Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#1
Jeg har fått råd fra en el-inspektør som går ut på at sikringer har en tendens til å fryse fast litt når de har stått lenge. (Ikke i betydningen kulde og is, men at den noe litt fast inni sikringen.) Hvis den ikke løser ut med testknappen, så er det bare å slå sikringen inn og ut noen ganger i rask rekkefølge før du slår den inn (dvs opp) og prøver testknappen igjen. Det har fungert OK hos meg. Men nå er jeg blitt flinkere til å teste jevnlig, og problemet har ikke kommet tilbake.
#2
Kia Soul EV / Sv: Autolys
tirsdag 14. januar 2025, klokken 19:05
Pussig. La du merke til om info-skjermen var i mørk modus samtidig? Det er vel synkronisert med lysene i automodus, om jeg ikke tar feil.

Jeg har ikke sett dette probmelet, men det er en god stund siden jeg oppgraderte programvaren. Det er jo en så langdryg affære at man ikke gjør det i tide ug utide.
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:23
Sitat fra: chargedup på tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:11Aha, hvis de ikke har autocharge og du egentlig var på 30% ville jeg prøvd den rød nødstoppbryteren på laderen.
Så vidt jeg vet, har ladeoperatørene i stor grad gått bort fra å ha nødstoppbryter på laderne, fordi de ble misbrukt. Mest vanlig var vel bare at folk brukte den for å avslutte lading, og ikke tilbakestilte den etterpå, slik at de som kom etterpå ikke fikk ladet. Men jeg har også sett nødstoppbrytere som nærmest var røsket ut av laderen, kanskje fordi brukerne ikke har forstått at det må dreie den for å tilbakestille den, og bare har halt og dratt i den for å få den ut.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 06. januar 2025, klokken 15:15
Dette virker som en god grunn til å stille øvre ladegrense på bilen lavere enn 100%, om du har en slik innstilling, da. Jeg har stilt den til 80% ved DC-lading. I praksis avslutter jeg gjerne rundt 75%, for deromkring faller effekten til et sted under 25 kW, og da har jeg ikke tålmodighet til å vente lenger.
#5
Kia Soul EV / Sv: Kia-konto
torsdag 02. januar 2025, klokken 17:48
Da var det nok bare «vanlig» software-hikke, og sammentreffet med nyttår var ikke mer enn et tilfeldig sammentreff. :)
#6
Kia Soul EV / Kia-konto
torsdag 02. januar 2025, klokken 13:55
I dag fant bilen min det for godt å tilbakestille alle innstillinger jeg hadde gjort (se bilde). Jeg hadde prøvd å skru på klima fra appen, men fikk bare en melding om nettverksfeil tilbake. Da jeg startet opp bilen, kom så denne meldingen. Og ganske riktig, den var stilt tilbake til 12-timers klokke og regen på 1 i stedet for 2, der jeg hadde den.

Er dette en pussig bieffekt av at vi er inne i et nytt år? Har andre opplevd det samme?

Etter at jeg var kommet hjem, satte jeg meg i bilen for å prøve å få tjenesten til å virke igjen, men fant ikke noe galt, egentlig. Og nå virker app-styringen igjen.
#7
Kia Soul EV / Sv: For dumt men...
lørdag 21. desember 2024, klokken 23:12
3-splitt? Jeg ante ikke at det var mulig, hverken før eller nå. Jeg har tydeligvis ikke gravd nok i mulighetene. Da kan jeg nok ikke hjelpe til, beklager. (Og jeg benytter ikke tidsstyrt lading, så det plager ikke meg, men jeg ser jo problemet.)
#8
Avansert: Batterier og Lading / Ny batteriteknologi? LLCB
lørdag 21. desember 2024, klokken 20:29
Nye og lovende betteriteknologier dukker jo opp som paddehatter. Denne var helt ny for meg:

Sitat fra: https://electrifind.com/fev-and-prologium-unveil-their-new-llcb-battery/German engineering service provider FEV and Taiwanese battery developer ProLogium have presented the latest generation of their Large-Footprint Lithium Ceramic Battery (LLCB). Thanks to its lightweight design and increased energy density, the new battery enables longer ranges and offers the option of ultra-fast charging, reducing charging time by more than 80 percent compared to current solutions.

Videre i teksten lover de mye større energitetthet, betydelig større sikkerhet enn dagens batterier, og mulighet for å lade fra 5 til 80 prosent på 8 minutter! Det siste krever jo ladere vi ikke har i dag, men ...

De skriver ikke noe eksplisitt om tidsperspektiver, men gir inntrykk av at dette er rett rundt hjørnet, som om det bare er å sette opp en produksjonsline og begynne å produsere batterier. Jeg er litt skeptisk til det, men det ser unektelig spennende ut.
#9
Kia Soul EV / Sv: For dumt men...
lørdag 21. desember 2024, klokken 20:18
Litt uklart for meg på hva du mener her. Det er en stund siden jeg oppgraderte programvaren, men slik det fungerer for meg, er at jeg velger kart, for eksempel (trykk på MAP-knappen). Hvis hartet fyller hele skjermen, kan du trykke helt i høyrekant og få opp annen info i høyre del. Typisk ting som ladestatus, kompass, klokke, og mye annet rart (sveip opp/ned for å velge).

Virker ikke dette lenger?

Jeg har forresten satt opp «stjerne»-knappen til å skru skjermen helt av/på).
#10
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
lørdag 21. desember 2024, klokken 20:13
Det er mye ved det du skriver jeg ikke forstår, men la meg bare gripe fatt i siste avsnitt som en start:

Sitat fra: Usikker på lørdag 21. desember 2024, klokken 17:04Når det gjelder strøm og spenning lever dette hver for seg, null stress med 14v spenning og 0,2Amp strøm, dette styrer den laderen de benytter en plass i bilen.
Som eksempel: har et LAB power her på benken.. Satt opp med 13,2v og Amp kan justeres fritt fra 0,5 til 10 Amp med stabil 13,2v, trekker jeg mer enn 10Amp faller spenninga


Hvis du også har en motstand liggende, la oss si en på 10 Ω, og kobler den på en spenningskilde som leverer 13,2 V, så går det en strøm 1,32 A i motstanden, hverken mer eller mindre. (Dette gir en oppvarmingseffekt på drøyt 17 W, så dette bør være en stor og kraftig motstand.) Hvis du har en boks som klarer å legge 13,2 V på motstanden og samtidig bare levere 0,5 A, så vil jeg betrakte det som ren magi.

Men det er kanskje ikke det du sier? Kan du forklare nærmere?

Et batteri er ikke helt ulikt en motstand. Den viktigste forskjellen er at batteriet har en spenning over polene når det ikke går strøm i det. Det er vanlig å tenke på et fysisk batteri som et ideelt batteri seriekoblet med en motstand. Samme betraktninger gjelder her: Hvis spenningen over polene ikke er like hvilespenningen, så går det strøm i batteriet.

Jeg er også usikker på hva du mener med en shunt. Slik jeg er vant til å tenke på det, er en shunt noe man parallellkobler med en annen komponent eller krets.

Jeg lar resten ligge til senere. Det er snart jul, og lite tid til en lengre diskusjon om temaet.
#11
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
mandag 09. desember 2024, klokken 12:23
Batterispenningen avhenger essensielt av to faktorer: Ladetilstand (SOC) og strøm (forbruk minus ladestrøm). Hvis batterispenningen er over 14 V, er det ganske sikkert en betydelig ladestrøm inn på batteriet.

Lagt til litt senere: Med andre ord, det er fysisk umulig for laderen å levere spenning uten tilsvarende strøm til batteriet. Men den nøyaktige sammenhengen mellom strøm og spenning kan selvsagt variere fra ett batteri til et annet.)

Jeg hadde selv flatt 12V-batteri nylig – det er tredje gang, tror jeg, i de drøyt fire årene jeg har hatt bilen. Da jeg fikk liv i bilen, målte jeg batterispenningen til 14.1 V mens bilen var skrudd på. Jeg regnet med at den ladet OK da, og jeg har ikke hatt problemer siden. I mitt tilfelle tror jeg ikke problemet er at ladingen av batteriet er generelt for svak, men heller at kretsen som skal slå inn lading fra 400V-batteriet av og til ikke gjør som den skal. (Denne gangen var batteriet så flatt at jeg måtte bruke fysisk nøkkel for å åpne bilen – et lite eventyr i seg selv, siden jeg ikke hadde gjort det før.)
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
fredag 29. november 2024, klokken 11:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2024, klokken 11:51Da blir det nok fort Nobø hub til halve prisen. Og krysse fingrene for at den er like stabil som Defa har vært (5 år dønn stabil drift).
Jeg søkte opp Nobø hub, og ble møtt med teksten Phased out. Det lover jo ikke bra.

Bror min har en hytte som han (og vi, når vi låner den) forvarmer ved hjelp av et par panelovner plugget inn i en sånn dings fra Sikom. Man ringer, taster en PIN-kode og en kommando, og dett er dett. Enkelt og greit. Men nå skyller smart hjem-revolusjonen over verden, og det ser nesten ut til at valget står mellom full pakke og ingenting. :(
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
søndag 10. november 2024, klokken 16:21
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 22:35Ser til og med onkel polti kommer innom på natterstid og fyller opp kaffekoppene sine. Så da sparer de jo på vekterutgifter også  ;D fint det
I USA har jeg sett små spisesteder langs landeveien som gir faste rabatter til politifolk. Det er nok mindre fristende å prøve å rane dem hvis det står et par politibiler parkert utenfor.
#14
Kia Soul EV / Sv: Takstativ til Soul
mandag 28. oktober 2024, klokken 13:37
Fulle sjømenn får skylda for mye rart.

Venter spent på fortsettelsen ...
#15
Kia Soul EV / Sv: TIL BOS
lørdag 26. oktober 2024, klokken 19:31
Hmmm.

Radio: Min erfaring er at det er helt tilfeldig hva bilen finner på når jeg slår den på. Av og til slår den på radioen, av og til ikke. Så langt jeg kan se, helt uavhengig av hva jeg gjorde i det jeg slo den av. (Det meste av tiden pleier jeg å spille musikk fra mobilen via bluetooth.) Heldigvis er radioen alltid stilt inn på NRK Jazz, så det er til å leve med. Så vidt. Sånn har det vært så lenge jeg har hatt bilen.

Ryggekamera: På min bil skrur ikke ryggekameraet seg av før jeg har nådd en hastighet på rundt 15 km/h. (På mange måter litt hendig, jeg kan bruke det til å se om det ligger ting strødd på bakken som jeg har oversett.) Et par ganger har jeg opplevd at det ikke skrudde seg av i det hele tatt, men bare to ganger, tror jeg, i de drøyt fire årene jeg har hatt bilen. Den ene gangen ordnet det seg etter at jeg skrudde bilen av og på igjen. Den andre gangen måtte jeg ty til reset av anlegget (binders i det dertil egnede hullet).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA