Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sør

#1
Jeg kjører på det meste ca 10 mil t/r i jobbsammenheng (5 mil på morgen og 5 mil på ettermiddagen). Starter i garasje som aldri er kaldere enn 7 grader på vinteren, og parkerer i parkeringshus med fullt gjennomtrekk på jobb. Har da ca 80 km med 100 sone og 10 km med 90 og resterende i blandet småkjøring. Setter CC på 10 over fartsgrensen, og durer på i Comfort og 21 grader på ovnen. Jeg bor på Sørlandet, så sprengkulde blir det aldri her.

Det laveste batterinivået jeg har kommet hjem med var 37%. Da var det slaps i veibanen og skikkelig griseføre. Nå på sommeren kommer jeg hjem med ca halv "tank". Jeg sparer ikke på komfort eller fart, så jeg kjører mer eller mindre som en vanlig bil. Det var forutsetning for meg når jeg handlet bilen at jeg ikke måtte fryse eller sinke for å komme meg frem.

Knallfornøyd med bilen, og perfekt til mitt bruk!
#2
BMW i3 / Sv: Hadde dere kjøpt BMW i3 igjen eller annen el bil
onsdag 02. august 2017, klokken 15:16
Henger meg på alle over her, og hadde gjerne kjøpt i3 igjen. Fikk min bil 1. desember -16, og både jeg og madammen er veldig fornøyd. Skal sies at dette er bil nr 2, da diesel-Volvo fortsatt står i garasjen. Som bil nr 1 hadde den ikke oppfylt våre krav, men som jobbpendlebil/småkjøring er den perfekt. Vi ville ha en bil som tok minst mulig plass i garasjen, samtidig som vi kan få plass til hele familien på småturer (to barn på 3 og 5 år).

Mitt krav når jeg kjøpte bilen, var at jeg skulle kunne kjøre t/r jobb (har ikke lademulighet på jobb) vinterstid uten å måtte ofre komfort eller kjøre senere enn vanlig. Dette klarer i3 med glans for min del (10 mil t/r), og det med acc på 110 km/t. Kommer stort sett hjem med drøyt 50% på "tanken" nå om dagen.

Satser på at når hovedbilen skal skiftes om ca 5 år at det er mye spennende familiebiler å velge mellom, så er planen å beholde i3 i lang tid fremover :)
#3
BMW i3 / Sv: Rabatt på i3
fredag 19. mai 2017, klokken 06:52
Kjenner ikke regelverket rundt dette, men det var i følge forhandler forskjell på min og konas avtale gjennom arbeidsgiver. Jeg måtte skrive kjøring på et visst antall km, men kona slapp. Bilen står derfor på kona. Hos Volvo får vi og rabatt, men kun gjennom min arbeidsgiver. Der har jeg ingen krav til kjøregodtgjørelse.
#4
BMW i3 / Sv: Rabatt på i3
torsdag 18. mai 2017, klokken 19:41
Ikke alle krever kjøregodtgjørelse for å gi rabatt. Dette gjelder ihvertfall for tannlegeforeningen.
#5
BMW i3 / Sv: Rabatt på i3
torsdag 18. mai 2017, klokken 12:58
Mange steder å få rabatt via arbeidsgiver. Både jeg og kona hadde 8% rabatt via våre arbeidsgivere (i fjor høst), så du bør høre med forhandler om din arbeidsgiver har rabatter hos dem.
#6
BMW i3 / Sv: Problem med forvarming?
fredag 07. april 2017, klokken 12:18
Min erfaring med klokken, er at den justerer seg automatisk når man haker på dette. Den går videre litt for fort (ca 1 minutt pr mnd), og du må hake av/på igjen for å få den til å justere seg. Den stilte seg imidlertid automatisk til sommertid.

Mener å ha lest at noen av de tidligere modellene ikke hadde denne innstillingen. Om det er SW-relatert eller ikke tør jeg ikke si.
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Bolt første kunde erfaringer
tirsdag 04. april 2017, klokken 12:21
Sitat fra: moby666 på tirsdag 04. april 2017, klokken 10:40
Enig, bare synd at Waze ikke tilgjengelig på Androud Auto, kun Google Maps (og den er litt begrenset)
Det er på vei: http://www.androidpolice.com/2017/04/03/invites-are-going-out-to-the-waze-beta-community-to-begin-testing-on-android-auto/

Edit: kammiz slo meg på målstreken :)
#8
BMW i3 / Trådløs oppdatering (OTA)
tirsdag 04. april 2017, klokken 08:48
I en artikkel på Broom, så står det at BMW skal begynne med oppdatering av programvare på lik linje med Tesla (OTA). Fra artikkelen:
SitatDet som virker å være bestemt er imidlertid at de ladbare modellene, i3 og i8, i alle fall vil være med i første pulje av biler som blir tilgjengelig med trådløs oppdatering.

Betyr dette at vi vil få dette i våre eksisterende biler, eller er dette noe som kommer i nye modeller som kommer fremover? Frykter vel at dette ikke vil komme til eksisterende biler, men neste generasjon i3. For øvrig en god utvikling at dette begynner å komme på andre biler enn Tesla. Har lest at Volvo er på gang med det samme.

Hele artikkelen her: http://www.tv2.no/broom/9039202/
#9
BMW i3 / Sv: Tips og råd FØR kjøp av BMW i3
mandag 13. mars 2017, klokken 10:21
Våre unger på 3 og 5 år stortrives i bilen. De har veldig god utsikt ut sidevinduene, så de får mye mer ut av kjøreturen enn i mange andre biler. Hvis det er opp til ungene, så kjører vi i3 og ikke Volvoen når vi skal ut i bil.
#10
BMW i3 / Sv: Har oppgradert til LED Blinklys
lørdag 04. mars 2017, klokken 19:34
Sitat fra: BingoBonzo på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:29
Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 16. februar 2017, klokken 22:52
Galskapen lenge leve  ::) Bestilt!

Med de nye blinklysene har jeg fått doblet rekkevidden, topphastighet er nå på 210km/t og bilen ser konstant ut som den kommer fra bilpleie  :laugh:

I tillegg så blinker den bedre også  ;)
Bare husk å skifte blinklysolja vår og høst  :laugh:

Dere er gale  :D
#11
Sitter med følelsen av at det krisemaksimeres over et problem som vi som faktisk eier en i3 ikke opplever som noe problem. At folk tenker forskjellig og har forskjellige behov har jeg ikke noe problem med å se, men i det daglige fungerer bilen uten noe stress for vår del. Det er fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene, og hver og en må selv se sitt behov.

Som tidligere nevnt vil ikke ungene kjøre noe annet enn i3 (vi har en fossil Volvo stasjonsvogn i tillegg), og de blir sure når vi må ta storbilen. Selen fester jeg alltid selv på barna, og løsner dem gjør de selv eller jeg strekker hånden min bak for å hjelpe dem. De går som regel ut på samme side (førersiden), så det er ikke snakk om å løpe rundt bilen for å åpne opp der.
#12
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 02. mars 2017, klokken 20:02
Sitat fra: Mont på torsdag 02. mars 2017, klokken 17:24
Sitat fra: Orbit på torsdag 02. mars 2017, klokken 10:22
....og dersom du vil kjøre med 'vanlig' cruise-kontroll (f.eks når ACC gir opp i tåke) trykker og holder du på den samme knappen til du får melding om at CC er aktivert (og må da selvfølgelig selv passe på avstanden).

Det visste jeg ikke, takk!
Noen som vet om det er mulig å få varme i utvendige speil uten å ha på automatiske vindusviskere? Forstår ikke helt hvorfor disse funksjonene henger sammen...
Regner med at varme i bakruta også skrur på varme i speilene. Ikke fått testet selv, men pleier å være slik.
#13
BMW i3 / Sv: Ulyd i forstilling
tirsdag 28. februar 2017, klokken 08:12
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. februar 2017, klokken 07:56
Skranglingen kan vel og ha noe med bredden på dekk og lite luftvolum for å ta opp støt i kombinasjoen med stor diameter.....  som tidliger nevnt, så det trenger ikke være noe feil på oppheng. Man har vel fokusert på en lett konstruksjon og det er ikke sikkert det altid er forenelig med norsk veistandard  :)
Men da er det litt rart at dette oppleves så forskjellig fra bil til bil. Min bil har heldigvis ingen tegne til dette enda (bank i bordet) etter ca 1600 km.

Tror absolutt det er lurt å melde dette inn til forhandler, slik at de etter hvert får et inntrykk av hvor stort omfang dette har. Blir det store nok tall kan de ikke bare overse det.
#14
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
mandag 27. februar 2017, klokken 17:16
Sitat fra: Rollep på mandag 27. februar 2017, klokken 16:57
Sitat fra: Klykken på mandag 27. februar 2017, klokken 13:13
Det som mangler på BMW Connected er å kunne se status for bilen. Dvs om man husket å låse, om vinduene er åpne osv, det kan jeg ikke se på denne. Ser imidlertid at dekktrykket er OK, da......

Ellers er funksjonaliteten den samme som på iRemote, bare i en annen innpakning.
Jeg finner dessuten ingen mulighet for å skifte til metriske enheter, dermed er den inntil videre ubrukelig for meg.
Min viser om bilen er låst/ulåst på førstesiden (mellom bildet av bilen og kartet). Vinduer og takluke finner jeg ingen info om. Kom automatisk med metriske enheter, men finner ingen instillinger om dette noe sted.
#15
Jeg kan skrive under på at ungene stortrives i i3. Nå er vi akkurat ferdig med bakovervendt bilstol, så det har vi ikke testet. Det finnes imidlertid stoler som kan svinges ut, som gjør innlasting greit. Begge ungene går gjerne inn og ut på førersiden, og de kommer like enkelt inn som i stasjonsvognen. Like stor skuffelse hver gang vi ikke skal kjøre i3  :)

Edit: Svingbart sete jeg har sett andre har anbefalt er cybex sirona. Har ikke egen erfaring med dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA