Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gpouzera

#1
Sitat fra: E_S på fredag 17. juni 2016, klokken 13:01
Ja, den blå er konstruert og dimensjonert for full belastning over tid. Er det en 3-pin (1-fas) eller 4-pin (3-fas) du har? 16A eller 32A? :)

Det er en 3-pin 16A.

Jeg netopp så at en ladekabel koster rundt 5000,-...
Så jeg vurderer bare finne en adaptor fra blå industrikontakt til vanlig stikkkontakt sånn at jeg kan bruke den ladekabel som jeg har fra før (med vanlig stikkkontakt).
Eller er det dumt?
#2
Ladeplasser og ladekabler / Nettbutikk for ladekabel?
fredag 17. juni 2016, klokken 13:02
Hei,

Jeg har kjøpt en brukt Nissan Leaf.
Jeg merker at finnes en blå industrikontakt (IEC 60309) i garasjen.
Jeg vil derfor kjøpe en ladekabel for Leaf med sånn blå kontakt istedenfor vanlig stikkkontakt.

Kan dere anbefalle netbutikker hvor jeg kan kjøpe sånn kabel (billig)?

Tusen takk på forhånd!

#3
Jeg så nå at det finnes en blå stikkkontakt i garasjen (IEC 60309?)!
Kan jeg regne med at den type kontakt er trygt å bruke (tryggere enn vanlig hushold kontakt)?
Da er det bare å skaffe meg med en ladekabel med samme blå kontakt uttak? (Og jeg sliper å installere ladestasjon?)
#4
Tusen takk for svarene. Nå forstår jeg at det er sikkerhet med stikkontakt og sånn som er grunnen. Jeg hadde ønsket at nissan presiserer det i bruker guiden sånn at jeg slipper å lure på. :-)

Da skal jeg se med å få en ladestasjon installert!
Igjen ,takk.
#5
Hei

Har nettopp kjøpt en brukt Nissan leaf fra 2012 (norsk model fra Birger Haug).
Jeg driver med å lese bruker veiledning og ble veldig overrasket av en setning : "Nissan sterk anbefaler å IKKE bruke den evse kabel som følger med bilen for å lade bilen til vanlig stikk kontakt hjemme. Man bør få ladestasjon installert hjemme eller bruke 3fase stikk kontakt og kabel"
Hva!?
Jeg hadde bare tenkt å bruke den kabelen til vanlig stikk kontakt daglig jeg...
Hva er galt med den? Er det sikkerhet grunn? Eller noe med batteri levetid?
Jeg har nemlig ikke lyst til å bruke ekstra penger for å få en ladestasjon installert...
Det er veldig forvirrende, jeg håper dere kan hjelpe meg å forstå..

Mvh
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA