Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rmrsr

#1
BMW i3 / Sv: Automatisk nødbrems på I3?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 11:30
Systemet i i3 er kamerabasert, levert av israelske Mobileye (som også leverte til Tesla, før Mobileye trakk seg).
Teknologien er i seg selv er ganske fasinerende, da den måler avstander på tross av kun 1 lense ("monocular camera").

Som de fleste systemer er denne satt opp passivt, e.g. du skal provosere ganske hardt før systemet aktiveres (dette for å unngå at folk benytter det for mye - da systemet ikke er perfekt). En kjent svakhet med systemet f.eks. er direkte sollys - som gjør at cruise control stopper (Den kjente dødsulykken med Tesla, hvor en bil kjørte inn i en lastebil under sterkt motsollys, skjedde på et Mobileye system).

Det er viktig å påpeke at systemet i i3 begynner å dra på årene // dvs. utviklingen på dette feltet går meget fort og årlig gjøres det store fremskritt. Det finnes/kommer derfor systemer som har større reaksjonsmodus (høyere fart, klarer flere objekter (fotgjengere, syklister etc.). Nå husker jeg ikke terskelverdiene, men i3 var tidlig ute og systemet har i praksis ikke vært oppgradert (desverre taktisk fra BMW, de ønsker å knytte oppgraderinger til nye modell lanseringer).

Som en interessant tilleggsobservasjon var jeg på IAA bilutstillingen i Frankfurt nå i september, hvor de hadde en tom selvkjørende i3 kjørende rundt - interessant nok observerte jeg at denne også hadde radar/lidar i tillegg til kameraet...  (For ikke å nevne at den bilen nok hadde seneste versjon av alt)

#2
BMW i3 / Sv: Faceliften er ute på nettet
tirsdag 29. august 2017, klokken 00:19
Meh.

Hadde håpet på mer spenstig oppgradering, litt usikker på om den nye ser finere ut i grunn (riktignok kun basert på bilder)
#3
BMW i3 / Sv: Forventet verditap for BMW i3
søndag 27. august 2017, klokken 21:48
Sitat fra: tossa på onsdag 09. august 2017, klokken 15:15
Sitat fra: tiger``n på onsdag 09. august 2017, klokken 11:34
Og mange prøver å selge biler fra i fjor høst med 15-20 tusen på telleren, til cirka 320-330.
Noen har sikkert gitt 350, men jeg tipper de fleste har gitt 325-330 som dere sier her.
Lite vits å kjøpe en bil som er brukt og nesten ett år gammel da.
Hva er leveringstiden hvis man bestiller en i dag for eksempel?

Tiden vil vise..
Min skal selges og det relativt fort, så vi får se hva folk er villige til å gi for den :)
Hvordan endte det?
#4
Hei!

Har andre opplevd problemer med at ryggekameraet ikke dukker opp?
Opplevd det gjentatte ganger ila. helgen, det merkelige er at det også kom 1 gang - så her lukter et SW feil...

Noen?
#5
BMW i3 / Sv: ACC erfaringer
lørdag 19. november 2016, klokken 23:13
ACC'en i i3 er basert på singel-kamera, med sine svakheter. Det jeg kan oppleve er 1) at den kan reagere litt tregt på biler som svinger inn rett foran bilen (du må følge med dersom de begynner å bremse), 2) den er konfigurert passivt (kjører litt defansivt, fks. dersom noen aksellererer) og 3) at den kobler ut av og til (dog ikke ofte).

Alt i alt vil jeg likevel si at jeg er fornøyd med systemet når jeg først har det.
#6
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 22. oktober 2016, klokken 14:52
Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:06
Som bagasjeromsmatte til i3 kjøpte jeg en billig sak på biltema som jeg kappet til selv. Veldig enkelt og veldig fornøyd med den løsningen selv om det luktet litt spesiell gummi de første par ukene...

Link?

Vurderer å kjøpe noe selv, om jeg kan slippe billig unna så er tipset vel mottat!
#7
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
mandag 05. september 2016, klokken 09:57
Hvilket prod. nummer ligger vi på nå; og hvilken produksjonstakt ca.?

Noen med oversikt?
#8
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
søndag 04. september 2016, klokken 20:02
Sitat fra: stein84 på søndag 04. september 2016, klokken 14:41
Hos Riis Bilglass tilpasser vi folie til dørkarmer og topp på fangere. Tykk, seig og "usynlig" folie som holder seg fin. Har det selv på dørkarmer og bakfanger på e-golfen. Ikke så ille pris for å få det lagt heller :)
Hva var prisen skrev du? ;-)
#9
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
søndag 04. september 2016, klokken 09:19
Sitat fra: stein84 på lørdag 03. september 2016, klokken 14:01
Noe av det første jeg skal gjøre, er i hvert fall å montere subwoofer! Venter på en fully charged, men synes det var for lite trykk i bunn. Har Dynaudio i e-golfen, og synes det er helt ok. Men på den igjen, så er jeg ikke helt imponert over høyttalerne igjen :p


Har HK i min, og er enig i at lyden er OK - uten noe mer. Mitt headsett gjør enkel knockout på bilen...

Dog var løsningen over ganske lite velintegrert. Har du funnet bedre løsninger hvor den gjemmes litt bedre / ikke tar opp bagasjeplass? Hva med strøm?
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil, el-bil, EL-bil eller el bil
søndag 28. august 2016, klokken 15:07
La oss gå over til Lbil. Dersom mange nok gjør det vil språkrådet måtte gå i retrett.
#11
BMW i3 / Sv: Lett og liten ladekabel til 11Kw?
søndag 28. august 2016, klokken 14:56
Sitat fra: Rollep på søndag 28. august 2016, klokken 13:13
Irriterende med butikker som ikke oppgir pris på sine produkter.
Uvesentlige detaljer  :D
#12
BMW i3 / Sv: Nye i3 - praktiske forskjeller
søndag 28. august 2016, klokken 14:55
#13
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
søndag 28. august 2016, klokken 14:54
Sitat fra: NiiN på søndag 28. august 2016, klokken 13:44
Hvis man er glad i karbonfiber detaljer https://m.facebook.com/BMW-i3Carbon-1197130257003857/

Takk for tipset! Fint å se noen legger tid i dette, selv om det KAN bli litt for mye karbon...  8)
#14
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
søndag 28. august 2016, klokken 14:52
HK annlegget er faktisk noe av det som skuffer meg på i3. Fikk denne som del av en utstyrspakke, men hadde aldri betalt for det som tilvalg - til det er det alt for lite lyd for pengene vs. standardannlegget (som er OK, HK er altså ikke så mye bedre).

På andre BMW'er større lydannlegg (HK etc.) vel verdt pengene, i3'ens HK høres rett og slett litt tam ut i forhold.
Tipper det er en konsekvens av spesialkonstruksjon m.t.p. strømforbruk/eco-greier...

Kunne således selv tenkt meg å få lagt opp mer lyd, økonomien i det hele er vel veldig lite fornuftig...
#15
BMW i3 / Sv: Nye i3 - praktiske forskjeller
lørdag 27. august 2016, klokken 23:53
Brukte 50kw for første gang i dag, men ladet fra 80%...
Kanskje ikke så interessant hva det ble på totalen, siden det var topplading (fra 80%), men ila. de første 3 min kjørte den inn 2,28 kwh - som stemmer overaskende godt med det som LMOR antydet :) Tok 42 min å toppe opp med 8.7 kwh , naturligvis tregest de siste par prosentene.

Skal kjøre henne ut en dag til uken, og forsøke å se hvordan det står seg fra 0%...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA