Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JohnnyQ

#1

Hvem gidder å kjøpe brukt eGolf når Møller kjører kampanje?

[attachment id=0 msg=854201]
#2
Jeg skrev i mai et innlegg om dette (Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW), hvor jeg hevdet at ønskeprisene for brukte eGolf er urealistisk høye i forhold til nybilkampanjene til Møller.

Jeg ville ikke betalt mange kronene over 200.000 kr for en brukt eGolf 100kW, og tilsvarende 100.000 kr for en brukt eGolf 85kW.

Ny og forbedret modell (ID3), kampanjer på utgående modell, enormt mange brukte eGolf i markedet og konkurrenter med mye lengre rekkevidde i samme prisklasse gir et voldsomt press nedover på bruktprisene.

Tiden da da elbiler hadde lite verditap er vel på vei til å bli historie, nå må man regne med ca. 15% verditap i året, og ytterligere verditap når nye og forbedrede modeller lanseres. Slik er forøvrig markedet for alle biler.

#3
e-Golf / Sv: Tesla WallCharger - Bil lader ikke
torsdag 20. juni 2019, klokken 18:58
Hei Kjelli,

Takk for kjapt svar! Helt enig i at de aller aller fleste trikkere ville blitt svar skyldig, eller kun ville sitert installasjonsmanualen.

Knallbra at du fant ut av dette!
#4
e-Golf / Sv: Tesla WallCharger - Bil lader ikke
torsdag 20. juni 2019, klokken 16:24
Sitat fra: Kjelli på mandag 10. juni 2019, klokken 11:17
Løst. Dip2 i off posisjon løste alle problemer.

Dip2 off var en snedig løsning, i installasjonsmanualen fra Tesla står det krystallklart at «DIP-bryterposisjon 2 skal alltid være i OPP-posisjonen.» (opp er på)

Lader Tesla'n også greit med Dip2 off?
Har du verifisert med Tesla eller elektriker at Dip2 off er OK?
#5
e-Golf / Sv: Bytte bremser bak på egolf.
lørdag 25. mai 2019, klokken 14:42
Biltema har en enkel diagnoseenhet som du kobler på ODB-2 porten under rattet.
Den koster 499 kr og skal kunne justere parkbremsen.

Biltema artikkelnr: 151305

Beskrivelse:
Med utvidet diagnosefunksjon for Audi, VW, Skoda og Seat, samt vanlig OBD-II-diagnose for øvrige bilmerker.
Henter og nullstiller feilkoder fra over 130 moduler i VAG-biler, inkludert ABS, airbag, radio, AC med mer.
Øvrige funksjoner Slukker servicelampen, aktiverer EPB ved bremsebytte, dekktrykkovervåkning, TPS, kalibrering av gasspotensiometeret og SAS.
Språk: Engelsk, alle nordiske språk, finsk med flere.
Standard: OBD-II/EOBD
Protokoll: KWP1281 KWP 2000 TP-CANBUS NYA UDS CAN J1850 PWM J1850 VPW ISO9141 KWP 2000.
#6
e-Golf / Sv: Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW
fredag 24. mai 2019, klokken 08:10
Sitat fra: lars667 på torsdag 23. mai 2019, klokken 21:14
Mye av dette er importbiler. Kan sikkert være like bra de, men sikkert noe å være obs på med tanke på utstyr etc.

Du kunne hatt et godt poeng, men de tre lavest prisede bilene på finn.no er beskrevet som norske biler.

Det er nok ikke import som er hoveddriveren for at brukte eGolf faller i pris, men heller at konkurrentene (TM3, Leaf, ...) tilbyr MYE lengre rekkevidde, VW begynner snart å levere en sterkt forbedret etterfølger ID.3 og markedet flommer over av brukte eGolf (ca. 1200 stk på finn.no).

VW forhandlerne har tatt konsekvensene og selger flunkende nye eGolf fra 289.900 kr.  Eiere som vil selge sine brukte eGolf blir nødt til å forholde seg til realitetene hvis de vil ikke vil bli sittende med bruktbilen, og prisene skal etter min mening ned på 200.000 kr nivået før det er noe poeng for en kjøper å velge 2 år gammel brukt eGolf 300 fremfor en splitter ny bil.
#7
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
torsdag 23. mai 2019, klokken 20:00
Sitat fra: gr på torsdag 23. mai 2019, klokken 18:17
Men med dette utstyret så kostet vel bilen nærmere 380k enn 350k? Var det ikke 355k som var innstegsprisen for norskutstyrt 300km i starten?

Brutalt fall uansett kilometer og om den er 1,5 år eller 1 år og 8 måneder. Og ikke minst mulighet til å gjøre et brukbart kjøp for noen som kjører litt mindre i året, og kan utjevne det over tid? ;)

Adverbet "brutalt" er meningsløst å bruke om et verditap som er ganske normalt for en langkjørt bil av en modell som selges til dumpingpriser av merkeforhandlerne fordi ny modell snart er i butikkene.

Et langt mer "brukbart kjøp" er å betale 289.000 kr for en splitter ny eGolf som VW forhandlerne kan levere på dagen.
#8
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
torsdag 23. mai 2019, klokken 14:25
Sitat fra: gr på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:24
2018 300km norsksolgt med masse utstyr for 239k: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118083363

Må vel være 110-130k i verditap på 1,5 år?

Tommelfingerregel for verditap på bil er 15% i året, og denne bilen er nesten 2 år gammel (1 år 8 mnd)

Ved nypris på 350.000 kr blir "normal" verdi etter 2 år 252.875 kr. 
Denne bilen har høy kjørelengde, VW kjører knallkampanjer med ny eGolf 300 som leveres på dagen fra 289.000 kr inkl. frakt og leveringskostnader, og markedet flommer over av eGolf (nesten 1200 brukte eGolf til salgs nå på finn.no), konkurrentene leverer elbiler med langt større batterikapasitet i nesten samme prisklasse (TM3, Leaf, etc.) og det er kun måneder til de første kundene får utlevert den helt nye VW ID.3.

Jeg tror riktig bruktpris for denne eGolfen er ned mot 200.000 kr.
#9
e-Golf / Sv: Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW
torsdag 23. mai 2019, klokken 07:44
Nå ligger det velutstyrte eGolf 300 i 230-240.000 kr segmentet på finn.no, så da er vel ikke 200.000 kr et skambud lengre.........?
#10
e-Golf / Sv: Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW
onsdag 22. mai 2019, klokken 11:22
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148087918

Merkeforhandleren Møller Elverum selger en velutstyrt 2 år gammel eGolf 300 til 249.000 kr.  Bilen selges av en bilforhandler og dette medfører at du som kjøper har 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler.

Mon tro hva den første eieren fikk i innbytte for denne?
#11
e-Golf / Sv: Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW
onsdag 22. mai 2019, klokken 11:12
Sitat fra: snakkesalig på søndag 19. mai 2019, klokken 11:36
billån (med pant i bil) får du da til rundt 5% effektiv rente i dag (avhengig av egenkapitalgrad selvsagt).

Jepp, men hvis man er litt makset ut på boliglån og er litt strekt på egenkapital kan lånet bli dyrere.

Vi er vel i bunn og grunn enige, for mange vil et billån fra Møller ved nybilkjøp til 1,99% nominell rente (4,06% effektiv rente) være en bra deal.
#12
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
tirsdag 21. mai 2019, klokken 17:45
Møller på Romerike er også ivrige på å selge ny eGolf.

Nypris er 289.900 kr ferdig levert inkl. frakt og leveringskostnader, og de tilbyr finansiering til 1,99% nom. rente.

https://hvam.volkswagen.no/elbildagene/
#13
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
søndag 19. mai 2019, klokken 16:37
Hei ReneM,

VW forhandlerne kan gi langt bedre tilbud på eGolf.

Her er ett eksempel:
https://hokksund.volkswagen.no/kampanjer-ny-bil/elbil-og-hybridbil/e-Golf/

e-Golf fra kr 299.900,-

Inkludert i kjøpstilbudet (Verdi kr 41.370,-):

- Kosmetisk lakkforsegling med McGuire
- Dekkhotel  2 sesonger
DEFA eRangeUNO vegglader ferdig installert og montert på vegg hjemme hos deg
- Vinterhjul på aluminiumsfelger

Finansiering med 1,99% nominell rente
#14
e-Golf / Sv: Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW
lørdag 18. mai 2019, klokken 18:51
Hei igjen Arthur,

Finansinstitusjonene er ihvertfall pliktige til å oppgi effektiv rente så man kan sammenligne. Jeg tittet inn på Bank Norwegian, de tilbyr billån til bruktbil uten pant. Renten på billån er fra 7,99% nom.

Sitat fra hjemmesiden deres: "Ved billån på 100 000 kroner over 6 år er laveste effektive rente 10.41%, høyeste effektive rente 24.48%, vanligste effektive rente 15.87%.  .... Maks. effektiv rente 37,62%."

Dette er realiteten hvis du vil finansiere en brukt eGolf og ikke kan eller vil makse ut huslånet på bil. Da er lånetilbudet fra Møller Finans på en ny eGolf fantastisk bra.

Og ja, siden vi diskuterer eGolf i denne tråden er man nesten nødt til å forholde seg til både Møller og VW på generell basis.
#15
e-Golf / Sv: Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW
lørdag 18. mai 2019, klokken 17:47
Hei Arthur,

Takk for viktig presisering. Effektiv rente blir jo selvsagt alltid høyere enn nominell rente når man inkluderer oppstartskostnader etc.

Men kommer du til banken din med en to år gammel bruktbil og vil finansiere denne uten å legge den inn i huslånet må du regne med en effektiv rente mellom 10 og 20%. Finansieringen ved nybilsalg med pant i bilen er ofte vanskelig å matche for bruktbiler.

En annen fordel med å kjøpe nytt er at Møller tilbyr meget god pris på forsikring de første to årene.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA