Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CorsoDante

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2025.2.x
fredag 07. mars 2025, klokken 15:31
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 07. mars 2025, klokken 06:58
Sitat fra: JorEl på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:45Legger nå inn 2025.2.8  -Minor Fixes

 

Fikk den jeg og til min Model Y
Eneste merknaden der var
"Camera Visibility Detection"
At the end of your drive, you will receive a notification if poor camera visibility is detected. To view these images go to Service > Camera Visibility.



Kjekt.

Når dét er sagt synes jeg bilen er temmelig tilgivende mht. smuss hva gjelder autopark og (dumb) summon.
#2
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 26. februar 2025, klokken 14:24
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 15. februar 2025, klokken 08:32
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:44
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:15100% er det ingen som seriøst mener at er mulig å oppnå.
På den annen side er det plenty med useriøse blodfans som faktisk påstår det i beste Trump stil «very very great, best there is»
Wholemars er et fremtredende eksempel på det, og det er jo flere hundre av disse influenserne som har fått spesialtilpasset ruter der de kjører. Og det direkte fra Tesla. Tesla har jo faktisk bekreftet dette.

WMC er for lengst avskrevet som useriøs, usikker på hvorfor han blir trukket frem, sanns. godt nedsyltet i TSLA-aksjer. Da er det fint at vi kan flytte blikket sørover, over the border (til en annen fanboi?).

For nå er jammen meg (litt på kant med med roadmapen...) FSDS (L2!) lansert i Mexico. I gater som nok ligger nærmere norske veier/krøtterstier enn amerikanske. Kanskje regelsettet også (når det blir fulgt...)?

Synes sjåføren er overkant nervøs for demperne sine, og direkte klønete å la dangelbæra bli hengende igjen (mulig av religiøse årsaker...), men slettes ikke verst manøvrert av FSDS i tidvis uoversiktlige gater (spesialtilpasset rute..?);


Smådristig å kjøre rundt i en Cybertruck i Mexico? Kanskje ikke hakekors i aluminiumen som er den største bekymringen..?

Og prisen? 177K meksikanske penger (NOK 100K), inkl. mva. For øvrig enda et valutakryss hvor NOK har tapt massivt terreng de siste årene, for å kaste inn en liten digresjon.

Da var det Kina sin tur til å få FSDS. Byttet navn i samme slengen, for å understreke at det er L2; Urban Road Autopilot Assistance.

https://www.notateslaapp.com/news/2562/tesla-launches-fsd-in-china-first-look-video
#3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 15. februar 2025, klokken 11:02
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. februar 2025, klokken 10:42https://cleantechnica.com/2025/02/11/tesla-cybertruck-crashes-into-light-pole-while-using-fsd-13-2-4/?



Følger ikke tråden med argusøyne, men dukket denne opp først nå..? Jøss.

Lukter ikke akkurat Robotaxi ready nei 😂

Må da komme en god del slike kollisjoner nå som FSDS har entret Mexico. Har selv (relativt nylig) vært i Mexico City, og tatt buss til et lite stykke unna. Spenstig trafikkbilde. Blir noe å bryne seg på for FSDS dette... 😄 Bare å dra frem popcornet.
#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
lørdag 15. februar 2025, klokken 10:28
Beklager PP, men siden FSDS (ja, som L2) er offisielt sluppet i et nytt land, tåler vi en liten reprise.

Slippet har gått litt «under radaren», i kjent Tesla-stil (jf. egen roadmap).


Skulle tro det var begrenset med input-data fra Mehico, men noen sentralt i Tesla (og lovkravene...) har åpenbart ment at systemet var klart til utrulling. Som L2.

Spørsmålet som tvinger seg frem er;

Who's next?

NB; Tesla jobber aktivt med youtubere, og deres foretrukne ruter, så dette kan fort være den meksikanske versjonen av WMC (tidenes fanboi). 
#5
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 15. februar 2025, klokken 08:32
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:44
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:15100% er det ingen som seriøst mener at er mulig å oppnå.
På den annen side er det plenty med useriøse blodfans som faktisk påstår det i beste Trump stil «very very great, best there is»
Wholemars er et fremtredende eksempel på det, og det er jo flere hundre av disse influenserne som har fått spesialtilpasset ruter der de kjører. Og det direkte fra Tesla. Tesla har jo faktisk bekreftet dette.

WMC er for lengst avskrevet som useriøs, usikker på hvorfor han blir trukket frem, sanns. godt nedsyltet i TSLA-aksjer. Da er det fint at vi kan flytte blikket sørover, over the border (til en annen fanboi?).

For nå er jammen meg (litt på kant med med roadmapen...) FSDS (L2!) lansert i Mexico. I gater som nok ligger nærmere norske veier/krøtterstier enn amerikanske. Kanskje regelsettet også (når det blir fulgt...)?

Synes sjåføren er overkant nervøs for demperne sine, og direkte klønete å la dangelbæra bli hengende igjen (mulig av religiøse årsaker...), men slettes ikke verst manøvrert av FSDS i tidvis uoversiktlige gater (spesialtilpasset rute..?);


Smådristig å kjøre rundt i en Cybertruck i Mexico? Kanskje ikke hakekors i aluminiumen som er den største bekymringen..?

Og prisen? 177K meksikanske penger (NOK 100K), inkl. mva. For øvrig enda et valutakryss hvor NOK har tapt massivt terreng de siste årene, for å kaste inn en liten digresjon.
#6
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 02. februar 2025, klokken 11:23
Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 10:56
Sitat fra: CorsoDante på søndag 02. februar 2025, klokken 10:34Norske landeveier, med eller uten merking, blir fort en lek målt opp mot kinesisk bytrafikk. I hvert fall om høsten, før snøen kommer og forkludrer ting (både for lidar og rene kamerabaserte systemer).
Nja, regnvær og tåke er en stor utfordring for både lidar og kamera. Systemene er mer enn kapable nok til å håndtere trafikk, men hvis de ikke ser hjelper det fint lite.

Videoene er tydelig nok på nåværende kapabilitet i regn. I alle tilfeller er norsk landevei en lek jf. kinesisk (og amerikansk) trafikk. Og vær... Så får man heller bare kjøre litt selv når det er monsunregn (relativt sjeldent her oppe, tross alt).
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 02. februar 2025, klokken 10:34
Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 09:38Hadde vært interessant å se slike systemer på landeveier med dårlig merking og i typisk norsk høst og vintervær.

Men det er ihvertfall ikke mye tvil om at vesten blir frakjørt på software siden. EU dreper all utvikling med regulering og i USA dreper de seg selv.

Fasit det du skriver om EU. Mer usikker mht. USA, hvor man har tech savvy folk i posisjon, men der tariffer typisk drar i motsatt retning mht. omstillingshastighet.

Norske landeveier, med eller uten merking, blir fort en lek målt opp mot kinesisk bytrafikk. I hvert fall om høsten, før snøen kommer og forkludrer ting (både for lidar og rene kamerabaserte systemer).

Teknologien er mer enn klar for Europa (som L2), men EU nekter. Jaja.
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 02. februar 2025, klokken 10:30
Sitat fra: filtvet på søndag 02. februar 2025, klokken 08:43Test av fsd i kina. Ser ut som om de er kommet noen hundre prosent lengre enn tesla

Lovende! Synd at det er kinesisk... (selv om amerikanske ikke er stort bedre i disse dager!).

Hva er det denne klarer som FSD v13 ikke klarer, helt konkret? (videoen usedvanlig lang, har ikke tid, selv ved 2x avspillingshastighet). Men du som har sett videoen kan kanskje trekke frem noen høydepunkter? :)
#9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 31. januar 2025, klokken 12:34
Sitat fra: Handyman på fredag 31. januar 2025, klokken 11:44Ja, det skjønner jeg godt at kjøperne mener. Det var jo altså heller ikke det jeg komenterte/spurte om.
Jeg spurte om han var blitt lovet at FSD skulle virke ved kjøpstidspunktet. Ikke noe annet! Hvor vanskelig kan det være?

Fikk sanns. vite ved kjøpstidspunktet at FSD skulle virke ... snart (innen utgangen av året osv.).

Som WaW skriver; Tesla gir NDA til de som har gått på limpinnen. Ingen hemmelighet det. Vi som kjøpte et ikke-aktiverbart L2-system (brukt!), gleder oss til gjengjeld over stegene som FSD tar, inkl. de regulatoriske.
#10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 27. januar 2025, klokken 13:07
Sitat fra: Handyman på søndag 26. januar 2025, klokken 13:05Vurdering av systemer må etter min mening gjøres ut fra hva systemet er designet for.
AP bør derfor ikke vurderes mot hva FSD, eller L5 skal klare uten at det i såfall tydelig fremgår av hvordan vurderingene er gjort. 

OK. Systemet er designet for å følge en oppmerket vei, og tilpasse farten.

"Autopilot
Trafikkoppmerksom cruisekontroll: Tilpasser hastigheten på bilen din til trafikken rundt deg
Autostyring: Assisterer i styring i et tydelig merket filsystem og bruker trafikkoppmerksom cruisekontroll"

Vanskelig å forholde seg til "perfekt", så jeg gir karakter ut fra hva som må anses for å være et klasseledende L2-system under slike vinterforhold, og antar dette er FSD(S), som i min bok mottar en soleklar 6er. Åpen for at andre er bedre, imøteser i så fall YT-video.

AP på 2024.45.32.2 får da følgende karakter:

A: Evne til å ikke la seg affisere av snø på fronten / snø i lufta. Karakter: 5.

B: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved en del snø på veien (noe veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt. Karakter: 4. Trekk for pågående fantombremsing, hvor tidligere SW-vesjoner har vært bedre. Snuser på 5 hvis man klarer å luke ut jojo-kjøringen.

C: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved mye snø på veien (ingen veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt. Karakter: NA, dette er godt utenfor det AP er og skal være.

Kan slenge inn karakter for 2019 Leaf II og 2020 PS2 (tidlig SW-versjon), som jeg har hatt tilstrekkelig erfaringer med vinterstid til å kunne gi karakter; Stryk over hele fjøla, elendige assistanse-systemer, fullstendig ubrukelig vinterstid. Til disse sitt forsvar er de selvsagt ikke designet for å kunne assistere på norske vinterveier, noe AP strengt tatt heller ikke er...
#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 26. januar 2025, klokken 12:35
Sitat fra: Handyman på lørdag 25. januar 2025, klokken 00:19Siden AP og TACC ikke lenger deaktiveres av våt snø/sludd på fronten (altså det saken handlet om) , så blir det full score på at dette konkrete problemet nå er borte.

Men når det gjelder AP på snøføre (snødekt veg uten synlig veimerking) så er det jo en helt annen sak. AP kan jo ikke brukes under slike forhold. Det blir derfor en soleklar 1.... eller stryk.

Når det gjelder vått snøvær/sludd så er det helt avhengig om veimerkingen er synlig eller ikke.
Ved synlig veimerking fungerer AP som normalt selv om sludd eller snø legger seg på fronten. Kanskje karakter 4. Kommer an på kriteriene man måler opp mot. Vi snakker jo ikke om FSD.

Ved usynlig veimerking blir det stryk igjen, siden AP ikke kan aktiveres da. Men så et lite "Easter egg": dersom AP aktiveres i en tunnel med synlig merking så kjører bilen selv når veien og merkingen er helt dekket av snø. Dog noe nervøst. Kanskje karakter 2 på dette særtilfellet.


Jeg er forbauset over hvor ivrig AP er til å la seg aktivere under temmelig dårlige forhold vinterstid, med delvis tildekket veimerking, og hvor mye som skal til før den deaktiveres. Spesielt med ledebil. Men man bør følge ekstra godt med, all den tid dette er et L2-system.

Gir gjerne karakterer jeg også, på
1: Evne til å ikke la seg affisere av snø på fronten
2: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved en del snø på veien (noe veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt
3: Evne til å aktiveres/holde seg aktiv ved mye snø på veien (ingen veimerking) og i luften, og kjøre sikkert og komfortabelt


Men før jeg gir karakter, hvilke kriterier gir 3 og 6? Er karakter 6 på linje med L5 (som ingen er i nærheten av), eller state of the art hva gjelder L2-systemer, målt opp mot konkurrentene, vinterstid? Eller noe midt i mellom, eksempelvis kapabiliteten til state of the art L2-systemer sommerstid?

Og hvilken karakter fortjener denne turen? (viser seg at de har vinter i USA også gitt, inklusive salting).

#12
Model Y / Sv: Nye Model Y kan nå bestilles i Norge
fredag 24. januar 2025, klokken 10:29
Sitat fra: saphran på fredag 24. januar 2025, klokken 10:14Til 100 000 over prisen av den gamle.... :-[

Forhåpentligvis er den store differansen bare for at de skal greie å bli kvitt alle de gamle først, men de som da kjøper den må jo bli en smule forbannet isåfall. Skulle allikevel fasiten være at Juniper blir 50-100k dyrere enn gammel får vi som allerede har den gamle takke for at bruktbilprisen vår i det minste antakelig går opp (med gir-spak, ryggesensorer osv er de jo sågar bedre på en del områder og).

Bare? En klok person her inne skrev at Tesla er dyktige på å hente ut maks fra etterspørselskurvene (som Musk egenhendig forsøker å hamre ned). Mange vil ha siste skrik. Her får du med acc.boost på kjøpet. Og en hekk som ser fordømt bra ut, inkl. en liten merkelapp som viser at du var først ute. Mange elsker å flashe fuck you-money, fair game. 

Så vil prisen garantert* falle (*NOK...), det er noe alle bør vite. Men de som kjøper utgående får latterlig mye bil for pengene (spent på tester mht. hvor stor forskjellen faktisk er, gammel vs. ny). MYP koster mindre enn M3P... Det vil neppe holde seg, selv om 3 er fra US (vel?).

Tesla vil alltid lansere noe bedre rundt neste sving, og bruker prisen aggressivt (inkl. rentekampanjer) som salgsmiddel. Spør bare Marcus Bil. Selv er jeg spent på Performance-varianten.
#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 19. januar 2025, klokken 12:19
Sitat fra: What-a-watt på søndag 19. januar 2025, klokken 11:51Regner med at den nye radaren er et tillegg til Vision, og av en helt annen type enn det vi har i våre biler. Kanskje den da til og med kan brukes hele året  ::)



Det er denne; https://www.teslarati.com/tesla-hardware-4-hd-radar-first-look-photos/amp/ (Edit; bedre link)

MY HW4 er klargjort for retrofit. Så Tesla er (var?) åpenbart ikke fullstendig solgt på vision only ifm. overgangen til HW4. En stripping av Juniper (med ekstra kamera...) vil fort gi hint om nåværende status. Så kommer sikkert HW5 etter hvert.  :D
#14
Sitat fra: Bellatrix på lørdag 11. januar 2025, klokken 15:07Blir det noe helt nytt på Performance tro? Var jo derfor de ikke lanserte Model 3 P samtidig med LR på Highland, den var ikke ferdig utviklet ved lanseringen. Hadde de bare kjørt samme endringer fra 3P tilpasset YP, burde vel denne blitt lansert nå også? Får vel uansett svaret innen våren kommer tipper jeg

Designet blir nok mer differensiert, jf. Highland. Adaptive dempere (igjen; mye av samme komponenter som 3). Men neppe store endringer, da dette i all hovedsak er en såkalt facelift.

Tesla har alltid noe bedre/nytt rundt neste sving, og da er det naturlig å lansere RWD + AWD først, før Performance-varianten kommer diltende etter. Og så 7-seter... :D Og så kommer det sikkert en lekkerbisken av Model X (med bakhjulsstyring...) etter der igjen, og selvsagt billigversjonen Q et sted i mellom.

Flott med frontkamera og autoåpning av trunk (og sikkert frunk, selv om denne nok ikke har elektrisk åpning/lukking). Er litt skeptisk til de nye hovedlyktene under vinterforhold. Også usikker på om designendringene løfter Juniper like mye som Highland, da 3 lider mer av duck-face (og jeg synes fronten på Highland er mer appellerende enn CT-inspirerte Juniper), men må selvsagt se bilen de visu først. Ligger uansett an til en forbedring visuelt.

Når kommer neste FSD-transfer-kampanje, mon tro? :)
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2024.45.x
søndag 29. desember 2024, klokken 10:57
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 28. desember 2024, klokken 15:22Er det ingen som har fått denne oppdateringen? Var lite nytt for Legacy-biler.



Joda. Lite nytt å skrive hjem om her også (x2, «Minor fixes and improvements»).

Enkelte biler har fått vampire-drain, noe som kanskje er eliminert gjennom denne versjonen (uten at Tesla kommer til å skrive detaljert om utviklingen).

Men har de blitt hakket bedre mht. fantombremsing, som var ganske ille for tja.. en måneds tid tilbake? Hører med til saken at man har kjørt mindre i juleperioden, vanskelig å si noe sikkert. Men forventer jo at den plutselige forverringen (der også) var en form for hakk i AP-plata.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA