Systemet i i3 er kamerabasert, levert av israelske Mobileye (som også leverte til Tesla, før Mobileye trakk seg).
Teknologien er i seg selv er ganske fasinerende, da den måler avstander på tross av kun 1 lense ("monocular camera").
Som de fleste systemer er denne satt opp passivt, e.g. du skal provosere ganske hardt før systemet aktiveres (dette for å unngå at folk benytter det for mye - da systemet ikke er perfekt). En kjent svakhet med systemet f.eks. er direkte sollys - som gjør at cruise control stopper (Den kjente dødsulykken med Tesla, hvor en bil kjørte inn i en lastebil under sterkt motsollys, skjedde på et Mobileye system).
Det er viktig å påpeke at systemet i i3 begynner å dra på årene // dvs. utviklingen på dette feltet går meget fort og årlig gjøres det store fremskritt. Det finnes/kommer derfor systemer som har større reaksjonsmodus (høyere fart, klarer flere objekter (fotgjengere, syklister etc.). Nå husker jeg ikke terskelverdiene, men i3 var tidlig ute og systemet har i praksis ikke vært oppgradert (desverre taktisk fra BMW, de ønsker å knytte oppgraderinger til nye modell lanseringer).
Som en interessant tilleggsobservasjon var jeg på IAA bilutstillingen i Frankfurt nå i september, hvor de hadde en tom selvkjørende i3 kjørende rundt - interessant nok observerte jeg at denne også hadde radar/lidar i tillegg til kameraet... (For ikke å nevne at den bilen nok hadde seneste versjon av alt)
Teknologien er i seg selv er ganske fasinerende, da den måler avstander på tross av kun 1 lense ("monocular camera").
Som de fleste systemer er denne satt opp passivt, e.g. du skal provosere ganske hardt før systemet aktiveres (dette for å unngå at folk benytter det for mye - da systemet ikke er perfekt). En kjent svakhet med systemet f.eks. er direkte sollys - som gjør at cruise control stopper (Den kjente dødsulykken med Tesla, hvor en bil kjørte inn i en lastebil under sterkt motsollys, skjedde på et Mobileye system).
Det er viktig å påpeke at systemet i i3 begynner å dra på årene // dvs. utviklingen på dette feltet går meget fort og årlig gjøres det store fremskritt. Det finnes/kommer derfor systemer som har større reaksjonsmodus (høyere fart, klarer flere objekter (fotgjengere, syklister etc.). Nå husker jeg ikke terskelverdiene, men i3 var tidlig ute og systemet har i praksis ikke vært oppgradert (desverre taktisk fra BMW, de ønsker å knytte oppgraderinger til nye modell lanseringer).
Som en interessant tilleggsobservasjon var jeg på IAA bilutstillingen i Frankfurt nå i september, hvor de hadde en tom selvkjørende i3 kjørende rundt - interessant nok observerte jeg at denne også hadde radar/lidar i tillegg til kameraet... (For ikke å nevne at den bilen nok hadde seneste versjon av alt)