til 90% hvor mye kwh skulle det komt in? Rund 22kwh?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA