Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - T1

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Batteritap ved forvarming selv på 32A?
søndag 20. november 2016, klokken 18:24
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 10. november 2016, klokken 00:13
Det er vel en myte som går at forvarming trekker fra ladekabel hvis tilkoblet..
Det er nok en sannhet med sterke modifikasjoner..
Varming trekker nok fra batteriet, mens det fylles etter.

Myten har nok oppstått fordi det står følgende i manualen (Nissan Connect EV - Instruksjonsbok), på side 2-11:
"Klima-timeren styrer klimaanlegget ved hjelp av strøm fra laderen. Det trekkes ikke strøm fra Li-ionebatteriet".

Videre så står det på side 2-13:
"Klimaanleggets ytelse er begrenset av strømforsyningen til ladekabelen når denne er tilkoblet. Det kan derfor skje at temperaturen ikke når angitte temperatur som følge av begrensninger i klimaanleggets ytelse, hvis temperaturen er svært høy eller lav, eller hvis ladepluggen er koblet til ladekabelen"

Men det at man faktisk observerer noe annet er jo interessant...
#2
Takk for svar.

Da blir det nok å planlegge et stopp i Sarpsborg, Rygge eller Moss for å hurtiglade på vei hjem.
#3

Takk for tilbakemeldingen.

Vedr. stikk på vegg. Er det kun Schuko eller har de noen type 2 uttak?
#4

Hva er egentlig status på hurtiglading på Nordy nå?

Fungerer hurtigladeren, og er den gratis eller må man ha et svensk kundeforhold med Fortum for å få ladet?
#5

Jeg fikk med en 8 A ladekabel med min nye Leaf. Selger skal skaffe meg en 10 A kabel, så det ordner seg nok.

I bruksanvisningen for 8 A ladekabelen står det; "The EVSE detected excessive heat in the Plug and is regulating charging to minimize the possibilty of damage." (Grønn og rød lampe vil da blinke, mens gul lampe enter lyser, blinker eller er slukket.)  Slik jeg forstår dette, så har chuko støpselet innebygget temperatursensor, og ladekladden overvåker temperaturen, og kan justere ned ladestrømmen ved varmgang i kontakten.

Faren for varmgang i chuko kontakter bør således være minimal. Noe annet er det selvfølgelig om man bruker en uorginal 16 A ladekabel uten temperatursensor.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA