Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OnkelLoe

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Har jeg drept CC?
søndag 10. juli 2016, klokken 05:02
Hoppsann! Ser at det har kommet noen svar nå mens jeg bedriver litt ferieaktivitet. Takker så mye for det!

Jeg er altså på ferie og får ikke sett på noe med bilen med det første, men skal ta en titt på innsiden av CC når jeg kommer hjem igjen.

Vil bare nevne at jeg koblet den omtalte 12V laderen direkte til polene på 12V batteriet, ikke på de to grå ledningene. Når jeg skrev at batteriet fortsatt var tilkoblet ledningsnettet i bilen mente jeg altså de røde ledningene som da tydeligvis går til DC/DC-converter. Om jeg forstår det riktig så betyr det at jeg kanskje har tatt livet av DC/DC-converter da? Hvor er denne montert i bilen? Under dashen ved rattstammen en plass kanskje?

Ellers må jeg takke for tilbud om lån av CC, men både jeg og bilen befinner oss hovedsakelig i Bergen, så det blir litt utenom daglig reiserute å dra til Oslo.
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Har jeg drept CC?
mandag 20. juni 2016, klokken 17:15
Jeg har overtatt en Buddy av ukjent årstall/modell. Denne hadde et problem med revers, den ville ikke gå bakover selv om det lyste i knappen og hele pakken. Dette løste seg dog når jeg byttet CC.

Den "nye" CC førte til at det begynte å pipe et sted under dashen, samtidig som det kom opp "1 H" i displayet. Etter å ha fundert og plukket litt kom jeg frem til at denne pipingen skyldtes at det var lav spenning på 12V batteriet bak i bilen.

Jeg koblet til ladekabelen og oppdaget at noen grå kabler med kabelsko ikke var koblet til laderen. Jeg ressonerte meg frem til at disse går til lading av 12V batteriet på bakgrunn av at tidligere eier sa at han jevnlig hadde ladet batteripakken men det var jo tydelig at 12V batteriet ikke hadde fått lading.

Og her kommer kanskje den store feilen... Jeg koblet til en separat 12V lader direkte på 12V batteriet uten å koble dette fra ledningsnettet. Pipingen under dashen sluttet med én gang det kom spenning på 12V batteriet og displayet viste at drivbatteriene var nesten fulladet. Etter et par minutter kom det et smell og en røyksky fra under rattstammen et sted og displayet tok kvelden...

Etter dette koblet jeg fra alt av ladere og bante litt. Når jeg nå vrir om nøkkelen skjer det ingenting i bilen.

Fakta om nå-tilstanden:
- Det piper under dashen
- Nødblink fungerer
- Taklys fungerer
- Hovedlys fungerer
- Vifte fungerer ikke
- Fjernlys fungerer ikke
- Display fungerer ikke
- Bilen går ikke fremover
- Bilen går ikke bakover

Så hva sier dere som har peiling på dette, har jeg drept CCen? Eller er det noe annet som sitter i nærheten av rattstammen som kan ha tatt kvelden med et stort smell og litt røyk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA