Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AAG

#1
Sitat fra: Ferry på mandag 18. juli 2016, klokken 15:18
Sitat fra: AAG på mandag 18. juli 2016, klokken 10:00
Grunnpris på Golf 2017 (før prisoppgangen som kommer denne uken med 13000) var 255.700,- Uten noe ekstrautstyr eller vinterdekk...

Hvor mye ender en e-Golf på, sånn ca? Grunnpris + miljøavgift + vinterhjul + levering og omkostninger? Og så x antall prosent avslag? i3 er enklere å se faktisk pris på, da den koster det som står i lista. Med mindre noen har spesielle storkunderabatter e.l.

Det kommer jo litt an på hva man velger av ekstrautstyr. Registrering er 2400,-, frakt og levering 7600,-.

#2
Sitat fra: TomR på søndag 17. juli 2016, klokken 21:50
Dette prisfallet som mange snakker om, skjønner det ikke helt jeg. Vi er i markedet for å kjøpe en e-up. Finner få eller ingen under 150 tusen. Da har man ikke hatt rare nybiltapet.

Nei, har også sett dette på dagens bruktbilpriser på E-golf. Hadde prisfallet vært stort nå hadde vi nok valgt brukt. Dessverre så er jeg redd for at når Golf konkurrerer med Golf vil prisfallet komme, siden nybilprisen på en som kan kjøre lengre antagelig ikke blir så mye høyere enn dagens nybilpris.
#3
Sitat fra: ZOE på søndag 17. juli 2016, klokken 20:21
Har trådstarter prøvd zoe? Vi er familie på fem med en diger hund.

Ny zoe koster under 200 000kr og du har da altså spart 70 000kr før du har kjørt ut av butikken i forhold til golf.

Regner du bilen som avskrevet etter 5 år så koster den deg 3300kr i måneden og alt du selger den for er pluss.

Jeg vet ikke hva som er smartest, men jeg tror alle dagens elbiler blir lite verdt som bruktbiler om fem år. Forutsatt at insentivene beholdes..

Vi har vurdert Zoe, og hvis de prisene du siterer er reelle har vi blitt lurt hos begge forhandlere. Det ble for lite prisforskjell for oss mellom Zoe og Golf til at vi var villige til å ikke velge vår favoritt. Kjørelengden er i følge tester så godt som lik. Vi måtte også ha med en ekstra kabel for å kunne lade med vanlig stikk dersom man skulle lade hjemme hos noen andre. Grunnpris på Golf 2017 (før prisoppgangen som kommer denne uken med 13000) var 255.700,- Uten noe ekstrautstyr eller vinterdekk...
#4
Blæh, da er valget tatt... Vi hoppet i det og bestilte...:)
#5
Sitat fra: Sele på fredag 15. juli 2016, klokken 12:57
Er det skummelt å kjøpe elbil nå?

– Nei, egentlig er det nesten tvert imot. Går du med tanker om å gjøre det, så er det trolig smart å bare sette i gang. Da får du dra nytte av fordelene lengst mulig før de forsvinner. Det å sitte på gjerdet kan sånn sett bli kostbart, mener Brooms bilekspert.

Ja jeg har lest dette, og hvis det ikke hadde kommet noen ny golf hadde vi uansett handlet. Jeg er bare redd når Golf konkurrerer med Golf... :) Vi får se hva morgendagen bringer, etter det er det jo enda mer galskap å bestille. ;)
#6
Jeg forstår at det er mange alternativer til EGolf, dessverre er vi så sære at vi ikke likte de andre. Mercedesen ville vært et alternativ dersom den hadde hurtiglading. Det eneste som er positivt med Golfen er for oss kjørekomforten - men det er for oss altså verdt litt.  Jeg føler nå at løsningen blir å vente, spesielt siden vi må bestemme oss raskt for å ikke få prisøkning.

Tusen takk for alle innspill! :)
#7
Fikk beskjed om at e-golfen går opp 13.000 f.o.m neste uke... :o
#8
Beklager hvis dette spørsmålet er dumt men hvis vi velger å bestille eGolf nå, for så å eventuelt oppgradere når den nye typen kommer rund 2020. Vil den hjemmeladeren man nå få kjøpt være utdatert til den nye modellen hvis den kommer med 32A? Eller er det kursen hjemme som avgjør?
#9
Sitat fra: Ferry på onsdag 13. juli 2016, klokken 17:38
Slik jeg ser det er e-Golf det dårligste kjøpet akkurat nå. I prislista starter den på 267.700,-
30 kWh Leaf starter på 254.990,-  Nye i3 starter på 267.500,-
Jeg vil ikke tro VW kan tillate seg å ta mer for den nye e-Golfen enn hva Leaf og i3 koster(?) Derfor bør dagens utgave selges betydelig billigere enn det som står i prislista. Det er nesten så jeg ville si at e-Golf ikke er salgbar akkurat nå. Men det er kanskje mulig å prute kraftig for tida? Hva er reell pris på e-Golf og ny Leaf ferdig levert?

Med rabatter så kommer vi ut på omtrent det samme for Golf og Leaf, men Leaf har da mer utstyr.

Problemet vårt er jo at vi ikke har funnet oss til rette i noen av de andre bilene, helt sikkert pga. at vi har hatt vw i alle år.  Det kan være vi kunne prutet vesentlig mer på de bilene som er produsert og står i Norge, men disse har ikke airbag i baksetet, noe som vi ønsker. Biler som produseres på bestilling er det kanskje verre med?
#10
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. juli 2016, klokken 15:34
Til ditt bruk ville jeg kjøpt en bil som du ikke sitter så dypt inni, og som har mer kompakte ytre mål. Og som er sprekere. Rett og slett bedre egnet til småkjøring.

VW har en slik bil også; nemlig e-Up. ;)

Ellers gjør BMW i3 samme nytten. De panikkselges nå ned i 200 000 kr. Så snart en av de nye krasjer kan du kjøpe batteriet fra den så får du luksus og rekkevidde på billigsalg.

Vi testkjørte i3 og prismessig (den nye) er det ikke store forskjellen på den og E-golf. Men vi likte rett og slett ikke bilen. Det samme gjelder e-up. For oss som er familie på 5, og har en liten hund blir det helt feil å kjøpe en bil man ikke kan kjøre alle i dersom man må. Jeg tror det som fenger oss med Golfen er at den er som en helt vanlig bil, og så har vi VW fra tidligere slik at vi føler oss mer hjemme i den.
#11
Akkurat nå kan egolfen med 36 kWh batteri være forlokkende å vente på. Men til neste år så kommer Opel sin bolt med 60 kWh (ca.) og Tesla 3 "billigbilen". Da blir egolfen redusert til marginal modell, særlig når de heller ikke vil tilby mer enn en stakkars 16A lading hjemme (mange konkurrenter har 3-4 x raskere lading).

Selv har jeg kjørt egolf i nesten 2 år. Jeg har nesten ikke noe ekstrautstyr eller VP. Jeg kjører mye.
Det eneste jeg savner i en ellers fantastisk elbil er 3-fase lading (og bedre støydemping), slik at jeg ikke blir hindret av å vente på unødvendig ladepauser. Med 10A medfølgende lader så tar neste egolf 15-20 timer å lade full. Kommer du hjem med nesten tom tank, så klarer du ikke å fylle opp batteriet i løpet av natta. Da blir ikke neste egolf aktuell for meg før dette er på plass, kanskje etter 2020. På norsk motorveisasfalt så bør man i tillegg vurdere ørepropper for å ha det behagelig på turen.

Lykke til med valget uansett hva du ender med til slutt!
[/quote]

Dette med treg lading er vi klar over - men forhandler opererer med lavere tall enn 20 timer, så det må jeg undersøke nærmere.

Tenker du at E-golf bråker mer enn andre elbiler? Vi har en annen oppfattelse, men kan være at vi har vært heldig med lånebil nettopp fra VW.
#12
Takk for svar.

Slik jeg forstod det kan det bli mulighet for bestilling av den nye modellen i desember med mulighet for levering i April tidligst. All fornuft sier egentlig at vi bør vente, men så er det jo litt kjedelig å vente;)


Å kjøpe brukt er ikke aktuelt for oss, spesielt ikke noe annet enn Golf, men takk for tips.

Siden vi må ha familiebil ved siden av blir ikke regnestykket like forlokkende, årsavgift, service osv må vi ha på den andre bilen uansett.

Tusen takk for refleksjoner, jeg får kjenne litt på magefølelsen...
#13
Det forstår jeg, tenkte ikke på det. :) Den blir mest brukt til småkjøring. Fast 2 mil t/r jobb, og gjennom bomringen i Oslo. I tillegg regner jeg med at det er denne som blir brukt til all småkjøring type butikk, trening osv. Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvor mye den blir kjørt, spesielt siden det er vår første el-bil. I dag har vi ca. 1000,- i bomring pr. mnd og 1500-2000 i dieselutgifter pr. mnd.
#14
Kjøpe elbil? / Kjøpe nå, eller vente til ny modell! (e-golf)
onsdag 13. juli 2016, klokken 12:04
Vi har bestemt oss for å anskaffe en elbil og etter å ha testet de bilene vi anså som aktuelle har valget falt på e-golf. Vi har fått tilbud på bil vi kan hente nå, men alle disse e-golfene som blir bestilt opp er uten sidekollisjonsputer bak, noe som gjør at vi heller ønsker å bestille fra fabrikk.

Så er spørsmålet - hva tenker dere om å bestille den nåværende 2017 modellen (den vil bli levert i midten av september) eller å vente på den oppgraderte e-golfen som ryktes å komme til neste vår/sommer?

Jeg tror egentlig at rekkevidden på nåværende golf er god nok for oss (vi har også en dieselbil til langturer) så det jeg er mest engstelig for er egentlig om det blir et uforholdsmessig stort verditap på nåværende golf når den nye kommer... Noen som har innspill?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA