Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#1
Kia Soul EV / Sv: Varme fra varmepumpen
onsdag 01. november 2017, klokken 18:07
Det er vel ganske enkelt slik at man skrur på varmen, så tar bilen seg av resten, og gir deg varme ved hjelp av de midler den har til rådighet, inklusive varmepumpe?
#2
Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 11:03
Vet ikke om jeg forstår alt du skriver her, mener du TN når du skriver NT? Tidligere var vel det 380V, ikke 320V?
Ja, det var fælt hva jeg rotet det til i det innlegget. Jeg har redigert det nå, selv om det nok er alt for sent. Har vel gått litt for lenge med for lite søvn, antar jeg. Men 380V er fortsatt ukjent for meg.
#3
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 10:02
Såvidt jeg har fått med meg fra diskusjonene i dette forum, stopper også 12V-ladingen når hovedbatteriet er fullt. Årsaken er muligens at 12V-lading skjer via strøm fra inverteren, og den er bare aktiv når bilen er påskrudd, eller altså under lading av hovedbatteriet.
#4
Store norske leksikon ser ut til å gi en god innføring i vekselstrøm, deriblant 1- og 3-fas. Jeg foreslår at du kikker der først, og heller kommer tilbake hit om du står fast. (Men den er ikke helt oppdatert på det faktum at nyere installasjoner i Norge er såkalt 400 V TN, i motsetning til de litt eldre, som vanligvis er 230 V IT – med noen få unntak (TT-nett).) For øvrig har også Wikipedia en omfattende artikkel om emnet, men den er nok vanskeligere tilgjengelig.

(Redigert – hadde rotet med forkortelsene.)
#5
Den er overraskende kompakt i sammenpakket tilstand, men jeg husker ikke målene. Den ligger fortsatt i garasjen, ikke pakket sammen, i påvente av at jeg skal få tørket av alle insektlikene før jeg pakker den vekk, så jeg får ikke målt heller.
#6
Jeg har ikke sett videoen, men 2×13 miles (42 km totalt) virker for lite til å få en pålitelig måling, spør du meg.
#7
Jeg har den der «takboksen», eller kanskje vi skulle kalle den en taksekk? Men ikke det oppblåsbare takstativet. I stedet monterte jeg sekken på et whispbar flush takstativ.

Fungerte som bare det, men jeg har bare brukt den én gang. Fikk et plutselig behov for å frakte noen gjester med diverse bagasje fra Kragerø til Trondheim. Det var litt plunder å få montert og pakket den, men det går sikkert greiere med litt trening. Selv håper jeg at jeg ikke får bruk for den ofte nok til at jeg får den treningen.  :P
#8
Kia Soul EV / Sv: Tidsstyrt lading feila
søndag 29. oktober 2017, klokken 17:44
Nei, men det er helt normalt at det ikke har noen virkning å skru av tidsstyrt lading mens kabelen står i.
#9
Sitat fra: Ionisert på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:28
Da er hullet mellom Trøndelag og Nordland nede på 120km, og flere kommer. 
Flere hull? Ja, det er jo sant nok, jo flere ladere jo flere hull blir det mellom dem.

Spøk til side: 120 km er i lengste laget for mange, spesielt på vinterstid. Jeg må i hvert fall lade til over 84% for å klare det når det er kaldt, og slik lading er som kjent tidkrevende og dyrt. Så vi får håpe at det hullet blir til to hull, minst.
#10
Kia Soul EV / Sv: Justering lade effekt på internlader ?
torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:52
Jeg har ingen erfaring å vise til, men så vidt jeg har forstått, er det tre faktorer som bestemmer ladehastigheten. Nummer en er ladestasjonen, og hvor mye den er i stand til (eller innstilt til) å levere. Nummer to er ladekabelen. Ladekabler (overganger type 2 til type 1 f.eks.) «vet» hvilken strømstyrke de er godkjent for, og gir det til kjenne. Og nummer tre er bilens lader. Hvor mye effekt du får er da minimum av de tre.

Så langt jeg vet tar internladeren i bilen mot maksimum av det den kan få, inntil 6.6 kW. (Mindre når batteriet nærmer seg fullt.) Og hvis ladestasjonen er stilt inn riktig, vil jeg rette mistanken mot ladekabelen. Kanskje den bare er god for 16 A?
#11
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul - problemfri bil?
fredag 20. oktober 2017, klokken 21:12
Det vanligste problemet later til å være forbundet med 12V-batteriet, som iblant ikke lades ordentlig og blir flatt, slik at folk ikke får startet bilen. Det har aldri hendt meg, og det skjer nok bare for et lite mindretall, men de få som opplever det, rapporterer at det ser ut til å være vanskelig å få fikset.
#12
Det er sikkert forklaringen, men det virker jo høl i hue, spør du meg, å blande sammen DC-siden og på AC-siden på denne måten. Og uansett så er det jo DC-siden som interesserer kunden.
#13
På baksiden er det en liten (innfelt) knapp i metall. Trykk den inn med tommelfingerneglen, og dra ut metalldelen. Hvis de ikke har redesignet nøkkelen siden 2016, da.
#14
Sitat fra: chiller på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:52
Jeg bruker den jeg fikk fra elbilforeningen hos både fortum og grønn kontakt.
Jeg og. Men jeg fikk ofte problemer med den på Fortums ladere, så jeg bestilte en fra dem direkte. Elbilforeningens brikke har alltid virket fint på GKs ladere for meg.
#15
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
søndag 15. oktober 2017, klokken 12:06
Sitat fra: torle på søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50
Ser en på at vi har 40Ah batteri som i toppladet tilstand vil få hvilespenning ( i god tilstand) på 12,8v , synker spenning til 10,5v er et blybatteri tomt (dvs spenninger under dette kan skade batteriet) ergo den tilgjengelige strøm som er på et 40Ah batteri blir ca 40% av oppgitt Ah så med andre ord har en i en Soul 16Ah som kan trekkes fra et fulladet batteri før det kan ta skade ved forbruk uten lading.

Dette ble vist offtopic...
Offtopic eller ei, jeg ser ikke helt hvordan du trekker konklusjonen du kommer til. Det krever utvilsomt data om blybatterier som du ikke nevner. For eksempel: Hvordan beregnes oppgitt Ah vanligvis? Og hvordan ser egentlig utladningskurven for et blybatteri ut?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA