Jeg har fulgt med på finn.no en drøy måneds tid i forbindelse med salg av min i3, for å se litt hvor jeg skal legge meg i pris, og dette er hva jeg har observert:
Siden 21. september er det lagt ut 82 forskjellige annonser på 2017 modell 94Ah Fully charged som jeg har sett. 68 av disse er solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på finn.no på 8 dager. Bare 3 biler er annonsert flere ganger med forskjellig eier.
35 annonser er lagt ut av privat selger, 13 av bruktbilforhandlere og 34 av merkeforhandlere. Henholdsvis 33, 7 og 28 av disse er nå merket som solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på 10, 8 og 7 dager.
Snittprisen i annonsene ligger på over 329 000 kr, og snitt på km-stand er 9.000 km.
Dette er selvfølgelig min egen meget uoffisielle statistikk, men det ser ut til at de ligger meget høyt, og likevel blir solgt. Hva de blir solgt for er selvfølgelig en annen sak, men egen erfaring tilsier at man lett får slått av ca 10 - 15 000 kr hos forhandlere, men deretter er det vanskelig å hente så mye mer.
Jeg fikk også antydet en innbyttepris ca 40 000 kr under "markedspris" fra merkeforhandler, så jeg tviler på at det er så mye mer å hente med tanke på at bilene kun ligger inne en ukes tid. Hos de private vil jeg tro det er mer å hente.
Selv synes jeg det gikk helt greit å selge privat. La meg på et litt edruelig prisnivå og fikk solgt 10 000 kr under annonsert pris.
Siden 21. september er det lagt ut 82 forskjellige annonser på 2017 modell 94Ah Fully charged som jeg har sett. 68 av disse er solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på finn.no på 8 dager. Bare 3 biler er annonsert flere ganger med forskjellig eier.
35 annonser er lagt ut av privat selger, 13 av bruktbilforhandlere og 34 av merkeforhandlere. Henholdsvis 33, 7 og 28 av disse er nå merket som solgt, med en gjennomsnittlig liggetid på 10, 8 og 7 dager.
Snittprisen i annonsene ligger på over 329 000 kr, og snitt på km-stand er 9.000 km.
Dette er selvfølgelig min egen meget uoffisielle statistikk, men det ser ut til at de ligger meget høyt, og likevel blir solgt. Hva de blir solgt for er selvfølgelig en annen sak, men egen erfaring tilsier at man lett får slått av ca 10 - 15 000 kr hos forhandlere, men deretter er det vanskelig å hente så mye mer.
Jeg fikk også antydet en innbyttepris ca 40 000 kr under "markedspris" fra merkeforhandler, så jeg tviler på at det er så mye mer å hente med tanke på at bilene kun ligger inne en ukes tid. Hos de private vil jeg tro det er mer å hente.
Selv synes jeg det gikk helt greit å selge privat. La meg på et litt edruelig prisnivå og fikk solgt 10 000 kr under annonsert pris.